Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
    • Lediga Jobb
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Citykonferensen
    • Golfbaren
    • Liberty International
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
    • Season Hotel
    • Kajen Nacka strand
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2020-05-12 | Expertråd | Gästskribent

Tre avgörande frågor för lyckade möten i höst

Hur ett möte genomförs och vad mötesdeltagarna prioriterar har förändrats i snabb takt den här våren. I en ny gästkrönika bjuder Fredrik Bauer från Mötesutveckling.se på frågor och svar för vad som krävs för lyckade möten till hösten.

Tre avgörande frågor för lyckade möten i höst

Under lång tid har det pratats om hur digitaliseringen kan möjliggöra fler resfria möten och vi har sett både lyckade och mindre lyckade försök. Nu har utvecklingen vänt på allvar och under våren har vi upplevt en fullkomlig explosion av nya arbetssätt. Det som tidigare var okänt för många är nu något självklart i arbetsvardagen. Efter att ha tvingats testa nya sätt att mötas och kommit igenom de värsta problemen verkar allt fler se fördelar med digitala möten som ofta är både kortare och mer välstrukturerade.

Mötesindustri under utveckling

Digitaliseringen har transformerat bransch efter bransch och turen har nu kommit till mötesindustrin. På ett par månader har vi sett en förändring som annars hade tagit flera år. Nya affärsmodeller utvecklas och det som kommer att ses som det normala om några månader är inte detsamma som det som var normalt innan Coronakrisen. Mötesbranschen förändras just nu i grunden och efterfrågan kommer att se annorlunda ut. Förutom att allt fler nu har vant sig vid nya arbetssätt är vi också på väg mot en kraftig global lågkonjunktur vilket påverkar mötesindustrins framtid stort.

Zoom Fatigue

Trots detta tror jag verkligen inte att det fysiska mötet på något sätt är dött. Det finns nackdelar med allt och ett av många nya begrepp som har myntats under Coronakrisen – Zoom Fatigue – säger rätt mycket. National Geographic och BBC är några av dem som har belyst problematiken med att tyda kroppsspråk och att vi blir uttröttade av mellanmänskliga kontakter via skärm.

Nu lättas restriktionerna i land efter land och ingen vet riktigt hur framtiden ser ut. Själv är jag säker på att efterfrågan inom mötesbranschen kommer att se annorlunda ut jämfört mot innan Coronakrisens utbrott. Till att börja med kanske vi kan uppleva en motreaktion mot alla digitala möten genom att många vill ses fysiskt så snart vi får, men efter det tror jag att många kommer att bli bättre på att ta vara på det bästa av båda världar. För att lyckas tror jag att det finns främst tre aspekter att hänsyn till redan nu. 

Digitalt möte = Självklart alternativ

Innan Coronakrisen var det fysiska mötet norm. För de flesta var det självklart att ses i samma fysiska rum. Just nu är det istället självklart för de flesta att ses digitalt. Vi behöver fysiska möten och när restriktionerna lättar kommer det fysiska mötet återigen bli viktig, men kanske inte lika självklart. Frågan om var ett möte ska äga rum har fått en ny innebörd och ett distansmöte blir ett självklart alternativ att ta ställning till. Hur påverkar det dig och din verksamhet?

Fler hybridmöten

En blandning av ett fysiskt och ett digitalt möte med några deltagare på samma fysiska plats och andra på distans kallas ofta för hybridmöten. Under våren har vi vant oss vid att stanna hemma vid minsta förkylning och även om restriktionerna lättar kommer oron fortsatt att vara stor för en s.k. andra våg av smitta och behovet av att kunna delta på möten på distans blir troligen mycket större än innan Coronakrisen. Hur möter ni det behovet och hur förändrar det efterfrågan på era tjänster?

Nya roller på mötet

Att leda ett digitalt möte ställer nya krav på både mötesledare och deltagare. Förutom det rent tekniska blir det också mer att hålla reda på genom chatt och andra verktyg för interaktion. Mötesledaren har svårt att behålla kontrollen på allt och på samma sätt som det tidigare var självklart med en sekreterare för mötet behövs det för större möten nu även en chattansvarig eller interaktiv redaktör. Digitala möten kräver också en mötesledare som har förmågan att hantera tekniken och engagera deltagarna på rätt sätt. Hur hjälper ni era kunder att lyckas med det?

Oviss framtid

Ingen vet hur framtiden kommer att bli. Vi vet inte ens hur förutsättningarna för att mötas ser ut nu till hösten. Den som lyckas med sina framtida möten tror jag är den som tänker på flexibilitet, hybridlösningar och vem som leder mötet.

Av Fredrik Bauer,

mötesledare, vd och grundare av Mötesutveckling.se

 

Zoom Fatigue kan du bl.a. läsa om på https://www.nationalgeographic.com/science/2020/04/coronavirus-zoom-fatigue-is-taxing-the-brain-here-is-why-that-happens/

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Inbjudan: Få full kontroll på företagets möten – spara tid med smart ​verktyg

En mötesbokare är din genväg till rätt upplevelse

Att arrangera ett lyckat möte eller konferens kan vara både tidskrävande och komplext. Var ska man börja, hur vet man att man valt rätt plats – och vad händer om behoven ändras i sista stund? Vi har träffat Magdalena Höglund, grundare av STHLM Möten, som delar med sig av sina bästa argument för varför företag och organisationer bör ta hjälp av en mötesbokare.

Från försvar till framtidstro – därför behövs Almedalen mer än någonsin

Från försvar till framtidstro – därför behövs Almedalen mer än någonsin

Efter några års tvekan är Almedalsveckan tillbaka, inte bara till omfång, utan till relevans. I en tid när demokratin skakar och marknaden söker fotfäste blir värdet av genuina mötesplatser tydligt.

Pia Thedéen, Nya Ledarskapet

Pia gav hjärnsmarta tips

I veckan bjöds Executiveffects läsare på ett kostnadsfritt lunchwebbinarium där Pia Thedéen, vd på Nya Ledarskapet lärde oss hur vi kan bli bättre på att skapa resultat och samtidigt må bra. Här några av hennes tips!

Polhemsalen – en konferens som lyfter era idéer till nya höjder

Polhemsalen – en annorlunda konferenslokal som inspirerar och överraskar

Annons

Ibland behöver en konferens vara mer än bara ett möte – det behöver vara en upplevelse som känns ny, annorlunda och inspirerande. Att samlas i en unik miljö kan lyfta energin, öppna upp för nya idéer och ge teamet en känsla av att vara en del av något speciellt.

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

 
  • IMA - International Management Assistants Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

Mest läst

Rekryterarens bästa tips: Så får du vd-assistentjobbet

Rekryterarens bästa tips: Så får du vd-assistentjobbet

Förutom tidigare erfarenhet, vilken bakgrund och vilka egenskaper anser du är de bästa att ha som vd-assistent? - Jag måste säga att min uppfattning är att bakgrunden varierar väldigt mycket. Vissa personer har exempelvis en bakgrund från en serviceroll sedan tidigare, kanske från hotell- eller restaurangbranschen där man är van vid att ge ett professionellt bemötande gentemot andra personer. Medan ...
Bilden av assistenten

Bilden av assistenten

Fotografen Ulrika Walmark har porträtterat kända personers assistenter och sekreterare - här kan du se bilderna på personerna som står bakom några av de mest framgångsrika och mäktiga i världen.
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: Framtidens ledningsassistent i praktiken (16 platser kvar!)

Executiveeffect arrangerar EA Summit 2025 den 17 november med temat ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken”.
5 planeringsverktyg som du önskar att du hade upptäckt tidigare

5 planeringsverktyg som du önskar att du hade upptäckt tidigare

Upptäck fem oumbärliga planeringsverktyg som kommer att revolutionera din arbetsdag. Oavsett om du arbetar ensam eller i ett team, erbjuder dessa verktyg enkelhet och effektivitet för att ta din planering till nästa nivå.
VD, CEO eller managing director - vad är skillnaderna?

Vd, CEO, president eller managing director – vad är skillnaderna?

Vd, CEO, president, managing director eller kanske koncern-vd? När det kommer till ledartitlar är företagsvärlden en djungel av akronymer och begrepp. Men vad betyder de egentligen, vilken titel gäller var och skrivs de med stor eller liten bokstav? Här reder vi ut skillnaderna och bjuder på en rolig språkfälla du absolut vill undvika.

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | | Greatplacesinsweden.com