Överallt hörs diskussioner om cirkulära produkter, upcykling och att en växande befolkning kommer kräva en bättre resurshantering. Många har byggt teoretiska modeller om vad man kan göra i framtiden, men än så länge händer ganska lite.
”Vi valde att börja testa vår produkt ganska omgående när vi för två år sedan identifierade brödsvinnet som en av de stora utmaningarna för livsmedelsindustrin” säger Niclas och fortsätter: ”både konsumenter och butiker visade snabbt intresse för produkten, och sedan dess har vi kunnat utveckla vår affärsmodell”.
Ifrågasätter linjära modeller på riktigt
Istället för att bara utnyttja den tillgängliga resurs som brödsvinnet utgör har man ifrågasatt den linjära modellen, bland annat genom att lyfta brödsvinnet som utmaning både på produkter och i annan kommunikation. ”Många butiksanställda mår dåligt av att behöva slänga mat eller göra biogas av den – dom är jättetacksamma när vi hjälper dem att ge brödsvinnet ett bättre öde”.
Circularity -as-a-service: Sju butiker kan nu sälja cirkulära produkter på riktigt
I höstas lanserade Crumbs koncept av ”circularity-as-a-service”. Idén var att bygga en närmare relation med butiker som vill minska sitt brödsvinn, och hjälpa dem att driva cirkularitet på riktigt. De butiker som förbinder sig till att minska en viss mängd överskottsbröd, får burkar med egna etiketter där det står att ölen innehåller bröd från ’butik x’. Dessutom driver det stabilare cash-flow och finansiell hållbarhet för Crumbs, något som är någ så viktigt då cikrulära modeller alltid är utmanande ekonomiskt. För bara ett par veckor sedan distribuerades unika burkar med Crumbs Loafy Lager Folköl till 7 butiker som alla bidragit med brödsvinn.
”Vi vill hitta en modell som bygger kommersiella incitament att bli cirkulär. Vi erbjuder egen etikett bara om eget bröd ingår i ölen – då har vi skapat en på riktigt cirkulär modell, som samtidig sätter brödsvinnet i strålkastarljuset”
De butiker som idag har Crumbs öl med egen etikett är: Stora Coop Värmdö, ICA Maxi Värmdö, Coop Hagastaden, ICA Baronen, Coop Odenplan, ICA Vanadis, Coop Norrtull.
Syftesdrivet bolag
Crumbs är ett syftesdrivet bolag, som grundades för att utrota brödsvinnet. Ölen ska använda brödsvinn vid bryggningen men också sätta brödsvinnet under belysning. Målsättningen att utrota brödsvinnet i ett land som slänger 200 ton bröd per dag är självklart utmanande, men man arbetar med en devis för ständig förbättring: ’Tillsammans mot brödsvinnet, en smula i taget’