Nu är den perfekta tiden att bygga och utveckla ditt personliga varumärke. I den nuvarande ekonomin är värdet av ett starkt personligt varumärke avgörande. Det gäller både dig som är VD, ledare, entreprenör, konsult, anställd, jobbsökande eller vill starta eget. 20-talet spås vara det år då ”det personliga” är i fokus och då menar jag inte ”jag-jag-jag-perspektivet” utan jag menar att fokus är att dela med sig av dina personliga talanger, kunskaper, klokskap och passion. Helt enkelt att på riktigt och äkta ge värde till andra. Vi har alla olika styrkor att dela med oss av, alla har något vi brinner för och har utvecklat en passion för, något vi gör med lätthet – vår superpower – och det är det vi behöver skapa en tydlig varumärkesstrategi kring. Bygg en stark varumärkesidentitet för dig själv som bygger på äkthet och en äkta önskan att tillföra mervärde till din omgivning. Även om det innebär att sticka ut i en alltmer konkurrens-kraftig värld – like it or not, så behöver du på allvar ta dig tid att fundera över vem du genuint vill vara och vad du kan bidra med.
Jag har sedan i slutet av -90 talet arbetat med företag, VD, ledningsgrupper, ledare, chefer, entreprenörer med att bl. a skapa, bygga och utveckla deras varumärke. Min syn på varumärke börjar inifrån och ut, dvs för att bygga ett hållbart varumärke behöver du börja med dig själv eller företagets why, vision, mål, värderingar etc. och därifrån lägga grunden till det visuella varumärket för att spegla ditt/företagets inre i den yttre världen.
Ditt personliga varumärke hjälper dig att klargöra och uttrycka det värde du kan leverera till din kund, team, arbetsgivare eller kollegor. Det är ingen tävling i att se hur synlig du kan vara, det mäts inte i antalet likes eller hur många inlägg du kan göra per dag och inte ett syfte att sätta dig själv i centrum av världen. Det handlar om dig, vem du är, vad du står för i syfte att skapa värde till din omvärld för att bli mer attraktiv på talang- och kundmarknaden, oavsett du är CEO, konsult eller vill söka nya jobbmöjligheter. Punkt.
Om du inte har ett synligt personligt varumärke blir det till nackdel för dig i nästan alla aspekter av ditt professionella liv. Personligt varumärke har nästan blivit ett krav för alla som vill växa i sin verksamhet, låta businessen få mer köpkraft, få ett bättre jobb, bli mer synlig, ta karriären till nästa nivå eller att skapa nya, bra relationer etc. Alla har ett unikt personligt varumärke, oavsett om de vet det eller ej. Oavsett om du skapat det själv eller inte – ett personligt varumärke har du. Därför gör du klokt i att sätta dig själv i förarsätet för att byggaoch utveckla ditt varumärke. Det vi alla borde sträva efter är ett tydligt, attraktivt och synligt varumärke. Jag definierar det som en personlig autentisk visning av de engagerade aspekterna av dina professionella och personliga aktiviteter och intressen. Det skapar förtroende och auktoritet och ger dig fördelar på både kund/leverantörs- och talangmarknaden.
Nu under 20-talet kommer det vara stor fokus kring våra personligheter, att vi gör vår röst hörd, deltar i olika forum där vårt intressefokus ligger etc. Personligt varumärke kommer att vara en större och viktigare del än själva CV:t, företag anställer idag i högre grad på personlighet och passion än enbart fokus på kompetens. Så, ge dig själv en större möjlighet för framtiden och börja utveckla ditt personliga varumärke redan nu. Gör dig redo för den nya framtiden.
Du är redan ett varumärke, oavsett om du vet det eller inte. Det du nu behöver är att klargöra vem du är, vad du bidrar med, vad du vill och sedan hitta svaret på ”huret”. Så skapa dig en tydlig varumärkesstrategi, släpp Jante och Standout!
Michelle Dandenell bästa tips för att komma igång med arbetet med ditt personliga varumärke
1. Börja med att Googla dig själv, vad finns om dig på nätet idag? Jag har ju ett ovanligt namn, både för- och efternamn, vilket gör att jag såklart hamnar högst upp om du söker på just mitt unika namn. Om ditt namn är vanligt så behöver du fundera över vad du kan och behöver göra för att både skapa träffar och hamna högre upp på Google.
2. Se över dina sociala media kanaler. Hur ser dina presentationer ut? Har du både en privat- och företagssida på Facebook. Hur ser de ut? Vad vill du kommunicera? Vem vänder du dig till? Vad bidrar du med? Till vem? Samma sak gäller alla dina kanaler. De behöver ”hänga ihop” så att du har en enhetlig profil. Viktigt är också att se över dina bilder, vad visar de? Är din profilbild tagen av en professionell fotograf? Har du en strategi över dina bilder och grid? Ger bilderna dig rättvisa? Städa bort bilder du inte vill ha.
3. Mycket om din möjlighet att lyckas handlar om att ha rätt mindset. Alla har alltid en anledning till varför de inte har lyckats i sin business eller i livet. Men, det finns bara en enda anledning. Det är för att vi alltid lyckas hitta allt vi inte har; tid, energi, pengar, system eller vad det nu kan vara. Men, de mest framgångsrika människorna hittar de resurser de behöver. Är du tillräckligt kreativ, hittar du dina svar och resurser. Om du är tillräckligt dedikerad tar du dig igenom dina problem. Om du bryr dig tillräckligt om andra människor kommer du kunna få dem att bry sig om dig och ditt mission. Så, den bästa resursen du behöver är våra känslor, men det finns en känsla som får oss att misslyckas… Rädsla. På engelska FEAR = False Evidence Appearing Real.
Vad har då mindset att göra med sitt personliga varumärke? Allt börjar med dina egna känslor. Det är känslorna som styr när vi ska bygga vårt varumärke. Vi behöver våga visa oss själva och ta bort allt som stör för att vara så autentiska som möjligt och då är vårt mindset det viktigaste du har.
4. Konkretisera ditt ”why”. Varför gör du det du gör? Varför går du upp på morgonen? Det finns alltid ett djupare svar så mitt tips är att använda dig av ett verktyg som heter ”Seven Level Deep”, dvs. ställ dig frågan ”varför” på alla dina svar ovan för att till slut på riktigt hitta ditt ”why”.
5. För att lägga grunden till att bygga och utveckla ditt personliga varumärke är det bra om du bygger det kring dina superpowers, du kan säga unika förmåga eller kärnkompetens. Men superpower är djupare än du tror. Många är omedvetna om sin djupare kompetens, det gäller att finna och uttrycka den.
6. Vilken story vill du berätta om dig själv? Skriv ner din vision av vad du vill med ditt varumärke och skriv din story som stöder ditt arbete med att bygga ditt varumärke. Fokusera på personligt och autentiskt men inte privat.
7. Appropå autentiskt. Det viktiga är att visa vem du är – på riktigt. Vardagen är inte enbart rosor och champagne det finns lika många dagar som är tuffa och som många känner igen sig i. Det är dessa dagar som talar till hjärtat hos andra – så dela med dig av dessa dagar och hur du hanterar det etc. De dagar som är fyllda av rosor och champagne så visa/berätta dessa dagar i syfte att visa dina ”winns” så att andra blir peppade till att fortsätta på deras resa.
8. Hitta din ”hisspitch”. När du hittat ditt why och dina superpowers har du ett bra underlag för att skriva din hisspitch. När du då presenterar dig så vet alla VAD du kan bidra med och därefter kan ni prata om din nisch och hur du gör det du gör. Jag kan presentera mig så här: ”Jag älskar att inspirera och utmana till innovation och att få människor och företag att skapa det extraordinära som förbättrar deras liv/business”.
9. Vem pratar du till? Identifiera och lär känna din målgrupp och anpassa dina inlägg etc. i dina kanaler så att det attraherar rätt målgrupp. Ett tips är att göra en kundavatar och ”döpa” dem vid namn. Då kan du snabbt stämma av med om ex. ditt inlägg passar Eva eller Kalle, eftersom du redan känner dem på djupet. Namn eller inte, hitta det sätt som är enklast för dig, bara du har identifierat och lärt känna din målgrupp.
10. Våga stå för det du står för. Ge dig in i debatten inom ditt område. Bygg på andras inlägg, ge din syn och idéer på ämnet, våga stå för din åsikt men gör det med finess.
11. Ta hjälp av andra. Våga fråga ditt nätverk, kunder och vänner om vilka dina styrkor är. Vad bidrar du med? Gör en undersökning och ställ de frågor du vill ha reda på för att få en bra självbildsövning.
12. Har du koll på dina värderingar? Generös, ärlig, professionell etc. Identifiera och skriv ner dem och låt de kännas och upplevas i ditt varumärke.
Michelle Dandenell: Hetaste tipset är att se ditt varumärke som det viktigaste du har. Gör det grundläggande arbetet, det som inte syns men som känns och därefter gör du ditt visuella varumärke. Do the work!