Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Citykonferensen
    • Golfbaren
    • Liberty International
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
    • Season Hotel
    • Kajen Nacka strand
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2021-07-07 | Expertråd

Experten: Hyra eller köpa egen studio? Här kan du jämföra priserna!

Går ni och funderar på om det är värt att göra om ett av konferensrummen till en studio nu när webbinarierna är här för att stanna? Men ska ni då köpa in utrustningen eller är det billigare att hyra vid varje tillfälle?

Experten: Hyra eller köpa egen studio? Här kan du jämföra priserna!

Executiveeffect har pratat med Kenneth Rising på Meetech, som levererar såväl hyreslösningar som fasta installationer, för att höra vad han föreslår. Han ger oss prisexempel på tre olika storlekar av studios och utrustning. Alltså, bara att räkna hur många webbinarier ni planerar framöver och ta fram räknesnurran!

Experten: Hyra eller köpa egen studio? Här kan du jämföra priserna!
Kenneth Rising

 


Studio SMALL för 1 – 2 talare

Studioljus: 2 st lampor på stativ (exempelvis Eurolite PLL-480)

Kamera: 1 st (PTZ-kamera med kontrollpanel)

Mikrofoner: 2 st trådlösa headset med beltpack samt 1 handmikrofon som backup

Ljudmixer, ljudkort och kablar

Installation och genomgång av tekniken.

Kostnad för att köpa in utrustningen:

ca 125 000 kr, tekniker tillkommer

Kostnad för att hyra in utrustningen inklusive tekniker:

Halvdag ca 12 000 kr Heldag ca 20 000 kr


Studio MEDIUM för 2 – 3 talare

Studioljus: 2 st lampor på stativ (exempelvis Eurolite PLL-480)

Kamera: 2 st (PTZ-kamera med kontrollpanel)

Mikrofoner: 3 st trådlösa headset med beltpack samt 1 handmikrofon som backup

Ljudmixer, ljudkort och kablar

Installation och genomgång av tekniken.

Kostnad för att köpa in utrustningen:

ca 175 000 kr, tekniker tillkommer

Kostnad för att hyra in utrustningen inklusive tekniker:

Halvdag ca 20 000 kr Heldag ca 30 000 kr


Studio LARGE för 2 – 5 talare

Studioljus: 2 st lampor på stativ (exempelvis Eurolite PLL-480)

Kamera: 3 st (PTZ-kamera med kontrollpanel)

Mikrofoner: 5 st trådlösa headset med beltpack samt 1 handmikrofon som backup

Ljudmixer, ljudkort och kablar

Installation och genomgång av tekniken.

Kostnad för att köpa in utrustningen:

ca 250 000 kr, tekniker tillkommer

Kostnad för att hyra in utrustningen inklusive tekniker:

Halvdag ca 25 000 kr Heldag ca 38 000 kr


Bakgrund

Du skapar enkelt en snygg studiomiljö med några växter och en veckad gardin bakom talarna. Kanske vill du ha möjligheten att lägga in olika bakgrundsbilder också? Då bör du satsa på en s.k. ”green screen”, som är ett grönt sträckt tyg, som gör att du kan lägga in valfri bakgrundsbild bakom talarna.

Ljus

Belys gardinen eller väggen bakom talarna med led-ljuspuckar som går att ställa in i olika färger.

Armaturer med kabel ligger på mellan 800 kr – 2 000 kr plus fjärrkontroll och kablage ca 2 000 kr.

Laddbara armaturer är något dyrare och ligger på 4 000 kr – 7 000 kr.

Tekniker

Har du ingen egen tekniker utan behöver hyra in kompetensen ligger priset på ca 800 kr/tim och minst 3 timmar brukar vara standard.

Oavsett om du hyr eller köper är ett tips är att ta en ljudmixer med en eller flera kanaler utöver de du behöver för mikrofonerna så du kan ta in ljud från till exempel Teams eller Zoom, avslutar Kenneth Rising.

Alla priser i artikeln är cirkapriser och exklusive moms.

Av: Sophia Loader

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Inbjudan: Få full kontroll på företagets möten – spara tid med smart ​verktyg

En mötesbokare är din genväg till rätt upplevelse

Att arrangera ett lyckat möte eller konferens kan vara både tidskrävande och komplext. Var ska man börja, hur vet man att man valt rätt plats – och vad händer om behoven ändras i sista stund? Vi har träffat Magdalena Höglund, grundare av STHLM Möten, som delar med sig av sina bästa argument för varför företag och organisationer bör ta hjälp av en mötesbokare.

Pia Thedéen, Nya Ledarskapet

Pia gav hjärnsmarta tips

I veckan bjöds Executiveffects läsare på ett kostnadsfritt lunchwebbinarium där Pia Thedéen, vd på Nya Ledarskapet lärde oss hur vi kan bli bättre på att skapa resultat och samtidigt må bra. Här några av hennes tips!

Retorikexperten: Tips och råd inför chefens jultal

Retorikexperten: Tips och råd inför chefens jultal

När faster Astrid, morbror Bertil, bästa kompisarna Bosse och Bettan eller varför inte du själv? säger något på julkalaset eller nyårsfesten så är det, oftast, bara kul. Vi förväntar oss inte ett professionellt genomfört tal utan gillar bara att nån vill säga något inför alla som närvarar. Gesten i sig är det viktigaste, vi blir glada bara för den. På jobbet är det annorlunda…

Automatiskt utkast

5 anledningar till att välja Golfbaren för ditt nästa företagsevent!

Annons

När du planerar företagets nästa kick-off, konferens, eller teambuilding-aktivitet, letar du sannolikt efter en plats som erbjuder mer än bara mötesrum och standard catering. Du söker en unik upplevelse som förstärker team-andan, inspirerar kreativitet och lämnar ett bestående intryck. Golfbaren står ut som en optimal destination för företag som värderar innovation, gemenskap och en touch av lekfullhet i sina sammankomster.

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

 
  • IMA - International Management Assistants Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

  • Executive Assistant-volontär | Mercy Ships Sverige
  • Office Manager med teamledaransvar i Stockholm | The Pace
  • Legora rekryterar Executive Assistant – Growth i Stockholm
  • Executive Assistant/Office Coordinator | Specsavers Göteborg
  • Epiroc söker Executive Assistant i Nacka | Strategisk EA-roll
  • Legora rekryterar Executive Assistant – Growth i Stockholm
  • Executive Assistant/Office Coordinator – Specsavers Göteborg
  • Epiroc söker Business Area Executive Assistant – Stockholm
  • Epiroc söker Executive Assistant – Nacka, Stockholm | Jobb
  • EIB rekryterar Assistant/Office Manager i Budapest – Sök nu
  • EA/VD-assistent & Social Media Manager – finans, Stockholm
  • Boardtalk söker VD-assistent & Social Media Manager – Stockholm
  • Senior Executive Assistant till Essitys CEO – Stockholm

Mest läst

Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: Framtidens ledningsassistent i praktiken (4 platser kvar!)

Executiveeffect arrangerar EA Summit 2025 den 17 november med temat ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken”.
Mötesbaren och Food Family bjöd på en kväll där samarbete, smak och känsla stod i centrum

Stämningen på topp när 180 gäster fyllde Teaterbaren för Food Familys lansering

Den 4 november samlades Stockholms event­bransch och mötesbokare för en kväll full av inspiration, varumärkesbyggande och mingel när Mötesbaren tog plats hos Teaterbaren i Kulturhuset i centrala Stockholm för lanseringen av Food Family. Föreläsningen ”Magnetiska varumärken” med talaren Arvid Axland satte tonen för kvällen, som sedan övergick i ett energifyllt mingel med tilltugg och nätverkande.
Ny guide ska höja nivån på chefsrekryteringar

Ny guide ska höja nivån på chefsrekryteringar

När rekryteringsprocessen haltar, märks det direkt i ledningsrummet. Nu lanserar Signpost Executive en ny guide som vill hjälpa vd:ar, styrelser – och alla som jobbar nära dem – att hitta chefer med både hjärna och hjärta. För dig som Executive Assistant, som ofta har fingret på pulsen i organisationen, är det här en läsning som kan förändra hur du ser ...
Kadi Upmark, Vår Gård: En vd som vuxit in i ledarrollen 

Kadi Upmark, Vår Gård: En vd som vuxit in i ledarrollen 

När hon 2016 intog vd-stolen på hotell- och konferens-anläggningen Vår Gård i Saltsjöbaden utanför Stockholm gick hon från att vara Executive Assistant till att bli kollegornas chef. 2019 storsatsade de genom att utöka med hotellverksamhet och en exklusiv finkrog. Den utsågs i våras till ”Årets hotellrestaurang” och siktet är inställt på en stjärna i Guide Michelin. Vi får ett finstämt ...
Mötesregler som gör vardagsmöten mer effektiva

Mötesregler som gör vardagsmöten mer effektiva

Som Executive Assistant har du en central roll i att se till att möten är välorganiserade och produktiva. Det är lätt att möten slösar bort tid och tappar fokus, men genom att tillämpa några enkla principer kan du hjälpa till att skapa möten som gör skillnad. Här är några konkreta tips för att förbättra möten och undvika vanliga fallgropar.

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | | Greatplacesinsweden.com