Den allt högre förväntan på ett hållbart och flexibelt arbetsliv kan kännas utmanande för arbetsgivare att möta. Men, det innebär också en möjlighet att sticka ut med ett bra arbetsgivarerbjudande. Två av Wihlborgs hyresgäster och Wihlborgs arbetsplatsrådgivare delar med sig av hur man kan skapa en inkluderande och intressant arbetsplats.
Malin Österlund, Customer Success och kontorsansvarig på SportAdmin, ett företag som digitaliserar administrationen för idrottsföreningar:
- Involvera medarbetarna: Vi har samlat in önskemål och lyssnat på medarbetarna inför varje kontorsflytt, presenterat förslagen i takt med att de blivit klara och besökt de nya lokalerna redan när det bara är råbetong. På så sätt ökar vi delaktigheten och får lokaler som verkligen fyller de behov just vi har.
- Uppmuntra till samverkan: Vi är mycket på kontoret för att få bästa förutsättningar att bygga vår företagskultur och samarbeta. Var sjätte månad möblerar vi om och byter arbetsplatser på kontoret. Dels får man en möjlighet att prata mer med andra kollegor, dels är det en signal att vi utvecklar vårt arbetssätt hela tiden. Vi erbjuder även ”träning-på-arbetstid”, där vi går i väg mitt på dagen och tränar tillsammans. Vilket både stärker vårt välmående och vår gemenskap.
- Visa er företagsidentitet: Eftersom vi är ett företag som jobbar med idrottsföreningar, vill vi visa detta i vår kontorsmiljö. Det har vi bland annat gjort genom att tapetsera konferensrummen med olika idrottsanläggningar och som omklädningsrum.
Sandra Smedegaard Mondahl, Studio Manager på IO Interactive, ett av Malmös ledande spelbolag:
- Välkomnande känsla: Vi har en nordisk touch på alla våra kontor internationellt, men med en ”lokal flavour” så att man ändå märker av var man befinner sig. Det ska vara en inspirerande, kreativ och hemtrevlig miljö med max 150 personer så att inte relationen till varandra går om miste.
- Personlighet: Våra anställda uppmuntras att ta med sig egna saker som inspirerar dem till kontoret. Sagan om ringen-svärd, Peter Pan-figurer, vad som helst! Föremålen säger något om oss själva och leder till spännande samtal och idéer med kollegorna.
- Flexibilitet: Våra utrymmen ska kunna användas på flera olika sätt eftersom vi sysslar med olika saker. Vi har platser för fest och massor av gäster men också interna utrymmen som kan stängas av helt för att garantera koncentration och sekretess.
Anna Nambord, arbetsplatsrådgivare på Wihlborgs:
- Utgå från ert varumärke: Ett tag skulle alla ha pingisbord och bollhav, även om det inte hörde ihop med företagets kultur. Utgå från er egen identitet i stället och låt lokalerna uttrycka den. Vad ska hända de första sju sekunderna som en ny medarbetare, en kund eller samarbetspartner kommer innanför dörren?
- Återbruk: Mycket kan göras om genom att måla om, klä om möblerna och hänga upp konst. Det finns många företag som erbjuder återbrukade möbler och textilier.
- Synliga värderingar: Om ni pratar mycket om t.ex. hälsa, signalera då också att det är okej att ta en walk & talk genom att ha med det som mötesalternativ, se till att det finns bekväma möbler med utsikt eller skapa en pusselhörna.
- Utrymmen för fokus och koncentration: 30 procent av arbetstagarna i Sverige anger att de drar sig för att vara på arbetsplatsen för att det är svårt att koncentrera sig. Det måste finnas utrymmen för olika typer av människor och olika behov under dagen, inte minst för fokus.
Wihlborgs senaste AI-studie om synen på arbetslivet visar att fokus skiftat från var vi arbetar till hur arbetsplatsen kan utformas för att tillgodose samtliga medarbetares behov. Sökningar på kontorsutformning har ökat med 200 procent på bara några år.