Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
    • Lediga Jobb
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Bio & Bistro Capitol
    • Aktiva event
    • Citykonferensen
    • Båsenberga Hotell & Konferens
    • Golfbaren
    • Volvo Studio
    • Liberty International
    • Convendum
    • Ventla
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2020-03-11 | Intervju | Event

“Möteskulturen är kittet mellan allt vi gör i en organisation”

Det säger Micke Darmell som menar att vi svenskar har delaktighet och medbestämmande i modersmjölken, vilket gör att vi har goda förutsättningar för att skapa en bra möteskultur. Ändå saknar hälften av alla möten ett tydligt syfte och mål. För Executiveeffect berättar han varför den kommande Möteskulturdagen kan vara en del i lösningen på problemet.

“Möteskulturen är kittet mellan allt vi gör i en organisation”

P.g.a. av Coronaviruset och regeringens beslut om folksamlingar kommer Möteskulturdagen 2020 att skjutas upp till hösten.

Nya datum meddelas inom kort.

Hallå där… Micke Darmell! Vem är du och hur kommer det sig att du kallar dig själv för mötesevangelist?
– Jag är utbildad inom vården och jobbade där de första tio åren av min karriär. Sedan startade jag en av Sveriges första eventbyårer i slutet av 80-talet – detta var innan ordet event ens hade kommit till Sverige. Sedan har jag drivit eget och de senaste tolv åren i gr8 meetings, vars mission är att bidra till bättre möten i organisationer och mellan människor. Det var mötesgurun Roger Kellerman som döpte mig till mötesevangelist. En evangelist är ju någon som förkunnar något. Jag förkunnar bra möten!

“Möteskulturen är kittet mellan allt vi gör i en organisation”
Micke Darmell kallar sig själv för mötesevangelist.

Vad är Möteskulturdagen?
– Det är den enda renodlade arenan för möteskultur i Sverige. Det är 13:e året vi arrangerar den och intresset bara ökar. Den genomförs på tre orter och målgruppen är chefer och ledare samt medarbetare på HR och kommunikationsavdelningar. I år kommer över 1 000 personer som vill få kunskap, konkreta verktyg och inspiration till bättre möten.

Varför behövs en dag som Möteskulturdagen?
– Hur lång tid har vi på oss..? Trots att vi tillbringar så mycket tid i möten så är väldigt få  fortfarande utbildade. Hälften av alla möten saknar fortfarande ett tydligt syfte och mål. Det vill säga, vi vet inte varför vi ses och vad vi ska prestera. Våra värderingar blir tydliga i våra möten. Vi är inte bättre än hur våra möten är. Vi…..

Stopp, stopp! Jag förstår, det finns en stor förbättringspotential. Hur bra är vi svenskar på möten egentligen?
– Vi har en lång tradition av föreningskultur, vilket gör att vi har en grund. Men det spelar mindre roll om vi inte har tagit tag i möteskulturen strategiskt. Vi svenskar har ju delaktighet och medbestämmande i modersmjölken, vilket gör att vi har mycket kortare väg från en medioker möteskultur till en hållbar detsamma. Det är betydligt svårare i länder med starka hierarkier.

Varför tror du så många möten upplevs som meningslösa?
– När syftet inte är tydligt och målet inte är konkret, kommer deltagarna sitta där med olika förväntningar och då kommer många att uppleva det som meningslöst.

Hur kan man göra för att ändra på situationen? Har du några enkla tips?
– Om det hade varit så enkelt att fem tips skulle förbättra en möteskultur hade vi gjort det för länge sedan. Ett vanligt missförstånd är att organisationer tycker detta är viktigt ”men just nu hinner vi inte”. De tror att detta är ytterligare en process, ett projekt som kommer att kräva resurser. Det är det inte. Möteskulturen är kittet mellan allt vi gör i en organisation. Det är våra möten som avgör om vi kommer att lyckas med övriga processer etc. För att ändra på det behöver ledningen ta tag i detta ur ett strategiskt perspektiv. Möteskulturen ska in i befintliga processer. Exempelvis ledarskapsutbildningar, introduktioner, medarbetarundersökningar, utvecklingssamtal etc. Om en chef tillbringar 50% av sin arbetstid i möten så borde ju ett par frågor handla om hur hen hanterar dessa i ett utvecklingssamtal. 

Läs mer och anmäl dig till Möteskulturdagen.

Executiveeeffect är mediapartner till Möteskulturdagen.

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Välkommen till Mötesbaren på nyrenoverade Maxim Stockholm

Välkommen till Mötesbaren på nyrenoverade Maxim Stockholm

Den 4 september bjuder Effect-sajterna in till en inspirerande kväll med föreläsningen Framtidens möte – när själ, känsla och AI kliver in i rummet, med hållbarhetsexperten Mikael Salo. Kvällen bjuder även på mingel och visning av nyrenoverade Maxim Stockholm.

Magisk kväll på Fotografiska när Mötesbaren bjöd in till mingel och inspiration

Magisk kväll på Fotografiska när Mötesbaren bjöd in till mingel och inspiration

Sol från klarblå himmel, mingelglada gäster, fantastisk mat och en inspirerande föreläsning – när Mötesbaren intog sommarverandan på Fotografiska blev det en kväll att minnas. Kolla in mingelbilderna här!

Sustainable Healthy Performance lär chefer agera i oroliga tider

Sustainable Healthy Performance lär chefer agera i oroliga tider

Chris Christiansson är programdirektör på Ara Health och har utbildat över 5 000 ledare i ”Sustainable Healthy Performance” och i ”In Demand Robustness”. I geopolitiskt oroliga tider är detta viktigare än någonsin, menar Chris. Nu har du som Executiveeffects läsare möjlighet att få delta under två dagar i Laax i Schweiz för att se om det kan vara något för din organisation.

Hur blir en eventapp till livskvalitet?

Hur blir en eventapp till livskvalitet?

Annons

En såg + brädor + skruvar = en bänk i trädgården = kaffe i solen tillsammans med familjen = livskvalitet.

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

 
  • IMA - International Management Assistants Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Dags för sandaler och solglasögon!

Dags för sandaler och solglasögon!

Krönika

Vi har snackat AI, bjudit på tips, råd och inspiration. Vi har fått ta del av hur olika EA-rollen kan se ut i våra många profilintervjuer med er och vi har setts på olika event och webinarier. Men nu stundar midsommar och det är dags att byta e-post mot solkräm och ta på sandaler och solglasögon och gå ner i varv några veckor. Vårt nyhetsbrev är tillbaka igen i augusti. Vi ses då! 😎

Retorikexperterns 10 tips – så får du dina mottagare att lyssna och delta

Kan AI förstå ironi? Och vad har det med retorik att göra? 

Krönika

AI kan härma, men inte känna – och just där ligger den avgörande skillnaden. Retorik och kommunikation handlar om nyanser, känslor och samspel, något tekniken aldrig helt kan ersätta. Retorik- och röstexpert Per Furumo reflekterar över AI:s begränsningar och vad det betyder för mänsklig interaktion. 

Därför är självledarskap avgörande för VD:ar

Därför är självledarskap avgörande för VD:ar

Krönika

Självledarskap är inte längre en individuell färdighet – det är en nyckel för framtidens ledarskap. I denna krönika skriver Louise Key-Hedberg om insikter från rapporten Ledarspaning 2025 och om hur VD:ar ser självledarskap som avgörande för hållbara organisationer.

Vad är du utan ditt jobb? AI kanske snart ger dig svaret

Vad är du utan ditt jobb? AI kanske snart ger dig svaret

Krönika

Är du någonsin på en middag där det första som händer är att någon frågar: ”Vad jobbar du med?” Det är en oskyldig fråga på ytan, men bakom den ligger en samhällsnorm som kopplar din identitet till din produktivitet. Vi är våra jobb, våra titlar, våra leveranser. Och det är kanske därför vi känner oss så hotade av AI.

Årskrönika: ”Detta kan ni EA:s förvänta er av vår bransch!"

Årskrönika: ”Detta kan ni EA:s förvänta er av vår bransch!”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Kajsa Tamsen är partner på Inhouse och vi bad henne skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: Emmy Sundberg

Årskrönika: ”Att våga gå före kräver mod”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Emmy Sundberg är Director of Meetings & Private Events på Fotografiska Stockholm, och vi bad henne skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: ”Vi ska spegla era förväntningar”

Årskrönika: ”Vi ska spegla era förväntningar”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Mikael Björkqvist är CMO på matlagningsstudion AVEQIA, och vi bad honom skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: Pär Haga

Årskrönika: ”Ta på dig rollen som innovatör!”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Pär Haga är CEO och co-founder på Boardeaser, en plattform med digitala verktyg för styrelse och ledning, och vi bad honom skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: Framtidsäkra din karriär steg för steg

Årskrönika: Framtidsäkra din karriär steg för steg

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025 när det kommer till din egen karriär och yrkesroll? Stefan Haglund är vd på Företagsuniversitetet och vi bad honom skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: 2025 innebär både nya krav och nya möjligheter

Årskrönika: Nytt år med nya krav och nya möjligheter

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025 när det kommer till möten och evenemang? Henrik Vallentin är CEO på Event Logic, en webbaserad plattform som förenklar planering, upphandling och hantering av möten, event och konferenser. Ta del av hans årskrönika skriven för dig som EA. Trevlig läsning!

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

Mest läst

23 unika festlokaler att hyra i Stockholm

23 unika festlokaler att hyra i Stockholm

Letar du efter den perfekta platsen att hyra festlokal i Stockholm för ditt nästa event? Vi har samlat 23 unika och inspirerande festlokaler som passar allt från bröllop till företagsevenemang. Oavsett om du söker en intim miljö eller en storslagen salong, finns det något för alla i denna lista.
De 17 bästa festlokalerna i Göteborg

De 17 bästa festlokalerna i Göteborg

Letar du efter den perfekta festlokalen i Göteborg för din nästa fest eller firande? I Göteborg finns ett brett utbud av festlokaler som kombinerar charmiga miljöer med moderna faciliteter. Oavsett om du planerar ett litet privat firande, ett stort kalas eller en företagsfest, finns det lokaler som passar alla behov. Här får du en guide till några av de bästa ...
Foresta på Lidingö blir en del av Stockholm Meeting Selection

Foresta på Lidingö blir en del av Stockholm Meeting Selection

Foresta eller Villa Foresta, som är det ursprungliga namnet på borgen som Wilhelmina Skogh lät uppföra 1908-1910, kommer från och med den 1 januari att bli en del av Stockholm Meeting Selection.
Ny stor eventarena i Stockholm

Ny stor eventarena i Stockholm

Den 27 april öppnas portarna till Fållan – en ny eventarena i Slakthusområdet med en kapacitet på 5000 gäster i en anläggning utöver det vanliga.
8 sätt att hantera människor som du inte gillar

8 sätt att hantera människor som du inte gillar

Alla hamnar någon gång i situationer där man måste umgås med människor som man inte gillar. Och inte sällan är arbetsplatsen ett ställe där man ibland tvingas samarbete med kollegor man har svårt för. Ta del av åtta sätt kring hur du hanterar situationen bäst.

Expertråd

Amadeus och GBTA Foundation i ny allians för mer hållbara och tillgängliga affärsresor

Amadeus och GBTA Foundation i ny allians för mer hållbara och tillgängliga affärsresor

Affärsresor

Amadeus anslöt sig till GBTA Foundation som en ny företagspartner och bidrar direkt till dess branschomfattande People and Planet-program. På Planet-sidan gick Amadeus med i GBTA Sustainability Initiative som Silver-partner för att påskynda klimatåtgärder inom affärsresandet. På People-sidan blir Amadeus den första grundande allierade till GBTA Accessibility Initiative, som syftar till att säkerställa smidiga affärsresor för alla.

AI förändrar hur Google fungerar – och hur företag behöver tänka SEO

AI förändrar hur Google fungerar – och hur företag behöver tänka SEO

Aktuellt

En ny söklogik skapar både trafikbortfall och affärsmöjligheter. Så säkrar du din synlighet när Gemini tar över.

Därför behöver du som executive assistant synliggöra ditt värde

Därför behöver du som executive assistant synliggöra ditt värde

Karriär

Du är en avgörande kugge i verksamheten — men när allt flyter på som bäst märks du knappt. Det låter som en komplimang, men riskerar att göra ditt arbete osynligt. Här får du konkreta råd för hur du kan visa värdet av dina insatser utan att det känns som skryt.

Från försvar till framtidstro – därför behövs Almedalen mer än någonsin

Från försvar till framtidstro – därför behövs Almedalen mer än någonsin

Gästskribent

Efter några års tvekan är Almedalsveckan tillbaka, inte bara till omfång, utan till relevans. I en tid när demokratin skakar och marknaden söker fotfäste blir värdet av genuina mötesplatser tydligt.

Välkommen till Mötesbaren på nyrenoverade Maxim Stockholm

Välkommen till Mötesbaren på nyrenoverade Maxim Stockholm

Event

Den 4 september bjuder Effect-sajterna in till en inspirerande kväll med föreläsningen Framtidens möte – när själ, känsla och AI kliver in i rummet, med hållbarhetsexperten Mikael Salo. Kvällen bjuder även på mingel och visning av nyrenoverade Maxim Stockholm.

Dags för sandaler och solglasögon!

Dags för sandaler och solglasögon!

Krönika

Vi har snackat AI, bjudit på tips, råd och inspiration. Vi har fått ta del av hur olika EA-rollen kan se ut i våra många profilintervjuer med er och vi har setts på olika event och webinarier. Men nu stundar midsommar och det är dags att byta e-post mot solkräm och ta på sandaler och solglasögon och gå ner i varv några veckor. Vårt nyhetsbrev är tillbaka igen i augusti. Vi ses då! 😎

Magisk kväll på Fotografiska när Mötesbaren bjöd in till mingel och inspiration

Magisk kväll på Fotografiska när Mötesbaren bjöd in till mingel och inspiration

Event

Sol från klarblå himmel, mingelglada gäster, fantastisk mat och en inspirerande föreläsning – när Mötesbaren intog sommarverandan på Fotografiska blev det en kväll att minnas. Kolla in mingelbilderna här!

Möt Johanna Tüll Hollander:  ”Jag höll på att ta livet av min chef”

Möt Johanna Tüll Hollander: ”Jag höll på att ta livet av min chef”

Profiler

Hon har nyligen bytt jobb från Executive Assistant på Munters till Chaos Coordinator på Swedish Neutral. Vi möter Johanna Tüll Hollander som berättar hur hon höll på att ta livet av sin chef, om sin checklista och sitt bästa engelska språktips!

Sustainable Healthy Performance lär chefer agera i oroliga tider

Sustainable Healthy Performance lär chefer agera i oroliga tider

Event

Chris Christiansson är programdirektör på Ara Health och har utbildat över 5 000 ledare i ”Sustainable Healthy Performance” och i ”In Demand Robustness”. I geopolitiskt oroliga tider är detta viktigare än någonsin, menar Chris. Nu har du som Executiveeffects läsare möjlighet att få delta under två dagar i Laax i Schweiz för att se om det kan vara något för din organisation.

Grattis alla ny-cerifierade EA:s!

Grattis alla ny-certifierade EA:s!

Aktuellt

I går var det dags för den tionde omgången av Executive Business Assistant att certifieras. Stort grattis säger vi på Executiveeffect till er alla!

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com