Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
    • Lediga Jobb
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Bio & Bistro Capitol
    • Aktiva event
    • Citykonferensen
    • Båsenberga Hotell & Konferens
    • Golfbaren
    • Volvo Studio
    • Liberty International
    • Convendum
    • Ventla
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2021-06-15 | Expertråd | Digitala möten

Retorikexperten: Tilltal och bemötande i det digitala sammanhanget – 6 konkreta tips

Vad är det vi tävlar med? Är det kvaliteten på varor och tjänster? Kanske ibland, till viss del. Men det vi hela tiden kommer tillbaka till är bemötande och tilltal. Som mottagare, kund, vill vi känna oss trygga och bekväma, sedda, bekräftade. Att den som delger oss en produkt eller tjänst bryr sig.

Per Furumo: Så når du fram i digitala mötenPer Furumo

Digitalt blir detta naturligtvis så mycket svårare. Den digitala trubbigheten kan vara förödande. Vi är tillverkade för att mötas fysiskt. Massor av mekanismer som är en självklar del av normal mänsklig kommunikation filtreras bort i det digitala sammanhanget. Vilket förstås försvårar lyhördhet, allt det finstilta som i den fysiska kontexten till stor del sköter sig självt. Och som utgör en så viktig del av allt det som sammantaget bestämmer våra reaktioner, våra sätt att tänka och därmed vilka beslut vi tar.

Nu har vi under mer än ett år varit hänvisade till att mötas digitalt. Och visst, vi har lärt oss massor, blivit avsevärt bekvämare med tekniken. Men det finns så mycket mer att göra om vi, på riktigt, vill närma oss det fysiska mötet i effekt och kvalitét. Vi är alltid, i alla sammanhang, KÄNNANDE och UPPLEVELSESRYRDA. Detta är en så självklar del av vår existens, av vårt varande, att vi inte tänker på det. Medicinsk och psykologisk forskning konstaterar entydigt att det alltid är psykologiska faktorer som bestämmer hur vi tänker, vilka beslut vi tar. Som sändare och som mottagare.

Nu är hög tid att bejaka de retoriska och pedagogiska uppsåten. Även om vi kommer att ses mer fysiskt i höst kan kallt räkna med att de digitala mötena kommer att fortsätta i stor utsträckning. Hybridmöten kommer sannolikt också utgöra en större del av vår mötesvardag.

Här följer reflektion och några konkreta tips och råd utifrån dessa insikter:

*Kallprat är varmprat. Väldigt mycket av det, i det fysiska sammanhanget, normala inledande småpratet har en viktig funktion, det anar nog de flesta. Men hur avgörande de inledande sociala ritualerna faktiskt kan vara tänker vi nog inte alltid på. Försök därför alltid att säkra en inledande dialog som definitivt inte måste handla om det mötet ska handla om. Om du själv sitter i Göteborg men har ett möte med Kajsa i Kalmar så kolla upp lite saker i förväg. Vädret, fotbollslaget eller något annat. Googla kanske på vad som händer i Kalmar just nu. Kajsa, vi alla, älskar att du visar intresse. Så funkar vi, nästan allihop. (Dock, en stor utmaning är att vara lyhörd inför dem som inte gör det.)

Inledningen på ett möte kan vara det som bestämmer hela mötets stämning och utgång.

*Om du i din säljarfunktion leder ett möte med flera deltagare så se till att alla ger sig till känna. Kamera på borde dessutom alltid vara en hygienfaktor men även att ingen mjutar (om inte absolut nödvändigt p g av teknikstrul, sjuka    barn etc).

Den psykologiska vinsten, och därmed förutsättningarna för att nå fram med budskap och affär, blir så mycket större. Vi hamnar i samma rum (jag lovar, det funkar med upp till trettio deltagare) Den digitala trubbigheten avväpnas till påfallande stor del. VÅGA testa. Se bara till att förklara varför.

*Ställ frågor. När du lämnat varmpratet och sen tänker tala om din produkts förträfflighet är det viktigt att fortsätta med frågor som rör kundens behov. INTRESSERA dig hela tiden för kunden. Frågor som ett pedagogiskt sätt att interagera är alltid att rekommendera, i det digitala mötet är det än viktigare för att säkra interaktion och delaktighet.

*Skapa igenkänning och identifikation. Detta är naturligtvis alltid viktigt, när vi möts via webben kan det vara den avgörande faktorn för att tränga igenom det digitala filtret. Som mottagare älskar vi att känna igen oss, kunna se oss själva. Vi vill uppleva, känna (utan att vi, många gånger, är medvetna om detta).

*Vässa ditt tilltal genom att våga förstärka din artikulation. Något förstärkt artikulation hjälper dig att förmedla energi och engagemang. Detta ökar förutsättningarna för att trigga och attrahera till lyssning, interaktion, till god kommunikation. I webbmöten kan det förstärkta, vässade, välartikulerade tilltalet ha en avgörande betydelse för att överbrygga digital trubbighet och stumhet.

*Och beträffande hybridmöten: se till att de som deltar via länk i möjligaste mån deltar på samma villkor som de som deltar fysiskt. Interaktion och delaktighet ska alltid omfatta ALLA.

Av: Per Furumo

Per Furumo är konsult i talarträning/retorik/presentationsteknik. Som röstspecialist sticker Per ut bland Sveriges retorikkonsulter. Bland kunderna finns många av våra stora företag och organisationer, Regeringskansliet, EU-kommissionen, FN, offentliga personer inom näringslivet och många andra.

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Inbjudan: Få full kontroll på företagets möten – spara tid med smart ​verktyg

En mötesbokare är din genväg till rätt upplevelse

Att arrangera ett lyckat möte eller konferens kan vara både tidskrävande och komplext. Var ska man börja, hur vet man att man valt rätt plats – och vad händer om behoven ändras i sista stund? Vi har träffat Magdalena Höglund, grundare av STHLM Möten, som delar med sig av sina bästa argument för varför företag och organisationer bör ta hjälp av en mötesbokare.

Pia Thedéen, Nya Ledarskapet

Pia gav hjärnsmarta tips

I veckan bjöds Executiveffects läsare på ett kostnadsfritt lunchwebbinarium där Pia Thedéen, vd på Nya Ledarskapet lärde oss hur vi kan bli bättre på att skapa resultat och samtidigt må bra. Här några av hennes tips!

Retorikexperten: Tips och råd inför chefens jultal

Retorikexperten: Tips och råd inför chefens jultal

När faster Astrid, morbror Bertil, bästa kompisarna Bosse och Bettan eller varför inte du själv? säger något på julkalaset eller nyårsfesten så är det, oftast, bara kul. Vi förväntar oss inte ett professionellt genomfört tal utan gillar bara att nån vill säga något inför alla som närvarar. Gesten i sig är det viktigaste, vi blir glada bara för den. På jobbet är det annorlunda…

Skapa magiska möten och event i en filmisk miljö på Bio & Bistro Capitol

Skapa magiska möten och event i en filmisk miljö på Bio & Bistro Capitol

Annons

Söker du den perfekta platsen för ditt nästa möte, event, fest eller filmkväll med kollegorna? Bio & Bistro Capitol erbjuder en unik upplevelse där filmens förtrollning möter elegans och förstklassig gastronomi, mitt i hjärtat av Stockholm.

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

 
  • IMA - International Management Assistants Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

Mest läst

Delta i EA Barometern 2025 och påverka bilden av din yrkesroll

Delta i EA Barometern 2025 och påverka bilden av din yrkesroll

Hur ser vardagen ut för Sveriges Executive Assistants, VD-assistenter och ledningsassistenter idag? Nu lanserar vi på Executiveeffect EA Barometern 2025 – en unik undersökning som samlar in erfarenheter, utmaningar och möjligheter från yrkesrollen.
Ny satsning från Insatt ska ge företag senior juridisk kompetens med flexibilitet

Ny satsning från Insatt ska ge företag senior juridisk kompetens med flexibilitet

Med Insatt Interim tar juristbyrån Insatt nästa steg i sin tillväxtresa. Bolaget ska erbjuda senior juridisk kompetens på interimsnivå och möta företagens behov av affärsnära och flexibla lösningar – samtidigt som det utmanar gamla branschmönster.
Då&Nu: EA Daniel Lindström har gått från rookie till rutinerad räv

Då&Nu: EA Daniel Lindström har gått från rookie till rutinerad räv

När vi träffade Daniel Lindström för första gången hade han jobbat som Executive Assistant i knappt två år. Idag hanterar han komplexa anbud och håller koll på deadlines med kirurgisk precision. Han fungerar också som AI-ambassadör i Irisgruppens organisation, med fokus på att omsätta tekniken i praktiken. Här berättar Daniel om sin resa, hur musikbakgrunden har påverkat hans arbetssätt – ...
EA Mingel #9 | Varmt välkommen till After Work på härlig Season Hotel

EA Mingel #10 | Varmt välkommen till After Work på härlig Season Hotel

Den 23 september bjuder Executiveeffect och Season Hotel in till en härlig kväll, exklusivt för dig som är EA eller ledningsassistent. Du är varmt välkommen till After Work med nätverkande, föreläsning och trevliga aktiteter. Fullbokat!
Språkexperten Julia Linden-Hill: Så förbättrar du din affärsengelska

Språkexperten Julia Linden-Hill: Så förbättrar du din affärsengelska

Är vi svenskar lika bra på engelska som vi tror? För Executiveeffect berättar Julia Linden-Hill, grundare av Executive English, om de vanligaste missarna vi gör inom affärsengelskan och hur du snabbt som Executive Assistant kan bli förbättra dina språkkunskaper.

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com