Charlotte har arbetat på SEB sedan 2002 och hon har arbetat inom olika delar av banken bl.a. Corporate Finance och Group Treasury. Hon berättar att hennes mamma arbetade som assistent på SEB och att hon alltid sagt att ”jag kommer inte gå i min mammas fotspår” men så blev det – och hon stormtrivs på SEB! Charlotte har alltid vetat att hon ville jobba med service och planen från början var hotell & konferens men vägen ledde istället till bank och finansvärlden.
Vilka är de största utmaningarna i din roll idag?
Min största utmaning är nog att hålla mig ajour med allt som händer, både på det digitala planet och den branch jag jobbar i. Bakåt sett har assistentrollen sett helt annorlunda ut, idag måste du ha ett annat mindset och hänga med på ett helt annat sätt för att hålla dig relevant och kunna prestera maximalt.
Dagens assistentroll är bredare och man har ett större ansvarsområde och mandat. Jag ska primärt göra allt för att min chefs vardag ska flyta på utan hinder men jag ser också att det ingår i min roll att hålla mig uppdaterad på vad som händer i vår bransch och inom min egna yrkesroll.
Hur gör du för att ”lösa” dessa utmaningar?
Jag försöker hela tiden hänga med, lyssna, läsa på och vara nyfiken. Jag lyssnar på poddar och går en del utbildningar. Senast deltog jag på din utbildning ”Bli en assistent i världsklass”.
Om du fick dela med dig av ett tips / life hack till andra assistenter, Vilket skulle det vara?
Jag tror på det som jag beskrev ovan – att vara påläst och försöka hålla sig up to date för att kunna dela med sig av nyheter, tips och idéer till den man assisterar. Men även att gå utbildningar och kurser för att nätverka och få kunskapsutbyte med andra som har liknande roll.
Om man vill maxa sin roll som assistent så tycker jag att man hela tiden tänka att det största fokuset ska ligga på att göra ALLT för att den man assisterar ska kunna prestera sitt yttersta. Jag tror på att vara prestigelös och våga komma med egna förslag på hur samarbetet kan förbättras och fördjupas och därmed skapa det där magiska flowet där allt bara flyter på. Kommer man dit har man enligt mig världens roligaste och mest varierande jobb!
Du har nyligen gått utbildning ”Bli en assistent i världsklass”, hur kom det sig att du valde den?
Jag såg utbildning på Linkedin och kände direkt, wow! Bara bilden på dig utstrålade power och energi! Jag har efterlyst en utbildning som den. Den kändes modern, nytänkande och fräsch Jag ger utbildningen 5 stjärnor av 5 möjliga och jag ser redan fram emot en uppföljning!
Om Charlotte Dunhoff:
Hon har mer än 8 års erfarenhet som assistent i rockärmen. Hon har arbetat på en av världens största revisionsbyråer men även som assistent till en av Europas främst forskare och föreläsare inom verksamhetsutveckling. Idag, förutom att utbilda och coacha assistenter med en tydlig vision om att utveckla och utmana personer i rätt riktning, driver hon sedan 2016 bokningsagenturen Profile Agency.