Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
    • Lediga Jobb
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Bio & Bistro Capitol
    • Aktiva event
    • Citykonferensen
    • Båsenberga Hotell & Konferens
    • Golfbaren
    • Volvo Studio
    • Liberty International
    • Convendum
    • Ventla
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2020-03-30 | Intervju | Inspiration

Vd-assistent öppnar egen konferensanläggning

Anna Sjölin är vd-assistenten som uppfyllde sin dröm och tog klivet att starta en egen konferensanläggning. För Executiveeffect berättar hon om sin resa, vad boutiquekonferens egentligen är och vad som gör hennes anläggning extra tilltalande i dessa orostider.

Vd-assistent öppnar egen konferensanläggning
Anna Sjölin har startat konferensanläggningen Sjölinskans i Nacka i Stockholm.

Hej Anna Sjölin! Du är en tidigare vd-assistent som efter 20 år i rollen nu har startat en konferensanläggning – hur kommer det sig?
– Det kändes spännande att byta sida från beställare och kund till leverantör. Som vd-assistent har jag ju suttit på ”första parkett” under möten och fått uppleva vikten av att ledningsgrupper, styrelser och avdelningar får träffas i lugn och ro utanför kontoret ibland. Möjligheten att få prata igenom saker ordentligt, fördjupa sig i frågor och att faktiskt få spendera tid tillsammans under en hel eller halv dag. 

Boutiquekonferens – berätta, vad är det?
– Jag har alltid gillat att besöka boutiquehotell och få njuta av den personliga servicen, uppleva den kanske lite galna inredningen, detaljerna och att de oftast är ganska små. Jag tänkte att det borde man väl lika gärna kunna applicera på en konferensanläggning? Mitt mål är att mina kunder ska känna att de och deras behov har mitt fulla fokus, samtidigt som att deras upplevelse hos mig blir något utöver det vanliga.  

Vd-assistent öppnar egen konferensanläggning

Du som har erfarenhet av att själv boka konferenslokaler för till exempel ledningsgrupp och styrelse, på vilket sätt skulle du säga att din anläggning lämpar sig för det?
– Jag tar endast emot en grupp i taget, eftersom jag vet av erfarenhet att behovet av att få mötas ostört är stort. Detta är också något som förhoppningsvis är extra tilltalande i dessa coronatider. När det inte finns andra grupper på anläggningen så behöver man inte heller anpassa sig efter andras fikatider eller att vakta sin tunga i stora fikalounger fulla med andra grupper. Vissa möten kan ju vara av karaktären att de inte kan hållas om inte sekretessen är tillgodosedd (strategi- och organisationsdiskussioner, företagsuppköp, förhandlingar eller känsliga rekryteringar m.m.). 

– Jag vet också hur irriterande det kan vara att man måste bryta upp från en bra diskussion bara för att man prompt måste passa en paustid på större anläggningar. Hos mig är det också enklare att vara tidseffektiv – vill man äta lunch vid konferensbordet för att kunna fortsätta mötet, så går det bra. Gruppen bestämmer själv där och då.

Vd-assistent öppnar egen konferensanläggning

Några andra fördelar?
– Min anläggning är citynära och har fantastisk utsikt över Stockholms inlopp och Djurgården. Den ger en känsla av att komma bort och få lugn och ro, men det är samtidigt också nära till Stockholms utbud av aktiviteter, restauranger och hotell. Dessutom finns det bra transportalternativ och parkering finns det gott om. Pendelbåtarna i SL:s regi går oftare än man kan tro från Nybrokajen. Det gör att de flesta kan ta sig hit snabbt och enkelt. Har man sitt kontor i Stockholm city så förlorar man inte värdefull mötestid på att transportera sig så långt.

Vad fick dig att våga byta bana?
– Jag hade en dröm som jag insåg att jag hade chansen att förverkliga när jag hittade min lokal… Det blev lite ”nu eller aldrig” även om jag alltid trivts väldigt bra i min roll som vd-assistent och på de bolag jag jobbat på.

Vd-assistent öppnar egen konferensanläggning

Är det något du tror att du kommer att sakna från rollen som vd-assistent?
– Ja, det är nog en hel del saker egentligen…det är ju ett roligt jobb. Känslan av att vara spindeln i nätet och att vara en ”go-to-person” för många. Jag kommer att sakna mina kollegor och det täta samarbetet med vd, men jag ser samtidigt fram emot att få träffa kunder från alla möjliga branscher och lära mig nya saker.

Vad tar du med dig från vd-assistentrollen in i din nya utmaning?
– Förmågan att kunna förutse vad grupperna har för behov eftersom jag varit på beställarsidan i så många år. Att vara lösningsorienterad och flexibel är lite av min specialitet. Sen tror jag att min gamla devis om att ”the devil is in the details” kommer väl till pass även i framtiden. Jag tar också med mig att det mesta löser sig med lite humor.

Läs mer om Sjölinskans.

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

En Magisk Jul tillbaka i Jönköping – en helkväll med överraskningar, show och julmagi

En Magisk Jul tillbaka i Jönköping – en helkväll med överraskningar, show och julmagi

I år blir julen verkligen magisk! Efter succén 2022 och 2023 gör FC Gruppen nu comeback med sin storslagna julproduktion En Magisk Jul. Efter ett års paus är konceptet tillbaka – större, mer överraskande och mer underhållande än någonsin.

Att leda utan att vara chef

Att leda utan att vara chef

Att leda utan att ha en chefsroll kan verka motsägelsefullt – men i dagens arbetsliv är det en realitet för många. Projektledare, Executive Assistants, specialister och seniora medarbetare förväntas ofta driva initiativ, påverka riktning och skapa engagemang – utan att formellt ha personalansvar.

Sveriges populäraste föreläsare och moderatorer – inspiration till era nästa konferenser och kickoffer

Sveriges populäraste föreläsare och moderatorer – inspiration till era nästa konferenser och kickoffer

Att välja rätt föreläsare eller moderator kan avgöra om ett event blir inspirerande och minnesvärt – eller bara genomfört. Eventeffect har därför tagit fram Topp 100 – Sveriges populäraste föreläsare och moderatorer 2025, en lista som vilar på tusentals bokares röster och representerar ett oberoende och kvalitativt urval.

Camilla Cederlund – Månadens Mindley profil

Annons

Kommunikation ska förena – inte skapa missförstånd. Månadens Mindley Profil är Camilla Cederlund, en föreläsare och utbildare som brinner för att hjälpa människor att förstå varandra bättre. Genom att avslöja de osynliga mönstren i vår kommunikation skapar hon insikter som leder till starkare relationer och bättre samarbete.

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

 
  • IMA - International Management Assistants Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

Mest läst

Julbord på Mr. French – en helkväll med tradition, lyx och flöde utan köer

Julbord på Mr. French – en helkväll med tradition, lyx och flöde utan köer

Julbordet på Mr. French är mer än bara en middag. Här får gästerna en helhetsupplevelse som kombinerar klassiska smaker med modern komfort – från glöggmingel till festlig After Julbord. Med exklusiva chambre séparée, egen personal och en noggrant planerad logistik blir kvällen både minnesvärd och smidig.
En annorlunda julaktivitet – fira med ABBA på Estrad Alingsås

En annorlunda julaktivitet – fira med ABBA på Estrad Alingsås

Vill du erbjuda dina medarbetare något utöver det klassiska julbordet? På Estrad Alingsås kombineras mat, glitter och världens största ABBA-show – en upplevelse som garanterat blir en höjdpunkt i december.
EA Mingel #9 | Varmt välkommen till After Work på härlig Season Hotel

EA Mingel #10 | Varmt välkommen till After Work på härlig Season Hotel

Den 23 september bjuder Executiveeffect och Season Hotel in till en härlig kväll, exklusivt för dig som är EA eller ledningsassistent. Du är varmt välkommen till After Work med nätverkande, föreläsning och trevliga aktiteter. Fullbokat!
23 unika festlokaler att hyra i Stockholm

23 unika festlokaler att hyra i Stockholm

Letar du efter den perfekta platsen att hyra festlokal i Stockholm för ditt nästa event? Vi har samlat 23 unika och inspirerande festlokaler som passar allt från bröllop till företagsevenemang. Oavsett om du söker en intim miljö eller en storslagen salong, finns det något för alla i denna lista.
EA-mingel #11 – Laax Experience på Skandia Bio

EA-mingel #11 – Laax Experience på Bio Skandia

Välkommen till höstens EA-mingel den 14 oktober! Denna gång samlas vi på anrika Bio Skandia i Stockholm för en kväll där Schweiz står i centrum – med inspiration, nätverkande och ett högaktuellt tema: Ledarskap med neurovetenskap och beteendepsykologi.

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com