Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
    • Lediga Jobb
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Citykonferensen
    • Golfbaren
    • Liberty International
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
    • Season Hotel
    • Kajen Nacka strand
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2023-06-15 | Säkerhet

Trygga event i Almedalen – Vad ska du som besökare tänka på?

Almedalen är en av de viktigaste (om inte DEN viktigaste) demokratiska mötesplatsen vi har i Sverige. Politiken och näringslivet. Avlönade och ideella. Myndigheter och media. Föreningar och organisationer. Alla möts på en och samma plats. Som besökare är Almedalen en väldigt speciell plats där du har ett ansvar att se om dig själv och dina kollegor, så att ni alla kommer hem tryggt och säkert.

Trygga event i Almedalen – Vad ska du som besökare tänka på?BIld av Werner Moser från Pixabay

Gör en egen riskinventering
Almedalen är en plats fylld av interaktioner, möten, mingel och fest. Och att då sätta sig att göra en riskinventering låter väl väldigt tråkigt, och självklart kan det lägga en viss sordin på stämningen, men det kan också sätta dig i förarstolen om något oväntat skulle hända och du kan ta hand om dig själv och dina kollegor på ett bra sätt. Att bara i lugn och ro ha funderat igenom ett antal olika scenarion kommer att göra dig säkrare och tryggare när du ställs inför en situation.

Gör din egen riskanalys över event du tänker besöka. Vem/vilka är det som arrangerar? Kan det finnas en hotbild mot dem eller ämnet? Vilka kan tänkas vara för/emot ämnet?

Gör detta en stund innan du besöker eventet eller redan när du planerar vilka event du tänker gå på.

Lokaler och platser
Som vi skrev i förra artikeln så är det mycket svårt att hitta bra samlingslokaler i Almedalen och allt som kan hyras ut hyrs ut. När du kommer till lokalen skulle vi rekommendera att du ser dig omkring och kollar följande saker:

  • Finns det uppmärkta utrymningsvägar? Är de oblockerade vad du kan se?
  • Verkar det generellt vara genomtänkt säkerhet?
  • Har de någon säkerhetsgenomgång innan programmet börjar, lyssna uppmärksamt.
  • Framgår det hur du tar dig härifrån?
  • Trängsel? Sätt en medveten plan på hur du ska placera dig i lokalen eller på sammankomsten.
  • Om du behöver ta skydd vad är planen för det?
  • Finns det en hjärtstartare?
  • Vilken adress är du på, om du behöver larma?

Sjukvård och första hjälpen
Förutom de mediciner du ev. behöver ta dagligen rekommenderar vi att du har med dig värktabletter, vätskeersättning, skavsårsplåster och en liten blodstoppare.

Det kan också vara bra att kolla upp var sjukvård finns om du själv behöver? Röda Korsets sjukvårdare, vårdcentral eller liknande?

Samlingsplats
Det är alltid en god idé att bestämma en samlingsplats om ni kommer ifrån varandra och ej kan nå varandra via mobil. Vid en allvarlig händelse kommer telefonnätet bli överbelastat, men det räcker ju med ett urladdat batteri för att ni inte ska kunna ringa varandra.

Låt magkänslan styra
Gå på din magkänsla, känns det inte bra i magen. Känns det oroligt eller otryggt, gå därifrån. Skulle du se något som ser misstänkt, avvikande eller konstigt, rapportera det till närmsta säkerhetspersonal eller polis.

 Vårt sista råd är att vara skärpt och observant på omgivningen. Om något händer kommer det hända snabbt, oväntat och förmodligen skapa starka reaktioner. Det finns en regel som heter STOP och som kan hjälpa dig att stanna upp och ta några andetag.

S – Stanna

T – Tänk

O – Orientera/organisera

P – Planera

Försök behåll lugnet vid en händelse – och njut av allt det roliga, förvissad om att du är mer förberedd än de flesta andra på platsen!

Av: Tomas Stålmarck och Jacob Silverhult

Dessa artiklar blir ju bara relevanta om de ger er läsare något, så hör av er mail eller LinkedIn

Om författarna
Tomas har med sina 20 år av professionellt eventarbete varit med om det mesta, lägger man till tio somrar som livräddare och ett antal år som frivillig brandman så blir det några pulshöjande händelser att plocka erfarenheter från.

Jacob har en lika lång och bred säkerhetsbakgrund inom riskhantering, skadeförebyggande arbete, fysisk säkerhet, krishantering, bevakning och brandskydd inom branscherna industri, energi och produktion. Det är verksamheter där säkerhetsområdet är brett och omfattande och något som det aldrig får tummas på.

Deras vägar korsades när de genomförde ett större event tillsammans. Jacob som säkerhetsansvarig från beställaren och Tomas som ansvarig för bland annat säkerheten från eventbyråns sida. De kände direkt att de hade liknande värderingar kring eventtrygghet och har sedan tio år arbetat ihop med konserter, festivaler och företagsevent. De utbildar också regelbundet i olika forum.

 

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Efter Vasaloppets IT-attack – så skyddar du dig

Efter Vasaloppets IT-attack – så skyddar du dig

I samband med Vasaloppsveckan kapades Vasaloppets vd:s mejlkonto. Gregory Singh, med lång erfarenhet av säkerhetsfrågor, berättar hur den här typen av attacker går till – och hur du skyddar dig mot dem.

SWEPO Group lanserar Security-as-a-Service

SWEPO Group lanserar Security-as-a-Service

SWEPO Group tagit fram en lösning som ger företag utan egen säkerhetsavdelning möjlighet att stärka sin säkerhet. Den nya tjänsten, kallad Extern Säkerhetsavdelning, erbjuder en kostnadseffektiv lösning för att få tillgång till omfattande säkerhetsexpertis, utan att behöva anställa, genom ett innovativt ”Security-as-a-Service”-paket.

Atea lanserar två nya säkerhetstjänster

Atea lanserar två nya säkerhetstjänster

Två nya satsningar som stärker kundernas cybersäkerhetsarbete finns tillgängliga genom Atea, som nu lanserar säkerhetstjänsterna Atea Cybersecurity Assessment och Atea Automated Moving Target Defense.

Konferens, mer än ett genomförande…

Konferens, mer än ett genomförande…

Annons

Robot event har licensierat och anpassat en speciell app för möten och konferenser. Robot event får ofta förfrågan från sina kunder att stötta i såväl förberedelser som genomföranden av konferensen/mötet.

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

 
  • IMA - International Management Assistants Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

Mest läst

Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: Framtidens ledningsassistent i praktiken (16 platser kvar!)

Executiveeffect arrangerar EA Summit 2025 den 17 november med temat ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken”.
Då&Nu: Åsa Tassdal har gått från virtuell pionjär till vd med hjärta

Då&Nu: Åsa Tassdal har gått från virtuell pionjär till vd med hjärta

När Executiveeffect intervjuade Åsa Tassdal 2019 hade hon precis lämnat sin roll som Executive Assistant på Sweco för att starta sitt eget företag – Virtea – ett av Sveriges första bolag som erbjöd virtuella assistenttjänster. Sex år senare möter vi en vd som fortfarande brinner för samma sak: att ge fler chefer tillgång till riktigt bra assistans – med strategi ...
EA Summit 2025 samlar Sveriges ledningsassistenter – ”Rollen står inför sitt största skifte någonsin”

EA Summit 2025 samlar Sveriges ledningsassistenter – ”Rollen står inför sitt största skifte någonsin”

Den 17 november 2025 äger EA Summit 2025 rum på Ingenjörshuset i Stockholm — en halvdagskonferens för Sveriges ledningsassistenter med temat ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken”. Bakom arrangemanget står Executiveeffect, och VD samt projektledare Victor Träff berättar hur deras egen branschundersökning har format programmet.
Nu kan du rösta – här är nominerade till Sveriges Snyggaste Kontor 2025

Nu kan du rösta – här är nominerade till Sveriges Snyggaste Kontor 2025

Årets upplaga av Sveriges populära arbetsplats­tävling har öppnat för omröstning. Från såväl större koncerner som mindre byråer har 22 kontor nominerats till att bli “Sveriges snyggaste kontor 2025”. Du har möjlighet att ge din dagliga röst – men hur gör man och vilka är alla nominerade? Vi reder ut allt.
Convendum går in på ny marknad

Convendum går in på ny marknad

Efterfrågan på Convendums kontor är större än utbudet, vilket är en anledning till fortsatta expansionsplaner under kommande år, främst i Stockholm och Göteborg.

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | | Greatplacesinsweden.com