Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
    • Lediga Jobb
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Bio & Bistro Capitol
    • Aktiva event
    • Citykonferensen
    • Båsenberga Hotell & Konferens
    • Golfbaren
    • Volvo Studio
    • Liberty International
    • Convendum
    • Ventla
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2025-04-09 | Profiler

Möt Carola Bender: ”Jag är en viktig del i ett effektivt team”

Hon sitter på Catellas huvudkontor på Birger Jarlsgatan i Stockholm men projektleder möten både på hemmaplan och i Europa. I sin roll som Executive Assistant för ledningsgruppen och Office Manager har Carola Bender två roller och är dessutom personalansvarig. För Executiveeffect ger hon sina bästa tips på hur du organiserar event utomlands, berättar om sitt mentorskap inom organisationen Stella och vem hon skulle vilja vara EA åt om hon fick drömma helt fritt.

Möt Carola Bender:  ”Jag är en viktig del i ett effektivt team”Carola Bender Catella

Vi träffas på Catella Groups huvudkontor i Stockholm, bara ett stenkast från Stureplan. Här sitter ledningsgruppen och Carola Bender tillsammans med ett 40-tal kollegor.

Låt oss börja med vem är Carola Bender privat?

– Jag bor på Kvarnholmen i Stockholm, har två utflugna barn och är en morgonpigg tjej som är på gymmet klockan 05.00 fem dagar i veckan. Att leva sunt och må bra har alltid intresserat mig och nu i höstas utbildade mig till hälsocoach.

Från det att jag som 16-åring flyttade till Gran Canaria där jag stannade i sex år har mina jobb alltid innefattat service av något slag. Jag tenderar att projektleda det mesta i mitt liv och ibland även mina vänners …

Efter mina år inom turistbranschen älskar jag hotellfrukostar och skulle säga att jag är lite av en mästare på att det 😋.

Hälsocoach? Berätta mer!

– Att jag utbildade mig till hälsocoach är en del av ett hälsoprojekt vi startat för de anställda på Catella för att främja hälsan och för att få alla att röra på sig mer och komma ut i löparspåret. Det innebär att vi erbjuder våra anställda att delta på olika halvmaratonlopp runt om i Europa och nu den 27 april kommer 20 kollegor att springa det första halvmaratonloppet i Nice. En kollega kommer också nu i vår att vara ansvarig för en löpargrupp och jag för en promenadgrupp där vi kommer gå ut och röra på oss under lunchen. Och så har vi infört hälsofika på onsdagar där vi serverar smoothies, fruktsallad, dadlar, bananbröd och nötter.

Berätta om din karriärresa! När kände du att Executive Assistant var din ”grej”?

– Min karriär har varit en spännande och lärorik resa och jag har haft förmånen att utvecklas i flera olika roller, vilket har lett mig till min nuvarande position som Executive Assistant. Jag började min yrkesbana inom service och administration och upptäckte snabbt att jag trivdes i en miljö där jag får organisera, planera och vara en central del i verksamheten.

Att rollen som EA passade mig insåg jag när jag började på en ny arbetsplats och snabbt fick ta ansvar för att hantera komplexa scheman, planera viktiga möten och säkerställa att alla administrativa processer flöt på utan problem. Mina chefer uppskattade min förmåga att vara både proaktiv och lösningsorienterad och gav mig feedback på att det jag gjorde verkligen gjorde skillnad för hur effektivt ledningen kunde arbeta. Då insåg jag att jag inte bara gillade rollen – jag var bra på den!

Berätta hur en vanlig (?) dag kan se ut!

– I min roll som EA på Catella är ingen dag den andra lik. Det kan vara att möblera om, laga ett bord, boka en konferens i Paris, planera för fastighetsmässan i Cannes, ha utvecklingssamtal med mina anställda, gå till notarien med viktiga papper, boka flyg till vår vd, ordna sommarfest för personalen eller att ha koll på och boka restaurangen som passar för vår styrelses middag.

Du bokar ofta möten och konferenser utomlands. Vad är viktigt att tänka på? Några tips?

– När man arrangerar möten utomlands finns det flera viktiga faktorer att ta hänsyn till för att säkerställa att mötet blir framgångsrikt och effektivt. Här är några av mina tips:

1.Planera resor, transport och boende i god tid.
2.Se till att alla deltagare har tillgång till information om hur de kan ta sig till möteslokalen.
3.Ta med rusningstrafik och möjliga förseningar i schemat, så att alla kan vara på plats i tid.
4.Se till att alla deltagare är medvetna om mötets syfte och agendan i förväg, så att alla kan förbereda sig ordentligt. Detta gäller särskilt när man arbetar på en internationell nivå, då olika deltagare kan ha olika förutsättningar och förväntningar på mötet.
5.Gör en agenda och lägg på allas hotellrum, branda en vattenflaska så alla har sin egen eller ta fram till exempel västar om det blir kallt i konferensrummet eller något annat enkelt så alla känner sig speciella och välkomna!

Privat har du varit mentor åt unga tjejer inom organisationen Stella. Berätta!

– Ja, det stämmer. Att vara mentor för en ungdom var en både givande och ansvarsfull roll. Det handlade om att vara ett stöd, en förebild och en vägledare för en ung person som står inför viktiga beslut om framtiden och att ställa de rätta frågorna som får den unge att reflektera och tänka långsiktigt om sina val och sin framtid och sin personliga utveckling.

Och avslutningsvis, om du fick vara EA åt vem som helst, vem skulle det vara och varför?

– Barack Obama! Han arbetade för att främja jämlikhet, särskilt genom att stärka medborgarrättigheter för minoriteter. Han stödde legaliseringen av samkönade äktenskap och gjorde insatser för att minska rasdiskriminering. Att få jobba nära och lära sig av en sådan fantastisk person vore en ära.

 

Mer om:

 Till Carola Bender på LinkedIn

Catella Group finns i 12 länder med 25 olika kontor. De är ca 500 anställda över hela Europa och är verksamma inom Corporate Finance, Investment Management och Principal Investments.

Av:

Sophia Loader

Sophia Loader [email protected]

Läs mer:

Möt Johanna Tüll Hollander:  ”Jag höll på att ta livet av min chef”

Möt Johanna Tüll Hollander: ”Jag höll på att ta livet av min chef”

Hon har nyligen bytt jobb från Executive Assistant på Munters till Chaos Coordinator på Swedish Neutral. Vi möter Johanna Tüll Hollander som berättar hur hon höll på att ta livet av sin chef, om sin checklista och sitt bästa engelska språktips!

Möt My Widholm: "Mitt stora nätverk är ovärderligt"

Möt My Widholm: ”Mitt stora nätverk är ovärderligt”

Hon är Office Manager på Tradedoubler och ett av hennes första projekt när hon började var att hitta ett nytt huvudkontor. För Executiveeffect berättar My Widholm hur hon jobbar med AI och hur hon får kollegorna att älska att hänga på kontoret med hjälp av sitt stora nätverk. Och så får vi reda på vad som är hennes hemliga talang …

Möt Christina Fredrikson:  ”Jag tvingades boka in chefen på BB-hotellet”

Möt Christina Fredrikson: ”Jag tvingades boka in chefen på BB-hotellet”

I drygt tre år har hon jobbat på Storskogen – först som Executive Assistant och sedan även som Office Manager. Hon lever efter devisen ”Don’t be nice, be kind” och hon har alltid varit en problemlösare. För Executiveeffect berättar Christina Fredrikson hur hon en gång tvingades boka in chefen på ett BB-hotell i Stavanger, hur hon ”rensar” hjärnan och om att bli utsedd till ”Årets kulturbärare”!

Informationsteknik i samarbete med Stockholm Waterfront kan nu erbjuda smarta möten på distans

Informationsteknik i samarbete med Stockholm Waterfront kan nu erbjuda smarta möten på distans

Annons

Med nya Waterfront Studio, framtagen för videokonferens och streaming kan vi erbjuda dig och ditt företag möjligheten till trygga möten. Tillsammans hjälper vi dig att trots rådande läge nå dina deltagare var de än befinner sig.

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

 
  • IMA - International Management Assistants Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Dags för sandaler och solglasögon!

Dags för sandaler och solglasögon!

Krönika

Vi har snackat AI, bjudit på tips, råd och inspiration. Vi har fått ta del av hur olika EA-rollen kan se ut i våra många profilintervjuer med er och vi har setts på olika event och webinarier. Men nu stundar midsommar och det är dags att byta e-post mot solkräm och ta på sandaler och solglasögon och gå ner i varv några veckor. Vårt nyhetsbrev är tillbaka igen i augusti. Vi ses då! 😎

Retorikexperterns 10 tips – så får du dina mottagare att lyssna och delta

Kan AI förstå ironi? Och vad har det med retorik att göra? 

Krönika

AI kan härma, men inte känna – och just där ligger den avgörande skillnaden. Retorik och kommunikation handlar om nyanser, känslor och samspel, något tekniken aldrig helt kan ersätta. Retorik- och röstexpert Per Furumo reflekterar över AI:s begränsningar och vad det betyder för mänsklig interaktion. 

Därför är självledarskap avgörande för VD:ar

Därför är självledarskap avgörande för VD:ar

Krönika

Självledarskap är inte längre en individuell färdighet – det är en nyckel för framtidens ledarskap. I denna krönika skriver Louise Key-Hedberg om insikter från rapporten Ledarspaning 2025 och om hur VD:ar ser självledarskap som avgörande för hållbara organisationer.

Vad är du utan ditt jobb? AI kanske snart ger dig svaret

Vad är du utan ditt jobb? AI kanske snart ger dig svaret

Krönika

Är du någonsin på en middag där det första som händer är att någon frågar: ”Vad jobbar du med?” Det är en oskyldig fråga på ytan, men bakom den ligger en samhällsnorm som kopplar din identitet till din produktivitet. Vi är våra jobb, våra titlar, våra leveranser. Och det är kanske därför vi känner oss så hotade av AI.

Årskrönika: ”Detta kan ni EA:s förvänta er av vår bransch!"

Årskrönika: ”Detta kan ni EA:s förvänta er av vår bransch!”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Kajsa Tamsen är partner på Inhouse och vi bad henne skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: Emmy Sundberg

Årskrönika: ”Att våga gå före kräver mod”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Emmy Sundberg är Director of Meetings & Private Events på Fotografiska Stockholm, och vi bad henne skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: ”Vi ska spegla era förväntningar”

Årskrönika: ”Vi ska spegla era förväntningar”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Mikael Björkqvist är CMO på matlagningsstudion AVEQIA, och vi bad honom skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: Pär Haga

Årskrönika: ”Ta på dig rollen som innovatör!”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Pär Haga är CEO och co-founder på Boardeaser, en plattform med digitala verktyg för styrelse och ledning, och vi bad honom skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: Framtidsäkra din karriär steg för steg

Årskrönika: Framtidsäkra din karriär steg för steg

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025 när det kommer till din egen karriär och yrkesroll? Stefan Haglund är vd på Företagsuniversitetet och vi bad honom skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: 2025 innebär både nya krav och nya möjligheter

Årskrönika: Nytt år med nya krav och nya möjligheter

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025 när det kommer till möten och evenemang? Henrik Vallentin är CEO på Event Logic, en webbaserad plattform som förenklar planering, upphandling och hantering av möten, event och konferenser. Ta del av hans årskrönika skriven för dig som EA. Trevlig läsning!

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

Mest läst

Så mycket tjänar en Executive Assistant

Så mycket tjänar en Executive Assistant

Som Executive Assistant spelar du en nyckelroll i att stötta företagsledningen med administration, kommunikation och projektledning. Lönenivån reflekterar både kompetens och ansvar, läs mer i vår sammanställning, så mycket tjänar en Executive Assistant.
“Jag befinner mig i händelsernas centrum hela tiden”

“Jag befinner mig i händelsernas centrum hela tiden”

Möt Maija Adriansson, Executive Assistant på Sweco AB till Näringslivets mäktigaste kvinna 2019. För Executiveeffect berättar hon om betydelsen av att ha en inkluderande chef och delar med sig av sina bästa tips på hur du utvecklas i yrkesrollen.
Lista: 8 restauranger med chambre séparée i Stockholm

Lista: 12 restauranger med chambre séparée i Stockholm

Allt fler restauranger erbjuder Chambre Séparée som är det perfekta alternativet för dig som vill äta god mat ute men fortfarande sitta avskilt med ditt sällskap. Här listar vi 12 restauranger som erbjuder chambre séparée i stockholm!
Hi, hello eller dear? Så mejlar du professionellt på engelska

Hi, hello eller dear? Så mejlar du professionellt på engelska

Svenskar ligger i topp i internationella rankningar över engelska som andraspråk. Trots det så blir det ibland fel när svenskar ska kommunicera på engelska, framför allt i professionella sammanhang. Experterna tipsar om hur du förbättrar din skriftliga kommunikation på engelska.
Webinar: Effektivisera ditt arbete i Outlook med hjälp av AI

Webinar: Effektivisera ditt arbete i Outlook med hjälp av AI

I detta webinar får du en praktisk genomgång av Microsofts AI verktyg Copilot direkt i Outlook och hur du kan använda det för att: - Snabbare skriva och svara på e-post med AI-genererade förslag - Effektivt sammanfatta långa e-posttrådar och hålla koll på viktiga detaljer - Få hjälp med möteshantering

Expertråd

Amadeus och GBTA Foundation i ny allians för mer hållbara och tillgängliga affärsresor

Amadeus och GBTA Foundation i ny allians för mer hållbara och tillgängliga affärsresor

Affärsresor

Amadeus anslöt sig till GBTA Foundation som en ny företagspartner och bidrar direkt till dess branschomfattande People and Planet-program. På Planet-sidan gick Amadeus med i GBTA Sustainability Initiative som Silver-partner för att påskynda klimatåtgärder inom affärsresandet. På People-sidan blir Amadeus den första grundande allierade till GBTA Accessibility Initiative, som syftar till att säkerställa smidiga affärsresor för alla.

AI förändrar hur Google fungerar – och hur företag behöver tänka SEO

AI förändrar hur Google fungerar – och hur företag behöver tänka SEO

Aktuellt

En ny söklogik skapar både trafikbortfall och affärsmöjligheter. Så säkrar du din synlighet när Gemini tar över.

Därför behöver du som executive assistant synliggöra ditt värde

Därför behöver du som executive assistant synliggöra ditt värde

Karriär

Du är en avgörande kugge i verksamheten — men när allt flyter på som bäst märks du knappt. Det låter som en komplimang, men riskerar att göra ditt arbete osynligt. Här får du konkreta råd för hur du kan visa värdet av dina insatser utan att det känns som skryt.

Från försvar till framtidstro – därför behövs Almedalen mer än någonsin

Från försvar till framtidstro – därför behövs Almedalen mer än någonsin

Gästskribent

Efter några års tvekan är Almedalsveckan tillbaka, inte bara till omfång, utan till relevans. I en tid när demokratin skakar och marknaden söker fotfäste blir värdet av genuina mötesplatser tydligt.

Välkommen till Mötesbaren på nyrenoverade Maxim Stockholm

Välkommen till Mötesbaren på nyrenoverade Maxim Stockholm

Event

Den 4 september bjuder Effect-sajterna in till en inspirerande kväll med föreläsningen Framtidens möte – när själ, känsla och AI kliver in i rummet, med hållbarhetsexperten Mikael Salo. Kvällen bjuder även på mingel och visning av nyrenoverade Maxim Stockholm.

Dags för sandaler och solglasögon!

Dags för sandaler och solglasögon!

Krönika

Vi har snackat AI, bjudit på tips, råd och inspiration. Vi har fått ta del av hur olika EA-rollen kan se ut i våra många profilintervjuer med er och vi har setts på olika event och webinarier. Men nu stundar midsommar och det är dags att byta e-post mot solkräm och ta på sandaler och solglasögon och gå ner i varv några veckor. Vårt nyhetsbrev är tillbaka igen i augusti. Vi ses då! 😎

Magisk kväll på Fotografiska när Mötesbaren bjöd in till mingel och inspiration

Magisk kväll på Fotografiska när Mötesbaren bjöd in till mingel och inspiration

Event

Sol från klarblå himmel, mingelglada gäster, fantastisk mat och en inspirerande föreläsning – när Mötesbaren intog sommarverandan på Fotografiska blev det en kväll att minnas. Kolla in mingelbilderna här!

Möt Johanna Tüll Hollander:  ”Jag höll på att ta livet av min chef”

Möt Johanna Tüll Hollander: ”Jag höll på att ta livet av min chef”

Profiler

Hon har nyligen bytt jobb från Executive Assistant på Munters till Chaos Coordinator på Swedish Neutral. Vi möter Johanna Tüll Hollander som berättar hur hon höll på att ta livet av sin chef, om sin checklista och sitt bästa engelska språktips!

Sustainable Healthy Performance lär chefer agera i oroliga tider

Sustainable Healthy Performance lär chefer agera i oroliga tider

Event

Chris Christiansson är programdirektör på Ara Health och har utbildat över 5 000 ledare i ”Sustainable Healthy Performance” och i ”In Demand Robustness”. I geopolitiskt oroliga tider är detta viktigare än någonsin, menar Chris. Nu har du som Executiveeffects läsare möjlighet att få delta under två dagar i Laax i Schweiz för att se om det kan vara något för din organisation.

Grattis alla ny-cerifierade EA:s!

Grattis alla ny-certifierade EA:s!

Aktuellt

I går var det dags för den tionde omgången av Executive Business Assistant att certifieras. Stort grattis säger vi på Executiveeffect till er alla!

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com