Ledningsgruppens alla puckar
För några år sedan jobbade jag med en ledningsgrupp. Jag satt med under ett ledningsgruppsmöte som böljade fram och tillbaka. Den stora gruppen med 15 medlemmar (!) plus vd-assistenten var på plats.
Många hade åsikter och en del verkade sätta sitt eget område framför företagets bästa.
Vd kämpade med ordningen och ville att alla skulle få komma till tals.
Några sprang ut från mötet och svarade i telefon. Två högljudda kombattanter tjafsade om någon ”detaljfråga” utan att lyssna på varandra. Några satte igång att surfa på nyhetssidorna. Några skrev mail. Någon annan satt och surade för att det hela fick pågå.
När det var som rörigast tar vd-assistenten till orda. En av de få kvinnorna i rummet. -Ursäkta, mig sa hon.
-Visst har vi bestämt att vi ska bara ha uppmärksamhet på mötet när vi har ledningsgrupp?
Det blev tyst i rummet och blickarna riktades mot henne.
Hon pekade på ett av värdeorden som var målade på väggen.
Professionalism, Vi har alltid företagets bästa för våra ögon och agerar därefter.
Gäller inte dessa ord sa hon högt med röda kinder?
-Jo, hördes i mumlet.
-Varför visar ni inte det då? Svarade hon.
Mötet ordnade upp sig och ledningsgruppen kom i mål med sina frågor.
Reflektion från hockey
Efter mötet satt jag med vd och assistenten och gick igenom deras syn på mötet. Vd som var färsk och osäker var tacksam för stödet från assistenten.
Han frågade hur hon tänkte under mötet.
Hon svarade att hon tänkte på Wayne Gretzky, en legendarisk kanadensisk hockeyspelare.
Förvånad tittade Vd på henne. -En hockeyspelare?
Ja, sa hon och berättade hur hon läst om Gretzkys förklaring till varför han var så bra. Hemligheten var att han åkte dit pucken var på väg, inte som många av de andra som jagade efter pucken.
-Det här mötet spårade ut och många åkte efter varandra utan att fundera på vart ”det hela” var på väg. Sa hon.
Ta vara på assistentens kompetens
Min egen erfarenhet är att assistenten ofta sitter inne med kunskaper och kompetenser, som ledningsgrupper i allmänhet inte tar till vara.
Låt assistenten hjälpa gruppen att ta ett metaperspektiv, för att fler ska få syn på helheten. Assistenten kan bli den som håller i reflektionen efter träffen.
Varför är vi här?
Vad var bra under mötet?
Om vi fick göra om mötet, vad skulle vi ha gjort annorlunda?
Kom alla till tals?
Följer vi det vi kommit överens om?
Har vi pratat om det viktigaste och mest väsentliga?
Då blir vi alla duktigare på att hitta och observera avvikande mönster och beteenden. Det är viktigt att vi använder den informationen, för att kunna åka dit ”pucken” är på väg.
Av: Anders Lundin
Anders Lundin är, förutom gästskribent på Executiveeffect, pedagog, idrottsledare, elittränare och före detta förbundskapten i handboll samt certifierad förändringsledare. Hans ämnesområde är kommunikation i alla dess former. Han har även blivit utsedd till Topp100 – Sveriges populäraste föreläsare 2010 av Eventeffect.se