Charlotte Dunhoff startade Booky under förra året med ambitionen att göra bokningsprocessen transparent och stötta med det som andra agenturer inte gör. Charlotte har drivit Profile Agency under fem år, med profiler inriktade på management, marknadsföring och sälj. Booky är utmanaren som inte bara hjälper kunden med underhållning, utan dessutom sköter administrationen och stöttning.
– Många talarbyråer gör samma sak och har gjort det i alla år, det startas nya men de gör inget annorlunda. Jag kände att det saknades en utmanare på marknaden. Booky ska vara ett transparent sätt att boka, säger Charlotte.
Charlotte tror på transparens och är därför alltid tydlig med vad hennes arvode ligger på, så att profilen eller kunder som bokar inte överraskas av dolda avgifter eller pålägg som de inte får ta del av.
Digital föreläsning – en lösning som är här för att stanna
Charlotte tror på att hybridlösningarna är här för att stanna och ser ingen minskad efterfrågan på digitala föreläsningar än. Digitala föreläsningar ligger i samma prisklass som fysiska, eftersom insatsen är densamma. Kostnader för resa och logi kan dock bli mindre och visst finns det profiler som är villiga att gå ner något i pris vid digitala event. Men Charlotte menar att kunderna blir allt mer vana vid digitala event och därmed ökar betalningsviljan. Det digitala har blivit det nya normala.
– Den hybrida mötesformen tror jag är här för att stanna, det är många som är föräldralediga eller sjukskriva och genom digitala event kan man inkludera alla. Det behöver inte vara en dyr produktion utan kan funka bra via zoom, säger Charlotte.
Vad kostar en föreläsare?
Frågan är lite som hur långt är ett snöre – det beror på. Men hos Booky ligger föreläsarna mellan 20 000 – 100 000 kr. Det är profilen som sätter pris, även om Charlotte stöttar vid behov. Charlotte tycker det är viktigt att inte fastna på prislappen, utan att fråga sig själv vad syftet är med bokningen. Det är inte alltid de största namnen som är rätt, våga istället titta på syftet så kanske en mindre känd profil blir helt rätt matchning.
– Fundera på vad är intentionen är. Vill vi skapa inspiration för medarbetare, ska de lära sig något eller vill vi sticka ut? Jag tror inte på att kasta pengar och göra ett event bara för att man ska, utan istället gå till botten med varför gör vi det här och fråga sig vem man behöver, säger Charlotte.
Charlotte menar att som beställare är det viktigt att ha fokus på vilket värde som ska levereras och fundera på vad företaget behöver just nu. Är det kunskap, inspiration eller underhållning? Som beställare tycker hon även att man ska ställa krav på agenturen och förstå vad det är som ingår vid bokningen. Är det mötesbokning, pressmaterial och får man hjälp med kommunikationen med profilen? Ta reda på vad arvodet för bokningen avser och ställ krav på agenturen, leta inte bara efter det lägsta priser för profilen.
– Kolla upp den du ska boka av och titta på vad de gör, gå inte bara på första bästa eller den billigaste. Det finns risk att de har prutat ner profilens pris vilket kanske gör att profilen inte är lika engagerad för uppdraget, menar Charlotte.
Hon menar att de flesta kunder som bokar är införstådda med vad det kostar att boka en profil, det är inte bara tiden på plats som kostar utan personens kompetens och vilket värde den levererar. Charlotte menar även att det oftast blir billigare att ta in en profil som alla medarbetare kan få lyssna på, än att skicka varje enskild medarbetare på utbildning.
Boka underhållning eller moderator
Även här – hur långt är ett snöre. Det finns moderatorer som är väldigt väldigt dyra. Att boka en moderator för en heldag ligger mellan 35 000 – 80 000 kr. Det arvodet avser förberedelse, möten och närvaro under själva konferensen. Men här ser Charlotte möjligheter med att kombinera bokningar för att hålla nere kostnaden. Vissa profiler går att boka som både moderatorer och underhållning, vilket kan vara kostnadseffektivt. På underhållningssidan har Booky magiker, hypnotisörer, quiz-ledare och ölexperter. Priserna varierar mellan 18 000 – 45 000 kr. Charlotte är alltid på jakt efter nya profiler och underhållning att erbjuda sina kunder. Hon uppmuntrar även den som bokar att tänka kreativt kring profilen. Finns det något material profilen kan producera för att skapa mervärde?
– Profilerna har ofta ett starkt varumärke i sig, tänk till hur ni kan maximera detta. Kan vi få bra texter, bilder, video till vårt marknadsföringsmaterial? Optimera även under själva eventet, fota, filma eller gör en intervju som kan användas i exempelvis nyhetsbrev. Tänk lite större, säger Charlotte.
Charlottes tips för att boka underhållning
- Ha ett tydligt syfte med eventet så att ni vet vad ni är ute efter
- Välj agentur utifrån vad de levererar, inte utifrån pris
- Titta på möjligheter till att kombinera profiler, exempelvis en moderator som även kan underhålla
Av: Lovisa Wallin