Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Citykonferensen
    • Golfbaren
    • Liberty International
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
    • Season Hotel
    • Kajen Nacka strand
    • Palacio de Cantalobos
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2021-03-16 | Digitala möten

Checklista – Nio steg till en lyckad digital konferens

Många av de grundregler som gäller vid fysiska möten är också applicerbara på det digitala mötet eller digitalt event. Men på vissa områden måste man tänka lite annorlunda för att det ska bli en riktigt lyckad digital konferens.

Checklista – Nio steg till en lyckad digital konferens

Hummingbird Grupp & Konferens har gått på djupet och tagit fram en lista med nio enkla steg att checka av för framgång.

Checklista – Nio steg till en lyckad digital konferens

  1. Vad är det ni vill åstadkomma?
    Det första grundläggande steget är att ledningen i företaget tydliggör vad man vill uppnå med den digitala konferensen. Är det för att öka samhörigheten i eller med bolaget, kickoff för en lansering eller ny affärsplan, studiebesök, utbildning eller något annat som är till gagn för företaget? Det kan vara en del i arbetet med att skapa en så attraktiv arbetsplats att man lättare behåller och kan attrahera nya medarbetare. Vad vill du/ledningen i företaget att deltagarna ska ha fått med sig efter att ha deltagit i evenemanget.
  2. Helheten
    Bestäm hur innehåll och dramaturgi ska se ut för att åstadkomma det som man bestämt i punkt 1? Hur säkrar man att intresset hålls uppe och att alla verkligen vill vara kvar och ha fortsatt fokus i den digitala konferensen? Hur ska inbjudningar gå ut? Vad ska kommuniceras innan och efter? Dokumentation.
  3. Delaktighet
    Bygg in delaktighet i programmet för ökat engagemang.
  4. Pauser
    Även i ett digitalt event är det viktigt att lägga in pauser i programmet. Gör dem gärna sociala med möjlighet till mingel.
  5. Gruppindelningar för bästa dynamik
    I fysiska konferenser förbereder man ofta gruppindelningarna noga utifrån något kriterium medan det ofta blir slumpvisa gruppindelningar på digitala konferenser. För bästa dynamik i grupparbeten så är förutbestämda gruppindelningar ofta att föredra.
  6. Manus klart i god tid.
    Programmet och programpunkterna är ofta betydligt kortare på en digital konferens. Det kräver mer av förberedelser från talarna. Det är också så att en talare lättare kan improvisera på ett fysiskt möte medan det inte alltid är lika ”förlåtande” i ett digitalt event. För timing och synkning av de olika programpunkterna behöver manus vara klart i god tid.
  7. Korta ner
    Tänka på att allt ofta måste hållas betydligt kortare än vid ett fysiskt möte.
  8. Fastna inte i tekniken
    Ta hjälp av en erfaren mötesarrangör som säkrar att ni kan koncentrera er på innehållet och deltagarna.
  9. Anlita någon som är helhetsansvarig.
    Ta hjälp av någon som kan lösa både anmälningshantering, planering av upplägget, hantering av tekniken och genomförandet. Då slipper du att saker hamnar mellan stolarna och har en erfaren kontakt för hela den digitala konferensen.
Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Vi reder ut begreppet hybrid

Vi reder ut begreppet hybrid

Efter pandemin har begreppet hybrid blivit ett ord som ofta används i briefer och som benämning för den nya tidens event, hybrid känns som den ultimata mixen mellan det digitala och det fysiska, en kostnadseffektiv lösning som ger bättre effekt – är det verkligen så?

Göteborg & Co satsar på kostnadsfri rådgivning för hybrida möten och mötesverktyg.

Göteborg & Co satsar på kostnadsfri rådgivning för hybrida möten och mötesverktyg.

När allt fler fysiska möten blir digitala så ökar behovet av kunskap om hybrida möten och mötesverktyg. En svårighet för arrangörer är att välja den tekniska plattform som är bäst för deras behov. Därför startar nu Göteborg & Co kostnadsfri rådgivning för evenemangs- och mötesarrangörer att hitta rätt plattform för deras event.

Lista: 16 eventplattformar för hybrida möten

Lista: 16 eventplattformar för hybrida möten

Här listar vi på Eventeffect aktiva aktörer på den svenska marknaden som tillhandahåller digitala eventplattformar för event, möten, konferenser och hybrida arrangemang. Några stödjer också virtuella mässor och festivaler.

Therese Eijvergård - veckans Mindley profil

Therese Eijvergård – veckans Mindley profil

Annons

Therese Eijvergård är veckans profil på Mindley. Med sin unika kombination av beteendevetenskap, biokemisk expertis och personlig erfarenhet, hjälper hon företag och individer att optimera hälsa och energi för långsiktig framgång.

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

 
  • IMA - International Management Assistants Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

  • Office Manager i Stockholm | Cure Media – mot Executive Assistant
  • DHL Freight söker Office Management Coordinator i Solna
  • Office Manager med teamledaransvar i Stockholm | Wise IT
  • Volvo Group rekryterar Executive Assistant – Göteborg/Lyon
  • Office Manager-jobb hos Duni Group i Malmö | Konsultuppdrag
  • Deltidsjobb: Administratör i Göteborg – Teknikbolag i bygg
  • The Pace söker Koordinator i Stockholm | Ledningsnära konsultuppdrag
  • Office Manager Linköping – IMI Supply Chain Solutions
  • Seco Tools: Process Office Manager – global Order-to-Deliver
  • Executive Assistant till koncernchef – Voky/Zollner, Linköping
  • Office Manager i Solna – deltid via Adecco | Executiveeffect
  • Office Manager Stockholm – start omgående | Manpower
  • Executive Assistant – energimyndighet, Sundbyberg | JobBusters
  • Koordinator och Office Manager – Trafikkontoret, Stockholms stad
  • Executive Assistant till Mysafety i Stockholm – ledningsstöd nära vd
  • Executive Assistant till VP MACH – Hitachi Energy
  • Executive Assistant Stockholm – 24 mån uppdrag via Incluso
  • Executive Assistant till CEO i Stockholm | Top of Heart
  • Executive Assistant-volontär | Mercy Ships Sverige
  • Office Manager med teamledaransvar i Stockholm | The Pace

Mest läst

EA Summit 2025: En ny mötesplats för framtidens ledningsassistenter

EA Summit 2025: En ny mötesplats för framtidens ledningsassistenter

När 50 ledningsassistenter samlades på Citykonferensen i Stockholm för det första EA Summit blev det en eftermiddag fylld av energi, kunskap och professionellt nätverkande. Med fantastisk mat, toppklassiga lokaler och en strålande insats av moderatorn Christoffer Schjött-Quist sattes ribban högt för framtiden.
Ledarskap och självledarskap i fokus när IMA Sweden samlade medlemmar i Göteborg, Malmö och Stockholm

Ledarskap och självledarskap i fokus när IMA Sweden samlade medlemmar i Göteborg, Malmö och Stockholm

Med Petra Malm som huvudtalare fick deltagarna ta del av en föreläsning om mod, ledarskap och mental styrka, samtidigt som nätverkande och kunskapsutbyte stod i centrum.  
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: Framtidens ledningsassistent i praktiken (4 platser kvar!)

Executiveeffect arrangerar EA Summit 2025 den 17 november med temat ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken”.
Nya AI-funktioner i Gmail förbättrar hanteringen av din inkorg

Nya AI-funktioner i Gmail förbättrar hanteringen av din inkorg

Google har introducerat en rad AI-drivna funktioner i Gmail som möjliggör personlig anpassning och effektivisering av e-posthanteringen, viktigt för ledningsassistenter och andra centrala roller inom företagsledningen.
Sabis har Sveriges snyggaste kontor 2025

Sabis har Sveriges snyggaste kontor 2025

När Stora Kontorsdagen delade ut titeln för “Sveriges Snyggaste Kontor” 2025 stod familjeföretaget Sabis AB som vinnare — tack vare ett kontorskoncept som förenar företagets historik, servicekultur och moderna arbetsmiljö.

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | | Greatplacesinsweden.com