På spelbolaget King arbetar assistenterna i en egen teamstruktur. De märker flera fördelar som möjlighet till karriärutveckling och närmare samarbete. Jessica Mansour koordinerar teamet och för Executiveeffect berättar hon om sin roll, framgångsfaktorer och sina lärdomar hittills.
Jessica Mansour arbetar på spelbolaget King i Stockholm och är assistent till vd:n samt en av grundarna. Utöver sitt eget arbete koordinerar och arbetar hon med teamet för assistenter. I dagsläget är hon ansvarig för tre assistenter i Stockholm och tre i London.
Det var när en tredje assistent skulle anställas till Stockholmskontoret som man konstaterade att det hade fungerat bättre om assistenterna strukturerades som ett eget team. Fördelarna med att ha en egen teamstruktur är flera.
– Det är inte många som förstår vad en assistent gör, säger Jessica. Det är lättare att ha en assistent som koordinerar de andra assistenterna och som hjälper till med karriärutveckling, utbildning och annat de behöver. Vi har också karriärsteg och mål och man måste satsa på oss också.
Jessica fortsätter:
– Assistentrollen är så mycket mer nu än vad den var för 15 år sedan. Från att vara den som mest bokade resor, ordnade kalendrar och tog anteckningar på möten, till någon som är lite mer som en business partner. Man representerar en person i möten, projektleder event, har budgetkoll för året. Vi vill vara spindeln i nätet, ha det där kontaktnätet internt och vara ansiktet utåt för den man supportar.
Att hantera det oväntade är en del av vardagen
Att få förtroendet att ta ett större ansvar är någonting Jessica tror många uppskattar i rollen. Hon påpekar att det inte bara handlar om att utföra operativa arbetsuppgifter. En stor del av rollen handlar om att planera framåt och att ha ett strategiskt perspektiv på arbetsuppgifterna – allt för att kunna vara proaktiv.
I rollen som assistent får man ofta hantera det oväntade och sådant som inte gjorts förut. Samtidigt är det just flexibiliteten som Jessica lyfter fram som det roligaste.
– Under de här åtta åren har jag gjort allt mellan himmel och jord, berättar hon. Från tioårsjubileum till lanseringsfester, till inflyttningsfest på förra kontoret till att vara med i flyttprojektet till det här nya kontoret som vi sitter i nu.
Bolaget har vuxit mycket under tiden som Jessica arbetet där, antalet anställda har nästan fyrdubblats och hon har varit med om både börsnotering och uppköp.
Krävande roll – men samarbete underlättar
Jessica påpekar att arbetsglädjen är viktig att ta vara på. Rollen som assistent kräver många olika förmågor och egenskaper.
– Förutom att man är anpassningsbar och lösningsorienterad, behöver man också vara öppen för utmaningar och kunna kliva utanför sin comfort zone. Man måste vara kreativ projektledare och ha ett öppet sinne och kunna be om hjälp, menar hon.
– Jag tror det finns många assistenter som inte har någon de kan be om stöd, positionen kan göra att de istället är sedda som de som alltid hjälper andra. Men ibland handlar det bara om att faktiskt ta det steget, fråga rätt personer och då kan man ta sig igenom alla uppgifter lättare, säger Jessica.
Teamet av assistenter och samarbetet dem sinsemellan lyfter Jessica som en viktig framgångsfaktor. Att kunna hämta stöd och hjälp från personerna runtomkring sig är en erfarenhet hon tar med sig.
– Jag har världens bästa support. Vi har satt vårt eget mantra ”Team Unicorn – make Magic happen”. Det kommer från när vi skulle ordna sista minuten-grejer för ledningsteamet, och någon sa ”Jess, do you have any magic?”, avslutar hon och skrattar.