Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
    • Lediga Jobb
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Citykonferensen
    • Golfbaren
    • Liberty International
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
    • Season Hotel
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2025-06-20 | Affärsresor

Så köper Västra Götalandsregionen in resebyråtjänster – 5 lärdomar för VD-assistenter

Vill du förstå hur stora organisationer köper in resebyråtjänster? Västra Götalandsregionen hanterar över 20 000 resor per år – här är 5 tips du kan ta med dig.

Så köper Västra Götalandsregionen in resebyråtjänster – 5 lärdomar för VD-assistenterImage by Jan Vašek from Pixabay

Att köpa in resebyråtjänster kan verka enkelt, men det kräver både strategi och detaljerade krav för att bli kostnadseffektivt och hållbart. Västra Götalandsregionen (VGR) är en av Sveriges största offentliga upphandlare – så här gör de:

1. Kartlägg dina behov – både fysiska och digitala

VGR ser till att upphandlingen omfattar både traditionella affärsresor, hotell, tågbiljetter och hållbara digitala alternativ som videomöten. Genom en noggrann behovsanalys har de skapat ett flexibelt avtal som stödjer verksamhetens mål – inte bara resandet i sig.

2. Tänk stort – men kravställ smart

Med över 20 000 bokningar per år och en årlig volym på ca 40 miljoner kronor, behöver VGR en resebyrå som klarar stora flöden, men också ger lokal service. Det innebär krav på exempelvis:
• 24/7 support
• Miljörapportering
• Hållbarhetsanpassade förslag vid bokning

3. Ställ krav på digitala lösningar

System för självbetjäning, appbaserad bokning och automatiserad fakturering är idag standard. VGR ställer krav på att både tjänst och teknik ska integreras i deras vardag – vilket sparar både tid och pengar.

4. Använd ramavtal smart

Genom ett flerårigt ramavtal med option på förlängning säkrar VGR både stabilitet och konkurrensmässiga priser. Som privat aktör kan du tänka liknande: välj en leverantör du kan växa med och formulera avtal som ger handlingsutrymme.

5. Följ upp och utvärdera

VGR har tydliga nyckeltal och följer löpande upp statistik över bokningsmönster, avvikelser och klimatpåverkan. En viktig lärdom: det du inte mäter, kan du inte förbättra.

⸻

Skallkrav du bör inspireras av

Vill du lägga grunden för en professionell inköpsprocess? Här är några av de viktigaste krav VGR ställer – som även passar i ett privat sammanhang:
• Leverantören ska erbjuda digitalt bokningssystem
• Minst 80 % av bokningarna ska kunna ske självbetjänt
• Support på svenska
• Miljöanpassade alternativ ska presenteras vid varje sökning
• Automatisk fakturering enligt referensstruktur

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Globala priser på affärsresor stabiliseras – möjlighet för strategisk omställning 2025–2026

Globala priser på affärsresor stabiliseras – möjlighet för strategisk omställning 2025–2026

Efter flera år av prissvängningar ser den nya CWT/GBTA Global Business Travel Forecast 2026 en stabiliseringsfas för priserna på flyg, hotell och marktransport, trots ekonomisk osäkerhet.

Ta ledningsgruppen till Schweiz! 

Ta ledningsgruppen till Schweiz! 

Läge att boka in nästa ledningsgruppsmöte utanför Sveriges gränser? Häng med när Executiveeffect testar ledarskapsprogrammet SHP i Laax i Schweiz. Programmet är en mix av ledarskapsutveckling, hälsa och coachning från idrottsvärlden och vi utmanades av Davos ishockeylagets mentala coach Tina och doktor Wolfgang kalibrerade vår andning …

Amadeus och GBTA Foundation i ny allians för mer hållbara och tillgängliga affärsresor

Amadeus och GBTA Foundation i ny allians för mer hållbara och tillgängliga affärsresor

Amadeus anslöt sig till GBTA Foundation som en ny företagspartner och bidrar direkt till dess branschomfattande People and Planet-program. På Planet-sidan gick Amadeus med i GBTA Sustainability Initiative som Silver-partner för att påskynda klimatåtgärder inom affärsresandet. På People-sidan blir Amadeus den första grundande allierade till GBTA Accessibility Initiative, som syftar till att säkerställa smidiga affärsresor för alla.

Eszter Lazar, Head of Travel på BSC Travel

Vad ska man tänka på när man arrangerar en resa för hundratals medarbetare?

Annons

Dröm stort, planera i god tid och kom ihåg att små justeringar kan ge stora fördelar, uppmuntrar Eszter Lazar, Head of Travel på BSC Travel, en del av Business Service Club.

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

 
  • IMA - International Management Assistants Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

Mest läst

Möt Marika Svensson:  ”Min chef sa: Du är jag” 

Möt Marika Svensson:  ”Min chef sa: Du är jag” 

Vi möter Marika Svensson, Business Support till Chief Engineering & Technology Officer på Volvo Cars. För Executiveeffect berättar hon om sin karriärresa, vad hon ser som en EA:s viktigaste verktyg och varför hon skulle vilja vara EA till en militär.
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: Framtidens ledningsassistent i praktiken

Executiveeffect arrangerar EA Summit 2025 den 17 november med temat ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken”.
EA Mingel #12 När kunskap, nätverk och nya perspektiv möts

EA Mingel #12 När kunskap, nätverk och nya perspektiv möts

Den 20 oktober bjuder Executiveeffect och Fotografiska in till ett exklusivt EA-mingel– en kväll där inspiration och nätverkande möts i en unik atmosfär. Programmet bjuder både på ny kunskap och tid för givande samtal med kollegor i branschen.
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: En dag för inspiration, insikter och praktisk utveckling

Den 17 november samlas Sveriges ledningsassistenter för en halvdagskonferens på Citykonferensen i Stockholm. Under rubriken ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken” får deltagarna ta del av insikter från Executiveeffects stora EA-undersökning, praktiska verktyg för att samarbeta med Microsoft Copilot, och inspiration för att leda utan formell chefsroll. Det blir en dag då teori möter praktik och ...
EA-mingel #11 – Laax Experience på Skandia Bio

EA-mingel #11 – Laax Experience på Bio Skandia

Välkommen till höstens EA-mingel den 14 oktober! Denna gång samlas vi på anrika Bio Skandia i Stockholm för en kväll där Schweiz står i centrum – med inspiration, nätverkande och ett högaktuellt tema: Ledarskap med neurovetenskap och beteendepsykologi.

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | | Greatplacesinsweden.com