Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
    • Lediga Jobb
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Bio & Bistro Capitol
    • Aktiva event
    • Citykonferensen
    • Båsenberga Hotell & Konferens
    • Golfbaren
    • Volvo Studio
    • Liberty International
    • Convendum
    • Ventla
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2025-09-17 | Profiler

Då&Nu: EA Daniel Lindström har gått från rookie till rutinerad räv

När vi träffade Daniel Lindström för första gången hade han jobbat som Executive Assistant i knappt två år. Idag hanterar han komplexa anbud och håller koll på deadlines med kirurgisk precision. Han fungerar också som AI-ambassadör i Irisgruppens organisation, med fokus på att omsätta tekniken i praktiken. Här berättar Daniel om sin resa, hur musikbakgrunden har påverkat hans arbetssätt – och vilken bok som förändrade hans syn på företagande.

Då&Nu: EA Daniel Lindström har gått från rookie till rutinerad rävDå&Nu: EA Daniel Lindström

Daniel tar emot på Irisgruppens huvudkontor på Liljeholmen. I entrén möts man direkt av företagets värderingar på väggen, och runtomkring märks pulsen av både utbildning och affärsutveckling. Vi slår oss ner i ett av de ljusa konferensrummen för att prata om hans resa.

Förra gången Executiveeffect intervjuade Daniel var i december 2018. Då hade han jobbat i 1,5 år som Executive Assistant på medicinteknikbolaget Solann i Järfälla utanför Stockholm och ett av hans projekt var att hjälpa företaget komma igång med sin digitala marknadsföring. En pandemi och fem reporäntehöjningar senare tar vi pulsen på Daniel igen!

Kul att vara här! Berätta kort om Irisgruppen och din roll!

– Irisgruppen består av tre bolag: Iris Hadar, Medlearn och Iriskraft. Tillsammans arbetar vi för att skapa förutsättningar för människor att studera, utvecklas och komma närmare arbetsmarknaden oavsett individuella förutsättningar. Vi erbjuder bland annat vuxenutbildningar, vårdutbildningar, arbetsmarknadstjänster och arbetsträningsplatser.

Själv är jag teamledare i vår anbudsgrupp, som jag ser som en central del av företagets motor. Vi arbetar för att vinna affärer inom offentlig sektor och mot privata aktörer, så att våra tjänster når fler kommuner, myndigheter och individer. Jag ansvarar också för avtalshantering av våra kundavtal, och just nu leder jag ett projekt där vi migrerar till ett nytt system som med hjälp av AI effektiviserar inläsning och administration. Det frigör tid och gör att vi kan lägga mer fokus på det som verkligen skapar värde för våra kunder. Förutom detta så kommer jag under hösten att fortsätta som handledare till en person som arbetstränar i teamet.

Så hur ser en arbetsdag ut?

– Jag brukar starta dagen med att gå igenom mejlen. Rensa, prioritera och bestämma vad som kräver omedelbar åtgärd och vad som kan planeras in längre fram. En viktig del av arbetet är också att hålla koll på nya upphandlingar i vår bevakningstjänst. När något intressant dyker upp sammanställer jag ett kort beslutsunderlag till ledningen, så de snabbt kan avgöra om vi ska gå vidare med ett anbud.

Om vi väljer att satsa blir mitt fokus att projektleda anbudsprocessen: ta in rätt information från verksamheten, planera arbetet och se till att vi landar i ett välskrivet och konkurrenskraftigt anbud. I det arbetet samarbetar anbudsgruppen tätt med vår VD, COO, CFO, elevadministrationschef och affärschef men också med rektorer, distriktschefer och andra kollegor som har djup kunskap inom sina områden.

Jag hanterar även avtalsfrågor som dyker upp från verksamheten, och bevakar löpande uppdrag och information, ofta från Arbetsförmedlingen, som jag dirigerar vidare till rätt mottagare. 

När vi intervjuade dig för drygt sju år sedan var du ganska ny som EA – vad har du gjort för att utvecklas i din roll?

– Ja, det har hänt mycket sedan dess. Jag har gått flera utbildningar, bland annat en projektledarutbildning. Den kändes viktig eftersom jag ganska tidigt hamnade i den rollen naturligt och ville få rätt verktyg och en djupare förståelse för projektarbete. Utöver det har jag gått många kortare kurser via exempelvis LinkedIn Learning och läst en hel del böcker om ekonomi och företagsledning.

En bok som gjort särskilt stort intryck på mig är Good to Great av Jim Collins. Den rekommenderar jag verkligen till den som är intresserad av företagande och organisationskultur. En av de viktigaste poängerna jag tog med mig därifrån är att alltid utgå från företagets bästa när man tar viktiga beslut. Det kan låta självklart, men i praktiken är det inte ovanligt att egna agendor eller andra intressen står i vägen. Att påminna sig själv om det hjälper mig att hålla fokus på helheten.

Sammantaget har jag lärt mig att ju mer man fördjupar sig i ett ämne, desto mer inser man hur mycket det finns kvar att förstå. Den känslan av nyfikenhet vill jag alltid behålla. Att ständigt vara vetgirig och fortsätta utvecklas, både för min egen skull och för att kunna bidra mer till andra.

Vad är det roligaste med ditt jobb? 

– Det som ger mig allra mest energi är när vi vinner ett anbud och får möjlighet att starta upp en ny verksamhet som verkligen gör skillnad. Ett aktuellt exempel är vår nya mottagning i Motala för Iris Terapi, där vi erbjuder specialpsykiatrisk samtalsbehandling. Tyvärr är det väldigt långa köer inom psykiatrin, så det känns väldigt motiverande att snart kunna komma i gång med den leveransen.

Sen gillar jag att ingen dag är den andra lik. Jag får en stor variation både i arbetsuppgifter och i vilka områden jag rör mig inom. Men framför allt är det samarbetet som gör jobbet roligt. Det handlar inte nödvändigtvis om att vinna eller förlora ett anbud, utan om vägen dit. Processen. När jag får arbeta tätt tillsammans med kollegor från olika delar av organisationen, och vi verkligen får till ett bra samarbete där alla bidrar med sin kompetens, då känner jag som mest energi och glädje i rollen.

Och det mest utmanande?

– Det mest utmanande är inte det akuta, det går alltid att bocka av. Det svåra är att planera det som inte har en tydlig deadline men som ändå är viktigt, som långsiktiga strategier eller påverkansarbete. Därför försöker jag alltid sätta deadlines. Om en kollega skickar en förfrågan utan tidsperspektiv, så frågar jag: ”När behöver du det här?”. Det hjälper både mig att prioritera och min kollega som vet att jag har koll på läget.

I anbudsgruppen lever vi också med toppar och dalar i arbetsbelastningen, så det gäller att anpassa tempot så vi håller en bra produktivitetsnivå över tid. För mig är fokustid ett viktigt verktyg. Jag lägger in uppgifter i kalendern och kör. Skulle något akut dyka upp kan jag enkelt flytta tiden framåt så uppgiften inte glöms bort.

Samtidigt måste det finnas arbetssätt och rutiner i bakgrunden som gör det lätt för alla medarbetare att prioritera rätt och driva arbetet framåt, särskilt när vi har affärskritiska deadlines.

Hur arbetar du med AI i ditt dagliga arbete och hur har ser din digitala resa ut? 

– AI är en naturlig del av mitt dagliga arbete sedan ett par år tillbaka. Jag har alltid haft ett brinnande intresse för att hitta smartare arbetsflöden och mer effektiva lösningar, så för mig har det varit väldigt inspirerande att arbeta på ett företag som snabbt tagit till sig den här tekniken.

För att det ska fungera på rätt sätt har vi på Iris tagit fram tydliga policies och etiska riktlinjer. Vi har också en AI-ansvarig och en IT-avdelning som utbildar, informerar och säkerställer att vi arbetar på ett säkert sätt och att affärsdata hanteras korrekt.

För egen del använder jag främst ChatGPT och Copilot. Ett exempel är att strukturera texter eller justera tonalitet, ett annat att sammanställa och sammanfatta stora mängder information. Jag upplever att AI är ett väldigt bra stöd för att öka både effektivitet och kvalitet i arbetet. Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att man alltid är personligt ansvarig för det man lämnar ifrån sig. Även när man använder AI som verktyg.

Är man en av dem som tycker det är läskigt eller svårt att komma igång med AI så kan jag varmt rekommendera vår Grundutbildning i AI. Då får man rätt verktyg för att komma i gång.

Du vann Idol 2004. Har din bakgrund inom musikbranschen påverkat hur du jobbar som EA? Och i så fall hur?

– Min upplevelse av musikbranschen är ganska tudelad. Det fina och värdefulla låg i det konstnärliga och i mötet med publiken. Det var fantastiskt! Samtidigt var branschen i många delar frustrerande. Har man ingen tidigare erfarenhet kan den uppfattas som en väldigt liten värld: otydlig, ibland oärlig med sina intentioner och ofta utan riktigt affärsmannaskap, struktur eller samarbetsförmåga. Nu vill jag vara tydlig med att det här är min upplevelse och det är inte alla som delar den, så klart.

På det stora hela är jag glad över att ha fått vara med om den resan, men den kom också med ett högt pris. Mycket av det hade kunnat undvikas om jag som artist hade blivit sedd som en samarbetspartner och inte som en mjölkko.

De erfarenheterna har format mig mycket i min roll och i hur jag vill arbeta idag. Jag vet vilken skillnad långsiktighet, planering, samarbete och etik gör. Samtidigt har jag tagit med mig positiva delar som kreativitet, kommunikation och att jag vet att jag har en förmåga att kunna prestera under press, saker jag har stor nytta av i min nuvarande roll.

Var ser du dig själv i din karriär om fem år?

– Jag är på ett företag där jag verkligen brinner för värderingarna och för de mål vi har med verksamheten. Om fem år hoppas jag att jag fortfarande får vara med och bidra till den resan, och att jag gör det genom att använda det jag gör bäst: att skapa struktur, leda projekt och bygga bra samarbeten.

Jag ser gärna att jag har ett ännu större ansvar inom anbudsarbete och affärsutveckling, och att jag kan fortsätta vara en del i att driva Iris framåt. Det är just kombinationen av samhällsnytta och professionell utmaning som gör att jag trivs så bra här.

Och avslutningsvis, om du fick vara EA åt vem som helst (levande eller död) vem skulle det vara och varför?

– Jaa du… jag borde kanske vara EA åt nästa Idolvinnare? Jag har ju branschkunskapen och vet vilka intressen som är viktiga att bevaka vilket i det här fallet vore artistens bästa. Det handlar om att planera för hållbarhet, både ur ett affärsmässigt perspektiv och på ett personligt plan.

Mer om:

Daniel Lindström på LinkedIn

Iris Sverige AB är anslutet till Sveriges Auktoriserade Utbildningsföretag samt rehabiliteringsföretagens branschorganisation PRIMA och de utvecklar och erbjuder tjänster som möjliggör studier och arbete för alla oberoende av individuella förutsättningar. De genomför analyser, kompenserar funktionsnedsättningar, utbildar och matchar samt coachar till arbete.

Läs artikeln med Daniel från 2018 här.

Sophia Loader [email protected]

Läs mer:

Möt Katarina Parneby: "Jag är en del av ledningen"

Möt Katarina Parneby: ”Ibland gäller det bara att våga ta steget”

Strukturella förändringar gjorde att Katarina Parneby efter nästan 17 år i våras bytte jobb. I dag är hon generaldirektörssekreterare på Folkhälsomyndigheten. För Executiveeffect berättar hon om utmaningen i att gå från den som kan allt till att vara nybörjaren, om att åldern varit en fördel och viktiga faktorer vid val av nytt jobb.

Möt Johanna Tüll Hollander:  ”Jag höll på att ta livet av min chef”

Möt Johanna Tüll Hollander: ”Jag höll på att ta livet av min chef”

Hon har nyligen bytt jobb från Executive Assistant på Munters till Chaos Coordinator på Swedish Neutral. Vi möter Johanna Tüll Hollander som berättar hur hon höll på att ta livet av sin chef, om sin checklista och sitt bästa engelska språktips!

Möt My Widholm: "Mitt stora nätverk är ovärderligt"

Möt My Widholm: ”Mitt stora nätverk är ovärderligt”

Hon är Office Manager på Tradedoubler och ett av hennes första projekt när hon började var att hitta ett nytt huvudkontor. För Executiveeffect berättar My Widholm hur hon jobbar med AI och hur hon får kollegorna att älska att hänga på kontoret med hjälp av sitt stora nätverk. Och så får vi reda på vad som är hennes hemliga talang …

Värdskapet som gör skillnad – det du känner, minns och tar med dig hem

Värdskapet som gör skillnad – det du känner, minns och tar med dig hem

Annons

Det handlar inte bara om vad du ser – det handlar om hur du blir bemött, hur du blir omhändertagen och hur du känner dig när du lämnar dagens konferens

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

 
  • IMA - International Management Assistants Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

Mest läst

Delta i EA Barometern 2025 och påverka bilden av din yrkesroll

Delta i EA Barometern 2025 och påverka bilden av din yrkesroll

Hur ser vardagen ut för Sveriges Executive Assistants, VD-assistenter och ledningsassistenter idag? Nu lanserar vi på Executiveeffect EA Barometern 2025 – en unik undersökning som samlar in erfarenheter, utmaningar och möjligheter från yrkesrollen.
Ny satsning från Insatt ska ge företag senior juridisk kompetens med flexibilitet

Ny satsning från Insatt ska ge företag senior juridisk kompetens med flexibilitet

Med Insatt Interim tar juristbyrån Insatt nästa steg i sin tillväxtresa. Bolaget ska erbjuda senior juridisk kompetens på interimsnivå och möta företagens behov av affärsnära och flexibla lösningar – samtidigt som det utmanar gamla branschmönster.
EA Mingel #9 | Varmt välkommen till After Work på härlig Season Hotel

EA Mingel #10 | Varmt välkommen till After Work på härlig Season Hotel

Den 23 september bjuder Executiveeffect och Season Hotel in till en härlig kväll, exklusivt för dig som är EA eller ledningsassistent. Du är varmt välkommen till After Work med nätverkande, föreläsning och trevliga aktiteter. Fullbokat!
Språkexperten Julia Linden-Hill: Så förbättrar du din affärsengelska

Språkexperten Julia Linden-Hill: Så förbättrar du din affärsengelska

Är vi svenskar lika bra på engelska som vi tror? För Executiveeffect berättar Julia Linden-Hill, grundare av Executive English, om de vanligaste missarna vi gör inom affärsengelskan och hur du snabbt som Executive Assistant kan bli förbättra dina språkkunskaper.
Ta ledningsgruppen till Schweiz! 

Ta ledningsgruppen till Schweiz! 

Läge att boka in nästa ledningsgruppsmöte utanför Sveriges gränser? Häng med när Executiveeffect testar ledarskapsprogrammet SHP i Laax i Schweiz. Programmet är en mix av ledarskapsutveckling, hälsa och coachning från idrottsvärlden och vi utmanades av Davos ishockeylagets mentala coach Tina och doktor Wolfgang kalibrerade vår andning ...

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com