Det pratas allt mer om artificiell intelligens (AI) och den nya tekniken spås av många revolutionera sättet vi jobbar på samma sätt som internet gjorde. Men det är få som faktiskt vet hur.
En färsk rapport från Mynewsdesk och Berghs School of Communication visar att endast 17% av respondenterna har tillräckligt bra förståelse för hur man kan arbeta med AI att de kan förklara för någon annan vad det innebär och hur det används.
Så vad är då AI egentligen?
Kortfattat kan AI beskrivas som tekniken gör det möjligt att processa stora mängder data i realtid. AI är alltså ett övergripande begrepp för system som kan göra intelligenta saker, såsom att efterlikna mänskligt beteende och tänkande. Men det finns säkert nästan lika många definitioner av AI som det finns experter.
AI används redan idag i mängder av tillämpningar utan att de flesta av oss märker det. AI ligger exempelvis bakom rekommendationerna som kommer upp när vi handlar något online och Facebooks förmåga att identifiera våra vänner på foton.
Datan finns – men få vet hur de ska använda den
Att som företag gå över till datadrivna beslut kräver rätt kombination av företagskultur, teknik och kompetens. Tillgång till data idag är inte ofta ett problem. Utmaningen ligger snarare i att människor inte vet hur man ska använda den data som finns tillgänglig. 18% uppger i samma rapport att de har tillräckligt hög kunskap för att skapa mening och insikter från data.
– Företag som har insett att det krävs både tid och resurser för att arbeta mer data-drivet har kommit en lång bit på vägen. Sedan krävs ett strategiskt arbete med att kombinera de rationella insikterna från datan med ett mer ”emotionellt” perspektiv som ger förutsättningar för effektivt kommunikationsarbete, säger Rosalin Gustafsson, Programansvarig Strategisk kommunikation & Public Relations på Berghs School of Communication i ett pressmeddelande.
Om rapporten
I rapporten The Data-Driven Mindset har Mynewsdesk i samarbete med Berghs School of Communication kartlagt hur kommunikatörer, marknadsförare och företagsledare använder data i såväl det strategiska som operativa arbetet. Datainsamlingen skedde mellan oktober och november 2018 med totalt 1050 respondenter. Ladda ner rapporten här.