Möt Anna Picornell, Executive Assistant till Area Senior Vice President Northern & Western Europe samt Project Manager på Radisson Hotel Group.
– Jag är baserad i Stockholm och arbetar med våra cirka 200 hotell i Norden, Baltikum, UK, Irland, Frankrike, Spanien och Belgien, berättar Anna och fortsätter:
– Jag har alltid haft en passion för att jobba i en internationell miljö. Därför studerade jag Hotel Management i Schweiz och arbetat inom försäljning på hotell utomlands.
Arbetat utomlands i tio år
Totalt har Anna studerat och arbetat utomlands i tio år.
– Jag har bott i Paris under två år, Montreux och Genève i Schweiz under tre år och Cancun i Mexico under fem år innan jag slutligen hamnade i Stockholm säger Anna och fortsätter:
– Det var Starwood Hotels & Resorts som rekryterade mig från Mexiko till en tjänst i Stockholm.
Blev rekryterad av en tidigare chef
Tjänsten som Anna har idag fick hon efter att ha blivit kontaktad och rekryterad av en chef hon tidigare haft, och som blev vd på Radisson Hotel Group 2014.
– Jag hade en stark längtan att åter igen jobba i ett internationellt bolag så det kändes helt rätt. Så jag blev mycket glad för den chansen. Nu har jag jobbat på Radisson Hotel Group i 7 år. År 2015 fick vi en ny vd, Tom Flanagan Karttunen som jag har jobbat med sedan dess.
Internationell miljö
Det roligaste med jobbet som vd assistent och projektledare på Radisson Hotel Group är möjligheten att få arbeta internationellt.
– Det roligaste är att jobba i en internationell miljö och vara med och påverka och utveckla verksamheten tillsammans med vårt fantastiska team, säger Anna och fortsätter:
– Teamet består av min chef, ledningsgruppen och alla våra engagerade hotelldirektörer samt hotellmedarbetare. Att ha helikopterperspektiv och insyn i varje område av verksamheten är mycket utvecklande.
Arbetet förändras ständigt
Annas arbete förändras ständigt i linje med företagets strategi och hennes chefs behov.
– Mitt jobb förändras ständigt i linje med företagets strategi och den roll och behov min chef har. Då jag började 2014 arbetade jag med hotellen i Norden och sedan dess har ansvarsområdet utökat och inkluderar nu totalt cirka 200 hotell i Norden, Baltikum, Spanien, Frankrike, Belgien, UK och Irland.
Ökad motivation och engagemang
Anna värdesätter en chef som har en positiv inställning.
– Några av min chefs bästa egenskaper är att han alltid har en positiv inställning vilket bidrar till ökad motivation och engagemang. Han ger medarbetarna tydligt ansvar och har tillit till deras kompetens. Han stöttar och står bakom de beslut som tas, säger Anna och fortsätter:
– Han är väldigt duktig på att skala bort all onödig administration så att alla medarbetare kan fokusera på att driva och utveckla affären och leverera bästa möjliga gästupplevelse.
Fokus ligger just nu på nytt möteskoncept
Anna arbetar ständigt med förbättring av gästupplevelsen på hotellen.
– Arbetet med att implementera nya varumärkesinitiativ och att förbättra kvalitén av gästupplevelsen är ett ständigt pågående arbete. Det gör jag genom ett tätt samarbete med våra regionschefer och hotelldirektörer, berättar Anna och fortsätter:
– Fokus ligger just nu på vårt nya möteskoncept; Radisson Hybrid Meetings, och våra utökade hygien- och renlighetsrutiner; Radisson Safety protocol.
”Tar för mig av de olika möjligheter som dyker upp”
Var orädd och våga ta för dig är tips Anna vill skicka med dig som är ny i rollen som Executive Assistant.
– Några saker jag alltid haft med mig är att vara orädd och våga ta för mig av de olika möjligheter som dyker upp. Det gör att du fortsätter utvecklas och får en spännande arbetsvardag säger Anna och fortsätter:
– En av de viktigaste sakerna rollen som vd assistent är hålla mig uppdaterad på så mycket som möjligt av det som händer i organisationen. Det gör du genom tät kontakt med medarbetarna på olika nivåer i företaget. På det sättet kan du vara ett bollplank åt vd:n, då blir hen mer snabbfotad i sitt arbete med att driva affären framåt menar Anna. Det hjälper även mig då jag kan agera snabbare i olika arbetsuppgifter.
Var lyhörd för chefens behov
– Viktigt är också att vara lyhörd för chefens behov och samtidigt föreslå nya sätt att göra saker på för att effektivisera arbetet, säger Anna och fortsätter:
– För att samarbetet ska bli framgångsrikt krävs en tydlig och tät kommunikation och respekt mot varandra. Det är också viktigt att ha roligt tillsammans.
Inga typiska arbetsdagar
Ingen dag är den andra lik för Anna.
– Min roll är en delad tjänst mellan vd assistent och Projektledare och mina arbetsuppgifter fördelar jag varje dag mellan dessa två områden. I mitt jobb finns ingen ”typisk arbetsdag”. Varje dag innehåller möten och arbetsuppgifter med olika teman, säger Anna och avslutar:
– Det viktiga är att ha balans mellan de möten och behov min chef har och även avsätta tid för att driva mina egna projekt. Jag schemalägger även tid för oförutsedda arbetsuppgifter eftersom mina dagar är oftast helt uppbokade.
Valet stod mellan UD och Hotellbranschen
– Vd:n på hotellet jag jobbade för i Mexiko var konsul för Sverige. Samtidigt som jag jobbade på hotellet som försäljningschef för Europamarknaden fick jag också möjlighet att jobba för Svenska Konsulatet. Det var en väldigt rolig tid. Jag fick möjligheten att träffa många spännande människor som verkade inom Svenskt Näringsliv, via ambassadören i Mexico City, berättar Anna och fortsätter:
– Efter detta stod jag i valet och kvalet att jobba på UD eller att fortsätta inom hotellbranschen. Resten är historia. Nu har jag varit i hotellbranschen i 25 år och jag är väldigt nöjd med mitt val.