Att jobba hemma kan vara fruktansvärt långtråkigt och dötrist och tråkigt och… alldeles underbart! Allt beror på vilken personlighet man är, vilka förutsättningar man får – och framför allt om både chef och medarbetare har en bra kommunikation, är överens om ansvarsfördelning, litar på varandra, delar information när det behövs, har bestämt när det är ok att ringa eller skicka mail och sms, vilka arbetstiderna är och…
Sverige låg redan innan coronapandemin internationellt sätt i topp när det gäller distansarbete. Men det senaste halvåret har detta närmast exploderat och många företag, chefer och medarbetare fick med bara någon dags varsel försöka anpassa sig, utan att ha några tidigare erfarenheter.
På det hela taget har det gått rätt bra för många att ha arbetsplatsen i hemmet. Men om vi nu får dras med viruset under lång tid, vilket verkar troligt – hur kommer då detta att påverka medarbetare och chefer i det långa loppet? Vad krävs av chefen för att hålla en bra kontakt och ge den information medarbetarna behöver? Och hur ska medarbetarna agera när det varken finns en chef eller arbetskamrater på armlängds avstånd att fråga när det kör ihop sig? Hur hittar man energin och behåller fokus när arbetsplatsen inte är den man är van vid?
Ett är i alla fall säkert – kravet på ett fungerande självledarskap kommer att öka med ökat distansarbete. Och det gäller både för chefer och medarbetare. Om detta, och mycket mer, handlar vårt weibinar. Vi använder oss bland annat av forskning från Department of Neuroscience vid Karolinska Institutet, Stockholm.
Webinaret ledas av Fredrik Kristoffers och Anna Landegren, Nya Ledarskapet.
Anmäl dig till: [email protected]
Anmäl dig till: [email protected]