– Min styrka är att jag kan se helheten när det kommer till det komplexa yrkeslivet som en VD har, säger Susanne. Min ekonomiska utbildning har också varit en stor hjälp när det gäller att förstå siffror och problematiken som finns i företagsvärlden.
När Susanne läste ekonomiprogrammet på Uppsala universitet fanns inga tankar på att bli VD-assistent. Hon kände då inte heller till yrkets omfattning eller de karriärmöjligheter som fanns.
– Efter utbildningen började jag som marknadskommunikationsansvarig på ett företag, säger Susanne. Då var mitt mål att ha ett yrke som innebar att leda en verksamhet och att ha en chefsroll.
Ambitionerna uppfylldes när Susanne blev erbjuden en ledarutbildning och arbete som biträdande restaurangchef, vilket sedan skulle övergå till att hon fick ta över en egen restaurang på en global restaurangkedja. Men då arbetstiderna så småningom inte gick att kombinera med att vara nybliven småbarnsförälder valde hon att istället att bli butikschef.
– Det var kul och jag trivdes, men arbetstiderna var inte särskilt mycket bättre än de varit inom restaurangbranschen säger Susanne. Det gjorde att jag hamnade lite i en karriärskris och valde därför att börja studera för att byta yrkesinriktning.
Efter en tid var Susanne tvungen att ta en studiepaus. Under tiden hon funderade på en ny yrkeskarriär valde hon att arbeta på Pharmadule som assistent till vice VD.
– Tänkte att jag kunde göra ett bra jobb som assistent eftersom jag själv varit chef och vet vad folk i en ledarroll behöver. Och samtidigt fortsätta fundera på vad jag ville arbeta med. Där och då upptäckte jag att assistent var en egen yrkesroll med flera olika karriärmöjligheter och dessutom ett otroligt roligt jobb.
Tre år senare började hon på Skanska Healthcare AB som assistent till projektdirektören i samband med byggandet av nya Karolinska sjukhuset. Efter det kom fler utmaningar.
– När jag varit två år på Skanska blev jag tillfrågad om jag ville hjälpa tre personer i ledningsgruppen på Spotify. Där arbetade jag även bland annat som Head of Communications & Culture for R&D. Jag gick samtidigt en utbildning och fick bra möjlighet att lära mig viktiga delar inom kommunikation.
Men efter att ha prövat lite olika yrkesroller på Spotify blev Susanne helt övertygad om att arbetet som CEO Executive Assistent var det hon ville satsa på. I den rollen finns många fördelar med att har en bakgrund som chef menar Susanne. Både för henne hon själv och de personer hon assisterar. Då det innebär att hon väl känner till utmaningarna, arbetsbördan och det ansvar som vilar på chefsrollen.
– Min styrka i rollen som VD-assistent är att jag kan se det som är viktigt och få det på plats, säger Susanne. Det är många komplexa delar som ska vävas in för att arbetsdagen ska flyta på och att det ska funka.
En insikt i chefsrollen menar Susanne kan också göra att det är lättare att kommunicera ledningens instruktioner och visioner till resten av organisationen. Liksom hjälpa medarbetare att anpassa sig till ledningens beslut.
Hur tror du dina kollegor skulle beskriva dig?
– De skulle nog beskriva mig som en positiv person som är lösningsorienterad och bra på att kommunicera, säger Susanne. En person som vet vilken information som passar var och när och som har hög integritet med glimten i ögat. Ett bra första filter för min VD. Jag vet vad som är viktigt, vad han kommer att titta på och vad som kommer att skickas vidare till någon annan.
Susanne Dalström, CEO Assistent på Kry
Utbildning: Uppsala universitet, Masterexamen inom företagsekonomi och management, allmän inriktning.
Susannes råd till nya executive assistenter:
Våga ta din tid med din chef och ha mod att tro att din tid är viktig. Om du är samspelt med din chef kan du vara mer proaktiv och det kommer att hjälpa din chef att bli mer effektiv.
Tänk också på att kalendern är ett starkt styrningsverktyg. Ha alltid i bakhuvudet att den ska spegla chefens topprioriteringar och inget annat.
Karriärmöjligheter inom yrkesrollen Executive Assistent
1. Senior Executive Assistant – arbetar direkt med högre chefer och företagsledare. I arbetsuppgifterna kan även ingå strategisk planering, projektledning och personalansvar.
2. Office Manager -ansvarar du för den dagliga driften och ledningen av kontoret, inklusive personalansvar, budgetering och koordinering av olika administrativa funktioner.
3. Event Coordinator – ansvar planering, organisering och genomförande av företagsevenemang samt konferenser för företaget och ledningen.
4. Projektledare – ansvarar för att driva och övervaka olika projekt inom organisationen.
Av: Karin Urbina Rutström
Susanne Dalström var en av de nominerade till utmärkelsen Executive Assistant of the Year 2023.
Läs mer här.