Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
    • Lediga Jobb
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Bio & Bistro Capitol
    • Aktiva event
    • Citykonferensen
    • Båsenberga Hotell & Konferens
    • Golfbaren
    • Volvo Studio
    • Liberty International
    • Convendum
    • Ventla
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2022-01-27 | Krönika

Vett, etikett och planering – eller tvingas be om ursäkt, som Boris?

Det är både i det stora och det lilla som ett företags värderingar och dess arbete för inkludering syns, till och med i en inbjudan till både festen och konferensen!

Vett, etikett och planering – eller tvingas be om ursäkt, som Boris?Åsa Gustafsson

Naturligtvis är det viktigt att ha det strategiska arbetet på plats i företaget, det dock är ofta i vardagens händelser och aktiviteter som vi riskerar diskriminera våra kollegor.

Vi lovar att det kommer en tid när vi träffas för personalfester och konferenser igen. Då har du chansen att säkerställa att det ställe ni väljer är tillgängligt och välkomnande för alla som bjuds in. Med det menar vi sådant som att alla kan komma in genom samma entré och att alla ska kunna höra vad som sägs som några exempel.

Annars riskerar ni att göra en Boris Johnson, som under Klimatmötet i Glasgow, fick be Israel om ursäkt då en minister som använder rullstol inte kunde delta för att den valda arenan inte var tillgänglig. Värre än att tvingas be om ursäkt var naturligtvis exkluderandet av den inbjudna ministern!

Du kanske inte arrangerar stora FN-möten. Men väl en konferens eller kanske en fest när Corona lugnar ner sig. Och då kommer du att skicka ut inbjudningar. Du vill ju vara säker på att alla känner sig välkomna och därför kommer ihåg att fråga om allergier. Eller hur?

Men hur ska du ställa frågan så att den både blir artig och inte integritetskränkande?

En anställd ute på ett företag som vi arbetat med hade fått en inbjudan och undrade frågande: Men varför vill företaget ha koll på vilka som är mina allergier? ” Det vill jag ju inte dela med mig av”.  Den som utsetts till festfixare hade nämligen i inbjudan skrivit, ” – mejla mig vad du har för allergier”.

Personen kontaktade sin chef och undrade varför företaget och den som sänt ut inbjudan ville veta vilka som var hennes allergier, något som hon ansåg att hon bara ville tala med läkare om.

Chefen insåg det absurda i frågan, och visst gick det med lite fantasi förstå att det ju handlade om maten på festen. Tillsammans beslöt de sig för att försöka göra något lite roligt av detta, då en lärdom förenat med en känsla ofta gör att ett budskap fastnar. Men hur ska vi få kollegan som skrivit inbjudan att förstå? Tillsammans kom de överens att de ville skapa ett underlag för diskussion, de visste att festfixaren var någon som de kunde skämta med.

Så beslutet var att kvinnan skulle svara: Som svar på din fråga om vilka allergier jag har, vill jag meddela att jag är allergisk mot nickel, penicillin och glidmedlet på vissa kondomer.

Återkopplingen lät naturligtvis inte vänta på sig, omedelbart kom ett mejl från festfixaren som frågade, varför skriver du allt detta, jag ville bara veta om det är något som du inte äter?

Vi vill lova att frågan hädanefter handlade om matpreferenser och eventuella matallergier på företaget i fråga. Gör inte saker svårare än vad de är, fråga inte om kollegors diagnoser och sjukdomar, eller varför de inte äter olika saker. I detta fall hade det varit så enkelt att bara fråga, är det något du inte äter? Det kan finnas både kulturella, religiösa, livåskådningsskäl eller sjukdom som ligger bakom vad personer äter eller inte äter, det enda som är viktigt är ju om det är något som personen på festen inte vill bli serverad.

Oömma kläder-vi ska ha så kul!

”Ta med oömma kläder, aktiviteterna är en överraskning”. En medarbetare är långt ifrån ensam om att känna oro inför en sådan inbjudan. Vad det kan vara som kräver oömma kläder och varför det måste vara en överraskning?

Det finns också många som känner stort obehag när det bjuds in till aktiviteter i SPA eller relaxavdelningar som medarbetare förutsätts vara med på under konferenser.

Det är inte heller ovanligt att oroas över fysiska prestationer. Givetvis har den som planerat en positiv intention och önskar något bra för alla. Det är fint att företag vill skapa engagemang och sammanhållning. Men så finns det också dem som inte känner sig bekväma att visa sig i badkläder eller vara med i fysiska aktiviteter med kollegorna. Det kan bero på operationer, kultur, övervikt, vanlig blygsel eller olust.

Många vill inte heller mixa det privata jaget med det professionella. ”Kan alla vara med? ” är en viktig fråga att ställa sig då ju teambuilding ska vara just teambuilding, inte medverka till att bygga utanförskap.

Visst är överraskningar okej i vissa fall. Som till exempel att överraska om vem kvällens gäst på scenen ska bli. Men att överraska med aktiviteter kan leda till oro alldeles i onödan. De flesta gillar tydlighet om vad som ska hända och vad som förväntas av dem.

När vi ger råd till ett företag om events brukar vi tipsa om att erbjuda två teambuildningsaktiviteter.  En aktivitet som du tror att många i företaget gillar. Till exempel frågesport, grafittimålning eller matlagning. Den andra aktivitet kan vara en fysisk aktivitet för de som tycker det är roligt. Är du osäker på om de planerade aktiviteterna kan skapa onödig oro och rädsla för att synas eller prestera fysiskt? Fråga innan du bokar om aktiviteten låter rolig eller om ni ska leta efter något annat.

Av: Tove Möller och Åsa Gustafsson

Dela gärna med dig egna erfarenheter. Vi uppskattar alla mejl och kommentarer vi får!

Vett, etikett och planering – eller tvingas be om ursäkt, som Boris?
Tove Möller

Tove Möller är flerfaldigt prisbelönt senior expert inom Diversity Eqiuty & Inclusion med erfarenhet sedan drygt 20 år. Tove driver The Accessible Society med sin bolagspartner som är expert på hållbara evenemang och möten. Företaget arbetar med alla slags bolag, som föreläsare, konsulter eller som gig-are. Kontakt: [email protected] Läs mer på www.access-society.se

Vett, etikett och planering – eller tvingas be om ursäkt, som Boris?
Åsa Gustafsson

Åsa Gustafsson, expert på mångfald och inkludering, drivs av win-win i att företag blir hållbarare samtidigt som att alla anställda mår och trivs bättre. Åsa jobbar mycket med finans, tech och ideella organisationer i sitt företag Futurista. Kontakt: [email protected] Läs mer på www.futurista.se

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Dags för sandaler och solglasögon!

Dags för sandaler och solglasögon!

Vi har snackat AI, bjudit på tips, råd och inspiration. Vi har fått ta del av hur olika EA-rollen kan se ut i våra många profilintervjuer med er och vi har setts på olika event och webinarier. Men nu stundar midsommar och det är dags att byta e-post mot solkräm och ta på sandaler och solglasögon och gå ner i varv några veckor. Vårt nyhetsbrev är tillbaka igen i augusti. Vi ses då! 😎

Retorikexperterns 10 tips – så får du dina mottagare att lyssna och delta

Kan AI förstå ironi? Och vad har det med retorik att göra? 

AI kan härma, men inte känna – och just där ligger den avgörande skillnaden. Retorik och kommunikation handlar om nyanser, känslor och samspel, något tekniken aldrig helt kan ersätta. Retorik- och röstexpert Per Furumo reflekterar över AI:s begränsningar och vad det betyder för mänsklig interaktion. 

Därför är självledarskap avgörande för VD:ar

Därför är självledarskap avgörande för VD:ar

Självledarskap är inte längre en individuell färdighet – det är en nyckel för framtidens ledarskap. I denna krönika skriver Louise Key-Hedberg om insikter från rapporten Ledarspaning 2025 och om hur VD:ar ser självledarskap som avgörande för hållbara organisationer.

5 tips för eventsuccé när pandemin avtar

5 tips för eventsuccé när pandemin avtar

Annons

De fysiska eventen rullar igång igen varefter restriktionerna släpps, men kommer allt vara som förut, eller har pandemin förändrat förutsättningarna att skapa och producera events? Nedan kommer några tips för att lyckas med events när samhället öppnar upp.

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

 
  • IMA - International Management Assistants Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Dags för sandaler och solglasögon!

Dags för sandaler och solglasögon!

Krönika

Vi har snackat AI, bjudit på tips, råd och inspiration. Vi har fått ta del av hur olika EA-rollen kan se ut i våra många profilintervjuer med er och vi har setts på olika event och webinarier. Men nu stundar midsommar och det är dags att byta e-post mot solkräm och ta på sandaler och solglasögon och gå ner i varv några veckor. Vårt nyhetsbrev är tillbaka igen i augusti. Vi ses då! 😎

Retorikexperterns 10 tips – så får du dina mottagare att lyssna och delta

Kan AI förstå ironi? Och vad har det med retorik att göra? 

Krönika

AI kan härma, men inte känna – och just där ligger den avgörande skillnaden. Retorik och kommunikation handlar om nyanser, känslor och samspel, något tekniken aldrig helt kan ersätta. Retorik- och röstexpert Per Furumo reflekterar över AI:s begränsningar och vad det betyder för mänsklig interaktion. 

Därför är självledarskap avgörande för VD:ar

Därför är självledarskap avgörande för VD:ar

Krönika

Självledarskap är inte längre en individuell färdighet – det är en nyckel för framtidens ledarskap. I denna krönika skriver Louise Key-Hedberg om insikter från rapporten Ledarspaning 2025 och om hur VD:ar ser självledarskap som avgörande för hållbara organisationer.

Vad är du utan ditt jobb? AI kanske snart ger dig svaret

Vad är du utan ditt jobb? AI kanske snart ger dig svaret

Krönika

Är du någonsin på en middag där det första som händer är att någon frågar: ”Vad jobbar du med?” Det är en oskyldig fråga på ytan, men bakom den ligger en samhällsnorm som kopplar din identitet till din produktivitet. Vi är våra jobb, våra titlar, våra leveranser. Och det är kanske därför vi känner oss så hotade av AI.

Årskrönika: ”Detta kan ni EA:s förvänta er av vår bransch!"

Årskrönika: ”Detta kan ni EA:s förvänta er av vår bransch!”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Kajsa Tamsen är partner på Inhouse och vi bad henne skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: Emmy Sundberg

Årskrönika: ”Att våga gå före kräver mod”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Emmy Sundberg är Director of Meetings & Private Events på Fotografiska Stockholm, och vi bad henne skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: ”Vi ska spegla era förväntningar”

Årskrönika: ”Vi ska spegla era förväntningar”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Mikael Björkqvist är CMO på matlagningsstudion AVEQIA, och vi bad honom skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: Pär Haga

Årskrönika: ”Ta på dig rollen som innovatör!”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Pär Haga är CEO och co-founder på Boardeaser, en plattform med digitala verktyg för styrelse och ledning, och vi bad honom skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: Framtidsäkra din karriär steg för steg

Årskrönika: Framtidsäkra din karriär steg för steg

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025 när det kommer till din egen karriär och yrkesroll? Stefan Haglund är vd på Företagsuniversitetet och vi bad honom skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: 2025 innebär både nya krav och nya möjligheter

Årskrönika: Nytt år med nya krav och nya möjligheter

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025 när det kommer till möten och evenemang? Henrik Vallentin är CEO på Event Logic, en webbaserad plattform som förenklar planering, upphandling och hantering av möten, event och konferenser. Ta del av hans årskrönika skriven för dig som EA. Trevlig läsning!

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

Mest läst

Port Du Soleil i Göteborg rankas som världens 25:e bästa nattklubb

Port Du Soleil i Göteborg rankas som världens 25:e bästa nattklubb

Port Du Soleil har nyligen blivit utsedd till världens 25:e bästa nattklubb i den prestigefyllda globala nattklubbsrankingen ”International Nightlife Association”. Inte nog med det – klubben har även vunnit priset som den mest miljövänliga nattklubben på listan. Tävlingen, som avgjordes tidigare denna vecka, är baserad på en samlad bedömning från en expertjury, branschfolk och röster från nattklubbsbesökare världen över.
16 restauranger att abonnera i Stockholm för middagar och fester

16 restauranger att abonnera i Stockholm för middagar och fester

Letar du efter en restaurang i Stockholm där du kan abonnera för ditt nästa event eller fest? Det finns många fantastiska alternativ som erbjuder en kombination av unika miljöer och högkvalitativ mat. Oavsett om du planerar en privat fest på restaurang, en bröllopsmiddag eller en företagskickoff, finns det restauranger som passar alla behov. I denna guide presenterar vi några av ...
Lista: 8 restauranger med chambre séparée i Stockholm

Lista: 12 restauranger med chambre séparée i Stockholm

Allt fler restauranger erbjuder Chambre Séparée som är det perfekta alternativet för dig som vill äta god mat ute men fortfarande sitta avskilt med ditt sällskap. Här listar vi 12 restauranger som erbjuder chambre séparée i stockholm!
"Jag tackar Kjell Enhagers glassboomerang!"

Jag tackar Kjell Enhagers glassboomerang!

Executiveeffects chefredaktör Sophia Loader berättar i sin krönika om hur ledarskapskonsulten Kjell Enhagers tips om glassboomerangen hjälpt henne och om vikten av få personer att göra saker av egen fri vilja.
Hi, hello eller dear? Så mejlar du professionellt på engelska

Hi, hello eller dear? Så mejlar du professionellt på engelska

Svenskar ligger i topp i internationella rankningar över engelska som andraspråk. Trots det så blir det ibland fel när svenskar ska kommunicera på engelska, framför allt i professionella sammanhang. Experterna tipsar om hur du förbättrar din skriftliga kommunikation på engelska.

Expertråd

Dags för sandaler och solglasögon!

Dags för sandaler och solglasögon!

Krönika

Vi har snackat AI, bjudit på tips, råd och inspiration. Vi har fått ta del av hur olika EA-rollen kan se ut i våra många profilintervjuer med er och vi har setts på olika event och webinarier. Men nu stundar midsommar och det är dags att byta e-post mot solkräm och ta på sandaler och solglasögon och gå ner i varv några veckor. Vårt nyhetsbrev är tillbaka igen i augusti. Vi ses då! 😎

Magisk kväll på Fotografiska när Mötesbaren bjöd in till mingel och inspiration

Magisk kväll på Fotografiska när Mötesbaren bjöd in till mingel och inspiration

Event

Sol från klarblå himmel, mingelglada gäster, fantastisk mat och en inspirerande föreläsning – när Mötesbaren intog sommarverandan på Fotografiska blev det en kväll att minnas. Kolla in mingelbilderna här!

Möt Johanna Tüll Hollander:  ”Jag höll på att ta livet av min chef”

Möt Johanna Tüll Hollander: ”Jag höll på att ta livet av min chef”

Profiler

Hon har nyligen bytt jobb från Executive Assistant på Munters till Chaos Coordinator på Swedish Neutral. Vi möter Johanna Tüll Hollander som berättar hur hon höll på att ta livet av sin chef, om sin checklista och sitt bästa engelska språktips!

Sustainable Healthy Performance lär chefer agera i oroliga tider

Sustainable Healthy Performance lär chefer agera i oroliga tider

Event

Chris Christiansson är programdirektör på Ara Health och har utbildat över 5 000 ledare i ”Sustainable Healthy Performance” och i ”In Demand Robustness”. I geopolitiskt oroliga tider är detta viktigare än någonsin, menar Chris. Nu har du som Executiveeffects läsare möjlighet att få delta under två dagar i Laax i Schweiz för att se om det kan vara något för din organisation.

Grattis alla ny-cerifierade EA:s!

Grattis alla ny-certifierade EA:s!

Aktuellt

I går var det dags för den tionde omgången av Executive Business Assistant att certifieras. Stort grattis säger vi på Executiveeffect till er alla!

Grattis Julia Wiklund - utsedd till årets EA!

Grattis Julia Wiklund – utsedd till årets EA!

Aktuellt

Efter 23 år med namnet ”Vidgade Vyer” har Företagsuniversitetets årliga konferens för assistenter och administratörer bytt namn till Perspektiv 360. Den ägde rum förra veckan och till ”Executive Assistant of the Year” utsågs Julia Wiklund på Hitachi Energy till. Stort grattis säger vi på Executiveeffect!

Hidden Gem: Skandinaviskt hantverk når nya höjder över Stockholm

Hidden Gem: Skandinaviskt hantverk når nya höjder över Stockholm

Inspiration

Den 12 juni öppnade Clarion Hotel Sign sin nya rooftop bar ”Hidden Gem” på åttonde våningen i samarbete med Orrefors & Kosta Boda. Med en ginbar i glastema, signaturglas från Lena Bergström och en utsikt värdig åtagandet som landets ledande designhotell, har Stockholmarna fått en ny takpärla att samlas kring i sommar

Så köper Västra Götalandsregionen in resebyråtjänster – 5 lärdomar för VD-assistenter

Så köper Västra Götalandsregionen in resebyråtjänster – 5 lärdomar för VD-assistenter

Affärsresor

Vill du förstå hur stora organisationer köper in resebyråtjänster? Västra Götalandsregionen hanterar över 20 000 resor per år – här är 5 tips du kan ta med dig.

SAS åter igen världens punktligaste flygbolag

SAS åter igen världens punktligaste flygbolag

Affärsresor

SAS är för andra månaden i rad världens mest punktliga flygbolag. Redan under april 2025 intog de rankingen och nu även under maj 2025, både i Europa och globalt.

Emotionellt kapital: Nyckeln till starka nätverk och en hållbar assistentroll

Emotionellt kapital: Nyckeln till starka nätverk och en hållbar assistentroll

Inspiration

Det som för många skapar verkligt värde är förmågan att bygga relationer baserade på förtroende, empati och emotionellt stöd. Genom att vara den som lyssnar, uppmuntrar och fångar upp signaler från kollegor och andra assistenter, kan du inte bara stärka ditt nätverk – utan hela din yrkesroll.

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com