Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
    • Lediga Jobb
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Bio & Bistro Capitol
    • Aktiva event
    • Citykonferensen
    • Båsenberga Hotell & Konferens
    • AVEQIA
    • Golfbaren
    • Volvo Studio
    • Liberty International
    • Convendum
    • Ventla
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2022-03-24 | Profiler

Peggy onboardar nya medarbetare

Peggy Ödgren fick möjlighet att utvecklas i sin roll som executive assistant och idag har hon inte bara fokus på sin chef, utan även de nyanställda. I sin nya roll jobbar Peggy med onboarding av nya medarbetare på en av Volvo Cars avdelningar. Det är människorna i fokus, precis som tidigare.

Peggy onboardar nya medarbetarePeggy Ödgren

Peggy Ödgren har haft olika roller under sitt arbetsliv och om hon ska se den röda tråden så är det mötet med människor som är ett återkommande tema. Peggy hade jobbat fyra år som executive assistant på Volvo Cars när hon i höstas bestämde sig för det var dags för nya utmaningar. Idag jobbar hon som Business support & Onboarding expert på avdelningen för design, en ny roll som hon fått utforma själv. Idag delar hon sin tid mellan att stötta sin chef med administrativa uppgifter och jobba med onboarding av nya medarbetare.

– Jag har alltid jobbat med människor och för människor, för att förbättra och förenkla. Jag tycker att det kommer naturligt hos mig och jag har lätt att se helheten, det är roligt när man känner att man gör skillnad och när man underlättar för folk.

Peggy jobbar på Volvo Cars designavdelning i Göteborg, en avdelning med drygt 400 anställda. I sin roll ser Peggy till så att de nya medarbetarna får en bra introduktion till Volvo Cars och designavdelningen samt att de får rätt förutsättningar på jobbet. Peggy håller i onboarding i genomsnitt varje vecka och processen innebär allt från att skicka välkomstmejl, ordna en guidad tur i fabriken, till att berätta hur man enklast tar sig till arbetsplatsen. Peggys fokus är att introducera de nyanställda till hur de på bästa sätt kommer igång på sin nya arbetsplats. En stor del är även att få de nyanställda att känna sig välkomna och inkluderade. Peggy försöker skapa en så välkomnande stämning som möjligt, så att de nyanställda känner sig bekväma med att ställa frågor och förstår att de är trygga i gruppen. Hon fortsätter vara närvarande även efter första veckan genom att ha individuella uppföljningsmöten, skicka material, se till så att de trivs på jobbet och ordna träffar där alla nyanställda får träffa varandra och knyta nya kontakter. För Peggy är det viktigt att se onboardingen ur de nyanställdas perspektiv – vad är det viktigaste för att de ska kunna komma in i jobbet på bästa sätt?

– Det gäller ju att fundera på hur jag skulle vilja ha det om jag kom ny, vad är det jag behöver veta, vad är viktigast för att komma in i jobbet?

Precis som i en klassisk EA-roll behöver Peggy vara väldigt självgående och se vad som behöver göras innan någon ber om det. Hon har själv tagit fram den onboarding-process som finns, med stöd av underlag från företaget. Det är en process som är i ständig utveckling. Utöver onboarding av nyanställda så stöttar Peggy sin chef med klassiska uppgifter så som mötesbokning, inköpsordrar och är vad hon själv kallar en ”må bra-general” på avdelningen. Peggy har själv format mycket av sin roll och byggt på den efter hand, när hon sett nya behov. Hon har kommit en bra bit på vägen och känner fortfarande att det finns mycket roligt att bygga vidare på. På frågan vad som driver henne så svarar Peggy att det är känslan av att göra saker och ting bättre och att underlätta för de anställda.

– Det är nog att man jobbar för att det ska bli bättre för till exempel de anställda. Att underlätta och få dem att känna sig sedda och att de får med sig något. Det känns värdefullt att kunna lämna över det tycker jag!

Av: Lovisa Wallin

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Möt Teresa Södergren:

Möt Teresa Södergren: ”Det är viktigt att kunna säga nej”

Hon är inte ensam om att ha en delad roll där hon både är Executive Assistant samtidigt som hon axlar rollen som HR-koordinator. För Executiveeffect berättar Teresa Södergren på Scanreco hur hon hanterar det och om vikten av att kunna säga nej.

Möt Carola Bender:  ”Jag är en viktig del i ett effektivt team”

Möt Carola Bender: ”Jag är en viktig del i ett effektivt team”

Hon sitter på Catellas huvudkontor på Birger Jarlsgatan i Stockholm men projektleder möten både på hemmaplan och i Europa. I sin roll som Executive Assistant för ledningsgruppen och Office Manager har Carola Bender två roller och är dessutom personalansvarig. För Executiveeffect ger hon sina bästa tips på hur du organiserar event utomlands, berättar om sitt mentorskap inom organisationen Stella och vem hon skulle vilja vara EA åt om hon fick drömma helt fritt.

Möt Eva Petersson: ”Jag gillar att vara med där det händer"

Möt Eva Petersson: ”Certifieringen fick mig att känna mig värdefull i min roll”

Hon har 15 års erfarenhet inom yrket och är certifierad från både Executive Assistant 1.0 och 2.0. Eva Petersson är Executive Team Assistant på Roxtec International AB i Karlskrona och för Executiveeffect berättar hon om sin karriär, drivkrafter och varför hon aldrig tröttnar på sitt jobb.

Konferens, mer än ett genomförande…

Konferens, mer än ett genomförande…

Annons

Robot event har licensierat och anpassat en speciell app för möten och konferenser. Robot event får ofta förfrågan från sina kunder att stötta i såväl förberedelser som genomföranden av konferensen/mötet.

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

  • International Management Assistants (IMA) Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Retorikexperterns 10 tips – så får du dina mottagare att lyssna och delta

Kan AI förstå ironi? Och vad har det med retorik att göra? 

Krönika

AI kan härma, men inte känna – och just där ligger den avgörande skillnaden. Retorik och kommunikation handlar om nyanser, känslor och samspel, något tekniken aldrig helt kan ersätta. Retorik- och röstexpert Per Furumo reflekterar över AI:s begränsningar och vad det betyder för mänsklig interaktion. 

Därför är självledarskap avgörande för VD:ar

Därför är självledarskap avgörande för VD:ar

Krönika

Självledarskap är inte längre en individuell färdighet – det är en nyckel för framtidens ledarskap. I denna krönika skriver Louise Key-Hedberg om insikter från rapporten Ledarspaning 2025 och om hur VD:ar ser självledarskap som avgörande för hållbara organisationer.

Vad är du utan ditt jobb? AI kanske snart ger dig svaret

Vad är du utan ditt jobb? AI kanske snart ger dig svaret

Krönika

Är du någonsin på en middag där det första som händer är att någon frågar: ”Vad jobbar du med?” Det är en oskyldig fråga på ytan, men bakom den ligger en samhällsnorm som kopplar din identitet till din produktivitet. Vi är våra jobb, våra titlar, våra leveranser. Och det är kanske därför vi känner oss så hotade av AI.

Årskrönika: ”Detta kan ni EA:s förvänta er av vår bransch!"

Årskrönika: ”Detta kan ni EA:s förvänta er av vår bransch!”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Kajsa Tamsen är partner på Inhouse och vi bad henne skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: Emmy Sundberg

Årskrönika: ”Att våga gå före kräver mod”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Emmy Sundberg är Director of Meetings & Private Events på Fotografiska Stockholm, och vi bad henne skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: ”Vi ska spegla era förväntningar”

Årskrönika: ”Vi ska spegla era förväntningar”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Mikael Björkqvist är CMO på matlagningsstudion AVEQIA, och vi bad honom skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: Pär Haga

Årskrönika: ”Ta på dig rollen som innovatör!”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Pär Haga är CEO och co-founder på Boardeaser, en plattform med digitala verktyg för styrelse och ledning, och vi bad honom skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: Framtidsäkra din karriär steg för steg

Årskrönika: Framtidsäkra din karriär steg för steg

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025 när det kommer till din egen karriär och yrkesroll? Stefan Haglund är vd på Företagsuniversitetet och vi bad honom skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: 2025 innebär både nya krav och nya möjligheter

Årskrönika: Nytt år med nya krav och nya möjligheter

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025 när det kommer till möten och evenemang? Henrik Vallentin är CEO på Event Logic, en webbaserad plattform som förenklar planering, upphandling och hantering av möten, event och konferenser. Ta del av hans årskrönika skriven för dig som EA. Trevlig läsning!

Årskrönika: Det attraktiva kontoret

Årskrönika: Det attraktiva kontoret

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025 när det kommer till möten och evenemang? Oscar Ohlsén är koncernchef på Carotte Group, som erbjuder soft facility services med fokus på mat, möten och upplevelser. Ta del av hans årskrönika skriven för dig som EA här. Trevlig läsning!

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

Mest läst

Hitta topp 13 festlokaler att hyra i Malmö

De 13 bästa festlokalerna att hyra för ditt evenemang i Malmö

Letar du efter den perfekta festlokalen i Malmö för ditt nästa evenemang? Oavsett om du planerar ett stort firande med många gäster eller en mer intim tillställning, har Malmö ett brett utbud av fantastiska festlokaler att hyra. Här kan du hitta allt från stora, pampiga lokaler till små, mysiga festlokaler som passar perfekt för mindre sällskap. Vill du hyra en ...
Intim och charmig festlokal Vardagsrummet på Gamla Stadshotellet i Uppsala, perfekt för mindre tillställninga

De 10 bästa festlokalerna i Uppsala för en minnesvärd tillställning

Letar du efter en festlokal att hyra i Uppsala? Här hittar du en mängd spännande alternativ som passar både små och stora tillställningar. I vår lista finns allt från charmiga, intima lokaler till rymliga festvåningar, där flera erbjuder möjligheten att ta med egen dryck och mat, vilket kan hålla kostnaderna nere. Vare sig du föredrar ett centralt läge eller en ...
Travel Team blir Way – nytt namn, bredare tjänster

Travel Team blir Way – nytt namn, bredare tjänster

Efter 22 år som Travel Team tar företaget nu steget in i en ny era med ett nytt namn och en bredare tjänsteportfölj. Way är det nya namnet som speglar företagets utveckling inom affärsresor, konferenser, kongresser och event.
Lista: Sju styrelseportaler som kan spara dig tid

Lista: Åtta styrelseportaler som kan spara dig tid

Lägger du mycket tid på förberedelse och distribution av styrelsedokument? I så fall kanske en styrelseportal kanske kan vara ett värdefullt verktyg som kan få dig att både spara tid och papper. Executiveeffect listar åtta styrelseportaler att spana in.
VD-assistentens vanligaste arbetsuppgifter och ansvarsområden

VD-assistentens vanligaste arbetsuppgifter och ansvarsområden

Även om arbetsuppgifterna för VD-assistentens på ledningsnivå varierar på olika arbetsplatser, så finns det vissa ansvarsområden, färdigheter och profilegenskaper som är mer förekommande.

Expertråd

Välkommen Mötesbaren den 15 maj – Magnus Helgesson föreläser om: Attityder som gör skillnad

Välkommen Mötesbaren den 15 maj – Magnus Helgesson föreläser om: Attityder som gör skillnad

Event

Den 15 maj bjuder vi in dig som läser Executiveeffect till ett unikt evenemang där kunskap och nätverkande möts i en härlig miljö. Lyssna till föreläsningen: Attityder som gör skillnad – med toppföreläsaren Magnus Helgesson, få en exklusiv rundtur i Solvallas nyrenoverade mötesytor och avslutande mingel.

Monica Ohlson, Executive Assistent till generalsekreterare och styrelse på Barncancerfonden och Niklas Cerovina, Vice President Assistant på Tetra Pak Packaging Solutions AB

Erfarenhet mötte nyfikenhet – mentorsprogrammet utvecklande för båda

Karriär

Monica Ohlson på Barncancerfonden och Niklas Cerovina på Tetra Pak Packaging Solutions var båda nyfikna på vad ett mentorsprogram skulle innebära för deras professionella utveckling, hon i egenskap av mentor, han som adept. De har båda precis avslutat mentorsprogrammet som ingår i EA-nätverket IMA Swedens medlemskap och här berättar de om varför de anmälde sig, vad de båda tagit med sig och varför de tycker att fler borde våga kasta sig ut på en liknande resa.

Göteborgs gastronomiska scen 2025

Göteborgs gastronomiska scen 2025

Inspiration

Göteborgs gastronomiska scen fortsätter att utvecklas med över 40 nya inslag under 2025. Bland nyheterna finns en världsunik spritbar, ett ångbåtscafé i älven, hemtrevliga bakfickor och kreativa krogar som introducerar innovativa koncept. Denna lista, framtagen av Göteborg & Co AB, presenterar ett urval av de mest spännande nyöppningarna och viktiga matevenemangen att hålla koll på just nu.

När "rätt" inte räcker – ny bok uppmanar till omdömets revansch

När ”rätt” inte räcker – ny bok uppmanar till omdömets revansch

Aktuellt

I en tid där regelverk och processer ofta prioriteras över sunt förnuft, presenterar Klas Hallberg och Per Kristensson sin nya bok Rätt räcker inte – Att göra nytta på riktigt. Boken, som släpptes den 2 maj 2025, riktar sig till ledare, chefer och alla som vill navigera bortom byråkratins begränsningar och återupprätta det mänskliga omdömet.

Så bygger du en effektiv och ansvarsfull styrelse

Styrelseskola: Så bygger du en effektiv och ansvarsfull styrelse

Styrelsearbete

Advokatfirman Treschow & Partner, ledd av grundaren Frida Treschow, har lanserat en serie pressmeddelanden under titeln ”Styrelseskola”. Denna serie syftar till att ge företag och deras ledningsstöd en djupare förståelse för styrelsens roll, ansvar och hur man bygger en stark och kompetent styrelse.

Travel Team blir Way – nytt namn, bredare tjänster

Travel Team blir Way – nytt namn, bredare tjänster

Aktuellt

Efter 22 år som Travel Team tar företaget nu steget in i en ny era med ett nytt namn och en bredare tjänsteportfölj. Way är det nya namnet som speglar företagets utveckling inom affärsresor, konferenser, kongresser och event.

Solvalla i ny skepnad: Nu en toppmodern mötesarena

Solvalla i ny skepnad: Nu en toppmodern mötesarena

Hallå där...

Med nyrenoverade mötesytor och en ambition att bli en arena för möten och event, öppnar Solvalla upp för nya möjligheter. Den 15 maj är det smygpremiär för de nyrenoverade lokalerna när Mötesbaren gästar anläggningen, vilket ger bokare och mötesproffs en första titt på den omvandlade arenan.

Pia Thedéen, Nya Ledarskapet

Webbinarium – Hjärnsmart ledarskap för ökat fokus, resultat och välmående

Event

Den 20 maj är du varmt välkommen till denna digitala lunch med oss. Vi tar fram lunchlådan, kopplar upp oss och låter Pia Thedéen, vd på Nya Ledarskapet lära oss hur vi kan bli bättre på att skapa resultat och samtidigt må bra. Nya Ledarskapets utbildningar baseras på forskning framtagna i samarbete med Karolinska Institutet och du kommer få handfasta tips som kan hjälpa dig att förbättra hur du leder dig själv och andra. Varmt välkommen att anmäla dig! Webbinariet är kostnadsfritt.

Så ser du till att ditt event blir en succé – med tre enkla ledord

Så ser du till att ditt event blir en succé – med tre enkla ledord

Inspiration

Att planera ett lyckat event är mer än att boka en lokal och bjuda in talare. Det handlar om att skapa en upplevelse som engagerar deltagarna på flera nivåer. Genom att fokusera på tre centrala ledord – Känna, Lära och Göra – kan du designa ett evenemang som inte bara informerar, utan också inspirerar och aktiverar dina gäster.

Tyst kunskap – den osynliga väven i organisationen

Tyst kunskap – den osynliga väven i organisationen

Arbetsplats

Att vara ledningsassistent (Executive Assistant, EA) är en roll som kräver medvetenhet och reflektion, och kan utvecklas till en strategisk position där du aktivt bidrar till organisationens framgång. Genom att förstå och navigera tyst kunskap, informella ledare och dolda agendor kan du stärka din roll och skapa värde på flera nivåer.

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com