Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
    • Lediga Jobb
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Citykonferensen
    • Golfbaren
    • Liberty International
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
    • Season Hotel
    • Kajen Nacka strand
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2020-04-01 | Gästskribent | Krönika

Att ge, ta emot och utnyttja feedback på rätt sätt – så gör du

Att ge, ta emot och utnyttja feedback på rätt sätt är inte alltid så lätt. Speciellt inte när det kommer till sådant som är av känsligare karaktär. Organisationsutvecklaren Ann-Charlotte T Jellhede från Amplica AB skriver i sin krönika om hur du bäst går tillväga.

Att ge, ta emot och utnyttja feedback på rätt sätt – så gör du

Har du någon gång haft söndagsångest? Du vet när du har en molande värk i magen för att du inte vill gå till jobbet på måndagen?

Varför man har ont i magen kan bero på allt från att man har för mycket att göra, till att man har för lite att göra på arbetet, men oftast handlar det om att man har kollegor eller chefer där relationen inte fungerar.

För tänk dig om du har en kollega som luktar så mycket svett att du inte klarar av att sitta i samma rum som hen och du inte vet hur du ska ta upp det. Eller kollegan som har ett så väldigt ojämnt humör, att du aldrig vet hur hen kommer agera. Glad och solig eller sur och vrång. Hur tar man upp något sådant?

Enligt forskning har idag 7 av 10 anställda i Sverige erfarenhet av att må dåligt på grund av dåliga relationer med sina kollegor eller chef. Man känner inte att man kan, vågar eller vet hur man ska ta upp problemen och så går man omkring och har ont i magen.

Merparten av vårt handlande är omedvetet

Som du säkert vet kommunicerar vi till största delen icke-verbalt. Och att vara på jobbet och inte må bra syns på oss även om vi inte säger något. Vårt mående påverkar naturligtvis också hur vi beter oss med andra, samt också hur andra uppfattar oss. Det sker så att säga omedvetet – precis som merparten av alla våra tankar och beslut också är omedvetna. Man säger att 90-95% av alla beslut vi tar är omedvetna och grundande i gamla vanor. Det är alltså bara 5% av våra beslut, våra tankar, vårt språk och hur vi beter oss, som är medvetna.

Bli nu inte nedslagen – det är inte kört! Det finns saker som vi kan göra för att hantera vår kommunikation och våra relationer. Det finns en utväg. Det finns feedback.

Feedback – medvetandegörande av vårt beteende

Feedback handlar egentligen om att genom rak och ärlig kommunikation, att lyssna och prata med varandra, medvetandegöra det sätt som en person beter sig på eller det förhållningssätt/de attityder personen har som hindrar denne från att uppnå ett uttalat mål.

Att ge feedback som landar där den ska och som ger något av värde för mottagaren förutsätter att du rannsakar dig själv och är klar över din egen inställning innan du ens öppnar munnen:

  • Ditt uppsåt – och här finns det bara ett som duger – och det är att du vill stärka mottagaren
  • Att kunna ”se” guldet dvs potentialen och kraften hos andra. Att lita på att de klarar av att tala om både svåra och jobbiga saker
  • Att förstå vad som är ditt ansvar i samtalet – och det är bara att stärka personen och föra dialogen framåt
  • Att kunna klarlägga, konstatera och tydliggöra vad du ser hos mottagaren. Inte värdera, lägga till, ge tips och råd på hur de ”borde” göra
  • Att gilla läget, det vill säga att acceptera den du har framför dig precis som den är just nu. Inte hur hen ”borde” vara eller hur hen ”borde” ha gjort tidigare
  •  Inte ha någon annan agenda i samtalet förutom att stärka mottagaren

Utmaningen för de flesta av oss när det gäller att ge rak och ärlig feedback är att vi själva är rädda för att säga det vi ser eller hör. Man frågar sig ofta om man har ”rätt” att ge någon annan feedback. Men om man betänker att syftet är att stärka någon annan torde det väl vara ”allas rätt” och något att faktiskt också eftersträva. Att stärka en annan människa utan tanke på att det ska gynna oss själva.

Så hur gör jag då rent konkret?

När du till exempel står framför någon som du vill berömma. Säg inte bara ”bra jobbat”. Ansträng dig och berätta om det du sett eller hört som personen gjort. Berätta hur det berört dig. Vilka känslor det väckt i dig. Berätta också vilka positiva konsekvenser detta gav dig. För om du verkligen menar berömmet så lägg lite krut på hur du för fram det.

Om du sedan tvärtom står framför någon där du vill ge kritik eller korrigerande feedback fungerar det alltså inte att tjata, skälla eller gnälla. Inte heller fungerar det att ”bara säga rakt upp och ner vad jag tycker” för oftast säger vi fel saker. Lägg istället igen tid och kraft på att tydliggöra det du hört och sett som ställer till det för personen. Beskriv hur det påverkar dig känslomässigt och också vilka konsekvenserna blir för dig. Fortsätt beskriva vilka behov du har och vad du skulle vilja att personen istället gjorde. Kort och konsist. Inte rulla och gulla in något.

Använd ”Jag”-modellen och beskriv rakt och ärligt:

  • Beteendet – vad jag specifikt ser eller hör
  • Känsla – det jag känner när jag ser eller hör det ovan
  • Konsekvens – vad effekten blir för mig när jag hör eller ser det ovan
  • Behov – det jag behöver i den aktuella situationen
  • Önskan – vad jag skulle önska hände istället

För att kunna ge och ta emot feedback är den viktigaste förmågan att kunna lyssna. Och då menar jag att du ska lyssna för att förstå, inte lyssna för att kunna svara. Försök därför alltid förstå före du försöker förklara. Och det kan du bara göra genom att ställa frågor. Först när du har förstått vad motparten försöker säga är det läge att ställa frågan om motparten kanske är intresserad av att höra hur du tänker och vad som är viktigt för dig.

Sammanfattningsvis, att ge bra feedback handlar nästan alltid om dig själv. Rannsaka dig själv om varför du ska ge feed-back. Rannsaka dig sedan igen om du har rätt inställning till motparten. Använd dig av ”Jag”-modellen och sist men inte minst – lyssna alltid för att förstå.

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Från försvar till framtidstro – därför behövs Almedalen mer än någonsin

Från försvar till framtidstro – därför behövs Almedalen mer än någonsin

Efter några års tvekan är Almedalsveckan tillbaka, inte bara till omfång, utan till relevans. I en tid när demokratin skakar och marknaden söker fotfäste blir värdet av genuina mötesplatser tydligt.

Dags för sandaler och solglasögon!

Dags för sandaler och solglasögon!

Vi har snackat AI, bjudit på tips, råd och inspiration. Vi har fått ta del av hur olika EA-rollen kan se ut i våra många profilintervjuer med er och vi har setts på olika event och webinarier. Men nu stundar midsommar och det är dags att byta e-post mot solkräm och ta på sandaler och solglasögon och gå ner i varv några veckor. Vårt nyhetsbrev är tillbaka igen i augusti. Vi ses då! 😎

I en våg av AI-genererade bilder: låt fotografering skapa stolthet – och bilder med känsla!

I en våg av AI-genererade bilder: låt fotografering skapa stolthet – och bilder med känsla!

Under mina år som både ledare och kommunikatör har jag gång på gång sett kraften i riktigt bra bilder. Oavsett om det handlar om porträtt, verksamhetsbilder eller ögonblicksbilder från ett event eller en teamaktivitet – så kan rätt bild verkligen fånga magin när människor interagerar. Därför tog jag ett samtal med fotografen Jenny Unnegård, som med över 25 års erfarenhet av både fotografering och kommunikation har sett branschen utvecklas från alla håll.

Stämma på distans? Här är Trippus bästa tips!

Stämma på distans? Här är Trippus bästa tips!

Annons

I en tid när det inte går att hålla fysiska möten får vi hitta nya vägar för att kunna genomföra konferenser, utbildningar och evenemang. En kategori möten som ofta måste hållas en viss tid på året är stämmor, och att genomföra stämmor med deltagare på distans via digitala verktyg ställer en del krav på arrangören. Vi har sammanställt våra bästa tips – något att ha i bakhuvudet när en stämma ska genomföras och deltagarna inte finns i samma rum. 

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

 
  • IMA - International Management Assistants Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

Mest läst

Här är vinnarna av Årets Kontor 2019

Här är vinnarna av Årets Kontor 2019

Vinnarna av Årets Kontor 2019 har utsetts. Priset delas ut till de företag eller organisationer som skapat ett trivsamt och visuellt tilltalande kontor. Spana in och låt dig inspireras av några av vinnarkontoren.
Bilden av assistenten

Bilden av assistenten

Fotografen Ulrika Walmark har porträtterat kända personers assistenter och sekreterare - här kan du se bilderna på personerna som står bakom några av de mest framgångsrika och mäktiga i världen.
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: Framtidens ledningsassistent i praktiken (16 platser kvar!)

Executiveeffect arrangerar EA Summit 2025 den 17 november med temat ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken”.
Rekryterarens bästa tips: Så får du vd-assistentjobbet

Rekryterarens bästa tips: Så får du vd-assistentjobbet

Förutom tidigare erfarenhet, vilken bakgrund och vilka egenskaper anser du är de bästa att ha som vd-assistent? - Jag måste säga att min uppfattning är att bakgrunden varierar väldigt mycket. Vissa personer har exempelvis en bakgrund från en serviceroll sedan tidigare, kanske från hotell- eller restaurangbranschen där man är van vid att ge ett professionellt bemötande gentemot andra personer. Medan ...
12 Affärsresebyråer att ha koll på inför nästa upphandling

43 Affärsresebyråer att ha koll på inför nästa upphandling

Att ha en bra affärsresebyrå som partner kan underlätta livet för dig som Executive Assistant. Inför nästa upphandling, se till att läsa på och jämföra olika aktörer för att se vilken som passar ert företag bäst. Executiveeffect listar 43 resebokare att ha koll på.

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | | Greatplacesinsweden.com