Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Citykonferensen
    • Golfbaren
    • Liberty International
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
    • Season Hotel
    • Kajen Nacka strand
    • Palacio de Cantalobos
    • Switzerland Convention Bureau
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2024-02-07 | Kontor

Studie: Det traditionella kontoret behöver uppgraderas

Med en allt högre förväntan på ett hållbart och flexibelt arbetsliv öppnas också möjligheter för arbetsgivare att skapa inkluderande och konkurrenskraftiga arbetsplatser. Det förutsätter att det traditionella kontoret uppgraderas för att fler av medarbetarnas behov ska kunna tillgodoses. Det visar en ny AI-studie som genomförts på uppdrag av fastighetsbolagen Wihlborgs, Fabege och Diös.

Studie: Det traditionella kontoret behöver uppgraderas

Trots att medarbetarens behov varierar över tid och under en arbetsdag, och därmed behovet av olika typer av miljöer, är det framför allt kontoret som en plats för social samvaro och samarbete som lyfts fram i arbetsgivarnas kommunikation. Medarbetarna signalerar å sin sida en betydligt bredare palett av behov med en tydlig förväntan om självbestämmande och ökad medvetenhet om det egna måendet.

I en värld av hybridarbete kan kontoret vara den plats som ger de bästa förutsättningarna för olika typer av arbete – särskilt om det finns miljöer där medarbetaren kan dra sig undan för att arbeta ostört eller hämta energi.

Några av slutsatserna:

  • Kontoret behöver lösa fyra grundbehov: samarbete, social samvaro, koncentration och återhämtning.
  • Rätt hanterat kan kontoret vara ett av arbetsgivarens starkaste konkurrensmedel, rekryteringsverktyg och en möjlighet att skapa välbefinnande, inkludering och social hållbarhet för de anställda.
  • Företagen visar främst upp kontoret som en plats för kreativa samarbeten och social samvaro. Man fångar därmed inte upp kontorets andra viktiga roller, som en plats för koncentrerat arbete eller återhämtning, vilket är viktigt för många medarbetare som vill arbeta i en hybrid arbetsform.
  • Anställda förväntar sig ökad autonomi (självbestämmande) och möjlighet till hybridarbete.
  • Sökningar på ”Kontorsutformning” har ökat med 220 procent sedan den senaste mätningen (2021) och 587 procent sedan den första (2019), medan ”Arbeta hemifrån” sjunkit kraftigt. En slutsats som kan dras utifrån det är att det idag ligger mindre fokus på var arbetet utförs och mer på vilka anpassningar som behöver göras på kontoret för att för att få till en bra arbetsmiljö.
  • Behovet av frihet och möjligheten att balansera arbete och fritid för att få ihop livspusslet är mycket starkt.

Studien har genomförts av Navet Analytics i samarbete med Quilt.ai på uppdrag av Öresundsbaserade Wihlborgs, Stockholmsbaserade Fabege och Diös, som har verksamhet i norra Sverige. Datan består av 10 800 inlägg på sociala medier från privatpersoner och Sveriges 50 största företag samt cirka 2,1 miljoner sökningar på Google under perioden oktober 2021-september 2023. Det insamlade materialet har sedan grupperats och klustrats av en AI-motor och därefter analyserats av analytiker, antropologer och semiotiker.

Bakgrunden till studien

På bara några år har synen och förväntningarna på arbetsplatsen förändrats avsevärt. Parallellt visar uppgifter att det aldrig tidigare varit så många sjukskrivna på grund av stress. Forskningen är tydlig med att arbetsmiljö är den viktigaste faktorn bakom utvecklingen. Här har fastighetsbolag ett viktigt uppdrag – att hjälpa till att hitta lösningar för arbetsplatsen som möter nya behov. Oavsett landsända är frågeställningarna och utmaningarna likartade på detta område.

Syftet med studien har varit att undersöka de digitala samtalen och sökningarna kring arbete och kontor, för att analysera vilken betydelse strömningarna kan komma att få för kontorslokalers utformning i framtiden.

  • Det handlar inte längre om att ”locka” tillbaka medarbetare till kontoret utan att se till hela människan och skapa arbetsmiljöer som ger förutsättningar för både välmående och produktivitet. Man ska inte behöva jobba hemifrån för att kunna koncentrera sig, säger Ulrika Hallengren, vd, Wihlborgs.
  • Det vi kallar kontor har en central funktion i mångas liv. Kontoren är viktiga för att skapa gemenskap, tillhörighet och engagemang. Det är dock viktigt för oss alla att vara lyhörda och öppna för utveckling, inte minst med tanke på ny teknik. Vi tror och hoppas att rapporten kan bidra till denna utveckling, säger Stefan Dahlbo, vd, Fabege.
  • Det attraktiva kontoret fungerar som en motor för stadens tillväxt. Vad som utgör ett attraktivt kontor definieras till stor del av medarbetarna och för att skapa långsiktigt hållbara kontorskoncept behöver vi hela tiden vara nyfikna på hur vi kan möta våra hyresgästers behov och önskemål, säger Knut Rost, vd, Diös.

Om studien

I sociala medier förmedlas ofta ambitioner, visioner och en bild av hur vi vill uppfattas. De sökningar vi gör visar i större utsträckning vilka funderingar och tankar vi har som vi inte kommunicerar lika öppet. Genom att kombinera datakällorna möjliggörs en välbalanserad analys av människors åsikter och önskemål.

Datan bakom studien består av 10 800 inlägg på sociala medier från privatpersoner och Sveriges 50 största företag samt cirka 2,1 miljoner sökningar på Google under perioden oktober 2021-september 2023.

Studien är den tredje i en serie av undersökningar om vårt sätt att arbeta och använda kontoret. Förfarandet ger möjlighet att studera hur synen på arbete och kontorets roll förändrats över tid och vilka trender som befästs på längre sikt efter en tid av stora förändringar i beteende och digital mognad. De två första studierna har genomförts på uppdrag av Wihlborgs och den senare av Wihlborgs, Fabege och Diös.

Den nya studien och de två föregående kan läsas i sin helhet här.

Victor [email protected]

Läs mer:

Automatiskt utkast

Zilenzio presenterar Dezibel Art – akustikpaneler klädda i konst från Paper Collective

Ett nytt samarbete för samman kraften i förstklassig akustik med den uttrycksfulla skönheten i samtida konst. Dezibel Art av Zilenzio och Paper Collective förvandlar vanliga väggar till platser där man vill stanna upp – där design, välmående och kreativitet möts.

Hållbarhet i fokus när Nederman inreder nytt huvudkontor

Hållbarhet i fokus när Nederman inreder nytt huvudkontor

Med 85 procent återbruk och ett tydligt hållbarhetsfokus visar Nederman vägen för hur ett modernt huvudkontor kan inredas – utan att tumma på vare sig kvalitet eller estetik.

Ny digital inredningstjänst

Ny digital inredningstjänst

DPJ Workspace har lanserat sin digitala inredningstjänst i Sverige. Tjänsten innebär att företag kan skicka in bilder och mått på sina kontor och inom 48 timmar få skräddarsydda inredningsförslag tillsammans med 3D-visualiseringar.

Julbord, järvar & jingle bells på Hasselbacken

Julbord, järvar & jingle bells på Hasselbacken

Annons

På Hasselbacken gör vi ditt event lite mer fabulöst. Kombinera julbordet i våra vackra salar och rum med djurbesök, aw med grymma DJs, burlesqueshow med Mrs M, GES på Cirkus eller en klassisk konferens. Med grannar som Cirkus, Skansen och ABBA the Museum kan ditt julbord göras till en fabulös fest som aldrig tar slut. Övernattning på Hasselbackens hotell adderas fördelaktigt för småtimmefestare eller långt resande gäster.

Svenska Möten
Annonsplatta gron

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Nätverk

Bli en del av kunskaps- och yrkesnätverket: Executiveeffect – Member klicka här!

Krönika

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

  • UNLV: Lecturer/Assistant Professor, Gaming Management – Las Vegas
  • Senior Management Assistant – Tietoevry, Solna
  • Assistant Manager – Sales | Rent-A-Center, Rensselaer IN
  • Executive Assistant (VD-assistent) – Nimlas Group, Stockholm
  • Office Manager/kontorsansvarig till Jernhusen – Stockholm
  • UniUni söker KA QC Assistant (USA) – Exception Management
  • Executive Assistant till Group CEO – Nimlas Group, Stockholm
  • Office Manager i Stockholm – vikariat | Keystone Education Group
  • Philippine Airlines söker Sales Assistant/Sales Rep i New York
  • Yacht Management Assistant i Palm Beach, FL | Navis Consulting
  • McKinsey & Company söker Executive Assistant i Stockholm
  • Sales Assistant på Michael Kors i New York – Off Price
  • Jobb: Office Manager Göteborg – Wise Admin (f.d. The Pace)
  • Swedish Match (PMI) söker Executive Assistant i Stockholm
  • Executive Assistant till Trustlys CEO i Stockholm | Jobb
  • Jobb: Executive Assistant till Klarnas CXO-team – Stockholm
  • Office Manager jobb i centrala Göteborg | Wise Professionals
  • Executive Assistant Malmö – 6 mån konsult hos Adecco
  • IKEA söker Country Food Range & Supply Manager i Helsingborg
  • Jobb: Executive Assistant – BSH Home Appliances, Solna

Mest läst

Möt Therés Westrin: ” Därför vill jag ge alla EA:s en superhjälte i julklapp”

Möt Therés Westrin: ” Därför vill jag ge alla EA:s en superhjälte i julklapp”

I årets sista EA-intervju möter vi Therés Westrin. Som Chair för IMA Sverige är hon en röst för utveckling, mod och gemenskap – och nu tar hon med sig allt det in i sin nya roll som Executive Assistant på Alfa Laval. Här berättar hon hur fler unga (och män!) kan upptäcka yrket och om julklappen hon önskar att varje ...
Då&Nu: Maria Tielman – ”Mitt nätverk hjälpte mig fixa MODO-tröjan till Stefan Löfven på ett dygn”

Då&Nu: Maria Tielman – ”Mitt nätverk hjälpte mig fixa MODO-tröjan till Stefan Löfven på ett dygn”

När vi intervjuade Maria Tielman 2019 satt hon på Almega och talade varmt om att våga berätta om sina ambitioner. Sex år och fyra jobbyten senare är hon Senior Executive Assistant på Teknikföretagen – mitt i industrins AI-skifte. Här berättar hon om jobbytena, varför rätt chef alltid väger tyngst, hur hennes nätverk hjälpte henne att trolla fram en MODO-tröja till ...
12 Affärsresebyråer att ha koll på inför nästa upphandling

43 Affärsresebyråer att ha koll på inför nästa upphandling

Att ha en bra affärsresebyrå som partner kan underlätta livet för dig som Executive Assistant. Inför nästa upphandling, se till att läsa på och jämföra olika aktörer för att se vilken som passar ert företag bäst. Executiveeffect listar 43 resebokare att ha koll på.
“Strukturerat nätverkande är nutidens kompetensutveckling”

“Strukturerat nätverkande är nutidens kompetensutveckling”

Att nätverka är viktigt vet de flesta. Men hur mycket känner du till om betydelsen av strukturerat nätverkande och vad det egentligen innebär? Executiveeffect har träffat Jennie Sandström, ansvarig för olika nätverksgrupper på DIALOG, som berättar vad du som Executive Assistant har att vinna på att nätverka strukturerat.
“Jag befinner mig i händelsernas centrum hela tiden”

“Jag befinner mig i händelsernas centrum hela tiden”

Möt Maija Adriansson, Executive Assistant på Sweco AB till Näringslivets mäktigaste kvinna 2019. För Executiveeffect berättar hon om betydelsen av att ha en inkluderande chef och delar med sig av sina bästa tips på hur du utvecklas i yrkesrollen.

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | | Greatplacesinsweden.com