Personer med funktionsnedsättning uppskattas ha en köpkraft på 13 biljoner USD per år runtom i världen (2020).
Globalt brukar 15% av befolkning uppskattas ha en funktionsnedsättning. I Sverige räknas siffran högre. Vi har dessutom en åldrande befolkning som har det gott ställt. Pensionärer som också ofta har behov av tillgängliga miljöer.
Även om vi räknar lågt så står personer med funktionsnedsättning och deras vänner och familj för cirka 72% av alla kunder i världen. Fler än Kinas befolkning.
Hur mycket är 13 biljoner USD? I skrivandets stund är det 124151300000022 svenska kronor.
- 2 257 296 363 637 Big Mac & Co för 55 kr.
- 1 113 514 507 kvadratmeter i centrala Stockholm för 111 495/kvm
- 124 151 skolplattformar likt den som är för skolor i Stockholms stad (värde 1 miljard).
- 11 823 933 333 335 liter mellanmjölk på Coop.
- 19 413 807 662, Iphone SE med 128GB minne för 6395 kr.
Så mycket potentiella intäkter. Ändå uttrycker många av våra vänner som har någon funktionsnedsättning frustration. Frustration när en så gärna vill köpa saker via internet men många webbsidor fungerar inte med hjälpmedel. Eller som när vi själva är ute för att gå på restaurang och har svårt att hitta ett ställe som funkar för den som har en hörselnedsättning.
Det går att förbättra affärsmöjligheterna för de flesta verksamheter när det gäller tillgänglighet. Ett gott exempel är hotellkedjan Scandic som under många år skapat tillgängliga hotell och konferensanläggningar genom en medveten fysisk och social ”infrastruktur”. Det har gjort hotellkedjan till ett säkert och självklart val vid behov av boende eller för att hyra fest eller konferenslokal.
Ett annat utomordentligt bra exempel på att säkerställa att inte missa gäster/kunder är ett av Islands absolut största turistattraktioner, The Blue Lagoon. Redan innan avresa till Island går det att läsa om hur det går att besöka deras anläggning kopplat till tillgänglighet för alla behov. Ett bra sätt att säkerställa att inte missa en enda besökare. Turisten kan tryggt besluta sig för ett besök redan hemma i New York, Madrid eller Stockholm. Det är också ett oroligt bra sätt att välkomna alla!
Vårt bästa tips är att se sig om i den egna verksamheten, fundera kring vilka som vanligtvis inte syns i er butik, på er restaurang eller annan verksamhet, fundera på varför de inte är representerade som kunder eller gäster hos er.