Även om alla människors dygn består av 24 timmar och det rent tekniskt är omöjligt att addera fler timmar till dygnet så finns det knep som gör att du ändå upplever att du får mer tid och därmed låter dig få mer saker gjorda.
Så här gör du för att få mer gjort;
- Gå upp tidigare på morgonen
Forskning från University of Education i tyska Heidelberg visar att individer som vaknar mellan fem och sex på morgonen är mer proaktiva och bättre på problemlösning än personer som går upp senare. - Börja med att tänka igenom vad du ska göra under dagen
Skriv ner det på ett papper och använd dig gärna av en prioriteringsmatris där du delar upp dina sysslor i fyra kategorier: viktigt, mindre viktigt, bråttom och mindre bråttom. Börja med det som är viktigt och bråttom. - Ta dig an det jobbigaste i början av dagen – och belöna dig själv
Efter att du har betat av viktigt-bråttom-sysslorna, ta dig an de uppgifter som känns jobbigast – helst tidigt på dagen. Se till att sätta upp en mini-belöning efter avklarad uppgift, exempelvis i form av en god kopp kaffe. - Kolla mejlen vid bestämda tider
Bestäm dig för vissa tider då du kollar mejlen, det kan vara ofta men gör det vid utvalda tidpunkter så att du kan fokusera på andra uppgifter däremellan. - Använd din lunchrast smart
Passa på att uträtta privata ärenden eller ringa samtal under en kort promenad. Genom att även röra på dig får du ny energi inför arbetsdagens andra hälft. - Jobba mest under din bästa tid
Identifiera när på dygnet du arbetar som bäst och se till, om möjligt, att du får arbeta ostört under denna period. - Utvärdera möten innan du väljer att delta
Är det verkligen nödvändigt att du ska delta på alla möten som du blir inbjuden till? Fråga dig själv om det räcker med att någon annan på mötet istället kan briefa dig efteråt. - Sluta multi-taska
Att försöka göra flera saker på samma gång gör en ofta bara stressad och slarvig. Fokusera på en sak i taget och gör den riktigt bra istället. - Bestäm dig för att inte slösurfa
Sociala medier och slösurfning i mobilen är riktiga tidstjuvar. Vill du få mer tid, bestäm dig för att undvika att ta upp telefonen under dagen för annat än jobbrelaterade ärenden. - Håll koll på din tid
Fler timmar innebär inte automatiskt mer resultat. Bestäm dig innan du börjar med en uppgift hur mycket tid som är rimligt att du lägger på den.
Källa: Smartare Liv