Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
    • Lediga Jobb
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Bio & Bistro Capitol
    • Aktiva event
    • Citykonferensen
    • Båsenberga Hotell & Konferens
    • Golfbaren
    • Volvo Studio
    • Liberty International
    • Convendum
    • Ventla
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2019-11-25 | Expertråd

Tillfällig bemanning – detta ska du tänka på

Inte sällan hamnar frågan om tillfällig bemanning som rör kontorsverksamheten på ledningsassistentens bord. Men vad ska du egentligen tänka på när till exempel receptionen tillfälligt måste bemannas? Executiveeffect har frågat Pontus Esbo, vd på servicekonsultföretaget Middlepoint.

Tillfällig bemanning – detta ska du tänka påVd: Pontus Esbo

Sjukskrivning, en rekrytering som drar ut på tiden, tjänst- eller föräldraledighet. Orsakerna till ett behov av tillfällig bemanning kan vara flera. Men ofta har de olika situationerna en sak gemensamt – bemanningsfrågan måste lösas, och det på bästa möjliga sätt för att inte tappa fart i verksamheten.

En uppgift som ofta faller på ledningsassistenter att lösa är bemanning av tillfällig personal kring tjänster som kopplar till kontoret, exempelvis reception, värd/värdinna och office managers.

Executiveeffect har träffat Pontus Esbo, vd på Middlepoint som jobbar både med permanent outsourcing och tillfällig bemanning av olika tjänster inom service. Han menar att det kan skilja sig mycket åt mellan olika leverantörers erbjudande. Därför tycker han att man alltid ska göra en inventering över vilka leverantörer som finns på marknaden, och helst träffa flera olika för att bilda er en uppfattning över skillnader i arbetssätt, upplägg och priser.

– Tänk på att även om den tillfälliga personalen är just tillfällig så är det fortfarande en person som ska förstärka ert varumärke. En receptionist är till exempel många gånger det första, och sista, intrycket en gäst får från en besök på ett företag, förklarar Pontus.

Det här bör du vidare tänka på vid och inför tillsättning av tillfällig personal enligt Pontus;

  • Gör ett ordentligt förberedande arbete med en tydlig kravspecifikation – vilka färdigheter/förmågor, kunskaps- och/eller utbildningskrav, erfarenheter, beteenden är förenligt med rollen?
  • Har leverantören schyssta villkor, till exempel kollektivavtal? För att vara på den säkra sidan bör ni kanske enbart välja leverantörer med kollektivavtal? Eller varför inte ta det ett steg längre och be leverantören visa upp sin NMI (Nöjd Medarbetar Index)? Nöjda medarbetare levererar!
  • Försäkra er om att leverantören har bra processer och rutiner som hanterar sjukdom, bortfall och vikarielösningar – kunden ska aldrig bli lidande för att ordinarie person A är sjuk. Hur säkerställer leverantören att vikarierande person B gör ett lika väl utfört arbete? Ett SLA (Service Level Agreement) är att föredra.
  • Välj en leverantör som ”arbetar nära”, alltså som aktivt coachar konsulten i sin vardag och har kontinuerliga avstämningsmöten med uppdragsgivaren för att säkerställa leverans och kvalité.
  • Ta minst två till tre referenser från leverantörens nuvarande uppdragsgivare kring liknande uppdrag.
Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Inbjudan: Få full kontroll på företagets möten – spara tid med smart ​verktyg

En mötesbokare är din genväg till rätt upplevelse

Att arrangera ett lyckat möte eller konferens kan vara både tidskrävande och komplext. Var ska man börja, hur vet man att man valt rätt plats – och vad händer om behoven ändras i sista stund? Vi har träffat Magdalena Höglund, grundare av STHLM Möten, som delar med sig av sina bästa argument för varför företag och organisationer bör ta hjälp av en mötesbokare.

Pia Thedéen, Nya Ledarskapet

Pia gav hjärnsmarta tips

I veckan bjöds Executiveffects läsare på ett kostnadsfritt lunchwebbinarium där Pia Thedéen, vd på Nya Ledarskapet lärde oss hur vi kan bli bättre på att skapa resultat och samtidigt må bra. Här några av hennes tips!

Retorikexperten: Tips och råd inför chefens jultal

Retorikexperten: Tips och råd inför chefens jultal

När faster Astrid, morbror Bertil, bästa kompisarna Bosse och Bettan eller varför inte du själv? säger något på julkalaset eller nyårsfesten så är det, oftast, bara kul. Vi förväntar oss inte ett professionellt genomfört tal utan gillar bara att nån vill säga något inför alla som närvarar. Gesten i sig är det viktigaste, vi blir glada bara för den. På jobbet är det annorlunda…

Företagsevent med avskildhet och exklusivitet.

Företagsevent med avskildhet och exklusivitet.

Annons

Våra konferensrum och konferenslokaler är centralt belägna mitt i Stockholm City, vilket gör det lätt och smidigt för deltagare att ta sig hit över dagen. Med flexibel och fräsch design är våra konferensrum och konferenslokaler utformade för att passa er agenda för dagen.

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

 
  • IMA - International Management Assistants Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

Mest läst

Då&Nu: EA Daniel Lindström har gått från rookie till rutinerad räv

Då&Nu: EA Daniel Lindström har gått från rookie till rutinerad räv

När vi träffade Daniel Lindström för första gången hade han jobbat som Executive Assistant i knappt två år. Idag hanterar han komplexa anbud och håller koll på deadlines med kirurgisk precision. Han fungerar också som AI-ambassadör i Irisgruppens organisation, med fokus på att omsätta tekniken i praktiken. Här berättar Daniel om sin resa, hur musikbakgrunden har påverkat hans arbetssätt – ...
Delta i EA Barometern 2025 och påverka bilden av din yrkesroll

Delta i EA Barometern 2025 och påverka bilden av din yrkesroll

Hur ser vardagen ut för Sveriges Executive Assistants, VD-assistenter och ledningsassistenter idag? Nu lanserar vi på Executiveeffect EA Barometern 2025 – en unik undersökning som samlar in erfarenheter, utmaningar och möjligheter från yrkesrollen.
Seglingsentusiasten som curlar med omsorg

Seglingsentusiasten som curlar med omsorg

Åsa Baihofer är executive assistant på Ericsson och hon beskriver vad hon gör som ”management by pampering”. I sin roll jobbar hon med att planera, strukturera och förutspå hinder. Men hon ser också sitt bidrag som en viktig del av företaget – där hon dagligen får se resultat av sina insatser.
Ny satsning från Insatt ska ge företag senior juridisk kompetens med flexibilitet

Ny satsning från Insatt ska ge företag senior juridisk kompetens med flexibilitet

Med Insatt Interim tar juristbyrån Insatt nästa steg i sin tillväxtresa. Bolaget ska erbjuda senior juridisk kompetens på interimsnivå och möta företagens behov av affärsnära och flexibla lösningar – samtidigt som det utmanar gamla branschmönster.
EA Mingel #9 | Varmt välkommen till After Work på härlig Season Hotel

EA Mingel #10 | Varmt välkommen till After Work på härlig Season Hotel

Den 23 september bjuder Executiveeffect och Season Hotel in till en härlig kväll, exklusivt för dig som är EA eller ledningsassistent. Du är varmt välkommen till After Work med nätverkande, föreläsning och trevliga aktiteter. Fullbokat!

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com