Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
    • Lediga Jobb
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Bio & Bistro Capitol
    • Aktiva event
    • Citykonferensen
    • Båsenberga Hotell & Konferens
    • Golfbaren
    • Volvo Studio
    • Liberty International
    • Convendum
    • Ventla
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2021-01-27 | Profiler

Anna Picornell: Det är ett spännande internationellt jobb

Anna är vd assistent och projektledare på Radisson Hotel Group. Hennes roll ger henne möjlighet att arbeta internationellt.

Anna Picornell: Det är ett spännande internationellt jobbPå bilden: Anna Picornell

Möt Anna Picornell, Executive Assistant till Area Senior Vice President Northern & Western Europe samt Project Manager på Radisson Hotel Group.

– Jag är baserad i Stockholm och arbetar med våra cirka 200 hotell i Norden, Baltikum, UK, Irland, Frankrike, Spanien och Belgien, berättar Anna och fortsätter:

– Jag har alltid haft en passion för att jobba i en internationell miljö. Därför studerade jag Hotel Management i Schweiz och arbetat inom försäljning på hotell utomlands.

Arbetat utomlands i tio år

Totalt har Anna studerat och arbetat utomlands i tio år.

– Jag har bott i Paris under två år, Montreux och Genève i Schweiz under tre år och Cancun i Mexico under fem år innan jag slutligen hamnade i Stockholm säger Anna och fortsätter:

– Det var Starwood Hotels & Resorts som rekryterade mig från Mexiko till en tjänst i Stockholm.

Blev rekryterad av en tidigare chef

Tjänsten som Anna har idag fick hon efter att ha blivit kontaktad och rekryterad av en chef hon tidigare haft, och som blev vd på Radisson Hotel Group 2014.

– Jag hade en stark längtan att åter igen jobba i ett internationellt bolag så det kändes helt rätt. Så jag blev mycket glad för den chansen. Nu har jag jobbat på Radisson Hotel Group i 7 år. År 2015 fick vi en ny vd, Tom Flanagan Karttunen som jag har jobbat med sedan dess.

Internationell miljö

Det roligaste med jobbet som vd assistent och projektledare på Radisson Hotel Group är möjligheten att få arbeta internationellt.

– Det roligaste är att jobba i en internationell miljö och vara med och påverka och utveckla verksamheten tillsammans med vårt fantastiska team, säger Anna och fortsätter:

– Teamet består av min chef, ledningsgruppen och alla våra engagerade hotelldirektörer samt hotellmedarbetare. Att ha helikopterperspektiv och insyn i varje område av verksamheten är mycket utvecklande.

Arbetet förändras ständigt

Annas arbete förändras ständigt i linje med företagets strategi och hennes chefs behov.

– Mitt jobb förändras ständigt i linje med företagets strategi och den roll och behov min chef har. Då jag började 2014 arbetade jag med hotellen i Norden och sedan dess har ansvarsområdet utökat och inkluderar nu totalt cirka 200 hotell i Norden, Baltikum, Spanien, Frankrike, Belgien, UK och Irland.

Ökad motivation och engagemang

Anna värdesätter en chef som har en positiv inställning.

– Några av min chefs bästa egenskaper är att han alltid har en positiv inställning vilket bidrar till ökad motivation och engagemang. Han ger medarbetarna tydligt ansvar och har tillit till deras kompetens. Han stöttar och står bakom de beslut som tas, säger Anna och fortsätter:

– Han är väldigt duktig på att skala bort all onödig administration så att alla medarbetare kan fokusera på att driva och utveckla affären och leverera bästa möjliga gästupplevelse.

Fokus ligger just nu på nytt möteskoncept

Anna arbetar ständigt med förbättring av gästupplevelsen på hotellen.

– Arbetet med att implementera nya varumärkesinitiativ och att förbättra kvalitén av gästupplevelsen är ett ständigt pågående arbete. Det gör jag genom ett tätt samarbete med våra regionschefer och hotelldirektörer, berättar Anna och fortsätter:

– Fokus ligger just nu på vårt nya möteskoncept; Radisson Hybrid Meetings, och våra utökade hygien- och renlighetsrutiner; Radisson Safety protocol.

”Tar för mig av de olika möjligheter som dyker upp”

Var orädd och våga ta för dig är tips Anna vill skicka med dig som är ny i rollen som Executive Assistant.

– Några saker jag alltid haft med mig är att vara orädd och våga ta för mig av de olika möjligheter som dyker upp. Det gör att du fortsätter utvecklas och får en spännande arbetsvardag säger Anna och fortsätter:

– En av de viktigaste sakerna rollen som vd assistent är hålla mig uppdaterad på så mycket som möjligt av det som händer i organisationen. Det gör du genom tät kontakt med medarbetarna på olika nivåer i företaget. På det sättet kan du vara ett bollplank åt vd:n, då blir hen mer snabbfotad i sitt arbete med att driva affären framåt menar Anna. Det hjälper även mig då jag kan agera snabbare i olika arbetsuppgifter.

Var lyhörd för chefens behov

 

– Viktigt är också att vara lyhörd för chefens behov och samtidigt föreslå nya sätt att göra saker på för att effektivisera arbetet, säger Anna och fortsätter:

– För att samarbetet ska bli framgångsrikt krävs en tydlig och tät kommunikation och respekt mot varandra. Det är också viktigt att ha roligt tillsammans.

Inga typiska arbetsdagar

Ingen dag är den andra lik för Anna.

– Min roll är en delad tjänst mellan vd assistent och Projektledare och mina arbetsuppgifter fördelar jag varje dag mellan dessa två områden. I mitt jobb finns ingen ”typisk arbetsdag”. Varje dag innehåller möten och arbetsuppgifter med olika teman, säger Anna och avslutar:

– Det viktiga är att ha balans mellan de möten och behov min chef har och även avsätta tid för att driva mina egna projekt. Jag schemalägger även tid för oförutsedda arbetsuppgifter eftersom mina dagar är oftast helt uppbokade.

Valet stod mellan UD och Hotellbranschen

– Vd:n på hotellet jag jobbade för i Mexiko var konsul för Sverige. Samtidigt som jag jobbade på hotellet som försäljningschef för Europamarknaden fick jag också möjlighet att jobba för Svenska Konsulatet. Det var en väldigt rolig tid. Jag fick möjligheten att träffa många spännande människor som verkade inom Svenskt Näringsliv, via ambassadören i Mexico City, berättar Anna och fortsätter:

– Efter detta stod jag i valet och kvalet att jobba på UD eller att fortsätta inom hotellbranschen. Resten är historia. Nu har jag varit i hotellbranschen i 25 år och jag är väldigt nöjd med mitt val.

Läs mer: Eric Stark: Vi går mot att bli renodlade experter
Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Möt Johanna Tüll Hollander:  ”Jag höll på att ta livet av min chef”

Möt Johanna Tüll Hollander: ”Jag höll på att ta livet av min chef”

Hon har nyligen bytt jobb från Executive Assistant på Munters till Chaos Coordinator på Swedish Neutral. Vi möter Johanna Tüll Hollander som berättar hur hon höll på att ta livet av sin chef, om sin checklista och sitt bästa engelska språktips!

Möt My Widholm: "Mitt stora nätverk är ovärderligt"

Möt My Widholm: ”Mitt stora nätverk är ovärderligt”

Hon är Office Manager på Tradedoubler och ett av hennes första projekt när hon började var att hitta ett nytt huvudkontor. För Executiveeffect berättar My Widholm hur hon jobbar med AI och hur hon får kollegorna att älska att hänga på kontoret med hjälp av sitt stora nätverk. Och så får vi reda på vad som är hennes hemliga talang …

Möt Christina Fredrikson:  ”Jag tvingades boka in chefen på BB-hotellet”

Möt Christina Fredrikson: ”Jag tvingades boka in chefen på BB-hotellet”

I drygt tre år har hon jobbat på Storskogen – först som Executive Assistant och sedan även som Office Manager. Hon lever efter devisen ”Don’t be nice, be kind” och hon har alltid varit en problemlösare. För Executiveeffect berättar Christina Fredrikson hur hon en gång tvingades boka in chefen på ett BB-hotell i Stavanger, hur hon ”rensar” hjärnan och om att bli utsedd till ”Årets kulturbärare”!

Digital årsstämma – ett smidigt måste

Digital årsstämma – ett smidigt måste

Annons

Årsstämmornas högtid närmar sig och det kan tyckas krångligt att behöva genomföra stämman digitalt med deltagare på distans. Vi skulle vilja säga att det är precis tvärt om och istället kalla det för ”ett smidigt måste”.

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

 
  • IMA - International Management Assistants Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Dags för sandaler och solglasögon!

Dags för sandaler och solglasögon!

Krönika

Vi har snackat AI, bjudit på tips, råd och inspiration. Vi har fått ta del av hur olika EA-rollen kan se ut i våra många profilintervjuer med er och vi har setts på olika event och webinarier. Men nu stundar midsommar och det är dags att byta e-post mot solkräm och ta på sandaler och solglasögon och gå ner i varv några veckor. Vårt nyhetsbrev är tillbaka igen i augusti. Vi ses då! 😎

Retorikexperterns 10 tips – så får du dina mottagare att lyssna och delta

Kan AI förstå ironi? Och vad har det med retorik att göra? 

Krönika

AI kan härma, men inte känna – och just där ligger den avgörande skillnaden. Retorik och kommunikation handlar om nyanser, känslor och samspel, något tekniken aldrig helt kan ersätta. Retorik- och röstexpert Per Furumo reflekterar över AI:s begränsningar och vad det betyder för mänsklig interaktion. 

Därför är självledarskap avgörande för VD:ar

Därför är självledarskap avgörande för VD:ar

Krönika

Självledarskap är inte längre en individuell färdighet – det är en nyckel för framtidens ledarskap. I denna krönika skriver Louise Key-Hedberg om insikter från rapporten Ledarspaning 2025 och om hur VD:ar ser självledarskap som avgörande för hållbara organisationer.

Vad är du utan ditt jobb? AI kanske snart ger dig svaret

Vad är du utan ditt jobb? AI kanske snart ger dig svaret

Krönika

Är du någonsin på en middag där det första som händer är att någon frågar: ”Vad jobbar du med?” Det är en oskyldig fråga på ytan, men bakom den ligger en samhällsnorm som kopplar din identitet till din produktivitet. Vi är våra jobb, våra titlar, våra leveranser. Och det är kanske därför vi känner oss så hotade av AI.

Årskrönika: ”Detta kan ni EA:s förvänta er av vår bransch!"

Årskrönika: ”Detta kan ni EA:s förvänta er av vår bransch!”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Kajsa Tamsen är partner på Inhouse och vi bad henne skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: Emmy Sundberg

Årskrönika: ”Att våga gå före kräver mod”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Emmy Sundberg är Director of Meetings & Private Events på Fotografiska Stockholm, och vi bad henne skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: ”Vi ska spegla era förväntningar”

Årskrönika: ”Vi ska spegla era förväntningar”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Mikael Björkqvist är CMO på matlagningsstudion AVEQIA, och vi bad honom skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: Pär Haga

Årskrönika: ”Ta på dig rollen som innovatör!”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Pär Haga är CEO och co-founder på Boardeaser, en plattform med digitala verktyg för styrelse och ledning, och vi bad honom skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: Framtidsäkra din karriär steg för steg

Årskrönika: Framtidsäkra din karriär steg för steg

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025 när det kommer till din egen karriär och yrkesroll? Stefan Haglund är vd på Företagsuniversitetet och vi bad honom skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: 2025 innebär både nya krav och nya möjligheter

Årskrönika: Nytt år med nya krav och nya möjligheter

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025 när det kommer till möten och evenemang? Henrik Vallentin är CEO på Event Logic, en webbaserad plattform som förenklar planering, upphandling och hantering av möten, event och konferenser. Ta del av hans årskrönika skriven för dig som EA. Trevlig läsning!

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

Mest läst

Här är vinnarna av Årets Kontor 2019

Här är vinnarna av Årets Kontor 2019

Vinnarna av Årets Kontor 2019 har utsetts. Priset delas ut till de företag eller organisationer som skapat ett trivsamt och visuellt tilltalande kontor. Spana in och låt dig inspireras av några av vinnarkontoren.
Lista: 8 vingårdar för ditt nästa företagsevent i Sverige

Lista: 8 vingårdar för ditt nästa företagsevent i Sverige

Behöver ni inspiration till kommande företagsevent eller konferens? Varför inte åka ut till någon av Sveriges vingårdar? Möjligheterna är oändliga och går oftast att skräddarsy med gårdsägaren för bästa upplevelse. Ta en rundtur, prata om livet på gården och om svenskt vin, testa på viner och njut av god mat därtill i en sällsyn miljö. Nedan hittar du några av ...
5 tips: Så skapar du en intressant PowerPoint-presentation

5 tips: Så skapar du en intressant PowerPoint-presentation

PowerPoint är ett bra verktyg men det finns en del fällor du bör känna till. Här ger vi dig värdefulla tips på hur du skapar en engagerande presentation.
10 egenskaper som utmärker en “rockstar” Executive Assistant

10 egenskaper som utmärker en ”rockstar” Executive Assistant

En bra Executive Assistant spelar en avgörande roll för chefens och inte minst företagets framgång. En VD eller annan person på ledningsnivå som är van vid att ha en bra assistent klarar sig inte många dagar på egen hand. Det är inte en underdrift, utan en verklighet. Men vad krävs egentligen för att bli en oumbärlig Executive Assistant? Här är ...
Nypremiär för mytomspunna Nobiskällaren i Stockholm

Nypremiär för mytomspunna Nobiskällaren i Stockholm

5 november öppnar Operakällarens mytomspunna vinkällare på nytt. Konceptet Nobiskällaren blir en vinbar för vinkonnässörer och nyfikna. En bar där gäster till Operakällarens matsal kan mötas i samband med sin middag och för gäster som endast vill besöka vinbaren.

Expertråd

Amadeus och GBTA Foundation i ny allians för mer hållbara och tillgängliga affärsresor

Amadeus och GBTA Foundation i ny allians för mer hållbara och tillgängliga affärsresor

Affärsresor

Amadeus anslöt sig till GBTA Foundation som en ny företagspartner och bidrar direkt till dess branschomfattande People and Planet-program. På Planet-sidan gick Amadeus med i GBTA Sustainability Initiative som Silver-partner för att påskynda klimatåtgärder inom affärsresandet. På People-sidan blir Amadeus den första grundande allierade till GBTA Accessibility Initiative, som syftar till att säkerställa smidiga affärsresor för alla.

AI förändrar hur Google fungerar – och hur företag behöver tänka SEO

AI förändrar hur Google fungerar – och hur företag behöver tänka SEO

Aktuellt

En ny söklogik skapar både trafikbortfall och affärsmöjligheter. Så säkrar du din synlighet när Gemini tar över.

Därför behöver du som executive assistant synliggöra ditt värde

Därför behöver du som executive assistant synliggöra ditt värde

Karriär

Du är en avgörande kugge i verksamheten — men när allt flyter på som bäst märks du knappt. Det låter som en komplimang, men riskerar att göra ditt arbete osynligt. Här får du konkreta råd för hur du kan visa värdet av dina insatser utan att det känns som skryt.

Från försvar till framtidstro – därför behövs Almedalen mer än någonsin

Från försvar till framtidstro – därför behövs Almedalen mer än någonsin

Gästskribent

Efter några års tvekan är Almedalsveckan tillbaka, inte bara till omfång, utan till relevans. I en tid när demokratin skakar och marknaden söker fotfäste blir värdet av genuina mötesplatser tydligt.

Välkommen till Mötesbaren på nyrenoverade Maxim Stockholm

Välkommen till Mötesbaren på nyrenoverade Maxim Stockholm

Event

Den 4 september bjuder Effect-sajterna in till en inspirerande kväll med föreläsningen Framtidens möte – när själ, känsla och AI kliver in i rummet, med hållbarhetsexperten Mikael Salo. Kvällen bjuder även på mingel och visning av nyrenoverade Maxim Stockholm.

Dags för sandaler och solglasögon!

Dags för sandaler och solglasögon!

Krönika

Vi har snackat AI, bjudit på tips, råd och inspiration. Vi har fått ta del av hur olika EA-rollen kan se ut i våra många profilintervjuer med er och vi har setts på olika event och webinarier. Men nu stundar midsommar och det är dags att byta e-post mot solkräm och ta på sandaler och solglasögon och gå ner i varv några veckor. Vårt nyhetsbrev är tillbaka igen i augusti. Vi ses då! 😎

Magisk kväll på Fotografiska när Mötesbaren bjöd in till mingel och inspiration

Magisk kväll på Fotografiska när Mötesbaren bjöd in till mingel och inspiration

Event

Sol från klarblå himmel, mingelglada gäster, fantastisk mat och en inspirerande föreläsning – när Mötesbaren intog sommarverandan på Fotografiska blev det en kväll att minnas. Kolla in mingelbilderna här!

Möt Johanna Tüll Hollander:  ”Jag höll på att ta livet av min chef”

Möt Johanna Tüll Hollander: ”Jag höll på att ta livet av min chef”

Profiler

Hon har nyligen bytt jobb från Executive Assistant på Munters till Chaos Coordinator på Swedish Neutral. Vi möter Johanna Tüll Hollander som berättar hur hon höll på att ta livet av sin chef, om sin checklista och sitt bästa engelska språktips!

Sustainable Healthy Performance lär chefer agera i oroliga tider

Sustainable Healthy Performance lär chefer agera i oroliga tider

Event

Chris Christiansson är programdirektör på Ara Health och har utbildat över 5 000 ledare i ”Sustainable Healthy Performance” och i ”In Demand Robustness”. I geopolitiskt oroliga tider är detta viktigare än någonsin, menar Chris. Nu har du som Executiveeffects läsare möjlighet att få delta under två dagar i Laax i Schweiz för att se om det kan vara något för din organisation.

Grattis alla ny-cerifierade EA:s!

Grattis alla ny-certifierade EA:s!

Aktuellt

I går var det dags för den tionde omgången av Executive Business Assistant att certifieras. Stort grattis säger vi på Executiveeffect till er alla!

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com