2024 avslutas med fullt fokus på 2025 där vi förbereder oss på att möta en fortsatt osäker omvärld. Vår bransch står inför både utmaningar och möjligheter i en snabbt föränderlig värld. Trots en viss återhållsamhet under första delen av året ser vi ljust på framtiden för möten och events.
Kvalitet före kvantitet
Vi tror att möten mellan människor kommer att vara prioriterat och att de flesta företag förstår vikten av det personliga mötet som skapar starka team. Med det sagt ställer det högre krav på oss som bransch. Det ska vara värt att lämna kontoret för ett möte eller ett event, hellre kvalitet än kvantitet. Kreativa, unika lokaler som erbjuder det lilla extra eller en miljö som ger energi, inspiration och skapar upplevelser är det som vi märker efterfrågas mer och mer. För “konferensiga” lokaler väljs bort och det personliga värdskapet är viktigare än någonsin.
En önskan från oss till er som bokar …
En önskan från oss i branschen till er som bokar möten och events är att involvera oss och vår expertis. Genom en ökad förståelse om mötet eller eventets syfte och mål kan vi vägleda på ett helt annat sätt. Med det sagt kan vi öka värdet genom att ge konkreta tips och råd.
Vi som erbjuder flera olika hotell och anläggningar kan erbjuda rätt hotell och lokal för just det här mötet. Vi kan skräddarsy och rekommendera aktiviteter som ni inte visste fanns. Det finns potential att utveckla mötesbranschen till nästa nivå. Kommunikation, dialog och flexibilitet är oerhört viktigt för ett lyckat möte eller event. Det ställer också krav på oss som jobbar i branschen att vi kan erbjuda den typ av expertis och ägna tid till den typ av behovsanalys som behövs för att öka värdet på mötet eller eventet.
Gå på visningar och ge oss feedback
Den som bokar möten och event bör också vara uppdaterad med nyheter inom branschen. Ta er tid att komma på visning och kundevent och uppleva produkten – det kommer att gynna er i slutändan och förhoppningsvis leda till att ni bokar rätt lokal vid nästa tillfälle. Vi som öppnar nytt hotel hösten 2025 har just nu en nära dialog med våra kunder. Hur ser behovet ut framåt? Vi måste våga ta emot feedback av våra kunder och anpassa vårt erbjudande därefter. Det är bara så vi kan utveckla möten och events, tillsammans!
Hållbarhet i fokus
Jag tror att hållbarhetskraven kommer att öka 2025. Företag som ställer allt högre krav på anläggningen,, klimatsmarta lösningar, redovisning av klimatavtryck per deltagare, minskat matsvinn, närproducerad och ekologisk mat. Det här måste vår bransch ta hänsyn till och därmed sträva efter att minimera sin miljöpåverkan, dvs hållbara möten kommer att ligga i fokus. Den sociala hållbarheten kommer att öka. Möten och events kommer att anpassas mer efter deltagarnas krav och önskemål. Det kan handla om allt från kommunikation, inbjudan, tillgänglighetsanpassat, inkluderande och hur deltagarna ska spendera sin tid med att hitta balansen mellan privatliv och arbetsliv, dvs delta digitalt för att spara restid, minska stress mm.
AI-teknik
Teknikvecklingen sker i snabb takt och det kommer att ställas allt högre tekniska krav på mötesrummet. Stora skärmar är att föredra där alla kan se och känna sig inkluderande. Hur kan vi använda AI tekniken i mötesrummet? Vilka teknologier kommer att ta över kundinteraktionen? Jag tror även att AI kommer att användas mer och mer för att hitta rätt lokal som passar mötet och eventets syfte och mål. Här gäller det att det personliga mötet och värdskapet åter igen inte glöms bort. Vissa möten kommer att ses som exklusivt att få delta på. Dvs VIP-inbjudan till de som får en fysisk inbjudan kontra de som får delta digitalt. Det kommer att ställas allt högre krav på innehåll, mötesstruktur och därmed mer effektiva möten. Tiden under pauser, innan och efter mötet kommer att värdesättas mer.
Kombinationen av en ökad teknologi, AI som används på rätt sätt, hållbarhetskrav, kreativitet, läge och en unik miljö så kan möten och events bli mer minnesvärda och värdeskapande än någonsin. Möten och events bidrar till framsteg och utveckling samt skapar arbetstillfällen och stora intäkter.
Vi ser fram emot att välkomna 2025!
Anna Bergstrand Henning
Nobis Hospitality Group
I Nobis Hospitality Group ingår:
Nobis Hotel Stockholm
Nobis Hotel Palma
Concepció By Nobis
Nobis Hotel Copenhagen
Hotel J
Miss Clara By Nobis
Hotel Skeppsholmen
Stallmästaregården
Blique By Nobis
Operahuset (Operakällaren, Operaterrassen och Café Opera)
Hagastrand (öppnar hösten 2025)