Hallå där… Christian Ramel VD på Invajo
Vilka aktuella trender ser du?
Hybrid fortsätter att öka, arrangörer börjar utforska möjligheterna med vad ett bra utfört hybridmöte kan erbjuda, även om det kräver en hel del mer arbete. Förväntan hos onlinedeltagarna ökar också, från att tidigare enbart fått en digital ström av eventet till att arrangören nu skapar ett engagerande möte för både online- och fysiska deltagare. Jag tror att vi bara är i början denna utveckling, vilket gör att här finns stort utrymme för innovation från oss som leverantör.
Event som tidigare varit för en begränsad publik har nu möjlighet att öppnas för hela världen och få en större onlinepublik som man dessutom vill engagera. Då krävs arbete med säkerhet online och verktyg för att kunna hantera deltagare och diskussioner i realtid på ett tryggt sätt. Där tror jag vi kommer se mycket innovation framöver.
Hallå där… Mats Nyberg VD på Trippus
Vad lösningen ska innehålla är ju givetvis olika från arrangemang till arrangemang men so exempel ser vi ökad efterfrågan på t ex:
- Inbjudningar
- Registreringar
- Event app
- Betalningsmöjligheter och biljetter
- Interaktionsverktyg
- Questionaire
- Möjlighet att printa namnskyltar på plats
Den andra trenden är att det nu kommer mycket förfrågningar kring hur man ska hantera hybridevent. När restriktionerna släpptes så arrangerade de flesta kunder de fysiska event som de så länge skjutit på framtiden pga covid. Det blev dock tydligt att många deltagare förväntade sig att kunna deltaga digitalt på något sätt och detta gör att arrangörerna nu efterfrågar lösningar för olika typer av effektiva hybridlösningar.
Hallå där… Anders Gunnarsson VD på Coeo
Drömmen om hybrid fick en hård backlash av komplicerade produktioner och budgetar, men nu börjar det sippra fram smartare upplägg där alla parter får uppsidor. Nya tekniker förenklar och sänker produktionskostnaden dramatiskt och i kombination med ökade värden för fysiska deltagare ger detta plusresultat i marginalen.
Pandemin rörde om ansvarsområden och vem som erbjuder vad i branschen, där vi nu ser spelare helt utifrån dyka in och ta marknadsandelar från både mäss- och konferensaffären. När konferenserna enbart erbjuder fysisk närvaro samtidigt som många institutioners resebudgetar är kapade så börjar deltagarna leta nya sätt att täcka sina behov.
Hallå där… Michael Westerberg VD på Jirango
Vilka aktuella trender ser du?
Eventarrangörer blir mer och mer digitala vilket leder till att de kräver bättre och enklare system anpassade efter 2022. Man vill att den digitala eventproduktionen både har en stor flexibilitet och samtidigt kan vara väldigt effektiv i sin produktion. Man kan inte längre lägga tid på gamla och omständliga system. Systemen ska kunna stödja många funktioner men det ska vara oerhört lätt att använda dessa för en eventperson – en stor utmaning för oss leverantörer!
Olika former av hybridmöten – alla funderar på vilket delar i deras möte som fungerar bra digitalt och vilka som fungerar bäst fysiskt. Hybridmötena kommer att ha sin plats framöver. Alla större event och konferenser kommer att ha ett antal personer som inte kan närvara fysiskt men vill vara med på något sätt ändå. Då tittar man efter system som stödjer båda delarna och att de kan användas på olika sätt i olika event.
Tex att de som sitter med sin mobil fysiskt på plats får upp samma fråga samtidigt som de som sitter vid sin dator hemma i ett annat gränssnitt för det digitala mötet. Eller att deltagaren som sitter hemma kan komma med i samtalet på scenen med kamera och mikrofon för att ställa en fråga.
Hallå där… Marena Christensen VD på ifairs
Vilka aktuella trender ser du?
Behovet för mera personaliserade och sofistikerade events, där både eventägarna samt deltagare tar del av personaliserat material. För deltagare detta innebär matchade kontakter/företag just för dem, skräddarsydd material, som passar för den individuella deltagares behov.
För Eventägaren, kan detta innebära en högst personaliserat branding (färgsättning som byter till ett annat under dagen/beroende på ämnet som presenteras eller företag som står framme). Individuella, modulanpassade plattformar, som lätt möjliggör ett nytt univers till nästa gång.
Behov för att lätt själv kunna streama så att det ser professionellt ut. Utan att du behöver att köpa tid hos en dyr studio. Idag finns redan massa streaming verktyg allt från 50kr per månad. De streaming verktyg kopplat till en eventplattform är ett vinnande koncept.
Hallå där… Jon Svenonius VD på Delegia AB
Världen är ett oroligare ställe nu är för ett år sedan så den första tydliga trenden är att säkerhet prioriteras, och i vårt fall specifikt data-säkerhet för personuppgifter och skydd mot dataintrång.
Den andra trenden vi ser är att branschen börjat lära sig att jobba data-drivet. Dvs att samla strukturerad information, analysera den och agera på fakta snarare än att bara gå på magkänsla.
En bonus-observation är att hybrid-möten verkar ha blivit en flopp. För kostsamt för vad det ger är domen. Rena digitala event fortsätter dock att frodas även efter att de fysiska eventen är tillbaka.
Hallå där… Jonathan Rintala VD på Univid
Vilka aktuella trender ser du?
Ribban höjs för interaktion – passiva event är ute
Digitala publiken ställer allt högre krav på att kunna vara med, påverka och interagera. För att hålla deltagarna underhållna och fokuserade behövs nytänkande lösningar – inte bara en tråkig chatt och videoruta!
Kortare ’attention span’ – längden på digitala event reduceras
Sociala medier så som TikTok pushar ned längden för all video. Detta ser vi även inom webinars och digitala event, där kortare och mer frekventa 30 min lunchevent blir allt vanligare. Att smidigt skapa innehåll från sitt event och få det att leva vidare i sina kanaler är idag absolut nödvändigt.
Hallå där… Peter Berg VD på Magnet AB
Vilka aktuella trender ser du?
Den självklara första trenden är att det är stort sug efter att ses på riktigt igen efter pandemin. Vi ser det från såväl privatpersoner som ska ha olika fester och högtidsdagar och som företagsvent, utbildningar och föresläsningar både i Sverige och globalt.
Den andra trenden är efterfrågan på enkelhet, det ska gå snabbt att förstå och komma igång med sitt eventverktyg. Likaså snabbt att ha publicerat sidan för information om eventet och anmälningsidan. Om jag får smyga med en tredje trend så är det helt klart GDPR, det har seglat upp som en viktig fråga igen för våra kunder.
Hallå där… Mats Bäcklund, VD på Ventla
Dels ser vi att många av våra kunder gör konferensresor. Många vill ha en ordentlig träff med hela bolaget under ett par dagar där både det sociala och arbete hinns med. Vår plattform används flitigt för att hålla alla informerade och engarade under dessa resor.
Dels tycker vi oss se lite tydligare vad hybridmöte betyder för många kunder. Det är inte en dubbelproduktion med lika stor publik online och onsite. Istället är de flesta deltagare på plats men där arrangören samtidigt i ett rätt enkelt format vill låta en mindre grupp ta del av föreläsningar och diskussioner på distans.
Hallå där… Kiril Seravall VD på Agorify
Eftersom allt fler evenmang arrangeras fysiskt igen så ser vi en hög efterfråga på digitala verktyg som förhöjer den fysiska upplevelsen och effektiviserar utföranden av evenemanget.
De två främsta verktygen som efterfrågas just nu är en app till eventet som gör det enklare att hitta information och nätverka med andra deltagare samt ett system för automatisk incheckning och utskrift av namnskyltar.
Hallå där… Petri Hollmén VD på Lyyti
Vilka aktuella trender ser du?
Hybrid är (nästan) borta: i höst är det Live som gäller. De flesta har lärt sig att det är otroligt kostsamt att producera högkvalitativa hybridevenemang och att erbjuda två publiker samma innehåll är sällan smidigt. Därför ser vi mer event som är antingen helt live eller helt online.
Go Live-tiden från bokning blir kortare och kortare. Q3 verkar vara fullsmockad med events (mer än någonsin!) medans Q4 fortfarande är ovisst. Normalt sätt har eventen för Q4 redan bokats innan midsommar, men nu är bokningscykeln mycket kortare. Mest troligt på grund av osäkerheten i ekonomin.
Osäkerheten ger ett behov av att anpassa sig snabbt och att se till att deltagarna får det värde de förväntar sig av sin tidsinvestering i eventet. Människor jongleras fortfarande mellan online- och livemöten och att kombinera dessa har varit svårare än förväntat. Så med det sagt, se till att eventet de väljer att delta på verkligen är värt deras tid.
Hallå där…Tommy Wikström VD på Axaco
Vilka aktuella trender ser du?
Det fysiska mötet är tillbaka man kan se ett uppdämt behov, och det fysiska mötet kommer självklart att vara kvar men hybridmöten kommer att befästa sin position som ett ”hett” alternativ. Men hantering och kunskap är i en mognadsfas, tekniken finns men kunskapen om att genomföra dessa event finns inte hos alla ännu. Ett annat hinder är kostnaderna som måste reduceras.
Att förändra en hel bransch och samtidigt utveckla uppdragsgivarnas kunskap om det nya format kommer att ta tid. Hur många dåliga och halvbra fysiska event har det inte varit innan man kunnat bygga en bra kompetensbas, detta kommer även att gälla digitala/hybrid möten.