Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
    • Lediga Jobb
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Bio & Bistro Capitol
    • Aktiva event
    • Citykonferensen
    • Båsenberga Hotell & Konferens
    • Golfbaren
    • Volvo Studio
    • Liberty International
    • Convendum
    • Ventla
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2022-06-29 | Krönika

Skulle du ha framgång på dejtingsidor om din annons där – såg ut som din rekryteringsannons?

Skulle du ha framgång på dejtingsidor om din annons där – såg ut som din rekryteringsannons?

Det går att läsa mycket om kandidatbrist idag och om hur företagen inte hittar medarbetare, en del företag kallar det till och med kandidatkris. Men ‘kandidatkris’ är inget nytt. Stockholms Handelskammare talade redan år 2016 om kandidatbrist, som 2017 kom att kallas kandidatkris.

I rapporten ”Bostadsmarknaden lägger krokben för företagens rekryteringar” har Stockholms Handelskammare tillsammans med Novus genomfört en studie riktad mot HR-chefer om bostadsmarknaden och kompetensförsörjningen i Stockholmsregionen. Studien visar att tre av fyra HR-chefer anser att bostadssituationen i Stockholm gör det svårt för företagen att rekrytera rätt kompetens och att kandidater väljer att söka sig till andra städer.

Naturligtvis är bostadssituationen ett problem som påverkar, att utöver det göra rekryteringsituationen ännu mera omöjlig genom långdragna processer och fyrkantiga inställningar är därför dumt. Och det är ju inte heller så att alla arbetssökande letar boende, de bor redan!

Visst är det i mångt och mycket kandidaternas marknad som råder och ”the table has turned” till fördel för arbetssökande/kandidater.

I Nederländerna kom nyligen en rapport från statistiska centralbyrån (Centraal Bureau voor de Statistiek) att det för närvarande finns 133 jobb per 100 sökande. Siffrorna från 2021 var 106 per 100 sökande. Det är i Sverige inte annorlunda idag.

Det är troligen så att många företag behöver se över sina rutiner vid rekrytering och även se över sina sedan länge upptrampade stigar, inställningar och biases som dessvärre fortfarande råder i ett slags ”vi har alltid gjort såhär”.

Alltför många stannar kvar i den, som de tror, trygga världen av rutin – när det i själva verket är så att det krävs att kasta sig ut i nya tankar och nya grepp.

Det finns så många som varje dag blir bortsorterade just på grund av att vi ”gör som vi alltid har gjort”

Alla de ambitiösa och välutbildade som finns i landet, eller dem som kommer hit ofta välutbildade och med stor ambition vill få ett jobb.

Det finns helt enkelt många som blir bortsorterade av olika skäl där skälen ofta är både irrationella, baserade på den egna ogrundade uppfattningen om hur någon ”är”.

Karin hade nyligen en kandidat i en process, en duktig IT person som arbetat med implementering av affärssystem i olika, internationella bolag. Hen hade uppnått en visst tak i sitt intresse inom IT området och ville söka sig tillbaka till det hen var utbildad inom ‘finance & accounting’ och med erfarenhet och brett intresse inom ‘business controlling’. Hen berättade att hen sökt flera roller inom business controlling men att hen hela tiden får avslag för ‘ingen relevant erfarenhet. Hur kan vi få in denna kunniga person på arbetsmarknaden med det de brinner för och säkert kommer att leverera till 120%, minst!

Våga anställa och se kandidater, vars erfarenhet och kompetens helt bortses ifrån på grund av deras ålder istället för att se deras gedigna arbetserfarenhet? Våga rekrytera en ung person istället för att tro att unga inte ännu kan ”leverera”. Våga rekrytera kandidater med normbrytande funktionalitet som har svårt att få jobb, trots att det där finns så många med utbildningar, kompetenser och unika färdigheter som skulle bidra till varje företag. Våga ‘hire for attitude’! Våga!

Det finns alltså stora möjligheter att ta tillvara kompetens idag. Fördomar och rädslor måste läggas åt sidan och företag behöver se kompetensen, förmågan och de kunskaper som personen innehar – inte hur vi alla kommer ”paketerade”. Och skapa inte en bild av personen du anser vore passande ska se ut, eller vara, redan innan du kommit igång.

Det viktigaste företag kan göra nu är att stiga ur den egna bekvämlighetszonen. Börja våga tänka annorlunda. Särskilt om alla de företag som idag har problem i sin verksamhet ska lösas, vi läser om köer, vi läser om restaurang och hospitality-industrin och svårigheter att hitta medarbetare, för att ge några exempel.

Ett IT-bolag såg över ordvalet i sina platsannonser 2021 . Genom några enkla omformuleringar ökade andelen kvinnor som sökte tjänster i Sveriges, Norge och Finland med 32 procent.

Det går att läsa rekryteringsannonser med långa och många krav ofta också med önskemål som känns långt ifrån vad som ska utföras i rollen? Är alla kriteria på jobbspecifikationen verkligen ett måste?

Det går ibland att läsa att kandidaten ska ha till exempel minst 4 års erfarenhet? Men kanske kan det vara så att någon med endast 2 års erfarenhet, har större erfarenhet än den med de 4 åren? Hur lång tid det tar att fånga in erfarenhet är ju individuellt, precis som att någon kan springa eller simma fortare än en annan på samma sträcka.

Karin: “Många gånger tror jag företag skriver ‘runt 5 års erfarenhet’, för att sen kunna säga ‘vi tror att du är överkvalificerad, du har 15 års erfarenhet och vi söker endast 5 år’. De hoppas säkert därmed att kunna fånga in de som är mellan 20-30, för är man 40+ och ännu ‘värre’, 50+, så räknas en inte ens.., men tänk vad mycket (livs) erfarnhet företag går miste om om en tänker så! Och vem säger att en 40-50+ är mindre flexibel, mindre intresserad av att spela ping-pong på lunchrasten, än de som är 25!? Säg det!

Det kan även stå i annonsen att ”vi tror du har en examen från xx-skolan”, det är såklart jättefint att vi placerar stort förtroende i många av de svenska lärosäten, MEN det går ju att tänka tanken att det kan finnas några andra skolor runt om i vår värld som kan erbjuda både samma kvalitet eller till och med bättre ibland?

Våga tänka annorlunda! Anpassa dina intervjufrågor och få fram den information du vill ha i intervjuven! Den kandidaten som har X utbildning från Tyskland är kanske mer erfaren och kunnig än den som gick i svensk skola!?

Rekryteringsprocesserna är ofta alltför långa och den kandidat som du till sist väljer har ofta gått vidare med ett annat företag.

Våga vara tydliga, men inte fast i det gamla sockerkaksreceptet utifrån vilket du brukar att baka, flera sockerkakor kan smaka gott!

Vi har roat oss med att jämföra tankesättet i rekryteringsannonser och översatt det hur det skulle låta i kontaktannonser.

Som en tankeövning bara, när den reguljära rekryteringsannonsen är både lång och omständig tål det att tänkas på hur lättsamt vi söker någon för livet som partner?

Där ibland det till och med kan vara tillräckligt med: ”Tall, dark and handsome” och möjligen att den sökte ska gilla skogspromenader och golf”.

Tänk om din kontaktannonsen såg ut som din rekryteringsannons – hur mycket framgång skulle du då ha?!

HÖGPRESTERNADE A-MÄNNISKA SÖKES FÖR SERIÖST FÖRHÅLLANDE

Din roll:

I rollen som partner förväntas du hålla en hög servicenivå, du ska inte vara för gammal även om jag själv nått aktningsvärd ålder, inte heller för ung. Du förväntas levereras på topp hela tiden. Du ska kunna arbeta alla dygnets timmar, både jour- och nattarbete kan förekomma om det krisar. Du ska kunna leverera tryggt och pålitligt men samtidigt också vara så självgående att du förstår att det också kan komma tillfällen då du bör kunna klara att leverera positiva överraskningar när jag minst anar det. Du finns där när jag behöver det, du är glad och lyhörd för vad jag behöver utan att jag nödvändigtvis behöver att uttrycka det. I förhållandet finns tydliga riktlinjer som du förväntas att följa, men jag ser också positivt på att du är initiativ- och idérik.

Din profil:

Relevant utbildning, gymnasieutbildning ett krav, och eftergymnasial utbildning är önskvärt.

Minst fem års dokumenterad erfarenhet av förhållanden. Mycket god svenska och engelska i tal och skrift, ett ytterligare språk är givetvis meriterande.

Diplomering inom discipliner så som matlagning, psykologi, inredningsarkitektur och trädgårdsarbete är önskvärt.

Som person är du prestigelös men också ambitiös, du ska vara seriös men också full av humor, du bör vara vid god fysik och inte vara rädd att ”ta i” när det behövs. I det fall du blir min dejt gör jag kreditupplysning, säkerhetskontroll, utdrag ut belastningsregistret och drogtest.

OK, söker du en redovisningsansvarig, då måste du anställa någon som har kunskaper och erfarenheter inom yrket. Och så finns det flera yrken där man verkligen behöver en viss kompetens. Men en människa kan bidra med mycket annat än ‘bara’ kompetens’. Summan av kardemmman: slösa inte tid med att vara för petig i din rekryteringsprocess. Det man inte kan, kan man lära! Man brukar säga ‘man kan inte lära en gammal hund att sitta.

Varför är det svårt att lära gamla hundar sitta?

Precis som människor kan hundar fortsätta lära sig nya saker även när de blivit äldre. Det behövs bara lite mer tålamod. Och minnet är det inget fel på heller! Att den mänskliga hjärnan fortfarande kan lära sig nya saker högt upp i åldrarna vet man.

Våga att lära nytt – tänk utanför boxen – prova att ändra kriteria för rekryteringsprocessen och våga experimentera! Vi lovar att ni kommer att hitta bra lösningar till att hitta just den kompetens ni behöver i ert företag!

Tove Möller och Karin Björkman

Hur stor framgång skulle du ha på dejtingsidor om din annons där – såg ut som din rekryteringsannons gör, tror du?
Tove Möller
Tove Möller är flerfaldigt prisbelönt senior expert inom Diversity Eqiuty & Inclusion med erfarenhet sedan drygt 20 år. Tove är medgrundare i The Accessible Society och hjälper företag att komma igång med inkluderingsarbete.  Företaget arbetar med alla slags bolag, som föreläsare, konsulter eller som gig-are. Kontakt: info@access-society.se Läs mer på www.access-society.se
Skulle du ha framgång på dejtingsidor om din annons där – såg ut som din rekryteringsannons?
Karin Björkman. Foto: Eric Roxfelt
Karin Björkman har en bred bakgrund inom internationell rekrytering och rekrytering av internationella talanger, först inom Undutchables i Nederländerna, senare i Sverige och har nu startat Beyondo. En rekryteringspartner för företag som är internationellt orienterade och behöver kandidater som medför ett multikulturellt spektrum, vilket ökar företagen att lyckas i deras affärer.
Sven-Erik [email protected]

Läs mer:

Dags för sandaler och solglasögon!

Dags för sandaler och solglasögon!

Vi har snackat AI, bjudit på tips, råd och inspiration. Vi har fått ta del av hur olika EA-rollen kan se ut i våra många profilintervjuer med er och vi har setts på olika event och webinarier. Men nu stundar midsommar och det är dags att byta e-post mot solkräm och ta på sandaler och solglasögon och gå ner i varv några veckor. Vårt nyhetsbrev är tillbaka igen i augusti. Vi ses då! 😎

Retorikexperterns 10 tips – så får du dina mottagare att lyssna och delta

Kan AI förstå ironi? Och vad har det med retorik att göra? 

AI kan härma, men inte känna – och just där ligger den avgörande skillnaden. Retorik och kommunikation handlar om nyanser, känslor och samspel, något tekniken aldrig helt kan ersätta. Retorik- och röstexpert Per Furumo reflekterar över AI:s begränsningar och vad det betyder för mänsklig interaktion. 

Därför är självledarskap avgörande för VD:ar

Därför är självledarskap avgörande för VD:ar

Självledarskap är inte längre en individuell färdighet – det är en nyckel för framtidens ledarskap. I denna krönika skriver Louise Key-Hedberg om insikter från rapporten Ledarspaning 2025 och om hur VD:ar ser självledarskap som avgörande för hållbara organisationer.

Automatiskt utkast

5 anledningar till att välja Golfbaren för ditt nästa företagsevent!

Annons

När du planerar företagets nästa kick-off, konferens, eller teambuilding-aktivitet, letar du sannolikt efter en plats som erbjuder mer än bara mötesrum och standard catering. Du söker en unik upplevelse som förstärker team-andan, inspirerar kreativitet och lämnar ett bestående intryck. Golfbaren står ut som en optimal destination för företag som värderar innovation, gemenskap och en touch av lekfullhet i sina sammankomster.

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

 
  • IMA - International Management Assistants Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Dags för sandaler och solglasögon!

Dags för sandaler och solglasögon!

Krönika

Vi har snackat AI, bjudit på tips, råd och inspiration. Vi har fått ta del av hur olika EA-rollen kan se ut i våra många profilintervjuer med er och vi har setts på olika event och webinarier. Men nu stundar midsommar och det är dags att byta e-post mot solkräm och ta på sandaler och solglasögon och gå ner i varv några veckor. Vårt nyhetsbrev är tillbaka igen i augusti. Vi ses då! 😎

Retorikexperterns 10 tips – så får du dina mottagare att lyssna och delta

Kan AI förstå ironi? Och vad har det med retorik att göra? 

Krönika

AI kan härma, men inte känna – och just där ligger den avgörande skillnaden. Retorik och kommunikation handlar om nyanser, känslor och samspel, något tekniken aldrig helt kan ersätta. Retorik- och röstexpert Per Furumo reflekterar över AI:s begränsningar och vad det betyder för mänsklig interaktion. 

Därför är självledarskap avgörande för VD:ar

Därför är självledarskap avgörande för VD:ar

Krönika

Självledarskap är inte längre en individuell färdighet – det är en nyckel för framtidens ledarskap. I denna krönika skriver Louise Key-Hedberg om insikter från rapporten Ledarspaning 2025 och om hur VD:ar ser självledarskap som avgörande för hållbara organisationer.

Vad är du utan ditt jobb? AI kanske snart ger dig svaret

Vad är du utan ditt jobb? AI kanske snart ger dig svaret

Krönika

Är du någonsin på en middag där det första som händer är att någon frågar: ”Vad jobbar du med?” Det är en oskyldig fråga på ytan, men bakom den ligger en samhällsnorm som kopplar din identitet till din produktivitet. Vi är våra jobb, våra titlar, våra leveranser. Och det är kanske därför vi känner oss så hotade av AI.

Årskrönika: ”Detta kan ni EA:s förvänta er av vår bransch!"

Årskrönika: ”Detta kan ni EA:s förvänta er av vår bransch!”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Kajsa Tamsen är partner på Inhouse och vi bad henne skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: Emmy Sundberg

Årskrönika: ”Att våga gå före kräver mod”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Emmy Sundberg är Director of Meetings & Private Events på Fotografiska Stockholm, och vi bad henne skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: ”Vi ska spegla era förväntningar”

Årskrönika: ”Vi ska spegla era förväntningar”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Mikael Björkqvist är CMO på matlagningsstudion AVEQIA, och vi bad honom skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: Pär Haga

Årskrönika: ”Ta på dig rollen som innovatör!”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Pär Haga är CEO och co-founder på Boardeaser, en plattform med digitala verktyg för styrelse och ledning, och vi bad honom skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: Framtidsäkra din karriär steg för steg

Årskrönika: Framtidsäkra din karriär steg för steg

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025 när det kommer till din egen karriär och yrkesroll? Stefan Haglund är vd på Företagsuniversitetet och vi bad honom skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: 2025 innebär både nya krav och nya möjligheter

Årskrönika: Nytt år med nya krav och nya möjligheter

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025 när det kommer till möten och evenemang? Henrik Vallentin är CEO på Event Logic, en webbaserad plattform som förenklar planering, upphandling och hantering av möten, event och konferenser. Ta del av hans årskrönika skriven för dig som EA. Trevlig läsning!

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

Mest läst

Så mycket tjänar en Executive Assistant

Så mycket tjänar en Executive Assistant

Som Executive Assistant spelar du en nyckelroll i att stötta företagsledningen med administration, kommunikation och projektledning. Lönenivån reflekterar både kompetens och ansvar, läs mer i vår sammanställning, så mycket tjänar en Executive Assistant.
“Jag befinner mig i händelsernas centrum hela tiden”

“Jag befinner mig i händelsernas centrum hela tiden”

Möt Maija Adriansson, Executive Assistant på Sweco AB till Näringslivets mäktigaste kvinna 2019. För Executiveeffect berättar hon om betydelsen av att ha en inkluderande chef och delar med sig av sina bästa tips på hur du utvecklas i yrkesrollen.
Hi, hello eller dear? Så mejlar du professionellt på engelska

Hi, hello eller dear? Så mejlar du professionellt på engelska

Svenskar ligger i topp i internationella rankningar över engelska som andraspråk. Trots det så blir det ibland fel när svenskar ska kommunicera på engelska, framför allt i professionella sammanhang. Experterna tipsar om hur du förbättrar din skriftliga kommunikation på engelska.
5 planeringsverktyg som du önskar att du hade upptäckt tidigare

5 planeringsverktyg som du önskar att du hade upptäckt tidigare

Upptäck fem oumbärliga planeringsverktyg som kommer att revolutionera din arbetsdag. Oavsett om du arbetar ensam eller i ett team, erbjuder dessa verktyg enkelhet och effektivitet för att ta din planering till nästa nivå.
Webinar: Effektivisera ditt arbete i Outlook med hjälp av AI

Webinar: Effektivisera ditt arbete i Outlook med hjälp av AI

I detta webinar får du en praktisk genomgång av Microsofts AI verktyg Copilot direkt i Outlook och hur du kan använda det för att: - Snabbare skriva och svara på e-post med AI-genererade förslag - Effektivt sammanfatta långa e-posttrådar och hålla koll på viktiga detaljer - Få hjälp med möteshantering

Expertråd

Amadeus och GBTA Foundation i ny allians för mer hållbara och tillgängliga affärsresor

Amadeus och GBTA Foundation i ny allians för mer hållbara och tillgängliga affärsresor

Affärsresor

Amadeus anslöt sig till GBTA Foundation som en ny företagspartner och bidrar direkt till dess branschomfattande People and Planet-program. På Planet-sidan gick Amadeus med i GBTA Sustainability Initiative som Silver-partner för att påskynda klimatåtgärder inom affärsresandet. På People-sidan blir Amadeus den första grundande allierade till GBTA Accessibility Initiative, som syftar till att säkerställa smidiga affärsresor för alla.

AI förändrar hur Google fungerar – och hur företag behöver tänka SEO

AI förändrar hur Google fungerar – och hur företag behöver tänka SEO

Aktuellt

En ny söklogik skapar både trafikbortfall och affärsmöjligheter. Så säkrar du din synlighet när Gemini tar över.

Därför behöver du som executive assistant synliggöra ditt värde

Därför behöver du som executive assistant synliggöra ditt värde

Karriär

Du är en avgörande kugge i verksamheten — men när allt flyter på som bäst märks du knappt. Det låter som en komplimang, men riskerar att göra ditt arbete osynligt. Här får du konkreta råd för hur du kan visa värdet av dina insatser utan att det känns som skryt.

Från försvar till framtidstro – därför behövs Almedalen mer än någonsin

Från försvar till framtidstro – därför behövs Almedalen mer än någonsin

Gästskribent

Efter några års tvekan är Almedalsveckan tillbaka, inte bara till omfång, utan till relevans. I en tid när demokratin skakar och marknaden söker fotfäste blir värdet av genuina mötesplatser tydligt.

Välkommen till Mötesbaren på nyrenoverade Maxim Stockholm

Välkommen till Mötesbaren på nyrenoverade Maxim Stockholm

Event

Den 4 september bjuder Effect-sajterna in till en inspirerande kväll med föreläsningen Framtidens möte – när själ, känsla och AI kliver in i rummet, med hållbarhetsexperten Mikael Salo. Kvällen bjuder även på mingel och visning av nyrenoverade Maxim Stockholm.

Dags för sandaler och solglasögon!

Dags för sandaler och solglasögon!

Krönika

Vi har snackat AI, bjudit på tips, råd och inspiration. Vi har fått ta del av hur olika EA-rollen kan se ut i våra många profilintervjuer med er och vi har setts på olika event och webinarier. Men nu stundar midsommar och det är dags att byta e-post mot solkräm och ta på sandaler och solglasögon och gå ner i varv några veckor. Vårt nyhetsbrev är tillbaka igen i augusti. Vi ses då! 😎

Magisk kväll på Fotografiska när Mötesbaren bjöd in till mingel och inspiration

Magisk kväll på Fotografiska när Mötesbaren bjöd in till mingel och inspiration

Event

Sol från klarblå himmel, mingelglada gäster, fantastisk mat och en inspirerande föreläsning – när Mötesbaren intog sommarverandan på Fotografiska blev det en kväll att minnas. Kolla in mingelbilderna här!

Möt Johanna Tüll Hollander:  ”Jag höll på att ta livet av min chef”

Möt Johanna Tüll Hollander: ”Jag höll på att ta livet av min chef”

Profiler

Hon har nyligen bytt jobb från Executive Assistant på Munters till Chaos Coordinator på Swedish Neutral. Vi möter Johanna Tüll Hollander som berättar hur hon höll på att ta livet av sin chef, om sin checklista och sitt bästa engelska språktips!

Sustainable Healthy Performance lär chefer agera i oroliga tider

Sustainable Healthy Performance lär chefer agera i oroliga tider

Event

Chris Christiansson är programdirektör på Ara Health och har utbildat över 5 000 ledare i ”Sustainable Healthy Performance” och i ”In Demand Robustness”. I geopolitiskt oroliga tider är detta viktigare än någonsin, menar Chris. Nu har du som Executiveeffects läsare möjlighet att få delta under två dagar i Laax i Schweiz för att se om det kan vara något för din organisation.

Grattis alla ny-cerifierade EA:s!

Grattis alla ny-certifierade EA:s!

Aktuellt

I går var det dags för den tionde omgången av Executive Business Assistant att certifieras. Stort grattis säger vi på Executiveeffect till er alla!

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com