Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
    • Lediga Jobb
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Citykonferensen
    • Golfbaren
    • Liberty International
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
    • Season Hotel
    • Kajen Nacka strand
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2021-09-29 | Gästskribent

Vad innebär det hybrida arbetssättet för ledarskapet?

Restriktioner släpps och vaccinationstakten ökar i Sverige. Är det nu vi ska återgå till våra arbetsplatser? Ett stort rungande ja säger många chefer och medarbetare, ett nja och nä säger samtidigt många chefer och medarbetare. Många organisationer gör enkäter där frågan ställs till medarbetare, hur och när vill du jobba hemma och på arbetsplatsen. Här blir det hybrida arbetssättet och hybrida kontoren ett faktum.

Vad innebär det hybrida arbetssättet för ledarskapet?Heléne Arvidsson

Vad innebär detta för ledarskapet, de chefer som ska hantera sina team och organisationer? En hel del är nog inte en underdrift, alla kontor och hemmamiljöer som ska anpassas och tekniska lösningar så behövs är några delar som behöver uppgraderas. Jag tror att den interna kommunikationen likväl sätts på prov i detta hybrida landskap och arbetssätt.

Här följer några tips för att hantera den interna kommunikationen.

  • Ta fram en strategi för när, var och hur vi kommunicerar om vad?

De flesta organisationer vi arbetar med använder (fortfarande) möten, som är den viktigaste kommunikationskanalen, för att informera. Inte särskilt väl använd tid och framför allt inte givande för mötesdeltagarna. Vi har även inte mött många organisationer som 25 år senare bestämt vad man använder mejlen till för kommunikation.

Sedan dess har det ju minst sagt hänt en hel del, en mängd andra sätt att informera och kommunicera har tillkommit.

Om chefer och ledare inte är tydlig med hur den interna kommunikationen ska gå till så kommer varje medarbetare utgå från vad som passar den bäst. Konsekvensen för verksamheten är att det blir ineffektivt och skapar frustration. Denna otydlighet leder till mer mötestid än nödvändigt och fler mejl , chat etc än någon önskar. Några vinster med att införa en tydlig strategi för den interna kommunikationen är: Mindre tid i möten och på att läsa mejl etc. Med en bättre effekt på de interna mötena får vi en bättre social arbetsmiljö. Vi når de resultat vi vill åstadkomma snabbare och vi stärker teamet. Glöm inte bort att varje möte bara en miniatyr av organisationskulturen.

  • Bestäm vilka informationskanaler ni har och vill använda. Skapa en struktur för den interna informationen. Vem bör ge information om vad och till vem? Vill ni använda filmer? Har ni teams-kanaler eller dylikt där ni kan förmedla information? Bestäm om ni vill att informationen ska ”signeras” som mottagen.
  • För dialog kring om bestäm vad ni använder mejl till? Ett tips är att prata kring vilket ansvar ni anser att man har som sändare respektive mottagare av mejl? Är det ok att skicka mejl närsomhelst? Vad anser ni om CC och BC kultur?
  • Upprätta en mötesstruktur där ni över ett år kartlägger vilka möten ni vill och bör ha. Spegla era möten så att de tydligt har en koppling med er affärs- eller verksamhetsplan. Bestäm vilka möten ni anser bör vara fysiska? digitala? hybrida? Var noga att definiera syfte & mål med mötet innan ni väljer deltagare, bestämmer om tid och frekvens.

I en nutid/framtid där flexibla arbetssätt, flexibla kontor och hybrida miljöer/möten så är min övertygelse är att vi som chefer och ledare behöver ta ansvar och tydliggöra hur den interna kommunikationen och samarbete ska se ut och hur och vart den äger rum. Jag tror detta är grundläggande för att vi ska få laget att vara i fokus och inte bara jaget.

För visst håller vi med om vad Eric Schmidt, dåvarande styrelseordförande på Google, svarade när han fick frågan på ett World Economic Forum för några år sedan:

-Vilket är det viktigaste attributet en anställd på Google behöver i framtiden?

Han svarade:  -Att kunna arbeta i ett team är det viktigaste attributet vi vill att våra anställda ska ha.

Spot on tycker jag, för att kunna få team som presenterar på topp behöver vi ge dem rätt förutsättningar med en genomtänkt intern kommunikation och hur vi förväntas samarbeta. Annars hamnar vi dels i ett informationskaos och i en uppmärksamhetskris med fokus på fel saker.

Av: Heléne Arvidsson, vd gr8 meetings

 

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Från försvar till framtidstro – därför behövs Almedalen mer än någonsin

Från försvar till framtidstro – därför behövs Almedalen mer än någonsin

Efter några års tvekan är Almedalsveckan tillbaka, inte bara till omfång, utan till relevans. I en tid när demokratin skakar och marknaden söker fotfäste blir värdet av genuina mötesplatser tydligt.

I en våg av AI-genererade bilder: låt fotografering skapa stolthet – och bilder med känsla!

I en våg av AI-genererade bilder: låt fotografering skapa stolthet – och bilder med känsla!

Under mina år som både ledare och kommunikatör har jag gång på gång sett kraften i riktigt bra bilder. Oavsett om det handlar om porträtt, verksamhetsbilder eller ögonblicksbilder från ett event eller en teamaktivitet – så kan rätt bild verkligen fånga magin när människor interagerar. Därför tog jag ett samtal med fotografen Jenny Unnegård, som med över 25 års erfarenhet av både fotografering och kommunikation har sett branschen utvecklas från alla håll.

Kickoff med OS-tema: Svedea skapar gemenskap och inspiration med kreativa knep

Kickoff med OS-tema: Svedea skapar gemenskap och inspiration med kreativa knep

Svedea genomförde i september 2024 en mycket lyckad kickoff på Södra Berget i Sundsvall för sina 240 medarbetare. Vår gästskribent Annsi Krol berättar här om hur det lyckade event genomfördes.

Konferenslokaler för alla tillfällen – flexibilitet, kvalitet och service i hjärtat av Stockholm

Konferenslokaler för alla tillfällen – flexibilitet, kvalitet och service i hjärtat av Stockholm

Annons

Oavsett om ni planerar ett mindre möte, ett större event eller en hybridkonferens erbjuder vi konferenslokaler och mötesrum som passar alla behov. Med en kombination av moderna faciliteter, centralt läge och högklassig service skapar vi förutsättningar för framgångsrika evenemang.

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

 
  • IMA - International Management Assistants Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

Mest läst

Här är vinnarna av Årets Kontor 2019

Här är vinnarna av Årets Kontor 2019

Vinnarna av Årets Kontor 2019 har utsetts. Priset delas ut till de företag eller organisationer som skapat ett trivsamt och visuellt tilltalande kontor. Spana in och låt dig inspireras av några av vinnarkontoren.
Bilden av assistenten

Bilden av assistenten

Fotografen Ulrika Walmark har porträtterat kända personers assistenter och sekreterare - här kan du se bilderna på personerna som står bakom några av de mest framgångsrika och mäktiga i världen.
Bildkavalkad från Executive Assistant Awards 2020

Bildkavalkad från Executive Assistant Awards 2020

Årets upplaga av Executive Assistant Awards är avgjord. Executiveeffect bjuder på bilder från prisceremonin.
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: Framtidens ledningsassistent i praktiken (16 platser kvar!)

Executiveeffect arrangerar EA Summit 2025 den 17 november med temat ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken”.
Rekryterarens bästa tips: Så får du vd-assistentjobbet

Rekryterarens bästa tips: Så får du vd-assistentjobbet

Förutom tidigare erfarenhet, vilken bakgrund och vilka egenskaper anser du är de bästa att ha som vd-assistent? - Jag måste säga att min uppfattning är att bakgrunden varierar väldigt mycket. Vissa personer har exempelvis en bakgrund från en serviceroll sedan tidigare, kanske från hotell- eller restaurangbranschen där man är van vid att ge ett professionellt bemötande gentemot andra personer. Medan ...

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | | Greatplacesinsweden.com