Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
    • Lediga Jobb
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Citykonferensen
    • Golfbaren
    • Liberty International
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
    • Season Hotel
    • Kajen Nacka strand
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2020-10-10 | Gästskribent | Krönika

”Ledningsgruppen har ansvaret för vilken möteskultur som skall vara normen”

I denna krönika riktar sig Heléne Arvidsson, vd och strategisk rådgivare inom ledarskap och möteskultur direkt till Sveriges ledningsgrupper, det är ni som har ansvaret för vilken möteskultur som skall vara normen i er organisation. Hon bjuder också på fem konkreta råd hur ni skapar en hållbar möteskultur.

“Ledningsgruppen har ansvaret för vilken möteskultur som skall vara normen”Heléne Arvidsson, vd och strategisk rådgivare inom ledarskap och möteskultur

Hej Ledningsgruppen!

De allra flesta vi möter och utbildar vill ha både effektiva och engagerande möten.
Möten som är välplanerade och genomtänkta, möten där deltagarna kan förbereda sig via en agenda och där det finns ett tydligt syfte och mål. Under mötena vill vi kunna och få bidra, komma till tals utan att vi pratar i mun på varandra.
I de digitala mötena är det sällan tekniken som är problemet eller utmaningen.
Det finns bra tekniska lösningar för att involvera och föra dialog.
Kunskapsbristen har däremot synliggjorts i de digitala mötena, vilket inte är så konstigt då det är klart svårare att planera och leda digitala möten än fysiska möten.

Ni i ledningen har alla möjligheter att underlätta för er organisation och era medarbetare genom att skapa tydlighet vad som gäller. Det är ni i ledningsgruppen som har ansvaret för vilken möteskultur som skall vara normen i er organisation.

Fem steg hur ni skapar en hållbar möteskultur

Gör er möteskultur till en ledningsstrategisk fråga och ansvar där det är tydligt att ledningen premierar och värdesätter er möteskultur.
De interna mötena och möteskulturen är viktig för både en organisatorisk effektivitet, måluppfyllnad samt för den sociala arbetsmiljön.
Att ni har möten där alla får en möjlighet att bidra och få vara involverade, möten där det finns samsyn kring varför vi ses och vad ni ska prestera på mötet. Möten där det finns tydliga riktlinjer kring vad som gäller när ni möts. Möten där deltagarna får en möjlighet att förbereda sig och där mötesledarna har kunskap för att planera och leda effektiva och engagerande möten. Alla som deltar i digitala möten kan och känner sig trygg med den tekniska lösning som valts.

Ta fram spelregler eller riktlinjer för era möten, säkerställ att ni levandegör era värderingar och önskvärt beteende i era möten.
Här behövs en styrning och en tydlighet kring vad som gäller kring organisationens möten. Den vanligaste utmaningen vi får berättat för oss är att det saknas tydlighet kring huruvida kameran ska vara på eller inte. Här kan ledningen underlätta för alla medarbetare genom att vara tydlig med i vilka möten kameran förväntas vara på och på vilka typer av möten den inte behöver vara på. Anledningen till att så få (trots att man tycker det är bra och vill ha det) skickar en agenda vill jag påstå är för att ledningen inte tydliggjort för organisationen vad som gäller kring de interna mötena.

Låt medarbetarna får vara involverade och uttrycka sina åsikter kring de interna mötena och ta sedan fram gemensamma riktlinjer kring mötena.
Att låta alla får vara delaktig och uttrycka sina åsikter gör att förankring kommer gå lättare och fortare, det betyder dock inte att ledningen kan förbehålla sig veto att bestämma kring nyckelfrågor. Prata kring era värderingar och vad dessa innebär när det kommer till era möten? Hur ser ert ledarskap ut på era möten?

Inventera och kartlägg era möten där ni säkerställer att alla era möten har en tydlig koppling till affärs- eller verksamhetsplan.
Många har fortsatt i stor utsträckning att hela eller delar av organisationen jobbar hemma. När vi på sikt kommer tillbaka till våra arbetsplatser så kommer vi få vänja oss med att det ofta är någon som känner sig lite snorig och vill delta digitalt på mötet.
När det gäller de mindre interna mötena som pågår dagligen runt om i våra organisationer menar vi att ledningen även här behöver vara tydlig med vad som gäller på de olika mötena.
Ta fram en årsöversikt över era möten och prata kring vilka möten som ni absolut vill ses fysiskt för att det är bäst för just det mötet. Vilka av era möten funkar att ni har digitalt?
Fysiska mötet är överlägset när vi behöver komma ner på djupet i frågor, stärka eller skapa relationer och bygga en stark lagkänsla. Digitala möten funkar fint till avstämning, beslut och dialogmöten.

Den formen av hybridmöten där en del av gruppen samlas på arbetsplatsen och ett par stycken kopplar upp sig digitalt och deltar är inget vi rekommenderar.
De som deltar digitalt kommer alltid känna sig exkluderade från gruppen som deltar fysiskt i en grupp. För den som ska leda detta möte innebär även att den ska förbereda sig både för att leda en grupp fysiskt i mötet och leda samt involvera de som deltar digitalt. Detta är utmanande och svårt där risken i slutänden är att de som deltagit digitalt känt sig exkluderade. Varför detta redan är så vanligt och garanterat kommer bli ännu vanligare är för ” att vi kan”. Den fråga vi bör ställa oss är om detta är vad vi vill? Vad blir bäst för mötet? Hur hanterade vi det innan vi hade möjligheten att delta digitalt, när vi missade ett möte eller vabbade?
Stora möten som produceras med studiosändning kommer funka att köra som hybridmöten där deltagare deltar digitalt enskilt eller i olika grupper.
Dessa möten är något helt annat än de löpande interna mindre/medelstora mötena.

Se över era utbildningsprogram så att era chefer och mötesledare får kompetens i mötesledning.
De som leder de interna mötena behöver få kunskap, verktyg och metoder för att kunna planera, förbereda och leda effektiva och engagerande möten.
Denna kunskap bör finnas i varje organisations kompetensplan.

Låt inte möteskulturen vara en egen process eller projekt, integrera er möteskultur i befintliga strukturer.
Då mötena korsar och berör de allra flesta i en organisation är det viktigt att ni i ledningen har ett helhetsansvar och kan tillgodo se alla delar. Pratar ni om era möten i utvecklingssamtalet? En chef tillbringar mellan 50–80% av sin arbetstid i möten så då borde frågor kopplat till det vara självskrivet.

En kollega, Mia Liljeberg, uttryckte det så bra; -Varje möte är bara en miniatyr av organisationskulturen. Den organisationskultur ni vill ha förankras lättast via en hållbar möteskultur!

Av: Heléne Arvidsson, vd och strategisk rådgivare inom ledarskap och möteskultur på gr8 meetings

Läs mer: 12 tips för att lyfta ditt personliga varumärke

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Från försvar till framtidstro – därför behövs Almedalen mer än någonsin

Från försvar till framtidstro – därför behövs Almedalen mer än någonsin

Efter några års tvekan är Almedalsveckan tillbaka, inte bara till omfång, utan till relevans. I en tid när demokratin skakar och marknaden söker fotfäste blir värdet av genuina mötesplatser tydligt.

Dags för sandaler och solglasögon!

Dags för sandaler och solglasögon!

Vi har snackat AI, bjudit på tips, råd och inspiration. Vi har fått ta del av hur olika EA-rollen kan se ut i våra många profilintervjuer med er och vi har setts på olika event och webinarier. Men nu stundar midsommar och det är dags att byta e-post mot solkräm och ta på sandaler och solglasögon och gå ner i varv några veckor. Vårt nyhetsbrev är tillbaka igen i augusti. Vi ses då! 😎

I en våg av AI-genererade bilder: låt fotografering skapa stolthet – och bilder med känsla!

I en våg av AI-genererade bilder: låt fotografering skapa stolthet – och bilder med känsla!

Under mina år som både ledare och kommunikatör har jag gång på gång sett kraften i riktigt bra bilder. Oavsett om det handlar om porträtt, verksamhetsbilder eller ögonblicksbilder från ett event eller en teamaktivitet – så kan rätt bild verkligen fånga magin när människor interagerar. Därför tog jag ett samtal med fotografen Jenny Unnegård, som med över 25 års erfarenhet av både fotografering och kommunikation har sett branschen utvecklas från alla håll.

Företagsevent med avskildhet och exklusivitet.

Företagsevent med avskildhet och exklusivitet.

Annons

Våra konferensrum och konferenslokaler är centralt belägna mitt i Stockholm City, vilket gör det lätt och smidigt för deltagare att ta sig hit över dagen. Med flexibel och fräsch design är våra konferensrum och konferenslokaler utformade för att passa er agenda för dagen.

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

 
  • IMA - International Management Assistants Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

Mest läst

Här är vinnarna av Årets Kontor 2019

Här är vinnarna av Årets Kontor 2019

Vinnarna av Årets Kontor 2019 har utsetts. Priset delas ut till de företag eller organisationer som skapat ett trivsamt och visuellt tilltalande kontor. Spana in och låt dig inspireras av några av vinnarkontoren.
Bilden av assistenten

Bilden av assistenten

Fotografen Ulrika Walmark har porträtterat kända personers assistenter och sekreterare - här kan du se bilderna på personerna som står bakom några av de mest framgångsrika och mäktiga i världen.
Bildkavalkad från Executive Assistant Awards 2020

Bildkavalkad från Executive Assistant Awards 2020

Årets upplaga av Executive Assistant Awards är avgjord. Executiveeffect bjuder på bilder från prisceremonin.
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: Framtidens ledningsassistent i praktiken (16 platser kvar!)

Executiveeffect arrangerar EA Summit 2025 den 17 november med temat ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken”.
Rekryterarens bästa tips: Så får du vd-assistentjobbet

Rekryterarens bästa tips: Så får du vd-assistentjobbet

Förutom tidigare erfarenhet, vilken bakgrund och vilka egenskaper anser du är de bästa att ha som vd-assistent? - Jag måste säga att min uppfattning är att bakgrunden varierar väldigt mycket. Vissa personer har exempelvis en bakgrund från en serviceroll sedan tidigare, kanske från hotell- eller restaurangbranschen där man är van vid att ge ett professionellt bemötande gentemot andra personer. Medan ...

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | | Greatplacesinsweden.com