Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
    • Lediga Jobb
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Bio & Bistro Capitol
    • Aktiva event
    • Citykonferensen
    • Båsenberga Hotell & Konferens
    • AVEQIA
    • Golfbaren
    • Volvo Studio
    • Liberty International
    • Convendum
    • Ventla
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2024-12-12 | Krönika

Årskrönika: Vi är människor!

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025 när det kommer till möten och evenemang? Micke Darmell är föreläsare och författare och vi bad honom skriva en årskrönika åt er. Varsågoda - låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: Vi är människor!Micke Darmell Foto: GR8 Meetings

Den afrikanska filosofin Ubunto som översatt betyder Jag finns för att Du finns är det som först poppar upp i min hjärna när jag fick förfrågan att skriva denna årskrönika och besvara tre frågor. Vi finns alla för alla andra! Vi tjänar andra och finns det något finare att göra än att vara där för andra? Precis som ditt jobb!

När jag ser tillbaka på detta år kan jag konstatera att de stressrelaterade sjukskrivningarna fortsätter att öka, att kalendrarna för chefer blir ännu mer fyllda (Hur är det möjligt? De var fyllda redan före pandemin.), mötestiden fortsätter att öka och då är det inte konstigt att 77% av medarbetare inte är engagerade som en Gallup-undersökning nyligen visade.

Samtidigt ska vi transformera, digitalisera ännu mer och gärna ännu snabbare, vi mååååste använda AI säger de som lever på detta, förändra oss och …..

I ett parallellt universum av fakta konstateras det att vi människor är långsamma, våra hjärnor är som för 40 000 år sedan, vi är lata (vi vill spara energi ifall den sabeltandade tigern dyker upp …) och vi är sociala varelser. Vi blev dessutom herren och damen på täppan här på jorden, inte för att vi var starkast, utan för vår förmåga att kunna samarbeta.

Tillbaka till jobblivets universum. Du som EA sitter troligtvis med i en ledningsgrupp. En ledningsgrupps ansvar är att skapa en infrastruktur som möjliggör att medarbetarna kan vara sitt bästa jag och att verksamheten får ut maximal kraft från dem.

Så sa en professor i organisationsutveckling på en VD-dag där jag fick vara med och inspirera kring en modern möteskultur. Det var så bra sagt då en väldigt stor del av denna infrastruktur är intern kommunikation och möteskultur. En chef tillbringar trots allt 60-90% av sin arbetstid i möten. Endast 5% är utbildade i det de kommer tillbringa mest tid i sitt arbetsliv med.

Med över 50 000 timmar i mötets tjänst kan jag bara konstatera att det finns en bromskloss att inte fler har tagit tag i sin möteskultur och det är ledningsgruppen. Eftersom det ytters sällan finns en ”ägare” av möteskulturen (trots allt tid som spenderas och trots att det påverkar allt vi gör) och det gör att väldigt få organisationer ens vet hur mycket tid och vilken kvalité alla möten har. Det finns ingen gatekeeper. Om en mellanchef vill köpa in en ny kopiator behöver hen sin chefs godkännande och kanske t.o.m chefens chef behöver fråga sin chef. Samtidigt kan samma mellanchef bjuda in till ett halvdagsmöte för 30 personer, vilket i spenderad tid i lönekostnad är i runda tal 60 000 kronor – utan att behöva någon chefs godkännande!

Vi har inte mött någon medarbetare eller chef i en medelstor eller stor organisation som inte vill ta tag i detta. Ibland ser HR eller kommunikation denna potential, men oftast tar det stopp i ledningsgruppen. Alla har fullt. Det är dessutom lättare att göra något vi tagit tag i tidigare. Kejsarens ny kläder.

Det bästa du kan göra är att lyfta denna fråga i ledningsgruppen. Detta kommer nämligen inte lösas av sig själv. Studier från USA visar dessutom att mötestiden kommer fortsätta att öka. Det var den första frågan jag besvarade om vad jag tycker det viktigaste som du som läser detta skall ta med dig.

Om du vill ha åtta enkla frågor att ställa i organisationen kring möteskultur är du välkommen att höra av dig. Vi bjuder på detta som en nyårspresent. När ni fått in svaren kan ni snabbt fatta ett beslut om ni skall ta tag i detta eller inte. 30% av mötestiden frigörs. Det är minst fyra timmar för en tjänsteperson och åtta timmar för en chef. I VECKAN!

Så vilka förväntningar kan du som EA ha på mötesbranschen ur ett besöksnäringsperspektiv? Mitt råd är att kolla om mötesanläggningar där ni har externa möten har utbildade mötesrådgivare. En stor del av branschen ställer om från ordermottagare till att bli rådgivare och på många anläggningar finns idag mötesrådgivare som hjälper er bokare att få bättre effekt av era möten. De är experter, de kan hjälpa er med innehållet och utmana er för att mötet skall ge önskat resultat! Du kommer spara massor av tid och mötet kommer bli bättre!

De fysiska mötena viktas högre nu efter pandemi med distansarbeten och digitala möten. Vi ses mer sällan vilket är en stor utmaning för att stärka relationer och kultur. På en vecka fick jag in tre förfrågningar som handlade just om det, så jag tog fram en Relationsboost där jag blandar roliga relationsövningar med ”best of” från mina föreläsningar som handlar om tid och relationer. Det blir svårt att vara effektiv om vi inte lägger tid på våra relationer och allt börjar med goda relationer. Ju bättre relationer, desto bättre kommunikation. Kommunicerar vi bra så kommer vi att samverka bättre och – voilá – då kommer vi snabbare att uppnå våra mål. It is as simple as that!

Vad gäller trender så ser jag ännu fler fysiska möten som är relationsskapande och där vi bygger kulturen utan en massa monologer och powerpoints.

Vi är bara människor. Jag finns för att du finns.

Önskar dig en skön ledighet när den infinner sig och ett gott nytt år med massor av härliga möten 2025!

Micke Darmell
GR8 Meetings

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Retorikexperterns 10 tips – så får du dina mottagare att lyssna och delta

Kan AI förstå ironi? Och vad har det med retorik att göra? 

AI kan härma, men inte känna – och just där ligger den avgörande skillnaden. Retorik och kommunikation handlar om nyanser, känslor och samspel, något tekniken aldrig helt kan ersätta. Retorik- och röstexpert Per Furumo reflekterar över AI:s begränsningar och vad det betyder för mänsklig interaktion. 

Därför är självledarskap avgörande för VD:ar

Därför är självledarskap avgörande för VD:ar

Självledarskap är inte längre en individuell färdighet – det är en nyckel för framtidens ledarskap. I denna krönika skriver Louise Key-Hedberg om insikter från rapporten Ledarspaning 2025 och om hur VD:ar ser självledarskap som avgörande för hållbara organisationer.

Vad är du utan ditt jobb? AI kanske snart ger dig svaret

Vad är du utan ditt jobb? AI kanske snart ger dig svaret

Är du någonsin på en middag där det första som händer är att någon frågar: ”Vad jobbar du med?” Det är en oskyldig fråga på ytan, men bakom den ligger en samhällsnorm som kopplar din identitet till din produktivitet. Vi är våra jobb, våra titlar, våra leveranser. Och det är kanske därför vi känner oss så hotade av AI.

Konferenslokaler för alla tillfällen – flexibilitet, kvalitet och service i hjärtat av Stockholm

Konferenslokaler för alla tillfällen – flexibilitet, kvalitet och service i hjärtat av Stockholm

Annons

Oavsett om ni planerar ett mindre möte, ett större event eller en hybridkonferens erbjuder vi konferenslokaler och mötesrum som passar alla behov. Med en kombination av moderna faciliteter, centralt läge och högklassig service skapar vi förutsättningar för framgångsrika evenemang.

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

  • International Management Assistants (IMA) Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Retorikexperterns 10 tips – så får du dina mottagare att lyssna och delta

Kan AI förstå ironi? Och vad har det med retorik att göra? 

Krönika

AI kan härma, men inte känna – och just där ligger den avgörande skillnaden. Retorik och kommunikation handlar om nyanser, känslor och samspel, något tekniken aldrig helt kan ersätta. Retorik- och röstexpert Per Furumo reflekterar över AI:s begränsningar och vad det betyder för mänsklig interaktion. 

Därför är självledarskap avgörande för VD:ar

Därför är självledarskap avgörande för VD:ar

Krönika

Självledarskap är inte längre en individuell färdighet – det är en nyckel för framtidens ledarskap. I denna krönika skriver Louise Key-Hedberg om insikter från rapporten Ledarspaning 2025 och om hur VD:ar ser självledarskap som avgörande för hållbara organisationer.

Vad är du utan ditt jobb? AI kanske snart ger dig svaret

Vad är du utan ditt jobb? AI kanske snart ger dig svaret

Krönika

Är du någonsin på en middag där det första som händer är att någon frågar: ”Vad jobbar du med?” Det är en oskyldig fråga på ytan, men bakom den ligger en samhällsnorm som kopplar din identitet till din produktivitet. Vi är våra jobb, våra titlar, våra leveranser. Och det är kanske därför vi känner oss så hotade av AI.

Årskrönika: ”Detta kan ni EA:s förvänta er av vår bransch!"

Årskrönika: ”Detta kan ni EA:s förvänta er av vår bransch!”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Kajsa Tamsen är partner på Inhouse och vi bad henne skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: Emmy Sundberg

Årskrönika: ”Att våga gå före kräver mod”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Emmy Sundberg är Director of Meetings & Private Events på Fotografiska Stockholm, och vi bad henne skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: ”Vi ska spegla era förväntningar”

Årskrönika: ”Vi ska spegla era förväntningar”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Mikael Björkqvist är CMO på matlagningsstudion AVEQIA, och vi bad honom skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: Pär Haga

Årskrönika: ”Ta på dig rollen som innovatör!”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Pär Haga är CEO och co-founder på Boardeaser, en plattform med digitala verktyg för styrelse och ledning, och vi bad honom skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: Framtidsäkra din karriär steg för steg

Årskrönika: Framtidsäkra din karriär steg för steg

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025 när det kommer till din egen karriär och yrkesroll? Stefan Haglund är vd på Företagsuniversitetet och vi bad honom skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: 2025 innebär både nya krav och nya möjligheter

Årskrönika: Nytt år med nya krav och nya möjligheter

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025 när det kommer till möten och evenemang? Henrik Vallentin är CEO på Event Logic, en webbaserad plattform som förenklar planering, upphandling och hantering av möten, event och konferenser. Ta del av hans årskrönika skriven för dig som EA. Trevlig läsning!

Årskrönika: Det attraktiva kontoret

Årskrönika: Det attraktiva kontoret

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025 när det kommer till möten och evenemang? Oscar Ohlsén är koncernchef på Carotte Group, som erbjuder soft facility services med fokus på mat, möten och upplevelser. Ta del av hans årskrönika skriven för dig som EA här. Trevlig läsning!

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

Mest läst

Hitta topp 13 festlokaler att hyra i Malmö

De 13 bästa festlokalerna att hyra för ditt evenemang i Malmö

Letar du efter den perfekta festlokalen i Malmö för ditt nästa evenemang? Oavsett om du planerar ett stort firande med många gäster eller en mer intim tillställning, har Malmö ett brett utbud av fantastiska festlokaler att hyra. Här kan du hitta allt från stora, pampiga lokaler till små, mysiga festlokaler som passar perfekt för mindre sällskap. Vill du hyra en ...
Travel Team blir Way – nytt namn, bredare tjänster

Travel Team blir Way – nytt namn, bredare tjänster

Efter 22 år som Travel Team tar företaget nu steget in i en ny era med ett nytt namn och en bredare tjänsteportfölj. Way är det nya namnet som speglar företagets utveckling inom affärsresor, konferenser, kongresser och event.
Intim och charmig festlokal Vardagsrummet på Gamla Stadshotellet i Uppsala, perfekt för mindre tillställninga

De 10 bästa festlokalerna i Uppsala för en minnesvärd tillställning

Letar du efter en festlokal att hyra i Uppsala? Här hittar du en mängd spännande alternativ som passar både små och stora tillställningar. I vår lista finns allt från charmiga, intima lokaler till rymliga festvåningar, där flera erbjuder möjligheten att ta med egen dryck och mat, vilket kan hålla kostnaderna nere. Vare sig du föredrar ett centralt läge eller en ...
Lista: 8 restauranger med chambre séparée i Stockholm

Lista: 12 restauranger med chambre séparée i Stockholm

Allt fler restauranger erbjuder Chambre Séparée som är det perfekta alternativet för dig som vill äta god mat ute men fortfarande sitta avskilt med ditt sällskap. Här listar vi 12 restauranger som erbjuder chambre séparée i stockholm!
14 bästa ställena för sommarfester i Stockholm

14 bästa ställena för sommarfester i Stockholm

Stockholm är en fantastisk stad för sommarfester, och det finns många unika platser att välja på för att skapa ett minnesvärt evenemang för ditt företag. Oavsett om du planerar en sommarfest med jobbet, en firmafest eller en personalfest, finns det många möjligheter att anpassa efter just er grupp. Från eleganta festlokaler i city till natursköna utomhusmiljöer vid vattnet, erbjuder Stockholm ...

Expertråd

Välkommen Mötesbaren den 15 maj – Magnus Helgesson föreläser om: Attityder som gör skillnad

Välkommen Mötesbaren den 15 maj – Magnus Helgesson föreläser om: Attityder som gör skillnad

Event

Den 15 maj bjuder vi in dig som läser Executiveeffect till ett unikt evenemang där kunskap och nätverkande möts i en härlig miljö. Lyssna till föreläsningen: Attityder som gör skillnad – med toppföreläsaren Magnus Helgesson, få en exklusiv rundtur i Solvallas nyrenoverade mötesytor och avslutande mingel.

Monica Ohlson, Executive Assistent till generalsekreterare och styrelse på Barncancerfonden och Niklas Cerovina, Vice President Assistant på Tetra Pak Packaging Solutions AB

Erfarenhet mötte nyfikenhet – mentorsprogrammet utvecklande för båda

Karriär

Monica Ohlson på Barncancerfonden och Niklas Cerovina på Tetra Pak Packaging Solutions var båda nyfikna på vad ett mentorsprogram skulle innebära för deras professionella utveckling, hon i egenskap av mentor, han som adept. De har båda precis avslutat mentorsprogrammet som ingår i EA-nätverket IMA Swedens medlemskap och här berättar de om varför de anmälde sig, vad de båda tagit med sig och varför de tycker att fler borde våga kasta sig ut på en liknande resa.

Göteborgs gastronomiska scen 2025

Göteborgs gastronomiska scen 2025

Inspiration

Göteborgs gastronomiska scen fortsätter att utvecklas med över 40 nya inslag under 2025. Bland nyheterna finns en världsunik spritbar, ett ångbåtscafé i älven, hemtrevliga bakfickor och kreativa krogar som introducerar innovativa koncept. Denna lista, framtagen av Göteborg & Co AB, presenterar ett urval av de mest spännande nyöppningarna och viktiga matevenemangen att hålla koll på just nu.

När "rätt" inte räcker – ny bok uppmanar till omdömets revansch

När ”rätt” inte räcker – ny bok uppmanar till omdömets revansch

Aktuellt

I en tid där regelverk och processer ofta prioriteras över sunt förnuft, presenterar Klas Hallberg och Per Kristensson sin nya bok Rätt räcker inte – Att göra nytta på riktigt. Boken, som släpptes den 2 maj 2025, riktar sig till ledare, chefer och alla som vill navigera bortom byråkratins begränsningar och återupprätta det mänskliga omdömet.

Så bygger du en effektiv och ansvarsfull styrelse

Styrelseskola: Så bygger du en effektiv och ansvarsfull styrelse

Styrelsearbete

Advokatfirman Treschow & Partner, ledd av grundaren Frida Treschow, har lanserat en serie pressmeddelanden under titeln ”Styrelseskola”. Denna serie syftar till att ge företag och deras ledningsstöd en djupare förståelse för styrelsens roll, ansvar och hur man bygger en stark och kompetent styrelse.

Travel Team blir Way – nytt namn, bredare tjänster

Travel Team blir Way – nytt namn, bredare tjänster

Aktuellt

Efter 22 år som Travel Team tar företaget nu steget in i en ny era med ett nytt namn och en bredare tjänsteportfölj. Way är det nya namnet som speglar företagets utveckling inom affärsresor, konferenser, kongresser och event.

Solvalla i ny skepnad: Nu en toppmodern mötesarena

Solvalla i ny skepnad: Nu en toppmodern mötesarena

Hallå där...

Med nyrenoverade mötesytor och en ambition att bli en arena för möten och event, öppnar Solvalla upp för nya möjligheter. Den 15 maj är det smygpremiär för de nyrenoverade lokalerna när Mötesbaren gästar anläggningen, vilket ger bokare och mötesproffs en första titt på den omvandlade arenan.

Pia Thedéen, Nya Ledarskapet

Webbinarium – Hjärnsmart ledarskap för ökat fokus, resultat och välmående

Event

Den 20 maj är du varmt välkommen till denna digitala lunch med oss. Vi tar fram lunchlådan, kopplar upp oss och låter Pia Thedéen, vd på Nya Ledarskapet lära oss hur vi kan bli bättre på att skapa resultat och samtidigt må bra. Nya Ledarskapets utbildningar baseras på forskning framtagna i samarbete med Karolinska Institutet och du kommer få handfasta tips som kan hjälpa dig att förbättra hur du leder dig själv och andra. Varmt välkommen att anmäla dig! Webbinariet är kostnadsfritt.

Så ser du till att ditt event blir en succé – med tre enkla ledord

Så ser du till att ditt event blir en succé – med tre enkla ledord

Inspiration

Att planera ett lyckat event är mer än att boka en lokal och bjuda in talare. Det handlar om att skapa en upplevelse som engagerar deltagarna på flera nivåer. Genom att fokusera på tre centrala ledord – Känna, Lära och Göra – kan du designa ett evenemang som inte bara informerar, utan också inspirerar och aktiverar dina gäster.

Tyst kunskap – den osynliga väven i organisationen

Tyst kunskap – den osynliga väven i organisationen

Arbetsplats

Att vara ledningsassistent (Executive Assistant, EA) är en roll som kräver medvetenhet och reflektion, och kan utvecklas till en strategisk position där du aktivt bidrar till organisationens framgång. Genom att förstå och navigera tyst kunskap, informella ledare och dolda agendor kan du stärka din roll och skapa värde på flera nivåer.

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com