Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Citykonferensen
    • Golfbaren
    • Liberty International
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
    • Season Hotel
    • Kajen Nacka strand
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2021-08-12 | Undersökning

Ska chefen tvinga till möten på kontoret?

Ny studie visar att chefer vill ha möten på kontoret medan medarbetarna vill fortsätta jobba digitalt när restriktionerna efter Coronapandemin lättar. Här får du nya fakta om hur mötesvanor nu har förändrats, hur svenska tjänstepersoner ser på sina framtida möten och hur hybridmöten kan bli det nya normala.

Vill vi verkligen ha tillbaka våra fysiska möten?Fredrik Bauer

Den senaste tiden har många vant sig vid att jobba hemifrån och digitala möten har blivit det nya normala. En ny studie från Mötesutveckling Sverige visar att svenska tjänstepersoner i genomsnitt har 1,4 fler möten per vecka nu än för tre år sedan och chefer ännu fler. Det som tidigare kunde klaras av vid kaffemaskinen behöver idag planeras in. Frågan är hur det blir när nuvarande rekommendationer om hemmajobb på grund av Covid-19 hävs?

Många möten börjar i tid men slutar sent

Fler möten börjar och slutar i tid nu jämfört med innan pandemin. Men trots att det har skett en förbättring är det inte ens hälften av alla möten som slutar i tid. Studien från Mötesutveckling tar också hål på myten att digitala möten skulle vara mindre effektiva – möten upplevs ungefär lika effektiva nu, när möten är digitala, som i en motsvarande studie för tre år sedan. Det betyder inte att allt är bra. Nästan 60 procent upplever att max hälften av deras möten är effektiva.

– Många verkar ha släppt ansvaret för sin kalender och tackar ja till möten utan att fråga efter syfte. Det är också alldeles för många personer med på mötena och det är inte många som vågar fråga efter varför de förväntas vara med på ännu ett möte säger Fredrik Bauer, initiativtagare till studien, och fortsätter De flesta som leder möten har ingen utbildning för det. Samtidigt har digitala möten och hybridmöten gjort att det är ännu viktigare med en kompetent och tydlig mötesledare.

Chefer vill att möten ska vara fysiska

Majoriteten av alla möten idag är digitala, men det finns stora skillnader mellan chefer och medarbetare. I Mötesutvecklings undersökning svarar bara 37 procent av cheferna att alla eller nästan alla av deras möten är digitala jämfört med 61 procent för icke-chefer.

Vad händer när vi kan börja ses fysiskt igen då? Ingen vet säkert men den här studien pekar åt samma håll som andra undersökningar och vi kan vänta oss en större mix av fysiska och digitala möten. Chefer menar dock att det är mycket viktigare att alla är på samma plats för mötet än vad icke chefer anser. Det gäller oavsett vad det är för typ av möte, med undantag för kreativa möten i mindre grupp och sociala aktiviteter. Då är alla överens om att det är bäst att ses fysiskt på samma plats.

– Företag och organisationer behöver bli tydliga med sina förväntningar framåt. Ett sätt är att inventera vilka möten man ska ha och styra sina arbetssätt efter det sade Lena Lid Falkman, vid Handelshögskolan i Stockholm och Karlstads universitet under eventet Morgondagens möten i juni. Amanda Falck från Sveriges HR förening beskrev på samma event hur många chefer och ledare idag kan uppleva brist på kontroll och kan känna sig mer isolerade när de inte ser sina medarbetare på samma sätt. Frågan är hur chefernas uppfattning kommer att påverka interna mötespolicys och arbetssätt när hemmajobbande inte längre är ett krav.

Hybridmöten – det nya normala?

54 procent tror att minst hälften av deras möten kommer att genomföras med några personer fysiskt på samma plats och att andra deltar digitalt på samma möte enligt studien från Mötesutveckling.

– Många ser problem med hybridmöten och visst finns det stora utmaningar. Jag ser verkligen fram emot när vi kan mötas på ett mer normalt sätt men hoppas nu att syfte och innehåll ska få stå i centrum. Ibland är det perfekt med ett digitalt möte, andra gånger behövs ett fysiskt möte och ibland hybridlösningar sammanfattar Fredrik Bauer, Mötesutveckling Sverige AB

Fem nycklar till ett lyckat hybridmöte

  1. Välj format utifrån syfte

Är hybrid rätt? Våga välja format för mötet beroende på vad ni vill uppnå och antal deltagare. Ett bra genomfört digitalt möte eller flera fysiska möten med olika syften är bättre än ett dåligt hybridmöte.

  1. Tänk digitalt

Det funkar inte att använda post-itlappar i konferensrummet medan distansdeltagarna knappt kan göra sin röst hörd. Välj digitala lösningar för diskussion och dokumentation.

  1. Var tydlig

Välj enkla lösningar, testa själv tekniken och förklara på ett inkluderande sätt. Ingen blir irriterad om du ger tydliga instruktioner men många känner sig utanför om de vare sig förstår eller har någon att fråga.

  1. Planera mera

Planera ett upplägg som engagerar och involverar. Håll ditt möte kort, aktivt och planera noga även för en B-plan om något strular.

  1. Utse rätt mötesledare

Att hantera deltagare både digitalt och fysiskt är en utmaning. Vem klarar det? Är ni många kan ni behöva två mötesledare – en för det fysiska rummet och en för det digitala.

Fem nycklar till ett effektivt möte

Oavsett om det är ett fysiskt möte, digitalt möte eller hybridmöte finns det fem gyllene nycklar till ett effektivt möte, som sammanfattas i akronymen SURFA, enligt Fredrik Bauer från Mötesutveckling Sverige och baserar detta på deras undersökningar 2019 och 2021.

Struktur – Varför ska vi ses? Vad ska vi uppnå? Vad ska vi prata om?

Underlag – För att alla ska kunna förbereda sig krävs besluts- eller förberedelsematerial.

Rätt personer – Bjud in de som berörs av frågorna. Andra kollegor kan göra annat!

Fokus – Se till att alla blir involverade i diskussioner och inte håller på med annat.

Avslut – Vilka är slutsatserna av mötet? Vem ska göra vad till när?

Om studien:

Mer information om studien som genomfördes på 505 heltidsanställda i tjänstepersoner i privat och offentlig sektor på arbetsplatser med minst 26 medarbetare under perioden 11–20 maj 2021 finns i rapporten Nya mötesvanor efter Corona, på https://motesutveckling.se

Om initiativtagaren:

Fredrik Bauer vill rädda världen från trista och ineffektiva möten. Han driver bolaget Mötesutveckling Sverige AB och är initiativtagare till studien. Genom att ta reda på fakta om mötesvanor och sprida kunskap om effektiva möten vill han skapa förutsättningar för fler effektiva möten med aktiva deltagare. Mer information på: https://motesutveckling.se

Morgondagens möten:

Det digitala eventet Morgondagens möten där bland annat Lena Lid Falkman och Amanda Falck medverkade genomfördes 23 juni 2021 och finns att se i efterhand via https://jirango.com/cms/register/tc?lang=swe.

Efter registrering får du direkt tillgång till eventets tre delar:

Block 1: Morgondagens konferenser och events – vad krävs?

Block 2: Möteskultur för både fysiska och digitala möten – hur lyckas?

Block 3: Teknik som funkar oavsett möte – vad behövs?

 

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Nomineringen till Stora Eventpriset 2025 är nu öppen!

Nomineringen till Stora Eventpriset 2025 är nu öppen!

Har du som executive assistant stött på en person i eventvärlden som verkligen imponerat på dig? Någon som med drivkraft och nytänkande tagit sig an branschens utmaningar med mod och blivit en inspirerande förebild för andra? Nu har du chansen att lyfta fram och uppmärksamma den personen!

Delta i EA Barometern 2025 och påverka bilden av din yrkesroll

Delta i EA Barometern 2025 och påverka bilden av din yrkesroll

Hur ser vardagen ut för Sveriges Executive Assistants, VD-assistenter och ledningsassistenter idag? Nu lanserar vi på Executiveeffect EA Barometern 2025 – en unik undersökning som samlar in erfarenheter, utmaningar och möjligheter från yrkesrollen.

Executive Assistant-rollen år 2025 är en profession i snabb förändring

Executive Assistant-rollen år 2025 är en profession i snabb förändring

Rollen som Executive Assistant blir mer strategiskt avgörande än någonsin tidigare. Teknikutveckling, nya sätt att arbeta och höga krav på ledningsstöd gör det till en både spännande och utmanande tid att vara i yrket​. Här är nio tydliga trender som just nu formar yrkesrollen – och påverkar assistenters dagliga arbete.

En magisk sommar börjar med en oförglömlig fest på Fotografiska

En magisk sommar börjar med en oförglömlig fest på Fotografiska

Annons

Letar du efter den perfekta platsen för er kommande sommarfest? Boka sommarens härligaste firande tillsammans med kollegorna och låt er uppslukas av konst, hållbara och gastronomiska smaksensationer, och en förtrollande utsikt över Stockholm och Saltsjön.

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

 
  • IMA - International Management Assistants Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

  • Valley Bank söker Sales Assistant (Healthcare) – New York
  • Office Manager med teamledaransvar i Stockholm | The Pace
  • Kontorschef till CSN:s Inbetalningsavdelning – Göteborg
  • Jobb: Atea Gävle söker leveranskoordinator med kontorsansvar
  • Kontorschef bank – Länsförsäkringar Region Söder
  • CSN söker kontorschef – Inbetalningsavdelningen Göteborg
  • Sales Assistant-jobb hos SBH Fashion, New York | Modebranschen
  • Sales Assistant-jobb New York – Mega Mega Projects | Smycken
  • Legora rekryterar Executive Assistant – Growth i Stockholm
  • Executive Assistant/Office Coordinator | Specsavers Göteborg
  • Studerande Legal Assistant (deltid) – Svea Solar, Stockholm
  • Epiroc söker Executive Assistant i Nacka | Strategisk EA-roll
  • Legora rekryterar Executive Assistant – Growth i Stockholm
  • Executive Assistant/Office Coordinator – Specsavers Göteborg
  • Studerande Legal Assistant deltid – Svea Solar Stockholm
  • Epiroc söker Business Area Executive Assistant – Stockholm
  • Epiroc söker Executive Assistant – Nacka, Stockholm | Jobb
  • EIB rekryterar Assistant/Office Manager i Budapest – Sök nu
  • EA/VD-assistent & Social Media Manager – finans, Stockholm
  • Boardtalk söker VD-assistent & Social Media Manager – Stockholm

Mest läst

Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: Framtidens ledningsassistent i praktiken (16 platser kvar!)

Executiveeffect arrangerar EA Summit 2025 den 17 november med temat ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken”.
Automatiskt utkast

Malmömässans Julshow goes Disco Explosion

Glitter, glamour och doften av jul fyller luften- välkommen till årets mest glittrande julfest. Här möter Studio 54 ett pulserande julbord i street food stil-som en levande julmarknad med smaker, musik och stämning i världsklass.
Mötesregler som gör vardagsmöten mer effektiva

Mötesregler som gör vardagsmöten mer effektiva

Som Executive Assistant har du en central roll i att se till att möten är välorganiserade och produktiva. Det är lätt att möten slösar bort tid och tappar fokus, men genom att tillämpa några enkla principer kan du hjälpa till att skapa möten som gör skillnad. Här är några konkreta tips för att förbättra möten och undvika vanliga fallgropar.
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: En dag för inspiration, insikter och praktisk utveckling

Den 17 november samlas Sveriges ledningsassistenter för en halvdagskonferens på Citykonferensen i Stockholm. Under rubriken ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken” får deltagarna ta del av insikter från Executiveeffects stora EA-undersökning, praktiska verktyg för att samarbeta med Microsoft Copilot, och inspiration för att leda utan formell chefsroll. Det blir en dag då teori möter praktik och ...
VD, CEO eller managing director - vad är skillnaderna?

Vd, CEO, president eller managing director – vad är skillnaderna?

Vd, CEO, president, managing director eller kanske koncern-vd? När det kommer till ledartitlar är företagsvärlden en djungel av akronymer och begrepp. Men vad betyder de egentligen, vilken titel gäller var och skrivs de med stor eller liten bokstav? Här reder vi ut skillnaderna och bjuder på en rolig språkfälla du absolut vill undvika.

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | | Greatplacesinsweden.com