Jag hamnar vid samma lunchbord som Louise Albert under den AI-utbildning Executiveeffect hade i våras och jag blir direkt nyfiken på att höra mer om hennes roll som Executive Assistant till Executive Vice President Volvo Group Trucks Technology och Chief Technology Officer Volvo Group. Efter en skön sommar blir det därför ett besök på Volvo Groups huvudkontor i Lundby, utanför Göteborg.
Lokalen vi sitter i är Volvo Group Trucks Technologys huvudkontor och inte mindre än 5 000 ingenjörer arbetar i byggnaderna runt omkring. Utsikten över gården är naturligtvis alla lastbilar som används för provning och verifiering!
Berätta lite kort om dig personligen!
– Jag tycker om att gå power walks! Det kan bli en till två mil i veckan och då diskuterar jag ”världsproblemen” med min kompis. Jag är också intresserad av konstglas och porslin och samlar på svenska, danska och tyska varumärken så jag gillar att bevaka olika auktionssajter.
Du har haft flera EA-roller inom Volvo. Ta oss med på din karriärresa!
– För snart 20 år sedan bestämde jag mig för att jag ville jobba inom en stor internationell koncern och sökte till Volvo 2006. Första jobbet var som assistent till koordinatorn för ledningsgruppen på Volvo Powertrain. Sedan gick jag vidare till Volvo 3P som sedermera blev Volvo Group Trucks Technology.
Jag hade ambitionen att jobba för top management och fick 2012 jobbet som Executive Assistant åt VD:n för Group Trucks Technology, den ingenjörsfyllda organisationen som jobbar med vår forskning och utveckling av framtidens produkter. Sedan 2016 är det Lars Stenqvist som jag supportar i denna roll.
Vad innebär din roll och vad krävs av dig?
– Jobbet är riktigt kul och varierande med stort ansvar. Det är ett stort planeringsarbete för att koordinera kalendern in i minsta detalj.
Rollen kräver hög integritet. Periodvis är det mycket resor tillsammans med hela ledningsgruppen. Jag koordinerar interna och externa möten, hjäper till med seminarier och större evenemang, där jag jobbar tillsammans med kommunikationsavdelningen. Jag har dagliga internationella kontakter och interagerar med assistenterna world wide.
Du ansvarar för att koordinera era 25 assistenter inom Volvo Group Trucks Technology. Berätta!
– Ja, det stämmer. Vi är cirka 300 EA:s inom hela Volvokoncernen och inom Technology i Göteborg är vi cirka 25 assistenter. Min chef gav mig uppdraget att koordinera vårt assistentnätverk. Det innebär att jag håller i gemensamma möten så att vi samordnar och sam-planerar.
”Det stärker vår yrkesroll och vi kan hålla varandra informerade på ett bra sätt. Vi jobbar också med successionsplanering. Det är en pågående process i ett så stort bolag som Volvo.”
Vi intern-utbildar våra assistenter genom ett program som heter Next Step och många av våra assistenter är också med i nätverk, som IMA, International Management Assistants.
Från ditt första EA-jobb 2006 till idag – hur har rollen förändrats och vilka trender ser du?
– Assistentrollen är olika beroende på var i vår organisation man befinner sig. En stor förändring för alla är naturligtvis att mycket sker digitalt idag.
”Vi har digitala verktyg i form av AI, Copilot och chatbots som underlättar arbetet och jag tycker det är viktigt att vi börjar använda dessa i vår yrkesroll.”
Man har ofta spekulerat om att rollen som assistent kommer att försvinna men det tror jag inte. Grunduppdraget som du har i att supporta chefen med kalender, möten, resor och planering försvinner ju inte.
Jag anar att du varit med om det mesta. Kan du berätta om någon händelse?
– Det finns många händelser som har gett avtryck men en resa minns jag särskilt. Jag var i Japan tillsammans med en ledningsgrupp och hamnade mitt i jordbävningen 2011. Det var riktigt skakigt på kontoret och resan från Ageo till Tokyo gjorde mig påmind om hur japaner är vana vid jordbävningar. Inte minst hur deras infrastruktur höll! Japaners ingenjörskonst imponerade verkligen på mig. Jag förundrades också över och tänker ibland på hur individerna i gruppen hanterade situationen. Vi är olika!
Majoriteten av EA:s är kvinnor. Hur ser det ut hos er? Och hur tycker du att man ska göra för att locka fler yngre och fler män till yrkesrollen?
– Vi är en bra mix åldersmässigt på Volvo men få EA:s är män. Jag tycker man borde ta bort ordet sekreterare eller assistent och i stället se rollen för vad den är – en viktig supportfunktion som kräver mycket koordineringsansvar, integritet och flexibilitet.
Flexibilitet är ett måste. Rollen borde synliggöras och omdefinieras för att få fler att upptäcka den, både män och kvinnor. Man måste tycka om att supporta den man jobbar för. Att vara EA är verkligen ett superroligt och varierande jobb!
Och avslutningsvis, om du fick vara EA åt vem som helst, vem skulle det vara och varför?
– Jag skulle vilja jobba för statsministern. Han har säkert en stor stab runt sig och där skulle jag vilja ingå. Det skulle vara mycket spännande!
Mer om:
Volvokoncernen har 104,000 anställda, 13 varumärken och finns på 190 marknader runtom i världen. Volvo erbjuder transport- och infrastrukturlösningar som lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner och motorer för marina- och industriella applikationer samt finansiering och tjänster som ökar kundernas drifttid och produktivitet. Huvudkontoret finns i Göteborg. Volvos aktie är noterad på Nasdaq i Stockholm, Sverige. Läs mer här.
Till Louise Albert på LinkedIn.
Av: