Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
    • Lediga Jobb
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Citykonferensen
    • Golfbaren
    • Liberty International
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
    • Season Hotel
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2025-07-08 | Aktuellt

AI förändrar hur Google fungerar – och hur företag behöver tänka SEO

En ny söklogik skapar både trafikbortfall och affärsmöjligheter. Så säkrar du din synlighet när Gemini tar över.

AI förändrar hur Google fungerar – och hur företag behöver tänka SEO

Från sökresultat till färdiga svar

Under 2024 och 2025 genomför Google sin mest genomgripande förändring sedan mobile-first-epoken. Med hjälp av Googles AI-modell Gemini rullas nu så kallade ”AI Overviews” ut i sökresultatet: koncisa, färdiga svar högst upp – där det tidigare fanns en lista med länkar.

”Det här är inte längre en fråga om att hamna på plats 1 eller 3 – det handlar om att överhuvudtaget synas,” säger Robin Westerlund, SEO Product Owner på Camjo. ”Om du inte är källan som Gemini väljer, hamnar du under scrollgränsen. Och i vissa fall försvinner klickvolymen helt.”

AI-panelen förändrar klickbeteende och konvertering

Den nya söklogiken påverkar både användarbeteende och affärsresultat. Enligt branschstudier:

  • När AI-panelen visas minskar den organiska klickfrekvensen med upp till 55% (Seer Interactive, feb 2025) 
  • Andelen sökningar där användaren aldrig klickar på en länk – s.k. zero-click searches – har ökat från 56% till 69% efter AI-panelens lansering (Similarweb, juli 2025) 
  • AI-paneler visas nu för över 10% av skrivbordssökningar i USA, och i 99% av fallen hämtas källor från de tio översta organiska placeringarna (seoClarity, mars 2025)

”AI-synlighet skapar ett förtroende som spiller över på hela varumärket. Och för den som blir citerad ser vi ofta högre konverteringsgrad, lägre CAC och ökad varumärkesstyrka,” konstaterar Westerlund.

Frågan är inte om du blir citerad – utan vem som blir det

AI-panelen hänvisar i regel till 1-2 källor, inte tio. Därför är det avgörande att bygga innehåll som Google bedömer som tillräckligt pålitligt, heltäckande och semantiskt relevant för att kunna användas som underlag.

De faktorer som avgör vilket innehåll som Gemini citerar är bland annat:

  • Semantisk struktur: Innehåll som inte bara besvarar en fråga, utan täcker ett tematiskt kluster av relaterade frågor.
  • Entitetskoppling: Google måste förstå att ditt varumärke hör hemma inom ämnet via kopplingar i sin Kunskapsgraf. En entitet kan bestå av organisationer, personer eller produkter och en igenkänd entitet premieras.
  • EEAT: Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness. Enligt Google en avgörande filtreringsmekanism för AI-svar.

Holistisk SEO – så arbetar företag som lyckas med AI-sök

Att optimera för Gemini kräver mer än traditionell on-page SEO. Det handlar om att koordinera innehåll, teknik och länkar i ett samlat ekosystem.

”Vi ser att det först är när contentteamet, utvecklarna och länkexperterna arbetar mot samma KPI:er – till exempel AI-Impressions eller Share of Voice i AI-panelen – som det faktiskt händer något,” säger Westerlund.

Enligt Camjo har företag som arbetar med en holistisk SEO-struktur – där varje ny landningssida kopplas till entiteter, strukturerad data, korrekt internlänkning och redaktionell trovärdighet – upp till tre gånger högre sannolikhet att bli citerade i AI-panelen.

Fyra frågor att ställa i ledningsgruppen

Saleseffect bad Camjo ta fram de viktigaste frågor företag bör adressera omgående i Q3:

  1. Vems innehåll citerar Google i våra kärnteman – vårt eller konkurrenternas?
  2. Har vi en intern process som kopplar samman teknik, content och länkar i ett gemensamt arbetsflöde?
  3. Är vår webbstruktur och prestanda optimerad för AI-modeller – inte bara för människor?
  4. Har vi kompetens och verktyg för att mäta EEAT, entitetskoppling och AI-synlighet?

Slutsats: AI omdefinierar vad ”synlighet” betyder

AI-genererade sökresultat är inte en framtidsprognos – de är redan här. Och de ställer krav på ett nytt sätt att tänka kring synlighet: från ranking och klick, till tillit och citat.

”De företag som tar höjd för detta nu och bygger strukturer som Google litar på kommer inte bara bevara sin trafik – de kommer ta marknadsandelar,” avslutar Robin Westerlund.

Vill du veta mer om hur ditt företag syns i AI-panelen? Kontakta Robin Westerlund på [email protected] eller besök www.camjo.se

Victor [email protected]

Läs mer:

Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: En dag för inspiration, insikter och praktisk utveckling

Den 17 november samlas Sveriges ledningsassistenter för en halvdagskonferens på Citykonferensen i Stockholm. Under rubriken ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken” får deltagarna ta del av insikter från Executiveeffects stora EA-undersökning, praktiska verktyg för att samarbeta med Microsoft Copilot, och inspiration för att leda utan formell chefsroll. Det blir en dag då teori möter praktik och nätverkande står i centrum.

Time management för VD-assistenter: Få kontroll på tiden

Time management för VD-assistenter: Få kontroll på tiden

Som VD-assistent är dagarna fyllda av möten, mejl och akuta avbrott. Med smartare tidsvanor kan du minska tidstjuvarna, skapa struktur och frigöra utrymme för det som verkligen räknas.

Då blir emojis ett arbetsmiljöproblem

Då blir emojis ett arbetsmiljöproblem

Har ni en policy kring användandet av emojis i er interna kommunikation? Om inte, så är det klokt att ta fram det. Annars finns risken att emojisarna blir ett arbetsmiljöproblem. Arzu Kazimova Sel, Legal Adviser på Simployer, förklarar hur det ligger till.

Mötet som kompass – när kulturen visar vägen framåt

Mötet som kompass – när kulturen visar vägen framåt

Annons

När världen rör på sig – politiskt, socialt och mänskligt – blir valet av mötesplats mer än en praktisk fråga. Det blir ett strategiskt beslut.
Men kanske är det också ett tecken på att något håller på att skifta. I takt med att världen förändras växer behovet av att mötas på riktigt. Att samlas. Tillsammans. För det är i mötet mellan människor som idéer formas, riktningar pekas ut – och framtidstro föds.

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

 
  • IMA - International Management Assistants Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

Mest läst

Möt Marika Svensson:  ”Min chef sa: Du är jag” 

Möt Marika Svensson:  ”Min chef sa: Du är jag” 

Vi möter Marika Svensson, Business Support till Chief Engineering & Technology Officer på Volvo Cars. För Executiveeffect berättar hon om sin karriärresa, vad hon ser som en EA:s viktigaste verktyg och varför hon skulle vilja vara EA till en militär.
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: Framtidens ledningsassistent i praktiken

Executiveeffect arrangerar EA Summit 2025 den 17 november med temat ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken”.
EA Mingel #12 När kunskap, nätverk och nya perspektiv möts

EA Mingel #12 När kunskap, nätverk och nya perspektiv möts

Den 20 oktober bjuder Executiveeffect och Fotografiska in till ett exklusivt EA-mingel– en kväll där inspiration och nätverkande möts i en unik atmosfär. Programmet bjuder både på ny kunskap och tid för givande samtal med kollegor i branschen.
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: En dag för inspiration, insikter och praktisk utveckling

Den 17 november samlas Sveriges ledningsassistenter för en halvdagskonferens på Citykonferensen i Stockholm. Under rubriken ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken” får deltagarna ta del av insikter från Executiveeffects stora EA-undersökning, praktiska verktyg för att samarbeta med Microsoft Copilot, och inspiration för att leda utan formell chefsroll. Det blir en dag då teori möter praktik och ...
EA-mingel #11 – Laax Experience på Skandia Bio

EA-mingel #11 – Laax Experience på Bio Skandia

Välkommen till höstens EA-mingel den 14 oktober! Denna gång samlas vi på anrika Bio Skandia i Stockholm för en kväll där Schweiz står i centrum – med inspiration, nätverkande och ett högaktuellt tema: Ledarskap med neurovetenskap och beteendepsykologi.

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | | Greatplacesinsweden.com