Testningen har genomförts i samarbete med det ledande testföretaget Assessio som också samarbetar med Handelshögskolans SSE Business Lab, en inkubator för nystartade företag, kring ”Learning agility”.
Testet mäter hur förändringsbenägen någon är men är också utvecklat för att vara ett redskap för att utveckla sig. Det är gjort så att man dels får veta hur man ligger till inom fem delområden, dels ges en indikation om hur stor förbättringspotentialen är. Kortfattat mäts man inom fem olika delområden för att ge en bild om hur ens ”Learning agility” ser ut. Begreppet kan beskrivas som någons förmåga att lära av och hantera förändringar.
En tydlig trend i testet är att vd:arna som genomför det verkar vara mer förändringsbenägna än genomsnittet det vill säga ”Change Agila”. Testet slår också tydligt fast att vd:ar med högre utbildning är mer förändringsbenägna än vd:ar med lägre utbildningsnivå. Detta gäller särskilt bland entreprenörer.
Läs mer om resultatet från undersökningen här.
Om Learning agility (Källa: Assessio)
Learning agility mäts utifrån 5 dimensioner
1. Change agility
De med hög poäng här känns igen på sin nyfikenhet för det nya och okända. De gillar att experimentera och testa sig fram och älskar att skaffa sig nya erfarenheter och upplevelser. Det leder även till att de faktiskt upplever mer. De är bra på att lära av sina erfarenheter eftersom de har motivationen till att hitta lösningar på främmande problem och svar på nya frågor.
2. Mental agility
Personer med hög mental agility gillar komplexa eller oklara problem eftersom det ger dem en möjlighet att använda nya lösningar för att försöka se det hela i ett nytt ljus. De är analytiska och mästare på att tänka utanför boxen. Samtidigt är de öppensinnade och gillar att bli utmanade av nya idéer som de kan lära av. Därför kan de också känna igen mönster i nya upplevelser lättare än andra.
3. People agility
People agility handlar om förmågan att vara konstruktiv mot andra och öppen för människor med olika bakgrunder och åsikter. De lägger energi på att förstå människor i sin omgivning och är bra på att lyssna in och ta andras åsikter på allvar. De har därför lättare för att skapa kontakt med andra och lära sig av dem. De har lättare för att anpassa sig till nya kulturer än andra och människor har ofta lätt för att öppna upp sig för dem.
4. Results agility
Ett starkt behov av att lyckas, vara framgångsrik och hitta lösningen som ger bäst resultat – det kännetecknar individer med höga poäng av results agility. De är ofta självsäkra och ambitiösa och kan behålla lugnet i pressade situationer. Eftersom de är bra på att sätta upp mål även i nya och okända situationer kan de behålla fokus och sortera bort det irrelevanta längst vägen.
5. Self-awareness
De med stor självinsikt är väl medvetna om sina styrkor och svagheter. De är samtidigt kritiska till sina egna prestationer och beteenden. Därför fokuserar de mer på vad de kan förbättra och deras vilja att lära är större jämfört med de med lägre poäng. Självinsikt utgör en särskild del av learning agility eftersom höga poäng här även indikerar större potential att utvecklas inom de andra områdena. En person som är medveten om vad man kan göra bättre lär sig också snabbare än någon som är nöjd med sin prestation.