Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
    • Lediga Jobb
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Bio & Bistro Capitol
    • Aktiva event
    • Citykonferensen
    • Båsenberga Hotell & Konferens
    • Golfbaren
    • Volvo Studio
    • Liberty International
    • Convendum
    • Ventla
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2022-11-10 | Arbetsplats

Rapport: Hälften stillasittande mer än sju timmar per dag

I rapporten ”Stillasittande i arbetslivet 2022” baserad på 34 000 medarbetare över hela landet har Falck Previa fördjupat sig i hur stillasittande ser ut i arbetslivet.

Rapport: Hälften stillasittande mer än sju timmar per dagBIld av Mediamodifier från Pixabay

Rapporten visar att nästan hälften är stillasittande mer än sju timmar per dag. Omkring var femte uppger att de sitter stilla 10 timmar eller mer per dag. Samtidigt visar forskning att mycket stillasittande utgör en hälsorisk, även för personer som tränar regelbundet.

– Vi har byggt bort mycket av vår vardagsmotion. Idag kan vi beställa mat till dörren, åka bil till jobbet och ta hissen i stället för trapporna. Det gör att många måste planera för rörelse, det är inte något som bara sker, säger Åsa Miemois, hälsoutvecklare på Falck Previa.

Nästan en tredjedel av de 34 000 medarbetare Falck Previa kartlagt sitter still 7–9 timmar varje dag. Närmare 20 procent uppger att de sitter stilla 10 timmar eller mer.

Diagram 1: Så mycket sitter vi ned, antal svarande per tidsintervall.

Rapport: Hälften stillasittande mer än sju timmar per dag

Stillasittandet ökar i takt med ju högre utbildning medarbetaren har.

Diagram 2. Så mycket sitter vi, fördelat på utbildningsnivå. Genomsnitt per dag.

vtdwuwmlv89yzabofrjh Rapport: Hälften stillasittande mer än sju timmar per dag

För att få en fördjupning av hur stillasittande relaterar till hur tillfreds man är med sin rörelsenivå har Falck Previa även kombinerat statistiken över antal timmar medarbetare sitter och hur tillfreds man upplever sig med sin rörelsenivå. Här syns ett tydligt mönster där de som sitter mer stilla är mindre tillfreds med sin rörelsenivå än de som sitter stilla mer sällan.

Diagram 3. Frågan ”Är du tillfreds med din rörelsenivå?” i jämförelse med antal timmar stillasittande per dag.

ai8uvosy6j1sb4falusb Rapport: Hälften stillasittande mer än sju timmar per dag

– Många medarbetare uttrycker att de vill röra sig mer, men de orkar inte och hinner inte.Därför är det är så bra när det finns förutsättningar till rörelse på arbetsplatsen. Företag som investerar i friskvård och stöttande insatser för rörelse får dessutom många gånger tillbaka det genom ökad produktivitet och minskad sjukfrånvaro, säger Åsa Miemois.

För medarbetare som är stillasittande upp till nio timmar per dag är det självskattade allmäntillståndet relativt likvärdigt. Men när stillasittandet är 10 timmar eller mer syns en trend där upplevelsen av allmänt hälsotillstånd försämras.

Diagram 4. Frågan ”Självskattat allmänt hälsotillstånd” i jämförelse med antal timmar stillasittande per dag.

Rapport: Hälften stillasittande mer än sju timmar per dag

Till viss del syns även att de medarbetare som sitter stilla mycket upplever sig mer stressade.

Diagram 5. Frågan ”Hur ofta upplever du att du är stressad?” i jämförelse med antal timmar stillasittande per dag.
nmgujizqqdgrf4j8edyo Rapport: Hälften stillasittande mer än sju timmar per dag

– Listan kan göras lång över vad arbetsgivare kan göra för att bryta långvarigt stillasittande.Dels kan man titta utifrån organisationsperspektivet och se över möteskulturen, hur man planerar och genomför möten. Och vilken typ av mikropauser möjliggörs där anställda harmöjlighet att ta den där lilla stretchen el rörelsepausen. Det gäller att ge förutsättningar förde anställda och att sänka tröskeln så att alla kan vara med, säger Åsa Miemois.

Läs mer:
Rapporten ”Stillasittande i arbetslivet 2022”.

Rapporten bygger på 34 000 hälso- och arbetsmiljöprofiler genomförda under 2021-2022. Falck Previas hälso- och arbetsmiljöprofiler kartlägger levnadsvanor, besvär i rörelseapparaten, välbefinnande och den sociala och organisatoriska arbetsmiljön. Det är en typ av hälsoundersökning som ger medarbetare möjlighet att ta del av hur levnadsvanor, fysiska besvär, kondition och arbetsmiljö påverkar välbefinnandet.

Hälso- och arbetsmiljöprofilen ger ett brett hälsoperspektiv med fokus på vad som kan förbättra hälsan för medarbetaren och organisationen.

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Tyst kunskap – den osynliga väven i organisationen

Tyst kunskap – den osynliga väven i organisationen

Att vara ledningsassistent (Executive Assistant, EA) är en roll som kräver medvetenhet och reflektion, och kan utvecklas till en strategisk position där du aktivt bidrar till organisationens framgång. Genom att förstå och navigera tyst kunskap, informella ledare och dolda agendor kan du stärka din roll och skapa värde på flera nivåer.

Färsk rapport visar att distansarbete ger ökade stressnivåer

Färsk rapport visar att distansarbete ger ökade stressnivåer

Baserat på drygt 25 000 hälso- och arbetsmiljöprofiler, sjukstatistik från 150 000 anställda och data från leveranser av sina tjänster inom hälsa- och arbetsmiljö presenterade nyligen Falck sin rapport ”Stress i arbetslivet”. Rapporten visar att en tredjedel upplever stress på risknivå och att kvinnor är mer drabbade än män. Den visar också att distansarbete ger ökade stressnivåer.

Trenden som kan locka tillbaka anställda till kontoret

Trenden som kan locka tillbaka anställda till kontoret

En tredjedel av alla anställda hybridjobbare i Sverige skulle ta sig till jobbet oftare om de hade bättre möjligheter att vara sociala på kontoret. Arbetsgivare som satsar på en tilltalande miljö för sociala möten kan därmed locka tillbaka en del av hybridarbetarna, visar en undersökning från Compass Group.

Therese Eijvergård - veckans Mindley profil

Therese Eijvergård – veckans Mindley profil

Annons

Therese Eijvergård är veckans profil på Mindley. Med sin unika kombination av beteendevetenskap, biokemisk expertis och personlig erfarenhet, hjälper hon företag och individer att optimera hälsa och energi för långsiktig framgång.

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

 
  • IMA - International Management Assistants Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Dags för sandaler och solglasögon!

Dags för sandaler och solglasögon!

Krönika

Vi har snackat AI, bjudit på tips, råd och inspiration. Vi har fått ta del av hur olika EA-rollen kan se ut i våra många profilintervjuer med er och vi har setts på olika event och webinarier. Men nu stundar midsommar och det är dags att byta e-post mot solkräm och ta på sandaler och solglasögon och gå ner i varv några veckor. Vårt nyhetsbrev är tillbaka igen i augusti. Vi ses då! 😎

Retorikexperterns 10 tips – så får du dina mottagare att lyssna och delta

Kan AI förstå ironi? Och vad har det med retorik att göra? 

Krönika

AI kan härma, men inte känna – och just där ligger den avgörande skillnaden. Retorik och kommunikation handlar om nyanser, känslor och samspel, något tekniken aldrig helt kan ersätta. Retorik- och röstexpert Per Furumo reflekterar över AI:s begränsningar och vad det betyder för mänsklig interaktion. 

Därför är självledarskap avgörande för VD:ar

Därför är självledarskap avgörande för VD:ar

Krönika

Självledarskap är inte längre en individuell färdighet – det är en nyckel för framtidens ledarskap. I denna krönika skriver Louise Key-Hedberg om insikter från rapporten Ledarspaning 2025 och om hur VD:ar ser självledarskap som avgörande för hållbara organisationer.

Vad är du utan ditt jobb? AI kanske snart ger dig svaret

Vad är du utan ditt jobb? AI kanske snart ger dig svaret

Krönika

Är du någonsin på en middag där det första som händer är att någon frågar: ”Vad jobbar du med?” Det är en oskyldig fråga på ytan, men bakom den ligger en samhällsnorm som kopplar din identitet till din produktivitet. Vi är våra jobb, våra titlar, våra leveranser. Och det är kanske därför vi känner oss så hotade av AI.

Årskrönika: ”Detta kan ni EA:s förvänta er av vår bransch!"

Årskrönika: ”Detta kan ni EA:s förvänta er av vår bransch!”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Kajsa Tamsen är partner på Inhouse och vi bad henne skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: Emmy Sundberg

Årskrönika: ”Att våga gå före kräver mod”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Emmy Sundberg är Director of Meetings & Private Events på Fotografiska Stockholm, och vi bad henne skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: ”Vi ska spegla era förväntningar”

Årskrönika: ”Vi ska spegla era förväntningar”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Mikael Björkqvist är CMO på matlagningsstudion AVEQIA, och vi bad honom skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: Pär Haga

Årskrönika: ”Ta på dig rollen som innovatör!”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Pär Haga är CEO och co-founder på Boardeaser, en plattform med digitala verktyg för styrelse och ledning, och vi bad honom skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: Framtidsäkra din karriär steg för steg

Årskrönika: Framtidsäkra din karriär steg för steg

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025 när det kommer till din egen karriär och yrkesroll? Stefan Haglund är vd på Företagsuniversitetet och vi bad honom skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: 2025 innebär både nya krav och nya möjligheter

Årskrönika: Nytt år med nya krav och nya möjligheter

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025 när det kommer till möten och evenemang? Henrik Vallentin är CEO på Event Logic, en webbaserad plattform som förenklar planering, upphandling och hantering av möten, event och konferenser. Ta del av hans årskrönika skriven för dig som EA. Trevlig läsning!

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

Mest läst

Möt Johanna Tüll Hollander:  ”Jag höll på att ta livet av min chef”

Möt Johanna Tüll Hollander: ”Jag höll på att ta livet av min chef”

Hon har nyligen bytt jobb från Executive Assistant på Munters till Chaos Coordinator på Swedish Neutral. Vi möter Johanna Tüll Hollander som berättar hur hon höll på att ta livet av sin chef, om sin checklista och sitt bästa engelska språktips!
Grattis alla ny-cerifierade EA:s!

Grattis alla ny-certifierade EA:s!

I går var det dags för den tionde omgången av Executive Business Assistant att certifieras. Stort grattis säger vi på Executiveeffect till er alla!
Hi, hello eller dear? Så mejlar du professionellt på engelska

Hi, hello eller dear? Så mejlar du professionellt på engelska

Svenskar ligger i topp i internationella rankningar över engelska som andraspråk. Trots det så blir det ibland fel när svenskar ska kommunicera på engelska, framför allt i professionella sammanhang. Experterna tipsar om hur du förbättrar din skriftliga kommunikation på engelska.
Lista: Tio aktörer som erbjuder styrelseutbildning

Lista: 12 aktörer som erbjuder styrelseutbildning

Som Executive Assistant kretsar ens arbete till stor del kring såväl företagets ledningsgrupp som styrelse. Genom att gå en utbildning i styrelsearbete får du inte bara bättre koll på hur allt fungerar - ditt jobb kommer också bli både lättare och roligare.
Lista: 8 restauranger med chambre séparée i Stockholm

Lista: 12 restauranger med chambre séparée i Stockholm

Allt fler restauranger erbjuder Chambre Séparée som är det perfekta alternativet för dig som vill äta god mat ute men fortfarande sitta avskilt med ditt sällskap. Här listar vi 12 restauranger som erbjuder chambre séparée i stockholm!

Expertråd

Grattis alla ny-cerifierade EA:s!

Grattis alla ny-certifierade EA:s!

Aktuellt

I går var det dags för den tionde omgången av Executive Business Assistant att certifieras. Stort grattis säger vi på Executiveeffect till er alla!

Så förändras catering: Bufféer, storytelling och lokalproducerat 2025

Så förändras catering: Bufféer, storytelling och lokalproducerat 2025

Catering

Hur skapar du minnesvärda matupplevelser på jobbet eller vid ett större event? 2025 års cateringtrender har svaret – och de bjuder på mer än bara god mat.

Dags för sandaler och solglasögon!

Dags för sandaler och solglasögon!

Krönika

Vi har snackat AI, bjudit på tips, råd och inspiration. Vi har fått ta del av hur olika EA-rollen kan se ut i våra många profilintervjuer med er och vi har setts på olika event och webinarier. Men nu stundar midsommar och det är dags att byta e-post mot solkräm och ta på sandaler och solglasögon och gå ner i varv några veckor. Vårt nyhetsbrev är tillbaka igen i augusti. Vi ses då! 😎

Möt Johanna Tüll Hollander:  ”Jag höll på att ta livet av min chef”

Möt Johanna Tüll Hollander: ”Jag höll på att ta livet av min chef”

Profiler

Hon har nyligen bytt jobb från Executive Assistant på Munters till Chaos Coordinator på Swedish Neutral. Vi möter Johanna Tüll Hollander som berättar hur hon höll på att ta livet av sin chef, om sin checklista och sitt bästa engelska språktips!

Sustainable Healthy Performance lär chefer agera i oroliga tider

Sustainable Healthy Performance lär chefer agera i oroliga tider

Event

Chris Christiansson är programdirektör på Ara Health och har utbildat över 5 000 ledare i ”Sustainable Healthy Performance” och i ”In Demand Robustness”. I geopolitiskt oroliga tider är detta viktigare än någonsin, menar Chris. Nu har du som Executiveeffects läsare möjlighet att få delta under två dagar i Laax i Schweiz för att se om det kan vara något för din organisation.

Hidden Gem: Skandinaviskt hantverk når nya höjder över Stockholm

Hidden Gem: Skandinaviskt hantverk når nya höjder över Stockholm

Inspiration

Den 12 juni öppnade Clarion Hotel Sign sin nya rooftop bar ”Hidden Gem” på åttonde våningen i samarbete med Orrefors & Kosta Boda. Med en ginbar i glastema, signaturglas från Lena Bergström och en utsikt värdig åtagandet som landets ledande designhotell, har Stockholmarna fått en ny takpärla att samlas kring i sommar

Så köper Västra Götalandsregionen in resebyråtjänster – 5 lärdomar för VD-assistenter

Så köper Västra Götalandsregionen in resebyråtjänster – 5 lärdomar för VD-assistenter

Affärsresor

Vill du förstå hur stora organisationer köper in resebyråtjänster? Västra Götalandsregionen hanterar över 20 000 resor per år – här är 5 tips du kan ta med dig.

SAS åter igen världens punktligaste flygbolag

SAS åter igen världens punktligaste flygbolag

Affärsresor

SAS är för andra månaden i rad världens mest punktliga flygbolag. Redan under april 2025 intog de rankingen och nu även under maj 2025, både i Europa och globalt.

100 Ledningsassitenter minglade på Artipelag

Mingelbilder: Hundra ledningsassistenter gästade Artipelag

Event

Den 10 juni arrangerade Executiveeffect till tillsammans med Artipelag, Lars Wallin och Louis Buillot en exklusiv visning av Artipelags eventlokaler och utställningen ’Lars Wallin Atelier – 35 years of Fashion Stories’ – med designern själv på plats!

Grattis Julia Wiklund - utsedd till årets EA!

Grattis Julia Wiklund – utsedd till årets EA!

Aktuellt

Efter 23 år med namnet ”Vidgade Vyer” har Företagsuniversitetets årliga konferens för assistenter och administratörer bytt namn till Perspektiv 360. Den ägde rum förra veckan och till ”Executive Assistant of the Year” utsågs Julia Wiklund på Hitachi Energy till. Stort grattis säger vi på Executiveeffect!

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com