Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
    • Lediga Jobb
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Citykonferensen
    • Golfbaren
    • Liberty International
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
    • Season Hotel
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2022-12-05 | Expertråd

Så väljer du rätt system till ditt event

Utbudet av eventsystem ökar stadigt, men hur går du tillväga för att välja rätt lösning till ditt event? Och vad ska du tänka på om det är ett digitalt eller hybridevent du planerar? Vi har ställt frågan till två experter på området, Mats Nyberg, vd på Trippus, och Mats Mileblad, vd och medgrundare av vVenues.

Så väljer du rätt system till ditt event

Vad är skillnaden mellan eventsystem och eventplattformar?

Ett eventsystem kan hjälpa dig med allt från eventkommunikation och deltagarhantering till betalningslösningar för såväl digitala som fysiska evenemang. Med ett eventsystem kan du samla allt som har med ditt event att göra på ett och samma ställe, till exempel biljetter och uppföljning efter genomfört event. Vissa eventsystem erbjuder även möjligheten att distribuera digitala sändningar.

En eventplattform är plattformen från vilken du sänder dina virtuella event. De har besökarens upplevelse i fokus och innehåller ofta olika funktioner som möjliggör interaktion mellan deltagare. Ett eventsystem kan användas som ett stöd i samband med virtuella evenemang för till exempel deltagarhantering.

 

Hur vill du att ditt event ska uppfattas av dina deltagare? Det är en fråga som både Mats och Mats tycker är en bra utgångspunkt när du står inför att välja eventsystem. Likaså att bestämma vad syftet är med ditt event och hur du önskar kommunicera med dina deltagare.

– Jag förvånas av att väldigt påkostade event, när det kommer till innehåll, ofta kommunicerar med sina deltagare på ett sätt verkligen kan förbättras, säger Mats Nyberg på Trippus. Till exempel genom pdf:er i olika mejl och förtryckta drinkbiljetter. Om du digitaliserar ditt event genom att samla allt i en app, inklusive kommunikationen med deltagarna, blir helhetsupplevelsen så mycket bättre.

Deltagarhantering – vilken information behöver du?

Att i ett tidigt skede få in den information du behöver om dina deltagare påverkar och underlättar eventplaneringen. Därför menar Mats Nyberg att det är viktigt att välja ett eventsystem som låter dig samla in det som du kan ha nytta av – allt från matpreferenser och telefonnummer för sms-kommunikation till bokning av olika seminarier.

– För både din egen och dina deltagares skull rekommenderar jag att du väljer ett eventsystem som erbjuder en webbbaserad mötesapp. Då finns allt samlat på ett och samma ställe. Dessutom är det enkelt att kommunicera via appen och möjligt att uppdatera all information i realtid, säger Mats Nyberg.

Digitala och hybrida event – fullgod motsvarighet till fysiskt möte

Om ditt event är digitalt eller hybrid, hur ska du tänka då vid val av plattform? Mats Mileblad på vVenues tycker att du ska söka efter en lösning som låter upplevelsen vara en fullgod motsvarighet till ett fysiskt möte. Det vill säga att varumärkesupplevelsen ska stå i fokus, nätverkandet ska fungera lika bra som vid ett fysiskt arrangemang och partners ska kunna kopplas samman på ett naturligt sätt så att affärsnytta uppstår.

Det är behoven som ska styra formatet, anser Mats Mileblad. Vissa evenemang passar fortfarande bäst fysiskt, medan andra går till och med bättre som helt digitala, exempelvis utifrån en hållbarhets- och tillgänglighetsperspektiv.

– vVenues är ett bolag som skapades under pandemin, där vi snabbt blev tvungna att ersätta hundratals fysiska events med digitala. Efter att ha sökt av den globala marknaden utan att hitta något som motsvarade våra egna krav, valde vi att bygga en plattform på egen hand, säger Mats Mileblad.

“En bra plattform levererar för både den fysiska och digitala publiken”

 – Idag finns det inget behov att kompromissa, en bra plattform levererar för både den fysiska och digitala publiken, säger Mats Milebald. Allra viktigast är naturligtvis att välja en plattform som är tillräckligt dynamisk för att ert varumärke ska stå i fokus. Kom ihåg att målgruppen har blivit långt mer kräsen och att en halvbra livesändning via en enkel webblösning inte kommer trollbinda publiken under flera timmar.

Mats Nyberg på Trippus instämmer kring att deltagarna idag förväntar sig såväl en proffsig som digital upplevelse. Liksom de flesta idag har större delen av sitt liv i mobilen, kan man förvänta sig att även event följer samma spår.

– Återigen, fråga er vad ni vill ha ut av ert eventsystem och hur ni vill uppfattas av era deltagare – och ta gärna hjälp! Det är mina bästa tips till alla eventarrangörer, avslutar Mats Nyberg.

Av: Camilla Martinez Mares


Unik guide framtagen av Eventeffect med översikt av aktörerna på den Svenska marknaden och systemens funktioner

Ta del av Eventeffects stora guide: Eventsystem 2022 

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Inbjudan: Få full kontroll på företagets möten – spara tid med smart ​verktyg

En mötesbokare är din genväg till rätt upplevelse

Att arrangera ett lyckat möte eller konferens kan vara både tidskrävande och komplext. Var ska man börja, hur vet man att man valt rätt plats – och vad händer om behoven ändras i sista stund? Vi har träffat Magdalena Höglund, grundare av STHLM Möten, som delar med sig av sina bästa argument för varför företag och organisationer bör ta hjälp av en mötesbokare.

Pia Thedéen, Nya Ledarskapet

Pia gav hjärnsmarta tips

I veckan bjöds Executiveffects läsare på ett kostnadsfritt lunchwebbinarium där Pia Thedéen, vd på Nya Ledarskapet lärde oss hur vi kan bli bättre på att skapa resultat och samtidigt må bra. Här några av hennes tips!

Retorikexperten: Tips och råd inför chefens jultal

Retorikexperten: Tips och råd inför chefens jultal

När faster Astrid, morbror Bertil, bästa kompisarna Bosse och Bettan eller varför inte du själv? säger något på julkalaset eller nyårsfesten så är det, oftast, bara kul. Vi förväntar oss inte ett professionellt genomfört tal utan gillar bara att nån vill säga något inför alla som närvarar. Gesten i sig är det viktigaste, vi blir glada bara för den. På jobbet är det annorlunda…

Hemligheten? Toppservice och kvalité!

Hemligheten? Toppservice och kvalité!

Annons

Har man en pryl som går sönder efter en dag kan man konstatera att kvalitén var dålig, men när det gäller service – vad innebär egentligen kvalité? Vad utmärker kvalitetsarbete och hur påverkar det arbetssättet på ett företag där man värnar om det personliga i alla led?

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

 
  • IMA - International Management Assistants Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

Mest läst

Möt Marika Svensson:  ”Min chef sa: Du är jag” 

Möt Marika Svensson:  ”Min chef sa: Du är jag” 

Vi möter Marika Svensson, Business Support till Chief Engineering & Technology Officer på Volvo Cars. För Executiveeffect berättar hon om sin karriärresa, vad hon ser som en EA:s viktigaste verktyg och varför hon skulle vilja vara EA till en militär.
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: Framtidens ledningsassistent i praktiken

Executiveeffect arrangerar EA Summit 2025 den 17 november med temat ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken”.
EA Mingel #12 När kunskap, nätverk och nya perspektiv möts

EA Mingel #12 När kunskap, nätverk och nya perspektiv möts

Den 20 oktober bjuder Executiveeffect och Fotografiska in till ett exklusivt EA-mingel– en kväll där inspiration och nätverkande möts i en unik atmosfär. Programmet bjuder både på ny kunskap och tid för givande samtal med kollegor i branschen.
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: En dag för inspiration, insikter och praktisk utveckling

Den 17 november samlas Sveriges ledningsassistenter för en halvdagskonferens på Citykonferensen i Stockholm. Under rubriken ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken” får deltagarna ta del av insikter från Executiveeffects stora EA-undersökning, praktiska verktyg för att samarbeta med Microsoft Copilot, och inspiration för att leda utan formell chefsroll. Det blir en dag då teori möter praktik och ...
EA-mingel #11 – Laax Experience på Skandia Bio

EA-mingel #11 – Laax Experience på Bio Skandia

Välkommen till höstens EA-mingel den 14 oktober! Denna gång samlas vi på anrika Bio Skandia i Stockholm för en kväll där Schweiz står i centrum – med inspiration, nätverkande och ett högaktuellt tema: Ledarskap med neurovetenskap och beteendepsykologi.

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | | Greatplacesinsweden.com