Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Citykonferensen
    • Golfbaren
    • Liberty International
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
    • Season Hotel
    • Kajen Nacka strand
    • Palacio de Cantalobos
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2025-04-24 | Profiler

Möt Teresa Södergren: ”Det är viktigt att kunna säga nej”

Hon är inte ensam om att ha en delad roll där hon både är Executive Assistant samtidigt som hon axlar rollen som HR-koordinator. För Executiveeffect berättar Teresa Södergren på Scanreco hur hon hanterar det och om vikten av att kunna säga nej.

Möt Teresa Södergren:Teresa Södergren, Scanreco

Det började i ett garage i Södertälje för 40 år sedan. Innovatörerna Kaj Johansson och Björn Askestig började utveckla radiofjärrstyrning för lastbilskranar. I början monterades fjärrstyrningen parallellt med befintlig spakstyrning på lastbilar, för att senare helt ersätta fasta spakar.

Idag har Scanreco 400 anställda och finns i 20 länder och Executiveeffect får en pratstund med Teresa Södergren, som jobbar som Executive Assistant åt vd samtidigt som hon också axlar rollen som HR-koordinator.

Du har varit i drygt ett år på Scanreco Group. Hur fick du jobbet, vad var det som lockade och vad avgjorde att du fick det?

– Olika omständigheter gjorde att jag under en kort period hamnade mellan två jobb. Då jag tidigare haft roller som både Executive Assistant och HR-koordinator sökte jag sådana tjänster och så dök jobbet hos Scanreco upp. Det innebar att jag skulle kunna få användning av all min yrkeserfarenhet och det lockade mig. Jag kom på intervju och kände direkt att våra värderingar stämde överens. De måste känt samma sak för jag fick jobbet och jag trivs jättebra! Mina kollegor är fantastiska, vi har högt i tak och riktigt gott kaffe, som också är viktiga faktorer!

Hur gör du för att hantera dina två roller?

– Jag rapporterar till HR-chefen och har ett nära samarbete med vår vd och att ha två roller kräver stor flexibilitet och lyhördhet. Det kräver också att du kan prioritera och är duktig på att kommunicera. Att ha denna kombinerade roll ger stor insyn i verksamheten på alla plan och jag upplever att det underlättar mer än det stressar. Men ibland kan det förstås bli för mycket och då är det viktigt att kunna säga nej.

Och vem är Teresa Södergren privat?

– Jag är en driven, social och strukturerad person. Jag brinner för människor och att ständigt förbättra saker ligger i mitt DNA. Jag brukar tänka att inget är så bra att det inte går att effektivisera eller förenkla på något sätt. Och det gäller oavsett om det är på hemmaplan eller på jobbet, så att jag jobbar som EA och HR-koordinator är nog ingen slump 😀.

På fritiden umgås jag gärna med mina vuxna barn eller träffar vänner och lagar och äter god mat tillsammans. Och så älskar jag att dansa! Jag dansar flera olika pardanser, men för tillfället dansar jag helst till latinska toner.

Alla pratar AI. Hur jobbar du med det och hur tror du EA-rollen kommer förändras de kommande åren?

– Jag är i uppstartsfasen vad gäller AI och försöker sakta men säkert att lära mig hur jag kan använda mig av det på ett effektivt sett. Jag har deltagit i några webbföreläsningar och pratat mycket med personer i mitt nätverk om hur de använder sig av AI och på så sett hittat användningsområden där jag kan ha hjälp av AI.

Framåt tror jag definitivt att AI kommer att underlätta en del av arbetsuppgifterna som du har som EA men även inom HR-delen. Att slippa en del administration och mer fokusera på människorna ser jag fram emot.

Och avslutningsvis, om du fick vara Executive Assistant åt vem som helst vem skulle det vara och varför?

– Det finns många personer som det skulle vara både roligt och spännande att arbeta för, men min första tanke blir kronprinsessan Victoria. Hon verkar vara en driven, framåt och positiv person och hon gör ett väldigt gott intryck tycker jag. Och så jobbar hon i en ”bransch” som måste lyssna in vad som händer i världen på flera olika plan. Det hade varit kul, utvecklande och utmanande att arbeta som EA för henne.

Mer om:

Till Teresa Södergren på LinkedIn.

Scanreco är en global ledare inom säkra radiostyrningslösningar för industriella maskiner. Företaget utvecklar och tillverkar avancerade fjärrstyrningssystem som möjliggör säker och precis drift av tunga maskiner inom exempelvis bygg, gruvdrift, transport och jordbruk. Koncernen har sitt huvudkontor i Sätra utanför Stockholm och verksamhet i Europa, Nordamerika och Asien.

Av:

Sophia Loader

Sophia Loader [email protected]

Läs mer:

Jenny

Möt Jenny Haglund Sahlin chefsassistent inom Handelsbanken

Jenny på Handelsbanken visar hur rollen som chefsassistent handlar om mod, kultur och människokännedom – inte bara struktur.

Kadi Upmark, Vår Gård: En vd som vuxit in i ledarrollen 

Kadi Upmark, Vår Gård: En vd som vuxit in i ledarrollen 

När hon 2016 intog vd-stolen på hotell- och konferens-anläggningen Vår Gård i Saltsjöbaden utanför Stockholm gick hon från att vara Executive Assistant till att bli kollegornas chef. 2019 storsatsade de genom att utöka med hotellverksamhet och en exklusiv finkrog. Den utsågs i våras till ”Årets hotellrestaurang” och siktet är inställt på en stjärna i Guide Michelin. Vi får ett finstämt samtal med Kadi Upmark om ledarskap, framtidsvisioner och konsten att få personalen att ge feedback uppåt.

Då&Nu: Åsa Tassdal har gått från virtuell pionjär till vd med hjärta

Då&Nu: Åsa Tassdal har gått från virtuell pionjär till vd med hjärta

När Executiveeffect intervjuade Åsa Tassdal 2019 hade hon precis lämnat sin roll som Executive Assistant på Sweco för att starta sitt eget företag – Virtea – ett av Sveriges första bolag som erbjöd virtuella assistenttjänster. Sex år senare möter vi en vd som fortfarande brinner för samma sak: att ge fler chefer tillgång till riktigt bra assistans – med strategi, värme och hjärta.

Automatiskt utkast

5 anledningar till att välja Golfbaren för ditt nästa företagsevent!

Annons

När du planerar företagets nästa kick-off, konferens, eller teambuilding-aktivitet, letar du sannolikt efter en plats som erbjuder mer än bara mötesrum och standard catering. Du söker en unik upplevelse som förstärker team-andan, inspirerar kreativitet och lämnar ett bestående intryck. Golfbaren står ut som en optimal destination för företag som värderar innovation, gemenskap och en touch av lekfullhet i sina sammankomster.

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

 
  • IMA - International Management Assistants Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

  • DHL Freight söker Office Management Coordinator i Solna
  • Office Manager med teamledaransvar i Stockholm | Wise IT
  • Office Manager jobb i Stockholm – Cure Media | EA-spår
  • Volvo Group rekryterar Executive Assistant – Göteborg/Lyon
  • Office Manager-jobb hos Duni Group i Malmö | Konsultuppdrag
  • Deltidsjobb: Administratör i Göteborg – Teknikbolag i bygg
  • The Pace söker Koordinator i Stockholm | Ledningsnära konsultuppdrag
  • Office Manager Linköping – IMI Supply Chain Solutions
  • Seco Tools: Process Office Manager – global Order-to-Deliver
  • Executive Assistant till koncernchef – Voky/Zollner, Linköping
  • Office Manager i Solna – deltid via Adecco | Executiveeffect
  • Office Manager Stockholm – start omgående | Manpower
  • Executive Assistant – energimyndighet, Sundbyberg | JobBusters
  • Koordinator och Office Manager – Trafikkontoret, Stockholms stad
  • Executive Assistant till Mysafety i Stockholm – ledningsstöd nära vd
  • Executive Assistant till VP MACH – Hitachi Energy
  • Executive Assistant Stockholm – 24 mån uppdrag via Incluso
  • Executive Assistant till CEO i Stockholm | Top of Heart
  • Executive Assistant-volontär | Mercy Ships Sverige
  • Office Manager med teamledaransvar i Stockholm | The Pace

Mest läst

Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: Framtidens ledningsassistent i praktiken (4 platser kvar!)

Executiveeffect arrangerar EA Summit 2025 den 17 november med temat ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken”.
Engagemang och gemenskap hyllades vid SHE MEETS AWARD 2025

Engagemang och gemenskap hyllades vid SHE MEETS AWARD 2025

Det blev en kväll fylld av glädje, värme och inspiration när nätverket SHE MEETS EVENT samlade ledningsassistenter och mötesbokare på Åkeshofs slott i Stockholm för att dela ut SHE MEETS AWARD 2025. Tre personer prisades för sina insatser och sitt engagemang som på olika sätt stärkt gemenskapen i nätverket.
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 november

AI, ledarskap och inflytande i fokus – två platser kvar till årets viktigaste konferens för ledningsassistenter

Den 17 november samlas Sveriges ledningsassistenter på Ingenjörshuset i Stockholm för EA Summit 2025 – en konferens som sätter ljuset på yrkesrollens största förändring någonsin. Med fokus på AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken blir det en eftermiddag fylld av inspiration, verktyg och nätverkande. Och nu återstår bara två platser.
Jenny

Möt Jenny Haglund Sahlin chefsassistent inom Handelsbanken

Jenny på Handelsbanken visar hur rollen som chefsassistent handlar om mod, kultur och människokännedom – inte bara struktur.
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: En dag för inspiration, insikter och praktisk utveckling

Den 17 november samlas Sveriges ledningsassistenter för en halvdagskonferens på Citykonferensen i Stockholm. Under rubriken ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken” får deltagarna ta del av insikter från Executiveeffects stora EA-undersökning, praktiska verktyg för att samarbeta med Microsoft Copilot, och inspiration för att leda utan formell chefsroll. Det blir en dag då teori möter praktik och ...

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | | Greatplacesinsweden.com