Digitalt eller fysiskt? Rösten alltjämt vårt viktigaste verktyg!
I våras infann sig på många arbetsplatser en mildare form av eufori beträffande digitala möten och att det genom dessa trots allt gick riktigt bra att uppehålla ett fungerande arbetsliv. Nu, när det gått ett drygt halvår sedan rekommendationerna att i möjligaste mån arbeta hemifrån introducerades, märks en trötthet hos många. Många organisationer har under hösten i viss mån öppnat upp för fysiska möten men även när pandemin är över så kan vi vara säkra på att de digitala mötena kommer att ha stor plats.
Därmed är det på sin plats att fundera över vad som krävs för att vi på sikt ska utveckla dessa.
Så vad är det egentligen som påverkar interaktion, lyssning och mental närvaro i det digitala sammanhanget? Ja, till stor del handlar det om samma faktorer som i det fysiska. Det engagerade (och engagerande) tilltalet, den muntliga leveransen bestäms av samma mekanismer. För oavsett forum så kommunicerar vi muntligt.
Rösten, i samspel med kroppen, är trots modern teknik alltjämt vårt viktigaste verktyg. Dock – det digitala filtret gör att en mängd av de subtila mekanismer som vi överhuvudtaget inte tänker på i det fysiska sammanhanget filtreras bort. Konsekvensen av detta blir, nästan alltid, blekare, tråkigare, kommunikation och lägre mental närvaro hos deltagarna. Även om ingenting slår det fysiska mötet, det är det vi är tillverkade för, så kan vi i alla fall närma oss det fysiska mötets kvalitet genom insikt och medvetenhet kring några viktiga aspekter.
Här följer tre stycken infallsvinklar på detta:
- I möten och presentationer, särskilt där vi är fler än fyra personer, kan den digitala stumheten och fyrkantigheten vara klart hämmande. Försök därför alltid ha ”top of mind” att det digitala mötet/den digitala presentationen ÄR annorlunda, KÄNNS annorlunda i förhållande till den/det fysiska.
- Ställ frågor genomgående i möten eller i samband med presentationer för minst fyra personer. Besvara frågorna själv. Frågor har alltid en triggande effekt på mottagaren även om du är den som besvarar dem. Men se till att ha direktinteraktion var tionde eller femtonde minut genom frågor från deltagarna själva, direkt eller genom chatforum. Ständiga frågor är alltid ett sätt att ”föra en handling framåt”.
- Skärp din artikulation. Förstärkt artikulation i ”det skarpa läget” hjälper oss att förmedla energi och engagemang och gör att förutsättningarna för att tränga igenom det digitala filtret blir större.
Av: Per Furumo, Voice and Message AB