Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
    • Lediga Jobb
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Bio & Bistro Capitol
    • Aktiva event
    • Citykonferensen
    • Båsenberga Hotell & Konferens
    • AVEQIA
    • Golfbaren
    • Volvo Studio
    • Liberty International
    • Convendum
    • Ventla
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2024-04-08 | Hållbarhet

Ny teknik förenklar för återbruk i inredningsprojekt

Efterfrågan på cirkulära inredningskoncept har ökat inom såväl företag som offentliga organisationer, säger inredningsarkitekten Linn Melin. Läs hennes om hennes tips här.

Ny teknik förenklar för återbruk i inredningsprojektGrantThornton blandning av återbrukade möbler och nya, omklädda möbler.

När kontor, skolor, bibliotek, vårdhem och andra miljöer ska inredas vill många fler än tidigare arbeta med återbruk av möbler och annan inredning. PEs inredningsarkitekter har lång erfarenhet av att jobba med hållbarhet i fokus och ser mycket positivt på kundernas ökade intresse.

– Tidigare var återbruk något som efterfrågades i enstaka projekt som hade en särskild miljöprofil. Numera har medvetenheten och kunskapen ökat väsentligt och det är fler som vill och vågar ta steget. Vissa vill att det ska synas att man återbrukar. Andra strävar efter att allt ska se helt nytt ut och en sådan känsla går också att skapa, till exempel genom att klä, måla eller till och med bygga om möbler, förklarar Linn Melin, inredningsarkitekt på PE.

Ny teknik förenklar
PEs inredningsarkitekter håller sig ständigt uppdaterade om ny teknik och kunskap som gör processen så smidig som möjligt för kunden. Inte minst händer det mycket kring avtal, nya webbplatser som säljer i andra hand samt nya verktyg och tjänster som förenklar användningen av återbruk.

– Till exempel använder vi smarta digitala inventeringsappar som förenklar inventeringen av lös inredning hos kunden och i vilket skick den är, förklarar Alice Stone, inredningsarkitekt på PE.

Kunder kan få hjälp hela vägen från fasen då de ska hitta en ny lämplig lokal till inflyttningen i en färdigställd miljö. Men Linn och Alice understryker att det inte krävs ett jätteprojekt för att anlita en inredningsarkitekt.

– Vi kan lika gärna hjälpa till som rådgivare i generella strategiska frågor eller som bollplank kring vad som är möjligt att göra, inte minst vad gäller hållbarhet, säger Alice.

Noggrann inventering
Återbruk kan handla om att köpa in begagnade möbler och annan inredning. Man kan också jobba med vad man redan har, renoverat eller ej. För att få klart för sig vad som kan göras är det grundläggande med en noggrann inventering av ytskikt, vilken inredning som finns att tillgå och i vilket skick allt är. Här kan man ha god hjälp av fastighetsägare med bra koll på vad som finns i deras bestånd och vad som kan återbrukas. Saker som glaspartier, modulväggar, undertak och textilplattor kan ofta användas på nytt.

– Nyligen avslutade vi till exempel ett projekt för en statlig myndighet där vi byggde upp en ny, stor glasvägg av befintliga små glaspartier som vi kunde återbruka från fastigheten. Det blev till och med finare än om vi hade köpt ett stort nyproducerat glasparti, säger Linn.

– Det är viktigt med ett långsiktigt perspektiv och att tänka på vad som eventuellt händer när nästa hyresgäst kommer in i lokalerna, eller nästa efter den. Man måste bygga in flexibilitet och fundera över både vad verksamheten behöver just nu och vad den kan komma att behöva om några år, berättar Alice.

Både trendigt och hållbart
Självklart finns det trender inom inredning och arkitektur, men inredningsarkitekten har ett ansvar att hitta lösningar som håller över tid samtidigt som allt inte blir för klassiskt, neutralt och stillastående.

– Det gäller att alltid planera med framtiden i åtanke. Visst kan man inkludera detaljer som sticker ut, men gör det med en plan för hur det ska kunna leva vidare på lite längre sikt, säger Alice.

Ur samma perspektiv är det bättre för företag att köpa högkvalitativa andrahandsmöbler istället för något nytt och billigt. Då finns det dessutom ofta kvar ett andrahandsvärde på sikt. PE kan hjälpa till att förmedla kontakten för att sälja inredning vidare.

– Vi utgår dessutom alltid från det som redan finns på plats när vi tar fram ett inredningskoncept. Finns det redan ett färdigt koncept att förhålla sig till? Vad kan bevaras intakt? Går det att spara redan byggda rum men tänka om kring deras funktion och möblering? Hur kan vi nå dit kunden vill med så liten åverkan som möjligt? Vi frågar oss alltid hur vi kan vara kreativa med det befintliga, fortsätter Alice.

– Ja, vi vill vara en prestigelös, klok samarbetspartner som inte är självförverkligande i våra projekt. Vårt mål är att ge kunden en helhet som uppfyller deras mål och håller en hög estetisk nivå, samtidigt som den genomsyras av hållbarhetstänk, säger Linn

Ny flexibilitet nödvändig
En sak som är viktig att förstå är att processen blir lite annorlunda när man arbetar med återbruk. Den traditionella processen för ett inredningsprojekt är tämligen linjär och allt sker i en viss ordning. Med återbruk måste man projektanpassa sin metod och ta höjd för mer planering, logistik och projektledning. Ska man köpa andrahandsinredning kan det också vara nödvändigt att slå till när rätt saker finns till salu. Då krävs viss flexibilitet och beslutsförmåga.

– Det är bra med ett tajt projektteam, där man kan ringa upp och stämma av saker snabbt utan att till exempel behöva avvakta att inköpsbeslut tas på högre nivå hos kunden, säger Linn.

– Hållbarhetstänket gör också att vissa smådetaljer kan bli viktiga, som till exempel att textilplattor ska tejpas fast istället för att limmas, så att det går att flytta på dem. Det kan göra att man som inredningsarkitekt lätt kan verka lite petig. Men alla parter; byggare, fastighetsägare, hyresgäster och arkitekter, måste förstå att det inte går att fortsätta att göra exakt som man alltid har gjort, fyller Alice i.


Bästa tipsen för att skapa hållbara miljöer

  • Upprätta en plan som inkluderar en analys av verksamhetens nuläge och framtid.
  • Använd inredningsarkitekten som bollplank och strategisk partner, gärna redan i tidigt skede.
  • Var noggrann med inventering, det är en investering för framtiden.
  • Våga testa, var öppen och modig vad gäller nya idéer och tillvägagångssätt.
  • Tänk flexibelt på alla plan (även när ni tror att det inte går).
Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Så skapas hållbara team

Våga upprepa er när ni skapar hållbara team

Vikten av att välja konferenser i avskilda miljöer, där ledningsgruppen kan utvecklas, samarbeta och ladda om för att förbli hållbara över tid, ska inte underskattas. Om detta skriver vår gästskribent Magdalena Höglund och delar med sig av sina erfarenhet av att skapa konferenser i en inspirerande och hållbar miljö för att stärka teamet.

Green Action Week sätter fokus på hållbar klädkonsumtion

Green Action Week sätter fokus på hållbar klädkonsumtion

Under årets Green Action Week, som äger rum 28 september–6 oktober, kommer Naturskyddsföreningen att belysa den ohållbara klädkonsumtionen genom en rad aktiviteter över hela Sverige. Från Norrbotten till Skåne arrangeras klädbytardagar och andra evenemang som syftar till att öka medvetenheten om klädindustrins påverkan på miljö och klimat.

Strawberry erbjuder nu miljörapport på samtliga hotell med konferens- och mötesfaciliteter

Strawberry erbjuder nu miljörapport på samtliga hotell med konferens- och mötesfaciliteter

Rapporten är en av de första i sitt slag i Norden och inkluderar utsläpp av koldioxid, energi och vattenanvändning.

Upphandlingar – vägen från nystartad verksamhet till växande företag

Upphandlingar – vägen från nystartad verksamhet till växande företag

Annons

På den offentliga upphandlingsmarknaden är det efterfrågan på mängder av olika varor och tjänster, och för mindre företag kan den offentliga marknaden vara en bra utgångspunkt för att växa och skaffa sig nya uppdrag och förutsägbara intäkter. Innan du ger dig i kast med upphandlingsmarknaden är det några saker du bör tänka igenom. I den här artikeln försöker vi ge dig några tips och lite inspiration på vägen från litet till stort företag.

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

  • International Management Assistants (IMA) Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Retorikexperterns 10 tips – så får du dina mottagare att lyssna och delta

Kan AI förstå ironi? Och vad har det med retorik att göra? 

Krönika

AI kan härma, men inte känna – och just där ligger den avgörande skillnaden. Retorik och kommunikation handlar om nyanser, känslor och samspel, något tekniken aldrig helt kan ersätta. Retorik- och röstexpert Per Furumo reflekterar över AI:s begränsningar och vad det betyder för mänsklig interaktion. 

Därför är självledarskap avgörande för VD:ar

Därför är självledarskap avgörande för VD:ar

Krönika

Självledarskap är inte längre en individuell färdighet – det är en nyckel för framtidens ledarskap. I denna krönika skriver Louise Key-Hedberg om insikter från rapporten Ledarspaning 2025 och om hur VD:ar ser självledarskap som avgörande för hållbara organisationer.

Vad är du utan ditt jobb? AI kanske snart ger dig svaret

Vad är du utan ditt jobb? AI kanske snart ger dig svaret

Krönika

Är du någonsin på en middag där det första som händer är att någon frågar: ”Vad jobbar du med?” Det är en oskyldig fråga på ytan, men bakom den ligger en samhällsnorm som kopplar din identitet till din produktivitet. Vi är våra jobb, våra titlar, våra leveranser. Och det är kanske därför vi känner oss så hotade av AI.

Årskrönika: ”Detta kan ni EA:s förvänta er av vår bransch!"

Årskrönika: ”Detta kan ni EA:s förvänta er av vår bransch!”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Kajsa Tamsen är partner på Inhouse och vi bad henne skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: Emmy Sundberg

Årskrönika: ”Att våga gå före kräver mod”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Emmy Sundberg är Director of Meetings & Private Events på Fotografiska Stockholm, och vi bad henne skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: ”Vi ska spegla era förväntningar”

Årskrönika: ”Vi ska spegla era förväntningar”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Mikael Björkqvist är CMO på matlagningsstudion AVEQIA, och vi bad honom skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: Pär Haga

Årskrönika: ”Ta på dig rollen som innovatör!”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Pär Haga är CEO och co-founder på Boardeaser, en plattform med digitala verktyg för styrelse och ledning, och vi bad honom skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: Framtidsäkra din karriär steg för steg

Årskrönika: Framtidsäkra din karriär steg för steg

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025 när det kommer till din egen karriär och yrkesroll? Stefan Haglund är vd på Företagsuniversitetet och vi bad honom skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: 2025 innebär både nya krav och nya möjligheter

Årskrönika: Nytt år med nya krav och nya möjligheter

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025 när det kommer till möten och evenemang? Henrik Vallentin är CEO på Event Logic, en webbaserad plattform som förenklar planering, upphandling och hantering av möten, event och konferenser. Ta del av hans årskrönika skriven för dig som EA. Trevlig läsning!

Årskrönika: Det attraktiva kontoret

Årskrönika: Det attraktiva kontoret

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025 när det kommer till möten och evenemang? Oscar Ohlsén är koncernchef på Carotte Group, som erbjuder soft facility services med fokus på mat, möten och upplevelser. Ta del av hans årskrönika skriven för dig som EA här. Trevlig läsning!

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

Mest läst

Hitta topp 13 festlokaler att hyra i Malmö

De 13 bästa festlokalerna att hyra för ditt evenemang i Malmö

Letar du efter den perfekta festlokalen i Malmö för ditt nästa evenemang? Oavsett om du planerar ett stort firande med många gäster eller en mer intim tillställning, har Malmö ett brett utbud av fantastiska festlokaler att hyra. Här kan du hitta allt från stora, pampiga lokaler till små, mysiga festlokaler som passar perfekt för mindre sällskap. Vill du hyra en ...
Travel Team blir Way – nytt namn, bredare tjänster

Travel Team blir Way – nytt namn, bredare tjänster

Efter 22 år som Travel Team tar företaget nu steget in i en ny era med ett nytt namn och en bredare tjänsteportfölj. Way är det nya namnet som speglar företagets utveckling inom affärsresor, konferenser, kongresser och event.
Intim och charmig festlokal Vardagsrummet på Gamla Stadshotellet i Uppsala, perfekt för mindre tillställninga

De 10 bästa festlokalerna i Uppsala för en minnesvärd tillställning

Letar du efter en festlokal att hyra i Uppsala? Här hittar du en mängd spännande alternativ som passar både små och stora tillställningar. I vår lista finns allt från charmiga, intima lokaler till rymliga festvåningar, där flera erbjuder möjligheten att ta med egen dryck och mat, vilket kan hålla kostnaderna nere. Vare sig du föredrar ett centralt läge eller en ...
Lista: 8 restauranger med chambre séparée i Stockholm

Lista: 12 restauranger med chambre séparée i Stockholm

Allt fler restauranger erbjuder Chambre Séparée som är det perfekta alternativet för dig som vill äta god mat ute men fortfarande sitta avskilt med ditt sällskap. Här listar vi 12 restauranger som erbjuder chambre séparée i stockholm!
14 bästa ställena för sommarfester i Stockholm

14 bästa ställena för sommarfester i Stockholm

Stockholm är en fantastisk stad för sommarfester, och det finns många unika platser att välja på för att skapa ett minnesvärt evenemang för ditt företag. Oavsett om du planerar en sommarfest med jobbet, en firmafest eller en personalfest, finns det många möjligheter att anpassa efter just er grupp. Från eleganta festlokaler i city till natursköna utomhusmiljöer vid vattnet, erbjuder Stockholm ...

Expertråd

Välkommen Mötesbaren den 15 maj – Magnus Helgesson föreläser om: Attityder som gör skillnad

Välkommen Mötesbaren den 15 maj – Magnus Helgesson föreläser om: Attityder som gör skillnad

Event

Den 15 maj bjuder vi in dig som läser Executiveeffect till ett unikt evenemang där kunskap och nätverkande möts i en härlig miljö. Lyssna till föreläsningen: Attityder som gör skillnad – med toppföreläsaren Magnus Helgesson, få en exklusiv rundtur i Solvallas nyrenoverade mötesytor och avslutande mingel.

Monica Ohlson, Executive Assistent till generalsekreterare och styrelse på Barncancerfonden och Niklas Cerovina, Vice President Assistant på Tetra Pak Packaging Solutions AB

Erfarenhet mötte nyfikenhet – mentorsprogrammet utvecklande för båda

Karriär

Monica Ohlson på Barncancerfonden och Niklas Cerovina på Tetra Pak Packaging Solutions var båda nyfikna på vad ett mentorsprogram skulle innebära för deras professionella utveckling, hon i egenskap av mentor, han som adept. De har båda precis avslutat mentorsprogrammet som ingår i EA-nätverket IMA Swedens medlemskap och här berättar de om varför de anmälde sig, vad de båda tagit med sig och varför de tycker att fler borde våga kasta sig ut på en liknande resa.

Göteborgs gastronomiska scen 2025

Göteborgs gastronomiska scen 2025

Inspiration

Göteborgs gastronomiska scen fortsätter att utvecklas med över 40 nya inslag under 2025. Bland nyheterna finns en världsunik spritbar, ett ångbåtscafé i älven, hemtrevliga bakfickor och kreativa krogar som introducerar innovativa koncept. Denna lista, framtagen av Göteborg & Co AB, presenterar ett urval av de mest spännande nyöppningarna och viktiga matevenemangen att hålla koll på just nu.

När "rätt" inte räcker – ny bok uppmanar till omdömets revansch

När ”rätt” inte räcker – ny bok uppmanar till omdömets revansch

Aktuellt

I en tid där regelverk och processer ofta prioriteras över sunt förnuft, presenterar Klas Hallberg och Per Kristensson sin nya bok Rätt räcker inte – Att göra nytta på riktigt. Boken, som släpptes den 2 maj 2025, riktar sig till ledare, chefer och alla som vill navigera bortom byråkratins begränsningar och återupprätta det mänskliga omdömet.

Så bygger du en effektiv och ansvarsfull styrelse

Styrelseskola: Så bygger du en effektiv och ansvarsfull styrelse

Styrelsearbete

Advokatfirman Treschow & Partner, ledd av grundaren Frida Treschow, har lanserat en serie pressmeddelanden under titeln ”Styrelseskola”. Denna serie syftar till att ge företag och deras ledningsstöd en djupare förståelse för styrelsens roll, ansvar och hur man bygger en stark och kompetent styrelse.

Travel Team blir Way – nytt namn, bredare tjänster

Travel Team blir Way – nytt namn, bredare tjänster

Aktuellt

Efter 22 år som Travel Team tar företaget nu steget in i en ny era med ett nytt namn och en bredare tjänsteportfölj. Way är det nya namnet som speglar företagets utveckling inom affärsresor, konferenser, kongresser och event.

Solvalla i ny skepnad: Nu en toppmodern mötesarena

Solvalla i ny skepnad: Nu en toppmodern mötesarena

Hallå där...

Med nyrenoverade mötesytor och en ambition att bli en arena för möten och event, öppnar Solvalla upp för nya möjligheter. Den 15 maj är det smygpremiär för de nyrenoverade lokalerna när Mötesbaren gästar anläggningen, vilket ger bokare och mötesproffs en första titt på den omvandlade arenan.

Pia Thedéen, Nya Ledarskapet

Webbinarium – Hjärnsmart ledarskap för ökat fokus, resultat och välmående

Event

Den 20 maj är du varmt välkommen till denna digitala lunch med oss. Vi tar fram lunchlådan, kopplar upp oss och låter Pia Thedéen, vd på Nya Ledarskapet lära oss hur vi kan bli bättre på att skapa resultat och samtidigt må bra. Nya Ledarskapets utbildningar baseras på forskning framtagna i samarbete med Karolinska Institutet och du kommer få handfasta tips som kan hjälpa dig att förbättra hur du leder dig själv och andra. Varmt välkommen att anmäla dig! Webbinariet är kostnadsfritt.

Så ser du till att ditt event blir en succé – med tre enkla ledord

Så ser du till att ditt event blir en succé – med tre enkla ledord

Inspiration

Att planera ett lyckat event är mer än att boka en lokal och bjuda in talare. Det handlar om att skapa en upplevelse som engagerar deltagarna på flera nivåer. Genom att fokusera på tre centrala ledord – Känna, Lära och Göra – kan du designa ett evenemang som inte bara informerar, utan också inspirerar och aktiverar dina gäster.

Tyst kunskap – den osynliga väven i organisationen

Tyst kunskap – den osynliga väven i organisationen

Arbetsplats

Att vara ledningsassistent (Executive Assistant, EA) är en roll som kräver medvetenhet och reflektion, och kan utvecklas till en strategisk position där du aktivt bidrar till organisationens framgång. Genom att förstå och navigera tyst kunskap, informella ledare och dolda agendor kan du stärka din roll och skapa värde på flera nivåer.

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com