Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
    • Lediga Jobb
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Citykonferensen
    • Golfbaren
    • Liberty International
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
    • Season Hotel
    • Kajen Nacka strand
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2019-11-06 | Krönika

Framgångsrik förändring genom smart kommunikation

När människor ställs inför förändringar blir vi oftast oroliga och stressade, och på ett företag leder det till att arbetet tillfälligt stannar upp. Med tanke på omvärldens ökade krav på snabba förändringar innebär detta ett växande problem för företag och organisationer. Karin Zingmark, som har över 20 års erfarenhet av att driva förändring, berättar i sin krönika hur du som ledningsassistent kan stötta din chef i ett förändringsarbete med smart kommunikation.

Framgångsrik förändring genom smart kommunikation

Oavsett om vi tycker att vi är förändringsbenägna eller ej reagerar de allra flesta av oss med skepsis mot förändring som vi själva inte initierat. Förändring som kommer utifrån uppfattar vi som en form av risk, och med denna kommer osäkerhet och oro. I de allra flesta fall reagerar människor som ställs inför en förändring med att stanna upp och i en del fall börjar vi till och med aktivt att motarbeta förändringen i syfte att återgå till det vi uppfattar som det normala. För att minska denna oro behöver förändringsledare – låt oss utgå ifrån att det handlar om din chef – skapa lugn och bygga förtroende redan innan förändring initieras, och det görs bäst med klok och genomtänkt kommunikation.

Trots att detta är känt sedan länge läggs på tok för lite energi på kommunikation inför, under och efter ett beslut om förändring. Att missa den kommunikativa aspekten av förändringsledning blir dessutom extra utmanande idag Detta med tanke på att vi har ett medielandskap som tack vare sociala medier främjar dialog, nätverk, relationer och rekommendationer. Det gör att medarbetare förväntar sig transparens, närvaro och äkthet och de ställer krav på en ständigt pågående kommunikation – inte enstaka informationsinsatser.

Att framgångsrikt driva förändring handlar om att skapa trygghet, att bygga en stabil grund av tillit inom organisationen. Tillit till teamets övergripande syfte och tillit till visionen. Jag hävdar att tillit skapas i dialog. Och förutsättningarna för att kommunicera har aldrig varit så bra som idag, eftersom sociala medier är skapta för att föra en ständigt pågående dialog. Idag kan inte ledningen delegera detta till informationsavdelningen – istället måste ledare kavla upp ärmarna och faktiskt göra jobbet. Och i detta arbete spelar du som assistent närmast ledningen en betydande roll – inte minst känner du förmodligen din egen chef bättre än de flesta andra.

En ledare idag behöver jobba aktivt med sin egen kommunikation genom att bygga sitt personliga varumärke via de plattformar som finns tillgängliga för att bygga relationer och föra dialog med kunder, medarbetare och andra intressenter. Man behöver förstå att man genom kommunikation kan nå och engagera sin målgrupp på ett sätt som gör att man upplevs äkta, öppen, närvarande och engagerad. Och det är det som krävs för att framgångsrikt driva förändring.

Mina tre bästa tips på hur förändringsledare, i det här fallet din chef, kan bygga ett personligt varumärke är: 

1) Att ha en passion inom ett område. Passion går sällan att fejka, så mitt tips är att hitta det din chef brinner för och verkligen bygga en story kring detta. 

2) Att vara genuint intresserad av människor. Dagens medielandskap handlar ju om relationer, så att lyssna, föra dialog och bygga relationer är grundläggande.

 3) Att öppna upp och visa sårbarhet. Den perfekta ytan är sällan intressant, det är det mänskliga vi vill komma nära.

När grunden finns på plats i en personlig plattform för kommunikation behöver denna användas för att nå och engagera både kunder och medarbetare inför och genom förändringsresan. Engagera kring ert uppdrag, kring den vision ni har och den förändring ni genomför genom att öppna upp, involvera och ställa frågor, peppa positivt och bemöt kritik. Att driva förändring genom smart kommunikation kräver mod och målmedvetenhet, men det är en förutsättning för att för överlevnad i en snabbt föränderlig omvärld. 

 

Om Karin ZingmarkFramgångsrik förändring genom smart kommunikation

Karin Zingmark har över 20 års erfarenhet av att driva förändring på temat kommunikation och ledarskap från en rad ledande befattningar inom främst media- och IT-branschen, senast i rollen som marknadschef på Microsoft. Idag är hon en efterfrågad föreläsare och strategisk rådgivare, verksam inom en rad olika styrelser. Karin är dessutom författare till Maxa Snacket, som lyfts av bland andra DN som en av de mest läsvärda managementböckerna just nu.

 

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Dags för sandaler och solglasögon!

Dags för sandaler och solglasögon!

Vi har snackat AI, bjudit på tips, råd och inspiration. Vi har fått ta del av hur olika EA-rollen kan se ut i våra många profilintervjuer med er och vi har setts på olika event och webinarier. Men nu stundar midsommar och det är dags att byta e-post mot solkräm och ta på sandaler och solglasögon och gå ner i varv några veckor. Vårt nyhetsbrev är tillbaka igen i augusti. Vi ses då! 😎

Retorikexperterns 10 tips – så får du dina mottagare att lyssna och delta

Kan AI förstå ironi? Och vad har det med retorik att göra? 

AI kan härma, men inte känna – och just där ligger den avgörande skillnaden. Retorik och kommunikation handlar om nyanser, känslor och samspel, något tekniken aldrig helt kan ersätta. Retorik- och röstexpert Per Furumo reflekterar över AI:s begränsningar och vad det betyder för mänsklig interaktion. 

Därför är självledarskap avgörande för VD:ar

Därför är självledarskap avgörande för VD:ar

Självledarskap är inte längre en individuell färdighet – det är en nyckel för framtidens ledarskap. I denna krönika skriver Louise Key-Hedberg om insikter från rapporten Ledarspaning 2025 och om hur VD:ar ser självledarskap som avgörande för hållbara organisationer.

Stämma på distans? Här är Trippus bästa tips!

Stämma på distans? Här är Trippus bästa tips!

Annons

I en tid när det inte går att hålla fysiska möten får vi hitta nya vägar för att kunna genomföra konferenser, utbildningar och evenemang. En kategori möten som ofta måste hållas en viss tid på året är stämmor, och att genomföra stämmor med deltagare på distans via digitala verktyg ställer en del krav på arrangören. Vi har sammanställt våra bästa tips – något att ha i bakhuvudet när en stämma ska genomföras och deltagarna inte finns i samma rum. 

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

 
  • IMA - International Management Assistants Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

Mest läst

Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: Framtidens ledningsassistent i praktiken (16 platser kvar!)

Executiveeffect arrangerar EA Summit 2025 den 17 november med temat ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken”.
Då&Nu: Åsa Tassdal har gått från virtuell pionjär till vd med hjärta

Då&Nu: Åsa Tassdal har gått från virtuell pionjär till vd med hjärta

När Executiveeffect intervjuade Åsa Tassdal 2019 hade hon precis lämnat sin roll som Executive Assistant på Sweco för att starta sitt eget företag – Virtea – ett av Sveriges första bolag som erbjöd virtuella assistenttjänster. Sex år senare möter vi en vd som fortfarande brinner för samma sak: att ge fler chefer tillgång till riktigt bra assistans – med strategi ...
9 aktiviteter som lyfter ledningsgruppen

10 aktiviteter som lyfter ledningsgruppen – i hela Sverige

Att bygga en stark ledningsgrupp handlar inte enbart om strategi och struktur. Gemensamma upplevelser och diskussioner är ofta det som skapar den sista dynamiken. Här får du tips på aktiviteter med kollegor och ledningsgruppen – från roliga övningar på konferens till exempel på hur ni kan arbeta med agenda för ledningsgruppsmöte och ställa bra frågor till ledningsgruppen.
Time management för VD-assistenter: Få kontroll på tiden

Time management för VD-assistenter: Få kontroll på tiden

Som VD-assistent är dagarna fyllda av möten, mejl och akuta avbrott. Med smartare tidsvanor kan du minska tidstjuvarna, skapa struktur och frigöra utrymme för det som verkligen räknas.
Då&Nu: EA Karin Hélène om att vara dörröppnare och chef

Då&Nu: EA Karin Hélène om att vara dörröppnare och chef

Executiveeffect intervjuade tungviktaren inom EA-världen Karin Hélène, Senior Executive Assistant på European Spallation Source (ESS) i Lund för sex år sedan. Idag är hon även Head of Director General’s Office. Hur är det att ta på sig chefsrollen och leda teamet som stödjer generaldirektören och den högsta ledningen i ett av Europas mest avancerade forskningsprojekt? Och hur ser hon att ...

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | | Greatplacesinsweden.com