Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
    • Lediga Jobb
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Citykonferensen
    • Golfbaren
    • Liberty International
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
    • Season Hotel
    • Kajen Nacka strand
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2019-12-16 | Expertråd

Fem gyllene regler för mötesbokningen

Fredrik Bauer är expertskribenten som brinner för effektiva möten med aktiva deltagare. I denna artikel berättar han om vad du inte ska missa i mötesbokningen för att mötet ska bli effektivt.

Fem gyllene regler för mötesbokningenPå bilden: Fredrik Bauer

Många går direkt från ett möte till nästa utan särskilt mycket tid till att sätta sig in i vad det nya mötet ska handla om. Bara 20 procent av alla chefer menar att grundläggande information finns i deras kalender för majoriteten av deras möten. I en ny gästkrönika beskriver Fredrik Bauer från Mötesutveckling.se mötesbokningens fem gyllene regler för att skapa effektiva möten.

I studien Svenskars möten 2019 ställde vi drygt 40 frågor till ett genomsnitt av svenska tjänstepersoner. Bara åtta procent upplever att alla eller nästan alla av deras möten är effektiva. Samtidigt finns en stor samsyn om vad som gör ett möte effektivt. Det handlar framförallt om tydligt syfte, mål och agenda. Trots det bryr sig hela 40 procent inte om att fråga efter detta om det saknas i mötesbokningen. Siffran är något bättre för chefer men det är ändå färre än hälften av cheferna som aktivt frågar efter dessa basala fakta om det saknas i deras kalender.

Inte konstigt att många upplever att deras möten inte är effektiva! Du som jobbar nära ledningen kan göra stor skillnad. Genom att säkerställa att alla mötesbokningar uppfyller fem gyllene regler blir det enklare att komma igång med det nya mötet och fatta rätt beslut.

Tidpunkt
När mötet ska äga rum är ofta angett, men för att ett möte ska vara effektivt behöver mötets längd vara anpassad efter syfte, mål och upplägg för mötet och inte efter standardinställningen på 60 minuter. Det mesta som är planerat till 60 minuter kan klaras av på maximalt 45 minuter. Våga ifrågasätt!

Plats
Var ska mötet hållas? Måste majoriteten av alla möten hållas i ett konferensrum eller passar det kanske med ett promenadmöte. Vi vet att fysisk rörelse och omväxling stimulerar kreativiteten och vår hälsa. Ändå svarar 80 procent att de i stort sett aldrig har promenadmöten enligt Svenskars möten 2019. Med hänsyn till var mötet ska äga rum handlar det självklart också om att planera in tid för förflyttning till och från mötet.

Syfte
För att mötet ska kunna vara effektivt krävs ett tydligt svar på frågan varför behövs mötet? Nöj dig inte med en övergripande allmänt hållen beskrivning. Kräv istället en tydligt formulerad fullständig mening(-ar).
Är det du själv som kallar till mötet är det ofta bra att ställa frågan Varför? minst två gånger, skriv ned svaret och fråga dig eller den som ska hålla i mötet om det verkligen behövs ett möte för att nå det syftet.

Mål
Vad ska mötet leda till? Vart ska teamet ha kommit och hur ska det kännas när mötet avslutas för att det ska vara ett lyckat möte? Har ni en gemensam målbild är förutsättningarna goda för att alla ska jobba åt samma håll istället för att börja mötet med olika förväntningar.

Agenda
Lednings- och styrelsemöten har ofta en återkommande agenda. Vad kan du göra för att alla möten ska ha en lika tydlig agenda? Är det verkligen samma saker som behandlas på alla lednings- och styrelsemöten eller borde agendan anpassas beroende på syfte och mål för varje specifikt möte?

Ifrågasätt!
De här fem punkterna kan verka självklara. Trots det menar bara en femtedel av alla chefer att alla eller nästan alla av deras möten har tydligt syfte, mål och agenda. Om du vågar ifrågasätta kommer de du jobbar för att få mer effektiva möten.

Är du nyfiken på studien Svenskars möten 2019 hittar du information och kostnadsfria rapporter på https://motesutveckling.se/motesfakta/

Om Fredrik Bauer
Fredrik Bauer vill rädda världen från trista och ineffektiva möten och arbetar idag som utbildare, mötesledare och projektledare. Oavsett storlek på möte fokuserar han på syfte, mål och konkreta slutsatser. Fredrik Bauer är författare till boken Mötesräddaren med konkreta mötesmetoder som stimulerar hjärnan till effektiva och kreativa möten, initiativtagare till Svenskars möten 2019 – en studie av (o)vanor och (in)effektivitet och grundare av Mötesutveckling.se.

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Inbjudan: Få full kontroll på företagets möten – spara tid med smart ​verktyg

En mötesbokare är din genväg till rätt upplevelse

Att arrangera ett lyckat möte eller konferens kan vara både tidskrävande och komplext. Var ska man börja, hur vet man att man valt rätt plats – och vad händer om behoven ändras i sista stund? Vi har träffat Magdalena Höglund, grundare av STHLM Möten, som delar med sig av sina bästa argument för varför företag och organisationer bör ta hjälp av en mötesbokare.

Pia Thedéen, Nya Ledarskapet

Pia gav hjärnsmarta tips

I veckan bjöds Executiveffects läsare på ett kostnadsfritt lunchwebbinarium där Pia Thedéen, vd på Nya Ledarskapet lärde oss hur vi kan bli bättre på att skapa resultat och samtidigt må bra. Här några av hennes tips!

Retorikexperten: Tips och råd inför chefens jultal

Retorikexperten: Tips och råd inför chefens jultal

När faster Astrid, morbror Bertil, bästa kompisarna Bosse och Bettan eller varför inte du själv? säger något på julkalaset eller nyårsfesten så är det, oftast, bara kul. Vi förväntar oss inte ett professionellt genomfört tal utan gillar bara att nån vill säga något inför alla som närvarar. Gesten i sig är det viktigaste, vi blir glada bara för den. På jobbet är det annorlunda…

Upphandlingar – vägen från nystartad verksamhet till växande företag

Upphandlingar – vägen från nystartad verksamhet till växande företag

Annons

På den offentliga upphandlingsmarknaden är det efterfrågan på mängder av olika varor och tjänster, och för mindre företag kan den offentliga marknaden vara en bra utgångspunkt för att växa och skaffa sig nya uppdrag och förutsägbara intäkter. Innan du ger dig i kast med upphandlingsmarknaden är det några saker du bör tänka igenom. I den här artikeln försöker vi ge dig några tips och lite inspiration på vägen från litet till stort företag.

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

 
  • IMA - International Management Assistants Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

Mest läst

Bilden av assistenten

Bilden av assistenten

Fotografen Ulrika Walmark har porträtterat kända personers assistenter och sekreterare - här kan du se bilderna på personerna som står bakom några av de mest framgångsrika och mäktiga i världen.
Rekryterarens bästa tips: Så får du vd-assistentjobbet

Rekryterarens bästa tips: Så får du vd-assistentjobbet

Förutom tidigare erfarenhet, vilken bakgrund och vilka egenskaper anser du är de bästa att ha som vd-assistent? - Jag måste säga att min uppfattning är att bakgrunden varierar väldigt mycket. Vissa personer har exempelvis en bakgrund från en serviceroll sedan tidigare, kanske från hotell- eller restaurangbranschen där man är van vid att ge ett professionellt bemötande gentemot andra personer. Medan ...
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: Framtidens ledningsassistent i praktiken (16 platser kvar!)

Executiveeffect arrangerar EA Summit 2025 den 17 november med temat ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken”.
5 planeringsverktyg som du önskar att du hade upptäckt tidigare

5 planeringsverktyg som du önskar att du hade upptäckt tidigare

Upptäck fem oumbärliga planeringsverktyg som kommer att revolutionera din arbetsdag. Oavsett om du arbetar ensam eller i ett team, erbjuder dessa verktyg enkelhet och effektivitet för att ta din planering till nästa nivå.
VD, CEO eller managing director - vad är skillnaderna?

Vd, CEO, president eller managing director – vad är skillnaderna?

Vd, CEO, president, managing director eller kanske koncern-vd? När det kommer till ledartitlar är företagsvärlden en djungel av akronymer och begrepp. Men vad betyder de egentligen, vilken titel gäller var och skrivs de med stor eller liten bokstav? Här reder vi ut skillnaderna och bjuder på en rolig språkfälla du absolut vill undvika.

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | | Greatplacesinsweden.com