Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
    • Lediga Jobb
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Citykonferensen
    • Golfbaren
    • Liberty International
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
    • Season Hotel
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2021-03-11 | Expertråd | Krönika

Konsekvensen av att inte att återkoppla till etablerade kontakter

Värderingar, attityder och beteenden i en organisation är oftast en direkt spegling av detsamma hos företagets högsta ledare och ger en direkt effekt på varumärket och våra relationer. Då varumärket är företagets mest värdefulla tillgång bör det vårdas med respekt för både ägare, medarbetare, kunder och nya talanger…

12 tips för att lyfta ditt personliga varumärkeMichelle Dandenell

När jag blev tillfrågad om att projektleda ett ”undercover-projekt” för ett it-bolag svarade jag såklart ja och detta projekt är ett av de mest lärorika, spännande och hårresande projekt jag haft. Mitt uppdrag var att dokumentera beteenden, attityder och värderingar i organisationen. Under några dagar var jag i reception och växel för att studera hur vi svarade i telefonen, hur vi bemötte våra besökare och hur vi servade våra kollegor. På våra ledningsgruppsmöten studerade jag hur vi pratade med/om varandra, våra kunder och kollegor. Jag satt med säljarna för att förstå hur deras säljprocess fungerade – och inte fungerade. Jag gjorde också djupintervjuer med våra kunder och leverantörer om hur de uppfattade oss och vår service. Ett för övrigt otroligt givande projekt som fler borde genomföra för att ”ta tempen” på företagets varumärke, värderingar, kultur och service – helt undercover.

Den gemensamma nämnare jag identifierade var att få av medarbetarna förstod vikten av hur deras individuella insatser påverkade varumärkets förtroende och auktoritet, både på gott och ont. Om du nu stannar upp någon minut för att reflektera över hur du blir behandlad/servad i butiker, av dina leverantörer, samarbetspartners eller nätverk, hur skulle du säga att ditt mottagande var på en skala från 1-10? Säkert har du som kund, konsult, säljare eller nätverkare känt dig nonchalerad, fått dålig service, avsaknad av återkoppling på avtalat möte eller feedback på en önskad offert? Vad händer i dig då? Kommer ditt förtroende för vd’n som inte återkommer som avtalat att sänkas? Hur påverkas ditt förtroende för en person i ditt nätverk som du har kontakt med och som inte återkopplar om offerten, lunchen eller mötet ni pratat om? Eller inte minst de rekryterare som enbart skickar, (i bästa fall) ett kort ”tack, men nej tack” då en kandidat ägnat timmar åt att skriva CV och personliga brev?

Acceptans och konsekvens
Som konsult sedan många år har många av oss det senaste året haft otroligt tufft och vi kanske är mer beroende av vårt nätverk än någonsin. Jag hör nästan dagligen konsultkollegor som erfar samma upplevelse – dålig eller ingen återkoppling från möten, offerter eller samtal. Jag vill tro att det finns en god intention hos de flesta om att vi vill hålla det vi kommit överens om. Men förstår vi vad som händer med vårt varumärke, både det personliga och företagets, när vi faktiskt inte håller det vi lovar? Det som händer i oss konsulter, kunder eller vem det nu är som sitter på andra sidan är att vi förlorar förtroendet för personen, för företaget, för affärsmannaskapet och inte minst tid. Vi förlorar tid på att inte få återkoppling, om än ett nej. Har du råd att ta konsekvenserna av att ditt varumärke tappar i förtroende? Jag kommer ju då osökt att tänka på mitt undercover-projekt och vetskapen om att ambassadörskap leder åt två håll – positivt och negativt och jag lovar, det negativa sprider sig som en löpeld, snabbare än du anar.

Vad handlar det här om och vems är felet?
Jag har följt några konsultkollegor som under det senaste året sökt en hel del konsultuppdrag och anställningar och de berättar om hur de blir behandlade. De vittnar ständigt om att personer de har kontaktat i sitt nätverk (kan vara gamla kunder/kollegor, alltså människor de känner/har kontakt med) inte återkommer trots avtal om samtal, lunch, möte eller önskade offerter och upplägg. Jag har under detta år följt upp mina konsultkollegor och ställt dem nedanstående frågor. Endast personer de har en nätverks- eller kundrelation har medverkat. Rekryterings-kontakter var inte med i denna undersökning.

Det vi gemensamt kommit fram till är att:

  • 62% svarar på mail nr 1 inom 3 dagar.
  • 16% svarar på avtalat uppföljningsmail inom 7 dagar.
  • 1% svarar inte alls trots verifierad mailadress.
  • 85% svarar i telefon vid samtal 1.
  • 13% svarar vid överenskommet uppföljningssamtal.

(Som en liten notering kan jag säga att tre av 10 rekryterare har påtalat att det är åldern som varit hindret för en anställning de har sökt. Just saying…)

Vems är felet? Värderingar, företagskultur, mod eller är det bara nonchalans mot våra medmänniskor? Är det så att vi som individer inte bryr oss om och värderar vad våra individuella insatser bra eller dåliga gör med varumärket?

Personligen tror jag att det är en blandning av allt och att det till syvende och sist är en ledningsfråga, en värderingsfråga och en kulturfråga. Så min fråga är;

Har du råd med att inte återkoppla till de relationer du har?
Vad tror du händer med ditt varumärke om du inte hör av dig?

Känner du att ni behöver se över ert varumärke och beteende så tar jag gärna en digitalfika och pratar om ett ämne jag brinner för – kostnadsfritt såklart. Du når Michelle här.

Av: Michelle Dandenell , varumärkesarkitekten som hjälper företag, ledare och entreprenörer att utveckla och transformera starka varumärken som får både deras affär och person att växa.

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Inbjudan: Få full kontroll på företagets möten – spara tid med smart ​verktyg

En mötesbokare är din genväg till rätt upplevelse

Att arrangera ett lyckat möte eller konferens kan vara både tidskrävande och komplext. Var ska man börja, hur vet man att man valt rätt plats – och vad händer om behoven ändras i sista stund? Vi har träffat Magdalena Höglund, grundare av STHLM Möten, som delar med sig av sina bästa argument för varför företag och organisationer bör ta hjälp av en mötesbokare.

Dags för sandaler och solglasögon!

Dags för sandaler och solglasögon!

Vi har snackat AI, bjudit på tips, råd och inspiration. Vi har fått ta del av hur olika EA-rollen kan se ut i våra många profilintervjuer med er och vi har setts på olika event och webinarier. Men nu stundar midsommar och det är dags att byta e-post mot solkräm och ta på sandaler och solglasögon och gå ner i varv några veckor. Vårt nyhetsbrev är tillbaka igen i augusti. Vi ses då! 😎

Pia Thedéen, Nya Ledarskapet

Pia gav hjärnsmarta tips

I veckan bjöds Executiveffects läsare på ett kostnadsfritt lunchwebbinarium där Pia Thedéen, vd på Nya Ledarskapet lärde oss hur vi kan bli bättre på att skapa resultat och samtidigt må bra. Här några av hennes tips!

Stämma på distans? Här är Trippus bästa tips!

Stämma på distans? Här är Trippus bästa tips!

Annons

I en tid när det inte går att hålla fysiska möten får vi hitta nya vägar för att kunna genomföra konferenser, utbildningar och evenemang. En kategori möten som ofta måste hållas en viss tid på året är stämmor, och att genomföra stämmor med deltagare på distans via digitala verktyg ställer en del krav på arrangören. Vi har sammanställt våra bästa tips – något att ha i bakhuvudet när en stämma ska genomföras och deltagarna inte finns i samma rum. 

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

 
  • IMA - International Management Assistants Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

Mest läst

Möt Marika Svensson:  ”Min chef sa: Du är jag” 

Möt Marika Svensson:  ”Min chef sa: Du är jag” 

Vi möter Marika Svensson, Business Support till Chief Engineering & Technology Officer på Volvo Cars. För Executiveeffect berättar hon om sin karriärresa, vad hon ser som en EA:s viktigaste verktyg och varför hon skulle vilja vara EA till en militär.
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: Framtidens ledningsassistent i praktiken

Executiveeffect arrangerar EA Summit 2025 den 17 november med temat ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken”.
EA Mingel #12 När kunskap, nätverk och nya perspektiv möts

EA Mingel #12 När kunskap, nätverk och nya perspektiv möts

Den 20 oktober bjuder Executiveeffect och Fotografiska in till ett exklusivt EA-mingel– en kväll där inspiration och nätverkande möts i en unik atmosfär. Programmet bjuder både på ny kunskap och tid för givande samtal med kollegor i branschen.
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: En dag för inspiration, insikter och praktisk utveckling

Den 17 november samlas Sveriges ledningsassistenter för en halvdagskonferens på Citykonferensen i Stockholm. Under rubriken ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken” får deltagarna ta del av insikter från Executiveeffects stora EA-undersökning, praktiska verktyg för att samarbeta med Microsoft Copilot, och inspiration för att leda utan formell chefsroll. Det blir en dag då teori möter praktik och ...
EA-mingel #11 – Laax Experience på Skandia Bio

EA-mingel #11 – Laax Experience på Bio Skandia

Välkommen till höstens EA-mingel den 14 oktober! Denna gång samlas vi på anrika Bio Skandia i Stockholm för en kväll där Schweiz står i centrum – med inspiration, nätverkande och ett högaktuellt tema: Ledarskap med neurovetenskap och beteendepsykologi.

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | | Greatplacesinsweden.com