Jannis Norén Karras är försäljnings-och affärsutvecklingschef på Svenska Möten. Han berättar att företagen nu eftersöker möten och konferenser med fokus på att få medarbetare att träffas. Långa presentationer sköts i digitala forum, nu ska konferenserna handla om att träffa kollegorna, bygga team och interagera med varandra. Före pandemin såg Svenska Möten en växande trend där företagen satsade allt mer på dagskonferenser. Nu har fördelningen förändrats och konferens med övernattning ökar.
– Det är ett enormt högt tryck på bokningarna nu jämfört med 2019, som var ett rekordår. Det är både fler till antal och en större investering per möte. Med det sagt så tappade vi såklart under januari och februari i och med restriktionerna men är ändå förbi 2019 års nivåer nu, med en ökning på 20% jämfört med motsvarande period 2019.
Jannis ser även att företagen investerar mer pengar per deltagare. Han menar att det kan bero på att företagen har pengar över från föregående budgetar och att det finns ett stort behov av att träffas. Han förväntar sig viss avmattning under nästa år. Men att konferenser, event och möten är en självklar och viktig del för ett företags framtida framgång gör att är han tror på en fortsatt positiv utveckling mötesindustrin.
– Om man tittar på trenden innan pandemin med både ökat affärsresande, fler konferenser, möten och event, så fanns det det en anledning till att trenden höll i sig i tio år. Det ger resultat på sista raden.
Under pandemin har flexibel bokningspolicy, stora lokaler och digitala möten varit en självklarhet. Jannis menar att den digitala utrustningen har blivit en hygienfaktor, men efterfrågan på flexibla bokningsregler och rymliga lokaler inte är lika stor. Hållbarhetsfrågan är fortsatt viktig för kunderna, som ställer allt högre krav på anläggningarna.
– Många har sparat in kostnader under pandemin och tar nu ett omtag om sina möten. Företagen vill få kostnadskontroll och styrning, främst mot hållbara anläggningar. Det ställer krav på våra konferensanläggningar i Sverige, att verkligen höja ribban för sitt hållbarhetsarbete.