Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Citykonferensen
    • Golfbaren
    • Liberty International
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
    • Season Hotel
    • Kajen Nacka strand
    • Palacio de Cantalobos
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2020-12-11 | Profiler

”Vi hjälper varandra och det är guld värt”

Det säger Christina Sjöberg, Executive Assistant på Itiviti. Hon berättar om sitt arbete som assistent och passar samtidigt på att hylla sina kollegor i samma roll.

“Vi hjälper varandra och det är guld värt”På bilden: Christina Sjöberg

Möt Christina Sjöberg, Executive Assistant på Itiviti. I många år reste Christina mycket i sitt arbete. I hennes nuvarande roll har hon kunnat minska sitt resande men fortfarande arbeta internationellt.

– Efter många år i roller med mycket resande kände jag att jag behövde förändring. I min nuvarande roll får jag fortfarande arbeta med människor, ge support, koordinera och arbeta med projekt, säger Christina Sjöberg och fortsätter:

– Jag ville arbeta på ett svenskt bolag som arbetade internationellt och Orc som vi då hette var perfekt.

”Visade sig vara en kreativ miljö”

Efter att ha arbetat inom mode- och musikindustrin så kändes det främmande att sätta sig på ett IT-bolag inom finanssektorn berättar Christina.

– Det kändes det väldigt långt bort från vad jag brukar göra. När jag väl började visade sig vara en kreativ miljö men inte lika offentligt. Jag hamnade rätt direkt.

Det bästa med jobbet som Executive Assistant är att få vara spindeln i nätet och bryggan mellan ledning och personalen.

Möter människor från hela världen

– Det är en förmån att få arbeta och möta människor från hela världen. Det är också roligt att få fixa och se till att allt flyter på för de jag assisterar och mina kollegor. Dessutom samarbetet mellan olika avdelningar samt mervärdet av att alla är engagerade och arbetar mot samma mål.

Under åren som Executive Assistant har Christina assisterat ett antal CEO, CFO och COOs på företaget.

– Det har varit enormt lärorikt och det är viktigt att kunna arbeta med olika personlighetstyper. Jag har snart arbetat 15 år på Itiviti. Vilket det inte känns som då företaget utvecklats så mycket. Det har varit som byta arbete cirka vart fjärde år, på grund av alla förändringar.

100 procent remote

De första åren satt ledning på huvudkontoret i Stockholm och senare delad tid mellan Sverige och Danmark.

– Det senaste året har de jag assisterat arbetat på vårt kontor i London. Så det har gått från 100 procent på plats till 100 procent remote, säger Christina.

De personer som Christina har assisterat längst på företaget är CEOs Torben Munch och Thomas Bill samt CFOs Tony Falck och Anders Berg.

”De har alltid involverat mig i deras arbete”

– De har alla gett mig stor frihet i mitt arbete. De har litat på att jag gör det jag ska och uppmuntrat mig till att ta egna initiativ, säger Christina och fortsätter:

– De har gett mig egna projekt med budgetansvar inom olika områden och alltid involverat mig i deras arbeta. Det har underlättat mitt dagliga arbete, fått mig att växa och gjort mitt arbete lättare både internt och externt.

Viktigt med snabba återkopplingar

Det är viktigt med chefer som är snabba på att återkoppla menar Christina. Speciellt nu under pandemin.

– Både Rob och Peter är målinriktade med enormt fokus utifrån vår strategi och mål. De är snabba på att återkoppla vilket underlättar då vi arbetar på distans, då de sitter i London. På grund av pandemin jobbar vi nu dessutom hemifrån, säger Christina och fortsätter:

– De har inte kunnat besöka kontoret i Stockholm sen i mars. Vi har fått hitta andra sätta att arbeta på. Det blir många extra bud av dokument som ska skriva på när e-signering inte är accepterat.

Bryggde ett eget öl

Christina spar idéer från kollegor och ser till att genomföra dem när det är rätt i tiden.

– Ett av de mest oväntade och mycket uppskattade projekten var när jag plockade fram vår dåvarande CEOs idé om att brygga ett eget öl i samband med vår globala konferens 2017 ”One Itiviti”, där jag var projektledare, säger Christina och fortsätter:

– Vi samlade 450 kollegor från världens alla hörn i Stockholm på Djurönäset. Jag satte ihop ett litet projektteam i Stockholm med personer från olika avdelningar och i hemlighet smakade vi av och skapade vårt eget recept. Sedan bryggde vi 3 500 flaskor öl med egen etikett till konferensen.

”Itiviti Citrus Pale Ale” blev en succé, liksom själva konferensen. Något som de pratas om än i dag berättar Christina.

Just nu planerar Christina för att flytta kontoret. Ett stort projekt som tar mycket av hennes tid just nu.

Flexibilitet och att prioritera rätt är A och O

Det är viktigt att vara anpassnngsbar och vara duktig på att prioritera menar Christina.

– Önskar jag visste det men det ändras hela tiden, flexibilitet och att prioritera rätt är A och O. Man får inte bli stressad av att inte veta hur det ser ut nästa vecka, månad, kvartal eller år, säger Christina och fortsätter:

– Jag får ta saker som de kommer. Som sagt grunden finns där och sen får jag ta det därifrån och göra det som behövs. Det är därför extra viktigt att alltid ha en backup plan.

”Från en dag till en annan så arbetade vi hemifrån”

Ett exempel i närtid som ingen kunde förbereda sig på var när de i mars stängde ner kontoret för att arbeta hemifrån.

– De arbete som vi i kommittéen lagt ner under åren i säkerhets- och krishantering visade sig fungera. Från en dag till en annan så arbetade vi hemifrån. Arbetet fortsatte som vanligt utan avbrott, berättar Christina.

Vikarierade sekreterare för fabrikschefen

Något som många kanske inte vet är att Christina är utbildad i textil.

– Jag var vikarierade sekreterare för fabrikschefen och inköpschefen på Ericsson Information Systems under sommarlovet när jag var 17 år. Något som var en bra skola och grund i allt jag gjort, säger Christina och fortsätter:

– Jag har även en textilutbildning med inköpsinriktning. Allt detta har givit mig en bred erfarenhet som jag har haft mycket användning av i mitt arbete.

”Vi underlättar och hjälper varandra”

Christina vill hylla alla Executive Assistant som hon kommer i kontakt med i sitt arbete.

– Jag vill passa på och lyfta vikten av bra samarbete mellan oss Executiv Assistant på andra företag. Assistenter som jag kommer i kontakt med i mitt dagliga arbeten i samband med mötesbokningar, planering av styrelsemöten och resor, säger Christina och fortsätter:

– Jag samarbetar med super duktiga och hjälpsamma kollegor hos bland annat våra ägare, Nordic Capital och andra externa företag. Vi underlättar och hjälper varandra och det är guld värt!

Läs mer: ”Det hjälper att ha en förståelse för bolagsaffären”
Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Jenny

Möt Jenny Haglund Sahlin chefsassistent inom Handelsbanken

Jenny på Handelsbanken visar hur rollen som chefsassistent handlar om mod, kultur och människokännedom – inte bara struktur.

Kadi Upmark, Vår Gård: En vd som vuxit in i ledarrollen 

Kadi Upmark, Vår Gård: En vd som vuxit in i ledarrollen 

När hon 2016 intog vd-stolen på hotell- och konferens-anläggningen Vår Gård i Saltsjöbaden utanför Stockholm gick hon från att vara Executive Assistant till att bli kollegornas chef. 2019 storsatsade de genom att utöka med hotellverksamhet och en exklusiv finkrog. Den utsågs i våras till ”Årets hotellrestaurang” och siktet är inställt på en stjärna i Guide Michelin. Vi får ett finstämt samtal med Kadi Upmark om ledarskap, framtidsvisioner och konsten att få personalen att ge feedback uppåt.

Då&Nu: Åsa Tassdal har gått från virtuell pionjär till vd med hjärta

Då&Nu: Åsa Tassdal har gått från virtuell pionjär till vd med hjärta

När Executiveeffect intervjuade Åsa Tassdal 2019 hade hon precis lämnat sin roll som Executive Assistant på Sweco för att starta sitt eget företag – Virtea – ett av Sveriges första bolag som erbjöd virtuella assistenttjänster. Sex år senare möter vi en vd som fortfarande brinner för samma sak: att ge fler chefer tillgång till riktigt bra assistans – med strategi, värme och hjärta.

Upphandlingar – vägen från nystartad verksamhet till växande företag

Upphandlingar – vägen från nystartad verksamhet till växande företag

Annons

På den offentliga upphandlingsmarknaden är det efterfrågan på mängder av olika varor och tjänster, och för mindre företag kan den offentliga marknaden vara en bra utgångspunkt för att växa och skaffa sig nya uppdrag och förutsägbara intäkter. Innan du ger dig i kast med upphandlingsmarknaden är det några saker du bör tänka igenom. I den här artikeln försöker vi ge dig några tips och lite inspiration på vägen från litet till stort företag.

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

 
  • IMA - International Management Assistants Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

  • Deltidsjobb: Administratör i Göteborg – Teknikbolag i bygg
  • The Pace söker Koordinator i Stockholm | Ledningsnära konsultuppdrag
  • Office Manager Linköping – IMI Supply Chain Solutions
  • Seco Tools: Process Office Manager – global Order-to-Deliver
  • Executive Assistant till koncernchef – Voky/Zollner, Linköping
  • Office Manager i Solna – deltid via Adecco | Executiveeffect
  • Office Manager Stockholm – start omgående | Manpower
  • Executive Assistant – energimyndighet, Sundbyberg | JobBusters
  • Koordinator och Office Manager – Trafikkontoret, Stockholms stad
  • Executive Assistant till Mysafety i Stockholm – ledningsstöd nära vd
  • Executive Assistant till VP MACH – Hitachi Energy
  • Executive Assistant Stockholm – 24 mån uppdrag via Incluso
  • Executive Assistant till CEO i Stockholm | Top of Heart
  • Executive Assistant-volontär | Mercy Ships Sverige
  • Office Manager med teamledaransvar i Stockholm | The Pace
  • Legora rekryterar Executive Assistant – Growth i Stockholm
  • Executive Assistant/Office Coordinator | Specsavers Göteborg
  • Epiroc söker Executive Assistant i Nacka | Strategisk EA-roll
  • Legora rekryterar Executive Assistant – Growth i Stockholm
  • Executive Assistant/Office Coordinator – Specsavers Göteborg

Mest läst

Engagemang och gemenskap hyllades vid SHE MEETS AWARD 2025

Engagemang och gemenskap hyllades vid SHE MEETS AWARD 2025

Det blev en kväll fylld av glädje, värme och inspiration när nätverket SHE MEETS EVENT samlade ledningsassistenter och mötesbokare på Åkeshofs slott i Stockholm för att dela ut SHE MEETS AWARD 2025. Tre personer prisades för sina insatser och sitt engagemang som på olika sätt stärkt gemenskapen i nätverket.
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: Framtidens ledningsassistent i praktiken (4 platser kvar!)

Executiveeffect arrangerar EA Summit 2025 den 17 november med temat ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken”.
Julbordslunch i Stadshuskällaren

Julbordslunch i Stadshuskällaren

En klassisk julupplevelse i hjärtat av Stockholm
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: En dag för inspiration, insikter och praktisk utveckling

Den 17 november samlas Sveriges ledningsassistenter för en halvdagskonferens på Citykonferensen i Stockholm. Under rubriken ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken” får deltagarna ta del av insikter från Executiveeffects stora EA-undersökning, praktiska verktyg för att samarbeta med Microsoft Copilot, och inspiration för att leda utan formell chefsroll. Det blir en dag då teori möter praktik och ...
Jenny

Möt Jenny Haglund Sahlin chefsassistent inom Handelsbanken

Jenny på Handelsbanken visar hur rollen som chefsassistent handlar om mod, kultur och människokännedom – inte bara struktur.

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | | Greatplacesinsweden.com