Först var det stället för mig som höll på med IT-utbildningar, sedan det jag föreläste om utifrån karriär, rekrytering och att söka jobb och LinkedIn var ett verktyg för det. Ett tag var det perfekt för mig att få inspiration från. Men nu känns det mer och mer trasigt och som en sida jag går till för att få reklam och spam. Enligt Svenskarna och internets årliga undersökning växte det lite även ifjol, men det känns som en utveckling som håller på att vända.
Det finns tre tecken som får mig att undra om det här är året när LinkedIn börjar krympa.
Chat-gpt poster var illa nog. Efter att det började pratas om AI fick jag snabbt känslan av att många poster inte skrevs av människorna längre. Ibland uppenbart också då folk bytte språkmelodi, eller skrev på samma sätt som andra just börjat skriva. Dessutom kom knappen: “Try typing with AI”. Om jag vill läsa AI texter är det lätt för mig att skriva in det jag vill läsa om i min egen AI, vad fyller då LinkedIn för funktion? Plus att AI i all respekt och jag säkert inte ser att en del bra texter är skrivna av AI, men det är människors tankar jag är ute efter att få läsa.
Knappen “Don´t want to see this” tror jag övertrumfas av betalare. Kanske felaktig gissning, men två saker hände samtidigt. Jag får höra att arbetsgivare kan betala för att personers poster ska prioriteras, så att deras anställda syns bättre i flödet. Samtidigt är det några profiler som tar över i mitt flöde. Efter ett tag försöker jag rensa det genom att klicka “don´t want to see this”. Men profilerna är kvar i flödet lika ofta trots att jag markerar dem som ointressanta för mig. Lika ofta, eller kanske oftare. LinkedIns läsvärde för mig har på så har sjunkit och jag undrar vad jag ska göra på LinkedIn om det jag läser mest är poster som betalat för att jag ska se dem. Är jag där för att få betald reklam nu? Lite samma sak har för mig hänt på Facebook och jag liksom nog många i min ålder läser Facebook mest för gruppernas skull. Jag är inte intresserad av att lägga min tid i en kanal där andra betalar för att jag ska läsa deras poster och illa dolda reklam.
Men jag har hört att jag måste vara på LinkedIn för att kunna göra affärer. Det är där mina kunder ska finnas. Men är det så? Mina kunder är ledning, HR, inköpare och kompetensansvariga. Efter att jag hållit en kurs eller föreläsning tittar jag gärna på att lägga till de som bokat mig på LinkedIn och de finns inte alltid där. Eller så har de en gammal profil, ofta utan bild och som de sällan postar ifrån. De jag hittar är istället säljare. Massa som frågar mig om jag vill boka en kurs om LinkedIn. Det finns också massa rekryterare och arbetslösa, men inte beslutsfattarna. Vilket jag kan förstå. Jag får för många spam och erbjudande som VD på ett litet företag, tänk vad som måste ske för den höga chefen på ett stort företag.
Tror inte att det här är döden för LinkedIn, men att det är dags för mig att se på LinkedIn som det nya Platsbanken. På många sätt perfekt för den som söker personal och den som söker jobb. Men som det nätverk det var ett kort tag för mig av likasinnade som var nyfikna på karriär och ledarskap är det i fara. Jag kanske överdriver, men tittar jag på systemet som ett spel (och då tänker utifrån att jag är väldigt kunnig i speldesign) känns det som att det blivit mer trasigt.
Av: Gunnar Söderberg