Höstsolen skiner över Hisingen och Göteborg när Executiveeffect gör ett besök i ”Volvoland” för att träffa Marika Svensson, Business Support till Chief Engineering & Technology Officer på Volvo Cars. Hela Engineering-organisationen består av drygt 7 000 anställda – ett innovations-tungt team av ingenjörer som utvecklar dagens och morgondagens bilar och nästa generations teknologier och funktioner.
Berätta lite kort om dig personligen!
– Jag bor i Stenungsund med min sambo Martin, och varannan vecka har vi fem barn i huset. Då blir det fokus på deras aktiviteter och läxor. Och disk!
Barnfria veckor passar vi på att spela golf, gå ut och äta, träffa vänner eller bara njuta av ett lite tystare hus. En sak jag verkligen ser fram emot att göra är alla resor kombinerat med golf, mat och SPA som man kan göra! Jag behöver bara bli lite bättre på själva sporten först …
Om vi går till din roll här på Volvo Cars! Hur ser en arbetsdag ut?
– Min viktigaste uppgift är att göra min chefs dagar så effektiva som möjligt. Kalendern ska vara genomtänkt, information lättillgänglig och jag hanterar frågor och processer åt honom. Han sa tidigt: ”Du är jag”, vilket innebär att det ska vara samma sak om det är han eller jag som hör av oss. Det ställer krav på ansvar och professionalitet.
Jag samarbetar tätt med ledningsgruppen, stödfunktioner som HR, Finans och Kommunikation och med andra Business Support-kollegor. Vi ses varje vecka, delar erfarenheter och utvecklar rollen. Och jag älskar att arbeta med ingenjörer – deras teknikfokus är fascinerande.
Vad ser du som en EA:s viktigaste verktyg?
– Ett stort nätverk! Jag gör ibland en ”kvalitetscheck”: oavsett vad som händer ska jag veta åtminstone en riktning att ta eller någon att kontakta. Du kan inte kunna allt själv, men med rätt nätverk står du starkare. Och kom ihåg att ge tillbaka – inte bara ta.
Du har varit Volvo-varumärket troget sedan 2012? Hur hamnade du här?
– Jag har alltid drömt om att jobba här. Som barn älskade jag när nya bilar släpptes. Jag började som konsult på AB Volvo och senare på Volvo Cars. Min strategi var enkel: gör jag ett riktigt bra jobb kan jag bli anställd. Därför tog jag på mig även uppgifter som låg utanför det klassiska assistentarbetet men gav affärsnytta. Det lönade sig och på den vägen är det.
Hur ser du på framtiden för EA:s?
– Vi står inför slutet av en era. Det räcker inte längre att vara ”amatöriserad” assistent. Tekniken tar över vissa uppgifter, och vi måste kombinera klassiska färdigheter med ledarskap, affärsförståelse och moderna verktyg. Det är där vi kan fortsätta skapa värde.
I våras blev du diplomerad EA. Vad gav det dig?
– Det var värdefullt att möta andra från stora bolag och kunna diskutera vardagliga scenarier. En insikt var hur svårt det är att sätta ord och värde på vad vi faktiskt gör i rollen. För mig var inofficiellt ledarskap mest givande – att få prata om det och bolla tankar med en erfaren kursledare.
Ta oss med bakom kulisserna – någon udda händelse?
– Jag minns när en nykommen chef frågade mig efter taxin till nästa möte. Eftersom mötet var i en annan byggnad bara 200 meter bort hade jag inte bokat någon, men självklart löste jag så det stod en bil utanför inom någon minut. Som EA handlar det om att klara ”biffen” oavsett uppgift!
Hur jobbar du med AI?
– Personligen kommer det inte helt naturligt än att använda AI. Jag får påminna mig om att möjligheten finns, men jag försöker använda den för att effektivisera min vardag på jobbet. Jag använder till exempel AI för översättningar, summering av möten och för att hålla ordning på inkorgen i mejlen. Jag känner att jag blir lite bättre varje dag på Copilot och ser fram emot när man kan generera mer med den även i andra Microsoftapplikationer. Tänk den dagen när man kan ha en egen Excel-assistent!
Och avslutningsvis, om du fick vara EA åt vem som helst, vem skulle det vara och varför?
– Det vore intressant att se hur jag skulle förhålla mig till att vara assistent till någon i det militära. Jag är nyfiken på hur jag skulle hantera det hierarkiska, disciplinen och ordningen som behövs. Men efter ett tag där, tror jag ändå jag hade velat komma tillbaka till företagsvärlden igen!
Mer om:
Till Marika Svensson på LinkedIn
Om Volvo Car Group
Volvo Cars grundades 1927. Idag säljs deras bilar i över 100 länder och företaget har drygt 42 000 heltidsanställda. Huvudkontor, produktutveckling, marknadsföring och administration finns huvudsakligen i Göteborg och deras produktionsanläggningar finns i Göteborg, Gent (Belgien), South Carolina (USA), Chengdu, Daqing och Taizhou (Kina). Företaget har även FoU- och designcenter i Göteborg och Shanghai (Kina). Volvo Cars är noterat på Nasdaq Stockholm.
Marika Svensson Foto: Volvo Cars




